Blad 62 Verslag van de raadsvergadering van 7 juni 2004 daaruit bekostigd moeten worden. Hoe er vervolgens met die risico's wordt omgegaan staat in de bestuursovereenkomst. Dat is niet iets voor nu, maar ik verzoek u wel dringend daar kennis van te nemen. Maar een kwantificering, zoals u vraagt op dit moment, is echt onmogelijk. (De heer Posthumus (FNP) .- Wat wij mei dy moasje f reeg je is een kwantifisearing fan de finansjele risiko'sIk ha it net oer alle risiko's (De VoorzitterU krijgt ook een tweede termijn, daar wordt over de moties gesproken. (De heer Posthumus (FNP)Efkes in lytse taljochting. Bop- pedat by saken as gründeksploitaasje kin it kolleezje be paalde risiko's ek yn byld bringe. De bestjoersoerienkomst is faak in hiel grut papier. Wy freegje it kolleezjesjoen alle tiid dy't der is, om dy risiko's yn byld te bringen. De benoeming van het type risico's staan in de bestuurs overeenkomst. Althans daarin staan voorlopige concepten, dus ik ga er vanuit dat die ook in de definitieve bestuurs overeenkomsten staan. Hoe met die typen risico's wordt om gegaan, wat er aan risicoanalyse wordt ondernomen onmiddel lijk na het tekenen van die bestuursovereenkomst, en een aantal risico's zijn gewoon niet te kwantificeren. Maar het gaat er juist om dat je goede afspraken maakt over risi co's, die wel te voorzien zijn en risico's die niet te voorzien zijn, en hoe je daar als beide partijen mee om wilt gaan. Dan is één uitspraak van groot belang, namelijk dat de bijdrage van de regio het maximale is. De verdere beoordeling is aan u, maar ik blijf erbij dat wat u vraagt met die motie, dat u dat niet van ons kunt, ja dat mag u wel van ons verlangen, maar wij kunnen het niet leveren. Wel een zo goed mogelijk overzicht van hoe om te gaan met die risico's, maar dat staat ook in de stukken die u gele verd worden De heer Sluiter (weth.)Het eerst punt is de vraag van me vrouw Dikken over de onderhoudscomponent in de Blauwe Dia mant en het hele voorstel Nieuw Beleid voor wat betreft dat onderhoud. Er is geen geld voorzien voor onderhoud als het gaat om investeringen die worden gedaan voor zover ze niet tot areaaluitbreiding leiden. Dat is vorige keer ook in de commissie opgemerkt, daar wordt al een tijd over gepraat, maar die voorziening is er niet. Er wordt hiermee voorge steld bij Nieuw Beleid om die wel te scheppen. Als het ware is de Blauwe Diamant het eerste waarvoor het onderhoud dan geregeld is. Die twee posten zijn samengenomen. Of in sa menwerking met Van Hall zoals u concreet vraagt het onder houd geregeld kan worden als een werk/leerproject - dan zou je nog beter gezien de aard van het werk bij het AOC te recht kunnen, maar goed laten we daar niet over strijden - daar heb ik geen idee van. Dat wil ik wel voor u nagaan, maar ik hou voorlopig maar even vast aan het voorstel, zo als we het nu in Nieuw Beleid doen. Blad 63 Verslag van de raadsvergadering van 7 juni 2 0 04 Dan het pontje. Ik kan hier niet verschrikkelijk veel nieuws op zeggen en het stelt me toch wel een beetje teleur dat het pontje nou eigenlijk weer in dezelfde bewoordingen terugkomtIk dacht dat ik daar de vorige keer helder over was geweest in de commissie. Maar dan nog een keer. Er is geprobeerd om te kijken of dat door sponsoring kan. En het kan niet. Er is gekeken of het verdisconteerd kon worden in de ligplaatsverhoging. De ligplaatsgelden worden al ver hoogd, samenhangend met de verbetering van de voorzieningen in de Prinsentuin en het wordt niet wenselijk geacht die verder te verhogen. Het voorstel is van een, u hebt het uitgezocht, relatief gering bedrag, het is inderdaad 10.000 structureel. Het draagt absoluut bij aan het com fort van de bezoekers van de Prinsentuin, die in grote ge tale jaarlijks de Prinsentuin bezoeken, zo grote getale dat we de andere kant van het water als ligplaats echt nodig hebben. Het gaat over het algemeen door voor de mooiste jachthaven van Nederland. We hebben hem voor ik weet niet hoeveel geld opgeknapt, grotendeels subsidiegeld, om hem nog beter te maken van kwaliteit en dat proces is nog niet helemaal tot zijn eind gebracht. We hebben daar nieuwe sa nitaire voorzieningen. Volgens mij zijn we stapel-gek als we dat niet voor een paar centen even afmaken. Dit is nou echt een trekker voor de stad. Als we het nou hebben over marketing en wat onze stad mooi maakt, dan is dit één van die elementen, echt één van de absolute toplocaties, die het mooi maken. En dan zitten we hier te kruimelen op 10.000, het is echt te gek. (Dank u wel dat ik dit even tjes van mij af mocht zetten.) Dan het meldpunt overlast, doorschakeling van de 60% tele foontjes van de politie, waarop de heer Drewel wijst. Ik zal inderdaad nagaan wat dat voor besparende gevolgen zou kunnen hebben. Mevrouw De Vries haakt ook aan bij het pontje. Daar heb ik wat over gezegd. U bent wat sceptisch, zou ik haast zeggen, over derde loca tie Beheer Openbare Ruimte. Dat is nieuw voor mij, dat was u bij de commissie niet, dacht ik. Daar is het punt niet in die mate aan de orde geweest. Het is een noodzaak. Het ef ficiënt werken van BOR is niet langer mogelijk zonder die derde locatie. De oplossing, die er nu voor gezocht is, is in een aantal portiekflats in de Vrijheidswijk en Heech- terp. Daar zijn echt niet alleen ARBO-technisch, maar ook qua veiligheid, zaken aan de orde, zoals brandstof die in fietsenboxen is opgeslagen bij wijze van spreken, dat kan natuurlijk niet meer, dus daar is inmiddels ook een eind aangemaaktMaar dat leidt er toe dat dat weer van een an der distributiepunt moet worden afgehaald. Het kan absoluut niet efficiënt geregeld worden, zonder dat we een derde lo-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2004 | | pagina 32