Blad 56 Verslag van de raadsvergadering van 7 juni 2004 genomen, als je het doet, doe het dan alsjeblieft goed en niet half. (Mevrouw Dikken PvdA)Dat laatste is natuurlijk altijd mooi, maar we hebben natuurlijk ook nog geld daarvoor no dig. Kan het nu absoluut niet of kan het nu een beetje niet. U draait er wat omheen, heb ik een beetje het idee, kan het nu absoluut niet?) Met het huidige bedrag, in relatie tot het plan van aanpak en de eisen, die ervoor gesteld worden, kan het niet. (Mevrouw Dikken (PvdA)Nee, dan zegt u dus met het huidige bedrag, maar met een beetje meer zou het eventueel ook in de Grote Kerkstraat kunnen. Want het is natuurlijk veel duurder om het hier te doen, bij het BCL, dan dat je het doet met een beetje meer in de Grote KerkstraatMisschien dat u dat bij de begrotingsbehandeling even helemaal duide lijk kunt maken, want het gaat erom of het helemaal niet kan of dat het met wat meer geld wel kan in de Grote Kerk straat U kunt zich voorstellen dat ik niet precies alle ins and outs weet. Wat ik wel kan zeggen, is dat collega Van Mourik op heel korte termijn van plan is aan de raad voor te leg gen en te motiveren waarom dit bedrag aan Nieuw Beleid no dig is. Daar zal ook deze vraag beantwoord worden. Maar ik heb begrepen dat met het budget van vorig jaar op de Grote Kerkstraat geen adequate voorziening kan worden gemaakt Daarom is er voor gekozen geen half werk te doen, een beetje te werken met lapmiddelen, maar te kiezen voor een goede oplossing bij het BCL. Waarbij de boekwaarde van het BCL volledig geïntegreerd zit in deze aanvraag, zodat we dus geen verlies lopen bij het BCL. Maar hij komt heel bin nenkort met een voorstel bij u om dit uit te leggen, ster ker nog, de bedoeling is ook om te vragen om een voorberei dingskrediet om alvast de tekeningen te mogen maken. Kom ik bij het onderwijs. Onderwijs wordt op bezuinigd, dat is op Proloog. Dat levert in zoverre geen problemen op, dat daar uitgebreid over ge sproken is met de bestuurscommissie en dat we als uitgangs punt nemen voor verdere bezuiniging een rapport dat ooit gemaakt is betreffende bestuur- en administratie-kosten. Wat dat Twalük betreft, ik begrijp de opstelling van de Pv dA- fractie wel, maar harder opstellen is op dit moment nog niet mogelijk. Wij hebben een centrumfunctie, hebben m.b.t. het onderwijs hetzelfde beleid als we nu hebben gehanteerd. Buitengemeenten hebben geen enkele verplichting om daaraan mee te werken. Dat moet worden bereikt d.m.v. overleg. Tot nu toe blijkt dat overleg met de Vereniging Friese Gemeen ten, bijvoorbeeld in relatie tot de Grewelschoolop niks uit te lopen. Twalük, een school die in Franeker en Leeu warden staat, zal voor drie lokalen worden gefinancierd door Leeuwarden, is de bedoeling, en voor één door Frane ker. Op deze korte termijn zie ik geen mogelijkheden om om Blad 57 Verslag van de raadsvergadering van 7 juni 2 004 ringende gemeenten medeplichtig te maken, m.a.w. te laten meefinancieren aan deze voorziening. Dat kan hooguit ooit eens een keer op lange termijn, maar dan hebben we daarbij wel de regering in Den Haag nodig om onze een stok in de hand te geven om dat te laten gebeuren. Eewal/Wortelhaven, daar is een motie over ingediend. Er is afgesproken dat ik zou proberen een oplossing te zoeken in het herstratingsprogrammaDat is niet gelukt, dat heb ik u eerder laten weten. De Grote Kerkstraat levert aan herstra ten een bedrag van 60.000 op en het opnieuw inrichten van Eewal/Wortelhaven gaat om een bedrag in de buurt van 6 a 7 ton. Dat willen we financieren uit het SIOF, omdat we daar de middelen binnen 'het Binnenstad/ Nieuwestad niet meer voor hebben. Ook dat wist u en daarom het voorstel om het uit het SIOF te halen. Om nou gemakshalve maar te zeg gen, doe maar de helft, van het bedrag bedoelt u natuur lijk, dat gaat mij wat te ver, want we moeten eerst eens bekijken of dat kan, wat dan het resultaat is, en of dat acceptabel is, terwijl we de buurt en de bewoners hebben beloofd om dat op een goede en leuke manier te doen, con form het Kaderplan. Dus dat zeg ik u nog niet toe. OZB. Eigenlijk komt het er op neer dat de raad zegt liever niet een verhoging van de OZB. Dat is overeenkomstig wat het college ook zegt: liever niet. Het is pas aan het einde van de rit, wanneer we alle voor- en nadelen Nieuw Beleid en ombuigingen hebben gehad, dat ook voor het college een lastenverhoging in beeld komtEr staat ook nergens in deze Kaderbrief dat het 4% zal zijn, 5% of meer. Er staat hooguit in dat wij willen proberen inkomsten te verwerven vanuit de OZB. Er staat niet in hoeveel. Ik heb ooit gezegd tegen de krant, de pers, dat dat niet meer dan 4% zal zijn, maar dat betekent niet dat het 4% is, het is in ieder geval lager Sluitende begrotingen, daar hechten we natuurlijk aan, daar moeten we naar werken, maar het is bij ons ook een sluit post van de begroting. Wanneer mevrouw De Vries dan wijst op de problematiek van het afschaffen van het gebruikers deel, dan heeft ze daar gelijk in. Dat kan ook een bepaalde impact hebben op de voorstellen die wij doen. Ik begrijp ook dat de WD-fractie toch ook neigt, als het niet anders kan, naar een kleine verhoging, maar die spreekt dan over 1%. Dus wat het principe betreft zijn we het eens, ik denk niet dat we het eens zijn over het beperken tot 1%. Algemene Reserve ophogen naar 10 miljoen, zegt mevrouw Dik ken, ik hoor meerderen dat zeggen. Ik denk dat dat een goe de zaak is in relatie tot de risico's en het weerstands vermogen. Ik denk dat als je een goed beheer van financiën wilt en voldoende wilt afdekken aan risico's die er zijn, meneer Van der Wal (SP-fractie)dan kan het niet anders

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2004 | | pagina 29