Blad 35 Verslag van de raadsvergadering van 21 juni 2004 Blad 36 Verslag van de raadsvergadering van 21 juni 2004 co ren, beroepsprocedures, smienten en misschien zelfs wel de Noorse woelmuis. Dus kon Bob de Bouwer het maken? Nee, dus. Het begon steeds meer te lijken op Buurman en Buurman i.p.v. die voortvarende Bob de Bouwer. En over buurmannen gesproken, de Leeuwarder buren zeiden allemaal: 'Zie je wel, wij hadden gelijk, ze kunnen het niet'. Het collegeprogramma is wat dit betreft niet echt gereali seerd. Maar zelfs een Bob de Bouwer leert nog wel eens wat en hij veranderde zijn kreet 'kunnen wij het maken' in misschien wel, als het wat minder mag zijn'. En nu is Bob de Bouwer opeens een realist. Mag het ook een onsje minder zijn? Het zal wel moeten, Bob de Bouwer. Maar blij zijn we daar natuurlijk niet mee. Maar zorg er dan wel voor dat de organisatie op orde is, want wij willen wel Bob de Bouwer en niet het gestuntel van buurman en buurman. Het collegeprogramma vermeldt ook nog het volgende: 'In het gemeentelijk beleid is aandacht voor voldoende huisvesting voor minder draagkrachtigenHet proces van stedelijke ver nieuwing wordt voortgezet, zij het dat er een zwaarder ac cent wordt gelegd op beheer en sociale samenhang. Het be leid met betrekking tot slopen zal terughoudender zijn, ook in relatie tot studentenhuisvesting. Nieuwbouw en sloop zullen goed op elkaar worden afgestemd. Nu denk ik dat de amendementen van de PAL/GL-fractiezoals ik die net voorbij heb zien komen, en de aangekondigde mo ties van de LLP-fractie nog beter en meer aan die doelen in het collegeprogramma voldoen dan het Woonplan dat hier nu ligt. Vandaar dat wij waarschijnlijk die moties en amende menten wel zullen steunen. Het is goed om, gezien de vragen in de markt, netto 10% aan sociale huurwoningen en minimaal 5% aan goedkope koopwonin gen toe te voegen en om actief een woningonttrekkingsbeleid te gaan voeren. Voor het overige zullen we dan maar instemmen met Bob de Bouwers nieuwe realisme. Mevrouw Dolstra (LLP)Allereerst een vraag aan de voorzit ter. In het verleden hebben we afgesproken moties en amen dementen vroegtijdig aan elkaar door te sturen, zodat we eventueel op elkaar lijkende moties in elkaar konden schui ven. Geldt die afspraak nog? (De heer Van der Wal (PAL/GL)Helaas toen ik dat probeerde vanmiddag, lag het hele net eruit. Daarom heb ik ze van te voren hier maar snel laten kopiëren, ik kon niet anders.) Het Woonplan. Het werd de hoogste tijd dat het college met een plan komt, waarin het bouwen van woningen centraal staat. Het plan is qua ambities echter mager. Nadat jaren de locomotief niet op gang kwam en de prestaties niet gehaald werden, heeft het college besloten het spoorboekje aan te passen aan de realiteit Het college heeft de economische hoogconjunctuur niet weten te benutten en moet nu in economisch zwaarder weer de hui zen aan de man/vrouw brengen. Met het bouwen van woningen alleen ben je er niet. Er is meer nodig voor een aantrekkelijk woonklimaat. Gedacht moet worden aan: groenvoorzieningen en groenonder houd, veiligheid, culturele- en winkelvoorzieningen, ge meentelijke lasten en bestuurlijke betrouwbaarheid om maar wat te noemen. We zijn het met het college eens dat alleen maar bouwen voor het hoogste segment te hoog gegrepen is en dat voor een goede doorstroming ook het middenkader moet worden be diend. Onze zorg gaat echter uit naar de mensen in het laagste segment. Er wonen in Leeuwarden veel mensen met een laag inkomen. Daarom moeten in totaal 5 procent van alle nieuwbouw goed kope koopwoningen zijn en 10 procent sociale huurwoningen. Het verbaast ons dan ook dat de heer Sluiter vervolgens in een toelichting op de bouw van goedkope huur- en koopwonin gen zegt: 'Dat halen we niet en het is ook nog onverstan dig. De sociale voorraad is en blijft groot genoeg'. Blijkbaar verandert de wethouder sneller van gedachten dan van zijn ondergoed. De realiteit is namelijk dat er nog geen 1% van de goedkope huurwoningen leeg staat. Uiteraard is de stad voor mensen met een laag inkomen aan trekkelijk om te wonen. Ze kunnen kosten voor vervoer be sparen en alle nodige voorzieningen zijn in de buurt. Ook heeft Leeuwarden als studentenstad de taak studenten te huisvesten. Wanneer ze afgestudeerd zijn willen we het liefst dat ze in Leeuwarden een baan krijgen. Voor deze groep zouden we extra onze best moeten doen om ze voor Leeuwarden te behouden. Pas afgestudeerde studenten staan doorgaans niet bekend als kopers van dure woningen. Ook voor jongeren, die hun ouderlijk huis willen verruilen voor een zelfstandige woonruimte, is de wachttijd lang. Soms oplopend tot drie jaar. Daarom vinden wij het slopen van totaal 360 goedkope en be taalbare woningen in drie jaar onverantwoord. Wat dat be treft, de heer Stoker heeft het over Bob de Bouwer, wil ik het hier eigenlijk hebben over Bob de Sloper. Het slopen van woningen zal het probleem van scheefgroei niet oplossen. Als tegelijkertijd geen sociale woningen aan de markt wor den toegevoegd, creëer je klanten voor de Terp. Ik kom nu met de motie waarin wij het bouwen van 15 pro cent goedkope en betaalbare woningen, zoals beschreven in het plan, willen handhaven. Blad 37 Blad 38 Verslag van de raadsvergadering van 21 juni 2004 Verslag van de raadsvergadering van 21 juni 2004 Motie "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 21 juni 2004, behandelende het concept Woonplan Leeuwarden, optimaal wonen voor iedereen' overwegende dat door de uitbreiding van de Kenniscampus een toename te verwachten is van het aantal studenten en deze de mogelijkheid moeten hebben om zich tij delijk dan wel definitief te kunnen huisvesten in de gemeente Leeuwarden; dat doorstroming in de sociale sector gewenst is, waarbij men toekomstgericht de jongeren (de nieuwe generatie) en starters een kans moet bieden om zich binnen deze gemeente te vestigen en te ontplooien; dat het huisvesten van nieuwkomers een gunstige uitwerking heeft op de economische ontwikkelingen binnen Leeuwarden,- dat voldoende aandacht moet worden besteed aan het huisvesten van minder validen en ouderen. Al dan niet met de zorg of in aangepaste woonvormen,- spreekt uit: dat door de totale nieuwbouwplannen netto minimaal 10% aan sociale huurwoningen en minimaal 5% aan goedkope koopwoningbouw toegevoegd dient te worden en dat deze percentages zonder de instemming van de raad niet naar beneden bijgesteld mogen worden tot het jaar 2008; en gaat over tot de orde van de dag." Deze motie is ondertekend door mijzelf namens de LLP- fractie Wij komen met nog een motie en dat is nadat het PEL op 11 juni ons uitleg had gegeven dat het wel verstandig zou zijn om met een zogenaamde onttrekkingverordening te komen. Ik weet niet of dit bericht ook bij iedereen terecht is geko men. Dit leg ik uit in de inleiding van de motie. Motie "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 21 juni 2004, behandelende het concept Woonplan Leeuwarden, optimaal wonen voor iedereen' ,- Inleiding Op grond van de Huisvestingswet (1993) kunnen alle ge meenten een vergunningstelsel voor het onttrekken van woonruimten in het leven roepen. De Huisvestingswet heeft op het gebied van woningonttrekking een beleids matiger karakter dan de Woningwet. Woningonttrekking is een instrument om de woningvoorraad op peil te hou den en is niet louter bedoeld om de woningnood te be perken. In de onttrekkingverordening worden onder an dere zaken geregeld die betrekking hebben op de sloop of op de samenvoeging van woningen door particulieren en woningbouwcorporaties; financiële voorwaarden en argumentatie - de noodzaak - van de sloop, het samen voegen of onttrekking van de woning ten bate van het creëren van een bedri j f slocatie ,- Overwegende dat: in meerdere gemeenten een woning onttrekkingbeleid en onttrekkingverordening van kracht is, zoals bij voorbeeld in het stadsdeel Oud-West van de gemeente Amsterdam en van toepassing is vanaf het jaar 1996 en herzien/bijgesteld eind 2002; vereniging PEL de gemeenteraad per brief uitvoerig op deze verordening heeft gewezen,- draagt het college op: om te onderzoeken of deze onttrekkingverordening haalbaar en uitvoerbaar is in de gemeente Leeuwar den; de conclusies en uitkomsten voor januari 2005 terug te koppelen naar de raad, waarna deze via de ge meenteraad wel of niet kan besluiten om deze veror dening alsnog toe te voegen aan het woonplan,- en gaat over tot de orde van de dag." Deze motie is ondertekend door mijzelf namens de LLP- fractie Op de moties en amendementen van de anderen kom ik in de tweede ronde terug. (De heer Feddema (WD) .- Ik heb een vraag voor mevrouw Dol - stra. Wat mij nou zo interesseertWij hebben ook afgespro ken in de raad, daar was u ook bij, en over het algemeen legt u, in ieder geval de vroegere fractiezich neer bij een uitspraak van de raad om dan vervolgens weer vanuit dat vertrekpunt verder te gaan en mee te gaan. We hebben vast gesteld dat er 2700 woningen in het goedkope deel te veel zijn. Wat mij nou zo intrigeert is waarom u daar niet op wijst. U doen net alsof we te weinig hebben en dat we dus vervolgens daardoor tekort doen aan de mensen die op die lange wachtlijsten staan. Kunt u aantonen dat die 2700 woningen, waar u het over heeft, die nu op dit moment teveel zouden zijn, kunt u aan tonen dat die ook te veel zijn. Alle woningen zijn namelijk bewoond. Er is nog geen leegstand van 1%. (De heer Feddema (WD)Al zou u nu besluiten, als we dat geld zouden hebben, om 5000 goedkope woningen te bouwen, dan zijn ze ook over een tijdje gewoon weer vol, want het trekt gewoon aan. De provincie loopt in die zin leeg naar

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2004 | | pagina 10