Blad 6
Verslag van de raadsvergadering van 7 juni 2004
aan de burger. Ze mogen zeker worden genoemd. Want als je
eenmaal je volle containers bent vergeten tijdig aan de
weg te zetten, dan weet je hoe belangrijk het werk van
anderen is. die waardering geldt op zich natuurlijk net
zo goed voor al die mensen die zich op andere wijze in
zetten voor het groenonderhoud en noem maar op. Dat ver
geten we vaak, maar het mag zeker worden genoemd als wij
met elkaar de balans opmaken.
5. Positief is ook dat de accountant ten aanzien van de be
drijfsvoering expliciet aangeeft dat het verbeteringstra
ject verder is ingezet, zij het dat in 2004 nog wel een
verbeterslag kan worden gemaakt
Voorzitter, zoals gebruikelijk: na de lof de kritiek
of anders gezegd, die punten die onze aandacht en zorg heb
ben.
Dat betreft in de eerste plaats de financiële positie van
de gemeente. Bij de financiële positie kijken we niet al
leen naar de balanspositie, zeg maar in dit geval de hoogte
van de Algemene Reserve, maar ook het toekomstperspectief
Zeg maar, de financiële performance van de gemeente. En dan
worden we minder vrolijk. Het is goed, dat we niet naar de
beurs hoeven voor een aandelen emissie. Hoewel ook een Al-
bert Heijn met een slechte balanspositie nog altijd popu
lair is bij de klanten. En geld lenen kan altijd nog.
Het Grondbedrijf is zeker een aanhoudende zorg. Feit is dat
wij daar veel risico mee lopen.
Onderbesteding en overbestedingFeitelijk is onderbeste
ding even erg als overbesteding. Bij onderbesteding wordt
de taakstelling niet gehaald. Het is een vast patroon dat
we de voorgenomen investeringen niet kunnen realiseren. Elk
jaar zien we dit weer terug komen. Vrijvallende kapitaal-
lasten, een repeterende breuk Ook het afgelopen dienstjaar
is er sprake van 2,8 miljoen aan vrijval kapitaallasten
Op begrotingsbasis zit er dus al ruimte in. Een begroting
behoort taakstellend te zijn. Een bijstelling naar beneden
in de begroting is daarvoor de aangewezen weg. We zoeken
ons suf bij de Kaderbrief naar alternatieve bezuinigingen
en hier ligt het geld voor het oprapen, maar dan wel altijd
na afloop van het feestje. Nu weten wij ook dat er ook
sprake is van externe factoren en dat je gelden tijdig moet
ramen om bijv. subsidies binnen te halen. Maar het moet
toch mogelijk zijn tijdens de rit, bijvoorbeeld halverwege
het jaar, te weten te komen of de investeringen gereed ko
men of niet. Het geld zou dan ook tussentijds eenmalig aan
andere zaken kunnen worden besteed, bijvoorbeeld aan het
onderhoud (wat bijvoorbeeld niet is geraamd, zoals de Blau
we Diamant)Een flexibelere toepassing en inzet van (een
malige) kapitaallasten ten behoeve van het onderhoud zou de
Blad 7
Verslag van de raadsvergadering van 7 juni 2 004
fractie zeer toejuichen. Ik denk dat het college op dat
punt wel wat flexibeler zou kunnen opereren.
Ik verneem graag de opvatting van het college hierover.
Kapitaallasten scholen. De vrijval, die op andere wijze is
aangewend. Op zich een goede besteding. De accountant heeft
het van zijn fiattering voorzien, maar politiek denken wij
dat dat niet helemaal juist is. Ook investeringen horen
taakstellend te zijn, anders moeten ze niet op de begroting
komen
Tenslotte: de prestaties en doelstellingen. Wij constateren
dat er een verbeteringstraject is t.a.v. de doelen, maar
dat wij er nog lang niet zijn. Er is nog een lange weg te
gaan en het moet ook helder zijn van wanneer. We kunnen
niet alles in één keer. Wij kunnen niet van de vloer op de
zolder, zoals men dat in Friesland zegt. Uit deze jaarreke
ning zullen wij lering moeten trekken. Doelen en effecten
zullen scherpen moeten worden geformuleerd. En omdat doelen
vaak niet op één jaar zijn gericht en worden bereikt zullen
we dus eigenlijk een vierde W-vraag moeten introduceren:
wanneer zijn wij tevreden.
Wij gaan akkoord met de jaarrekening en de aangegeven re
sultaatbestemmingen
De heer Jacobse (LLP)Bij de laatste jaarrekening oude
stijl mag je best even terugkijken naar de afgelopen jaren.
Toen ik zo'n 25 jaar geleden in de politiek stapte, liep de
jaarrekening meestal zo'n twee jaar achter en hadden we te
korten soms oplopend tot 10 miljoen gulden. Inmiddels zijn
we gelukkig heel veel verder en ook deze laatste stap bete
kent dat we weer een stukje tijdiger zijn geworden. Anderen
hebben daar ook al over gesproken. Dat is een compliment
waard. Het betekent wel dat we nu nog moeten werken aan de
controlefunctie van de raad, want het gaat niet meer alleen
om cijfers. Het gaat erom wat we ervoor krijgen. Dat begint
al met de begroting, waarbij wij moeten vaststellen waar
het aan besteed moet worden en wat we willen realiseren.
Dat moet dan ook uiteindelijk in de jaarrekening staan. Op
dat punt zijn we niet helemaal gekomen zoals dat gewenst
was geweest, maar ik ga ervan uit dat dat wel gaat gebeu
ren
Als het om de balanspositie gaat, maken wij ons ernstig
zorgen om de debiteuren, met name om de kortlopende debi
teuren en de voorzieningen die daar getroffen moeten wor
den. Wij hebben allemaal nog voor ogen de problemen die er
waren op belastinggebied. Dat is inmiddels hopelijk achter
haald. Maar toch heb ik de indruk dat er nog heel veel pos
ten openstaan en daarmee lopen we risico's, want je weet
het, direct innen is vaak de beste garantie dat je het geld
krijgt