Blad 6 Verslag van de raadsvergadering van 7 juni 2004 aan de burger. Ze mogen zeker worden genoemd. Want als je eenmaal je volle containers bent vergeten tijdig aan de weg te zetten, dan weet je hoe belangrijk het werk van anderen is. die waardering geldt op zich natuurlijk net zo goed voor al die mensen die zich op andere wijze in zetten voor het groenonderhoud en noem maar op. Dat ver geten we vaak, maar het mag zeker worden genoemd als wij met elkaar de balans opmaken. 5. Positief is ook dat de accountant ten aanzien van de be drijfsvoering expliciet aangeeft dat het verbeteringstra ject verder is ingezet, zij het dat in 2004 nog wel een verbeterslag kan worden gemaakt Voorzitter, zoals gebruikelijk: na de lof de kritiek of anders gezegd, die punten die onze aandacht en zorg heb ben. Dat betreft in de eerste plaats de financiële positie van de gemeente. Bij de financiële positie kijken we niet al leen naar de balanspositie, zeg maar in dit geval de hoogte van de Algemene Reserve, maar ook het toekomstperspectief Zeg maar, de financiële performance van de gemeente. En dan worden we minder vrolijk. Het is goed, dat we niet naar de beurs hoeven voor een aandelen emissie. Hoewel ook een Al- bert Heijn met een slechte balanspositie nog altijd popu lair is bij de klanten. En geld lenen kan altijd nog. Het Grondbedrijf is zeker een aanhoudende zorg. Feit is dat wij daar veel risico mee lopen. Onderbesteding en overbestedingFeitelijk is onderbeste ding even erg als overbesteding. Bij onderbesteding wordt de taakstelling niet gehaald. Het is een vast patroon dat we de voorgenomen investeringen niet kunnen realiseren. Elk jaar zien we dit weer terug komen. Vrijvallende kapitaal- lasten, een repeterende breuk Ook het afgelopen dienstjaar is er sprake van 2,8 miljoen aan vrijval kapitaallasten Op begrotingsbasis zit er dus al ruimte in. Een begroting behoort taakstellend te zijn. Een bijstelling naar beneden in de begroting is daarvoor de aangewezen weg. We zoeken ons suf bij de Kaderbrief naar alternatieve bezuinigingen en hier ligt het geld voor het oprapen, maar dan wel altijd na afloop van het feestje. Nu weten wij ook dat er ook sprake is van externe factoren en dat je gelden tijdig moet ramen om bijv. subsidies binnen te halen. Maar het moet toch mogelijk zijn tijdens de rit, bijvoorbeeld halverwege het jaar, te weten te komen of de investeringen gereed ko men of niet. Het geld zou dan ook tussentijds eenmalig aan andere zaken kunnen worden besteed, bijvoorbeeld aan het onderhoud (wat bijvoorbeeld niet is geraamd, zoals de Blau we Diamant)Een flexibelere toepassing en inzet van (een malige) kapitaallasten ten behoeve van het onderhoud zou de Blad 7 Verslag van de raadsvergadering van 7 juni 2 004 fractie zeer toejuichen. Ik denk dat het college op dat punt wel wat flexibeler zou kunnen opereren. Ik verneem graag de opvatting van het college hierover. Kapitaallasten scholen. De vrijval, die op andere wijze is aangewend. Op zich een goede besteding. De accountant heeft het van zijn fiattering voorzien, maar politiek denken wij dat dat niet helemaal juist is. Ook investeringen horen taakstellend te zijn, anders moeten ze niet op de begroting komen Tenslotte: de prestaties en doelstellingen. Wij constateren dat er een verbeteringstraject is t.a.v. de doelen, maar dat wij er nog lang niet zijn. Er is nog een lange weg te gaan en het moet ook helder zijn van wanneer. We kunnen niet alles in één keer. Wij kunnen niet van de vloer op de zolder, zoals men dat in Friesland zegt. Uit deze jaarreke ning zullen wij lering moeten trekken. Doelen en effecten zullen scherpen moeten worden geformuleerd. En omdat doelen vaak niet op één jaar zijn gericht en worden bereikt zullen we dus eigenlijk een vierde W-vraag moeten introduceren: wanneer zijn wij tevreden. Wij gaan akkoord met de jaarrekening en de aangegeven re sultaatbestemmingen De heer Jacobse (LLP)Bij de laatste jaarrekening oude stijl mag je best even terugkijken naar de afgelopen jaren. Toen ik zo'n 25 jaar geleden in de politiek stapte, liep de jaarrekening meestal zo'n twee jaar achter en hadden we te korten soms oplopend tot 10 miljoen gulden. Inmiddels zijn we gelukkig heel veel verder en ook deze laatste stap bete kent dat we weer een stukje tijdiger zijn geworden. Anderen hebben daar ook al over gesproken. Dat is een compliment waard. Het betekent wel dat we nu nog moeten werken aan de controlefunctie van de raad, want het gaat niet meer alleen om cijfers. Het gaat erom wat we ervoor krijgen. Dat begint al met de begroting, waarbij wij moeten vaststellen waar het aan besteed moet worden en wat we willen realiseren. Dat moet dan ook uiteindelijk in de jaarrekening staan. Op dat punt zijn we niet helemaal gekomen zoals dat gewenst was geweest, maar ik ga ervan uit dat dat wel gaat gebeu ren Als het om de balanspositie gaat, maken wij ons ernstig zorgen om de debiteuren, met name om de kortlopende debi teuren en de voorzieningen die daar getroffen moeten wor den. Wij hebben allemaal nog voor ogen de problemen die er waren op belastinggebied. Dat is inmiddels hopelijk achter haald. Maar toch heb ik de indruk dat er nog heel veel pos ten openstaan en daarmee lopen we risico's, want je weet het, direct innen is vaak de beste garantie dat je het geld krijgt

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2004 | | pagina 4