Blad 35
Verslag van de raadsvergadering van 21 juni 2004
Blad 36
Verslag van de raadsvergadering van 21 juni 2004
co
ren, beroepsprocedures, smienten en misschien zelfs wel de
Noorse woelmuis. Dus kon Bob de Bouwer het maken? Nee, dus.
Het begon steeds meer te lijken op Buurman en Buurman
i.p.v. die voortvarende Bob de Bouwer. En over buurmannen
gesproken, de Leeuwarder buren zeiden allemaal: 'Zie je
wel, wij hadden gelijk, ze kunnen het niet'.
Het collegeprogramma is wat dit betreft niet echt gereali
seerd. Maar zelfs een Bob de Bouwer leert nog wel eens wat
en hij veranderde zijn kreet 'kunnen wij het maken' in
misschien wel, als het wat minder mag zijn'. En nu is Bob
de Bouwer opeens een realist. Mag het ook een onsje minder
zijn? Het zal wel moeten, Bob de Bouwer. Maar blij zijn we
daar natuurlijk niet mee. Maar zorg er dan wel voor dat de
organisatie op orde is, want wij willen wel Bob de Bouwer
en niet het gestuntel van buurman en buurman.
Het collegeprogramma vermeldt ook nog het volgende: 'In het
gemeentelijk beleid is aandacht voor voldoende huisvesting
voor minder draagkrachtigenHet proces van stedelijke ver
nieuwing wordt voortgezet, zij het dat er een zwaarder ac
cent wordt gelegd op beheer en sociale samenhang. Het be
leid met betrekking tot slopen zal terughoudender zijn, ook
in relatie tot studentenhuisvesting. Nieuwbouw en sloop
zullen goed op elkaar worden afgestemd.
Nu denk ik dat de amendementen van de PAL/GL-fractiezoals
ik die net voorbij heb zien komen, en de aangekondigde mo
ties van de LLP-fractie nog beter en meer aan die doelen in
het collegeprogramma voldoen dan het Woonplan dat hier nu
ligt. Vandaar dat wij waarschijnlijk die moties en amende
menten wel zullen steunen.
Het is goed om, gezien de vragen in de markt, netto 10% aan
sociale huurwoningen en minimaal 5% aan goedkope koopwonin
gen toe te voegen en om actief een woningonttrekkingsbeleid
te gaan voeren.
Voor het overige zullen we dan maar instemmen met Bob de
Bouwers nieuwe realisme.
Mevrouw Dolstra (LLP)Allereerst een vraag aan de voorzit
ter. In het verleden hebben we afgesproken moties en amen
dementen vroegtijdig aan elkaar door te sturen, zodat we
eventueel op elkaar lijkende moties in elkaar konden schui
ven. Geldt die afspraak nog?
(De heer Van der Wal (PAL/GL)Helaas toen ik dat probeerde
vanmiddag, lag het hele net eruit. Daarom heb ik ze van te
voren hier maar snel laten kopiëren, ik kon niet anders.)
Het Woonplan.
Het werd de hoogste tijd dat het college met een plan komt,
waarin het bouwen van woningen centraal staat. Het plan is
qua ambities echter mager. Nadat jaren de locomotief niet
op gang kwam en de prestaties niet gehaald werden, heeft
het college besloten het spoorboekje aan te passen aan de
realiteit
Het college heeft de economische hoogconjunctuur niet weten
te benutten en moet nu in economisch zwaarder weer de hui
zen aan de man/vrouw brengen.
Met het bouwen van woningen alleen ben je er niet. Er is
meer nodig voor een aantrekkelijk woonklimaat.
Gedacht moet worden aan: groenvoorzieningen en groenonder
houd, veiligheid, culturele- en winkelvoorzieningen, ge
meentelijke lasten en bestuurlijke betrouwbaarheid om maar
wat te noemen.
We zijn het met het college eens dat alleen maar bouwen
voor het hoogste segment te hoog gegrepen is en dat voor
een goede doorstroming ook het middenkader moet worden be
diend. Onze zorg gaat echter uit naar de mensen in het
laagste segment.
Er wonen in Leeuwarden veel mensen met een laag inkomen.
Daarom moeten in totaal 5 procent van alle nieuwbouw goed
kope koopwoningen zijn en 10 procent sociale huurwoningen.
Het verbaast ons dan ook dat de heer Sluiter vervolgens in
een toelichting op de bouw van goedkope huur- en koopwonin
gen zegt: 'Dat halen we niet en het is ook nog onverstan
dig. De sociale voorraad is en blijft groot genoeg'.
Blijkbaar verandert de wethouder sneller van gedachten dan
van zijn ondergoed. De realiteit is namelijk dat er nog
geen 1% van de goedkope huurwoningen leeg staat.
Uiteraard is de stad voor mensen met een laag inkomen aan
trekkelijk om te wonen. Ze kunnen kosten voor vervoer be
sparen en alle nodige voorzieningen zijn in de buurt.
Ook heeft Leeuwarden als studentenstad de taak studenten te
huisvesten. Wanneer ze afgestudeerd zijn willen we het
liefst dat ze in Leeuwarden een baan krijgen.
Voor deze groep zouden we extra onze best moeten doen om ze
voor Leeuwarden te behouden. Pas afgestudeerde studenten
staan doorgaans niet bekend als kopers van dure woningen.
Ook voor jongeren, die hun ouderlijk huis willen verruilen
voor een zelfstandige woonruimte, is de wachttijd lang.
Soms oplopend tot drie jaar.
Daarom vinden wij het slopen van totaal 360 goedkope en be
taalbare woningen in drie jaar onverantwoord. Wat dat be
treft, de heer Stoker heeft het over Bob de Bouwer, wil ik
het hier eigenlijk hebben over Bob de Sloper.
Het slopen van woningen zal het probleem van scheefgroei
niet oplossen.
Als tegelijkertijd geen sociale woningen aan de markt wor
den toegevoegd, creëer je klanten voor de Terp.
Ik kom nu met de motie waarin wij het bouwen van 15 pro
cent goedkope en betaalbare woningen, zoals beschreven in
het plan, willen handhaven.
Blad 37 Blad 38
Verslag van de raadsvergadering van 21 juni 2004 Verslag van de raadsvergadering van 21 juni 2004
Motie
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 21 juni 2004, behandelende
het concept Woonplan Leeuwarden, optimaal wonen voor
iedereen'
overwegende
dat door de uitbreiding van de Kenniscampus een
toename te verwachten is van het aantal studenten
en deze de mogelijkheid moeten hebben om zich tij
delijk dan wel definitief te kunnen huisvesten in
de gemeente Leeuwarden;
dat doorstroming in de sociale sector gewenst is,
waarbij men toekomstgericht de jongeren (de nieuwe
generatie) en starters een kans moet bieden om zich
binnen deze gemeente te vestigen en te ontplooien;
dat het huisvesten van nieuwkomers een gunstige
uitwerking heeft op de economische ontwikkelingen
binnen Leeuwarden,-
dat voldoende aandacht moet worden besteed aan het
huisvesten van minder validen en ouderen. Al dan
niet met de zorg of in aangepaste woonvormen,-
spreekt uit:
dat door de totale nieuwbouwplannen netto minimaal 10%
aan sociale huurwoningen en minimaal 5% aan goedkope
koopwoningbouw toegevoegd dient te worden en dat deze
percentages zonder de instemming van de raad niet naar
beneden bijgesteld mogen worden tot het jaar 2008;
en gaat over tot de orde van de dag."
Deze motie is ondertekend door mijzelf namens de LLP-
fractie
Wij komen met nog een motie en dat is nadat het PEL op 11
juni ons uitleg had gegeven dat het wel verstandig zou zijn
om met een zogenaamde onttrekkingverordening te komen. Ik
weet niet of dit bericht ook bij iedereen terecht is geko
men. Dit leg ik uit in de inleiding van de motie.
Motie
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 21 juni 2004, behandelende
het concept Woonplan Leeuwarden, optimaal wonen voor
iedereen' ,-
Inleiding
Op grond van de Huisvestingswet (1993) kunnen alle ge
meenten een vergunningstelsel voor het onttrekken van
woonruimten in het leven roepen. De Huisvestingswet
heeft op het gebied van woningonttrekking een beleids
matiger karakter dan de Woningwet. Woningonttrekking
is een instrument om de woningvoorraad op peil te hou
den en is niet louter bedoeld om de woningnood te be
perken. In de onttrekkingverordening worden onder an
dere zaken geregeld die betrekking hebben op de sloop
of op de samenvoeging van woningen door particulieren
en woningbouwcorporaties; financiële voorwaarden en
argumentatie - de noodzaak - van de sloop, het samen
voegen of onttrekking van de woning ten bate van het
creëren van een bedri j f slocatie ,-
Overwegende dat:
in meerdere gemeenten een woning onttrekkingbeleid
en onttrekkingverordening van kracht is, zoals bij
voorbeeld in het stadsdeel Oud-West van de gemeente
Amsterdam en van toepassing is vanaf het jaar 1996
en herzien/bijgesteld eind 2002;
vereniging PEL de gemeenteraad per brief uitvoerig
op deze verordening heeft gewezen,-
draagt het college op:
om te onderzoeken of deze onttrekkingverordening
haalbaar en uitvoerbaar is in de gemeente Leeuwar
den;
de conclusies en uitkomsten voor januari 2005 terug
te koppelen naar de raad, waarna deze via de ge
meenteraad wel of niet kan besluiten om deze veror
dening alsnog toe te voegen aan het woonplan,-
en gaat over tot de orde van de dag."
Deze motie is ondertekend door mijzelf namens de LLP-
fractie
Op de moties en amendementen van de anderen kom ik in de
tweede ronde terug.
(De heer Feddema (WD) .- Ik heb een vraag voor mevrouw Dol -
stra. Wat mij nou zo interesseertWij hebben ook afgespro
ken in de raad, daar was u ook bij, en over het algemeen
legt u, in ieder geval de vroegere fractiezich neer bij
een uitspraak van de raad om dan vervolgens weer vanuit dat
vertrekpunt verder te gaan en mee te gaan. We hebben vast
gesteld dat er 2700 woningen in het goedkope deel te veel
zijn. Wat mij nou zo intrigeert is waarom u daar niet op
wijst. U doen net alsof we te weinig hebben en dat we dus
vervolgens daardoor tekort doen aan de mensen die op die
lange wachtlijsten staan.
Kunt u aantonen dat die 2700 woningen, waar u het over
heeft, die nu op dit moment teveel zouden zijn, kunt u aan
tonen dat die ook te veel zijn. Alle woningen zijn namelijk
bewoond. Er is nog geen leegstand van 1%.
(De heer Feddema (WD)Al zou u nu besluiten, als we dat
geld zouden hebben, om 5000 goedkope woningen te bouwen,
dan zijn ze ook over een tijdje gewoon weer vol, want het
trekt gewoon aan. De provincie loopt in die zin leeg naar