Blad 62
Verslag van de raadsvergadering van 7 juni 2004
daaruit bekostigd moeten worden. Hoe er vervolgens met die
risico's wordt omgegaan staat in de bestuursovereenkomst.
Dat is niet iets voor nu, maar ik verzoek u wel dringend
daar kennis van te nemen. Maar een kwantificering, zoals u
vraagt op dit moment, is echt onmogelijk.
(De heer Posthumus (FNP) .- Wat wij mei dy moasje f reeg je is
een kwantifisearing fan de finansjele risiko'sIk ha it
net oer alle risiko's
(De VoorzitterU krijgt ook een tweede termijn, daar wordt
over de moties gesproken.
(De heer Posthumus (FNP)Efkes in lytse taljochting. Bop-
pedat by saken as gründeksploitaasje kin it kolleezje be
paalde risiko's ek yn byld bringe. De bestjoersoerienkomst
is faak in hiel grut papier. Wy freegje it kolleezjesjoen
alle tiid dy't der is, om dy risiko's yn byld te bringen.
De benoeming van het type risico's staan in de bestuurs
overeenkomst. Althans daarin staan voorlopige concepten,
dus ik ga er vanuit dat die ook in de definitieve bestuurs
overeenkomsten staan. Hoe met die typen risico's wordt om
gegaan, wat er aan risicoanalyse wordt ondernomen onmiddel
lijk na het tekenen van die bestuursovereenkomst, en een
aantal risico's zijn gewoon niet te kwantificeren. Maar het
gaat er juist om dat je goede afspraken maakt over risi
co's, die wel te voorzien zijn en risico's die niet te
voorzien zijn, en hoe je daar als beide partijen mee om
wilt gaan. Dan is één uitspraak van groot belang, namelijk
dat de bijdrage van de regio het maximale is. De verdere
beoordeling is aan u, maar ik blijf erbij dat wat u vraagt
met die motie, dat u dat niet van ons kunt, ja dat mag u
wel van ons verlangen, maar wij kunnen het niet leveren.
Wel een zo goed mogelijk overzicht van hoe om te gaan met
die risico's, maar dat staat ook in de stukken die u gele
verd worden
De heer Sluiter (weth.)Het eerst punt is de vraag van me
vrouw Dikken over de onderhoudscomponent in de Blauwe Dia
mant en het hele voorstel Nieuw Beleid voor wat betreft dat
onderhoud. Er is geen geld voorzien voor onderhoud als het
gaat om investeringen die worden gedaan voor zover ze niet
tot areaaluitbreiding leiden. Dat is vorige keer ook in de
commissie opgemerkt, daar wordt al een tijd over gepraat,
maar die voorziening is er niet. Er wordt hiermee voorge
steld bij Nieuw Beleid om die wel te scheppen. Als het ware
is de Blauwe Diamant het eerste waarvoor het onderhoud dan
geregeld is. Die twee posten zijn samengenomen. Of in sa
menwerking met Van Hall zoals u concreet vraagt het onder
houd geregeld kan worden als een werk/leerproject - dan zou
je nog beter gezien de aard van het werk bij het AOC te
recht kunnen, maar goed laten we daar niet over strijden -
daar heb ik geen idee van. Dat wil ik wel voor u nagaan,
maar ik hou voorlopig maar even vast aan het voorstel, zo
als we het nu in Nieuw Beleid doen.
Blad 63
Verslag van de raadsvergadering van 7 juni 2 0 04
Dan het pontje. Ik kan hier niet verschrikkelijk veel
nieuws op zeggen en het stelt me toch wel een beetje teleur
dat het pontje nou eigenlijk weer in dezelfde bewoordingen
terugkomtIk dacht dat ik daar de vorige keer helder over
was geweest in de commissie. Maar dan nog een keer. Er is
geprobeerd om te kijken of dat door sponsoring kan. En het
kan niet. Er is gekeken of het verdisconteerd kon worden in
de ligplaatsverhoging. De ligplaatsgelden worden al ver
hoogd, samenhangend met de verbetering van de voorzieningen
in de Prinsentuin en het wordt niet wenselijk geacht die
verder te verhogen. Het voorstel is van een, u hebt het
uitgezocht, relatief gering bedrag, het is inderdaad
10.000 structureel. Het draagt absoluut bij aan het com
fort van de bezoekers van de Prinsentuin, die in grote ge
tale jaarlijks de Prinsentuin bezoeken, zo grote getale dat
we de andere kant van het water als ligplaats echt nodig
hebben. Het gaat over het algemeen door voor de mooiste
jachthaven van Nederland. We hebben hem voor ik weet niet
hoeveel geld opgeknapt, grotendeels subsidiegeld, om hem
nog beter te maken van kwaliteit en dat proces is nog niet
helemaal tot zijn eind gebracht. We hebben daar nieuwe sa
nitaire voorzieningen. Volgens mij zijn we stapel-gek als
we dat niet voor een paar centen even afmaken. Dit is nou
echt een trekker voor de stad. Als we het nou hebben over
marketing en wat onze stad mooi maakt, dan is dit één van
die elementen, echt één van de absolute toplocaties, die
het mooi maken. En dan zitten we hier te kruimelen op
10.000, het is echt te gek. (Dank u wel dat ik dit even
tjes van mij af mocht zetten.)
Dan het meldpunt overlast, doorschakeling van de 60% tele
foontjes van de politie, waarop de heer Drewel wijst. Ik
zal inderdaad nagaan wat dat voor besparende gevolgen zou
kunnen hebben.
Mevrouw De Vries haakt ook aan bij het pontje. Daar heb ik
wat over gezegd.
U bent wat sceptisch, zou ik haast zeggen, over derde loca
tie Beheer Openbare Ruimte. Dat is nieuw voor mij, dat was
u bij de commissie niet, dacht ik. Daar is het punt niet in
die mate aan de orde geweest. Het is een noodzaak. Het ef
ficiënt werken van BOR is niet langer mogelijk zonder die
derde locatie. De oplossing, die er nu voor gezocht is, is
in een aantal portiekflats in de Vrijheidswijk en Heech-
terp. Daar zijn echt niet alleen ARBO-technisch, maar ook
qua veiligheid, zaken aan de orde, zoals brandstof die in
fietsenboxen is opgeslagen bij wijze van spreken, dat kan
natuurlijk niet meer, dus daar is inmiddels ook een eind
aangemaaktMaar dat leidt er toe dat dat weer van een an
der distributiepunt moet worden afgehaald. Het kan absoluut
niet efficiënt geregeld worden, zonder dat we een derde lo-