Blad 56
Verslag van de raadsvergadering van 7 juni 2004
genomen, als je het doet, doe het dan alsjeblieft goed en
niet half.
(Mevrouw Dikken PvdA)Dat laatste is natuurlijk altijd
mooi, maar we hebben natuurlijk ook nog geld daarvoor no
dig. Kan het nu absoluut niet of kan het nu een beetje
niet. U draait er wat omheen, heb ik een beetje het idee,
kan het nu absoluut niet?)
Met het huidige bedrag, in relatie tot het plan van aanpak
en de eisen, die ervoor gesteld worden, kan het niet.
(Mevrouw Dikken (PvdA)Nee, dan zegt u dus met het huidige
bedrag, maar met een beetje meer zou het eventueel ook in
de Grote Kerkstraat kunnen. Want het is natuurlijk veel
duurder om het hier te doen, bij het BCL, dan dat je het
doet met een beetje meer in de Grote KerkstraatMisschien
dat u dat bij de begrotingsbehandeling even helemaal duide
lijk kunt maken, want het gaat erom of het helemaal niet
kan of dat het met wat meer geld wel kan in de Grote Kerk
straat
U kunt zich voorstellen dat ik niet precies alle ins and
outs weet. Wat ik wel kan zeggen, is dat collega Van Mourik
op heel korte termijn van plan is aan de raad voor te leg
gen en te motiveren waarom dit bedrag aan Nieuw Beleid no
dig is. Daar zal ook deze vraag beantwoord worden. Maar ik
heb begrepen dat met het budget van vorig jaar op de Grote
Kerkstraat geen adequate voorziening kan worden gemaakt
Daarom is er voor gekozen geen half werk te doen, een
beetje te werken met lapmiddelen, maar te kiezen voor een
goede oplossing bij het BCL. Waarbij de boekwaarde van het
BCL volledig geïntegreerd zit in deze aanvraag, zodat we
dus geen verlies lopen bij het BCL. Maar hij komt heel bin
nenkort met een voorstel bij u om dit uit te leggen, ster
ker nog, de bedoeling is ook om te vragen om een voorberei
dingskrediet om alvast de tekeningen te mogen maken.
Kom ik bij het onderwijs.
Onderwijs wordt op bezuinigd, dat is op Proloog. Dat levert
in zoverre geen problemen op, dat daar uitgebreid over ge
sproken is met de bestuurscommissie en dat we als uitgangs
punt nemen voor verdere bezuiniging een rapport dat ooit
gemaakt is betreffende bestuur- en administratie-kosten.
Wat dat Twalük betreft, ik begrijp de opstelling van de Pv
dA- fractie wel, maar harder opstellen is op dit moment nog
niet mogelijk. Wij hebben een centrumfunctie, hebben m.b.t.
het onderwijs hetzelfde beleid als we nu hebben gehanteerd.
Buitengemeenten hebben geen enkele verplichting om daaraan
mee te werken. Dat moet worden bereikt d.m.v. overleg. Tot
nu toe blijkt dat overleg met de Vereniging Friese Gemeen
ten, bijvoorbeeld in relatie tot de Grewelschoolop niks
uit te lopen. Twalük, een school die in Franeker en Leeu
warden staat, zal voor drie lokalen worden gefinancierd
door Leeuwarden, is de bedoeling, en voor één door Frane
ker. Op deze korte termijn zie ik geen mogelijkheden om om
Blad 57
Verslag van de raadsvergadering van 7 juni 2 004
ringende gemeenten medeplichtig te maken, m.a.w. te laten
meefinancieren aan deze voorziening. Dat kan hooguit ooit
eens een keer op lange termijn, maar dan hebben we daarbij
wel de regering in Den Haag nodig om onze een stok in de
hand te geven om dat te laten gebeuren.
Eewal/Wortelhaven, daar is een motie over ingediend. Er is
afgesproken dat ik zou proberen een oplossing te zoeken in
het herstratingsprogrammaDat is niet gelukt, dat heb ik u
eerder laten weten. De Grote Kerkstraat levert aan herstra
ten een bedrag van 60.000 op en het opnieuw inrichten van
Eewal/Wortelhaven gaat om een bedrag in de buurt van 6 a
7 ton. Dat willen we financieren uit het SIOF, omdat we
daar de middelen binnen 'het Binnenstad/ Nieuwestad niet
meer voor hebben. Ook dat wist u en daarom het voorstel om
het uit het SIOF te halen. Om nou gemakshalve maar te zeg
gen, doe maar de helft, van het bedrag bedoelt u natuur
lijk, dat gaat mij wat te ver, want we moeten eerst eens
bekijken of dat kan, wat dan het resultaat is, en of dat
acceptabel is, terwijl we de buurt en de bewoners hebben
beloofd om dat op een goede en leuke manier te doen, con
form het Kaderplan. Dus dat zeg ik u nog niet toe.
OZB. Eigenlijk komt het er op neer dat de raad zegt liever
niet een verhoging van de OZB. Dat is overeenkomstig wat
het college ook zegt: liever niet. Het is pas aan het einde
van de rit, wanneer we alle voor- en nadelen Nieuw Beleid
en ombuigingen hebben gehad, dat ook voor het college een
lastenverhoging in beeld komtEr staat ook nergens in deze
Kaderbrief dat het 4% zal zijn, 5% of meer. Er staat
hooguit in dat wij willen proberen inkomsten te verwerven
vanuit de OZB. Er staat niet in hoeveel. Ik heb ooit gezegd
tegen de krant, de pers, dat dat niet meer dan 4% zal zijn,
maar dat betekent niet dat het 4% is, het is in ieder geval
lager
Sluitende begrotingen, daar hechten we natuurlijk aan, daar
moeten we naar werken, maar het is bij ons ook een sluit
post van de begroting. Wanneer mevrouw De Vries dan wijst
op de problematiek van het afschaffen van het gebruikers
deel, dan heeft ze daar gelijk in. Dat kan ook een bepaalde
impact hebben op de voorstellen die wij doen. Ik begrijp
ook dat de WD-fractie toch ook neigt, als het niet anders
kan, naar een kleine verhoging, maar die spreekt dan over
1%. Dus wat het principe betreft zijn we het eens, ik denk
niet dat we het eens zijn over het beperken tot 1%.
Algemene Reserve ophogen naar 10 miljoen, zegt mevrouw Dik
ken, ik hoor meerderen dat zeggen. Ik denk dat dat een goe
de zaak is in relatie tot de risico's en het weerstands
vermogen. Ik denk dat als je een goed beheer van financiën
wilt en voldoende wilt afdekken aan risico's die er zijn,
meneer Van der Wal (SP-fractie)dan kan het niet anders