Blad 47 Blad 48 Verslag van de raadsvergadering van 21 juni 2004 Verslag van de raadsvergadering van 21 juni 2004 Ik heb nog een vraag of die druk op de sociale woningbouw ook nog mogelijk weer wat kan worden gecompenseerd door de regio's, 800 woningen in omliggende regio's kunnen worden gebouwd Bij dit verhaal nog even de motie, die ingediend is door de PvdA en de PAL/GL-fractie - en dit is aardig voor mij als dyslect om dat nu te mogen verbeteren. In het besluit staat een foutje, er staat: 'dat in de periode 2005 - 2007 de af name van het aantal woningen in het sociale huursegment in absolute zin niet mag afnemen.Er staat twee keer 'niet mag afnemen'Dus wij schrappen na 2007 'de afname van' Het vierde punt, dat is ook al genoemd, de suggestie van PEL voor het ontwikkelen van een onttrekkingvergunning. Wij staan er in eerste instantie positief tegenover om te gaan bekijken of dat een goed bruikbaar instrument zal zijn. Wij willen het college vragen om daarop te reageren. (De heer Feddema (WD) Ik heb een hele korte vraag. Het brandt mij al een tijdje op de lippen. Het is net of er door een aantal fracties een soort wedstrijdje wordt gehou den wie nu het flinkste is om de sociale huur- en koopwo ningen aan de,onderkant een extra impuls te geven. Dat is op zichzelf uw goed recht, maar bewijzen we de stad daar een dienst mee. Het is zo dat er een evenwicht hersteld moest worden. Daar zijn we nu een aantal jaren mee bezig. Mijn vraag is, wilt u dat evenwichtdat we een aantal ja ren geleden met heel veel moeite hebben ingezet, loslaten.) We willen dat evenwicht net als u graag herstellen. Alleen, we kunnen op dit ogenblik niet ontkennen dat die druk in dat lage huursegment groot is. Ik heb begrepen dat we, ook bij de ontwikkelingen van de plannen, waarbij we op de hoge segmenten insteken en op de Zuidlanden, ook steeds hebben gezegd - het is net als bij het weer heel veranderlijk - dat we bij die vergezichten naar de toekomst steeds in pe riodes af en toe zullen moeten bijstellen. Dat zijn wat mij betreft accentmomenten, waarop je zegt: 'nou moeten we voor dat lage segment wat doen'In de toekomst zullen we mis schien nog weer wat meer moeten doen voor het hoge segment, maar het is het woonplan wonen voor iedereen (De heer Feddema (WD) Maar u weet toch dat een evenwicht nooit bereikt wordt, want als u zo wispelturig bent als het weer. Dat is geen wispelturigheid. We willen realistisch kijken hoe de woningbouw er op dit ogenblik bij staat. Vergezich ten en goede plannen, oké. We hebben periodes gehad inder daad, dat wij geen plannen op tafel hadden liggen. We heb ben plannen ontwikkeld. Ook binnen die plannen zal over een tijdje weer eens een aantal verschuivingen zijn. (De heer Feddema (WD)Maar vooralsnog hou ik vast aan dat u uw best doet voor wie het meeste voor de sociale onder kant en huurwoningen Dat is eigenlijk een compliment, dat er hier een aantal fracties zijn, die daar hun best voor doen. De heer Sluiter (weth.): Ik denk dat één van de kernpunten, misschien wel het kernpunt van vanavond - en ik begin daar maar mee omdat bijna iedereen daar iets over gezegd heeft of erop gereageerd heeft - de vraag is, in hoeverre het nu acceptabel is dat je ziet dat in het lage segment (de soci ale huur en de goedkope koop) in absolute aantallen door een grotere sloop daar de komende drie jaar de aantallen achteruit zullen gaan. Ik denk dat dat één van de kernpun ten van de discussie is. Ik wil daar in algemene zin iets over zeggen. Daarbij kom ik noodzakelijkerwijs hier en daar met een enkel cijfertje, dat u misschien nog niet kent, misschien ook wel. U komt weer, heb ik gemerkt, een enkele keer met een ander cijfertje, maar dat is allemaal, laat ik het voor het gemak maar noemen, interpretatie. Het gaat er natuurlijk om wat we met het kernprobleem doen. De voorraad op dit moment is in totaal, de sociale huurwo ningen en de goedkope koopwoningen tot een maximale kost prijs van 100.000 euro maar even samengenomen, 18.640 wo ningen in Leeuwarden. De doelgroep, dat zijn de huishoudens met een inkomen van maximaal 40% boven het wettelijk mini muminkomen, bestaat uit 15.300 inwoners. Daar zit een gat van ruim 3000 tussen. Dus dan naderen de heer Feddema en ik, de heer Feddema die iets andere getallen gebruikt, el kaar in het gat in ieder geval een heel eind. Dat betekent dat de voorraad goedkope woningen groter is dan de doel groep. Bij die constatering en het feit dat wij willen ko men tot een evenwichtige woningmarkt en daardoor tot een evenwichtige verdeling over die markt, is het onverstandig, dat heb ik ook in mijn memo gezegd, om aan de onderkant die voorraad flink uit te gaan breiden. Het is nog niet meer dan een jaar of vijf geleden, de heer Feddema herinnerde daar ook aan, dat we in het Oranjehotel - ik weet niet meer precies hoe dat ook weer heette, de grote sprong voorwaarts of zoiets, maar dat kan ook Mao geweest zijn, we verwezen ook naar de jaren zestig dus dan komen we daar ook in de buurt, de grote uitdaging of zoiets was het - maar het deed mij aan de grote sprong voorwaarts denken. Daar zeiden we toen allemaal dat we die sprong moesten maken, want deze leegstand moest gekeerd worden: 'daar waren we voorlopig nog niet vanaf als we niet hele krachtige maatregelen na men' Ik heb dat wel eens vaker gezegd, dat was een hele grote zaal, waar iedereen die iets met volkshuisvesting te doen had bij was. Ere wie ere toekomt, daar zaten twee men sen van PEL en die bleven zitten, als enigen, toen er uit eindelijk gestemd werd. Uit een soort van euforie werd ge- Blad 49 Blad 50 Verslag van de raadsvergadering van 21 juni 2004 Verslag van de raadsvergadering van 21 juni 2004 zegd: 'we gaan die sprong maken' en zij bleven zitten. In zekere zin hebben zij gelijk gehad. Wat dat betreft, meneer Drewel, daarmee is die onvoorspelbaarheid van de woning markt wel bewezen. Nu hebben we krapte aan de onderkant, maar dat zegt dus verrekte weinig over wat er in de jaren gaat gebeuren, die voor ons liggen. Wat we in iedere geval niet moeten willen natuurlijk is, als je aan de ene kant ziet dat de voorraad een stuk groter is dan de doelgroep, voor leegstand te gaan bouwen. Ook niet over een jaar of drie, vier, vijf in de toekomst, hoewel we die toekomst nu enorm lastig kunnen voorspellen. Doorstroming is, het is door een aantal van u benadrukt, het recept om aan de onderkant ruimte vrij te maken, zeker, nogmaals, als je ziet dat de voorraad groter is dan de doelgroep. Als die doorstroming ons lukt, om die ook vanuit het lage segment op gang te brengen, want ook daar moet dat, daar willen we dat ook allemaal, dan betekent dat, dat op termijn het risico op leegstand daar des te groter zal zijn. Daar gaan we niet voor bouwen. Daarbij komt dat het bouwen, meneer Van der Wal heeft dat in zijn pleidooi ook zelf al aangegeven, van sociale huurwoningen niet financi eel rendabel mogelijk is. Als we totaal willen vervangen alle te slopen woningen, laten we even uitgaan van een ge middelde sloop in de komende drie jaar van 120 woningen per jaar, dan zouden dat 360 woningen zijn. Dat levert meer dan 12 miljoen euro aan onrendabele top op in de komende drie jaar. Wie zal dat betalen. Het is al aangegeven eigenlijk. Via ISV kan niet. We gaan dat in de Vrijheidswijk, in de stedelijke vernieuwing gebruiken, goeddeels. De BLS- subsidie is daarvoor volstrekt ontoereikend. Compensatie zou dan nog wat zijn. Dat is ook een geliefd thema, waar de heer Van der Wal het graag over heeft. Hij heeft het er dit keer ook weer over, voor een deel niet nader gespecifi ceerd. De vuistregel is dat je drie stevige middenklassers bouwt om één sociale huurwoning te kunnen betalen. Als je 360 woningen zou willen vervangen voordat je aan de toename komt, dan betekent het dat alleen voor die 360 al 1080 com pensatiewoningen, zal ik maar zeggen, met de bijbehorende moeilijkheden gebouwd zullen moeten worden. Kunnen corpora ties dat wegzetten? Absoluut niet. Zijn daar locaties voor? Absoluut niet. Dus we zitten met een geweldig praktisch probleem dan. (De heer Van der Wal (PAL/GL)Dus heb ik gesteld, bij die motie, je kunt twee kanten uit. Of je kan de sloop tot een minimum beperken, dan hoef je er dus geen 120 te slopen, maar bijvoorbeeld 4 0 in die drie jaar hebben we het even over. Dan wordt uw verhaaltje van 12 miljoen al drastisch verminderd. Bovendien hebben de woningbouwcorporatiesik ga er niet al te veel in detail op in, al aangegeven dat ze een heel groot gedeelte van die onrendabele top kunnen en willen ophoesten. De ene cozporatie misschien wat gemakke lijker dan de andere. En daarom vraag ik ook om daar pres tatie afspraken over te maken en dat te presenteren aan de raad. En voor het ongedekte deel compensatie, omdat dat maar een relatief klein deel is.) Dat gaan we ook doen, die prestatieafspraken gaan we ook maken. Die moeten we ook maken, want we stellen voor om van de netto productietoename 10% in ieder geval in de sociale huur te produceren. Daarvoor zal op de een of andere manier die compensatie ook geregeld moeten worden. Overigens, het is niet de eerste keer dat dat vanavond genoemd wordt, dat we die sloop wel wat zouden kunnen aanpassen. Dat kan in dit geval niet. Het is misschien wel goed dat we daar toch even aan herinneren. Die sloop is gebaseerd op afspraken. We gaan even van een gemiddelde van 320 uit, maar als we precies de cijfers naast elkaar leggen van wat er nu in de plannen zit, inclusief wat er in de Vrijheidswijk tot en met Vrijheidswijk NW gebeurt, dan gaat het nu om 313 te slopen woningen in de komende drie jaar. Die slopen we op grond van afspraken die we bijvoorbeeld in het wijkontwik kelingsplan Vrijheidswijk hebben gemaakt. Het gaat bijvoor beeld om drie grote flats, het gaat om een stuk of 50 - 55 woningen in het NW deel van de Vrijheidswijk en dan ben je al bijna aan dat aantal. Dat zijn afspraken die er nu lig gen met de corporaties in het kader van de stedelijke ver nieuwing. Daar kunnen we niet zo 1, 2, 3 af. Daar willen we ook helemaal niet af, daar zou ik ook werkelijk dwars voor gaan liggen als ik daar nu toe verplicht zou worden, want dat betekent dat a la minuut elke vooruitgang in de stede lijke vernieuwing in Leeuwarden stokt. Dat is onverantwoord en onacceptabel natuurlijk. Dat zeg ik nu met een zeker vuur, maar dat wilt u ook helemaal niet, dus dat kan ik ook een stuk rustiger zeggen eigenlijk. Dus die compensatie is een lastig punt. Om het op een ande re manier af te dekken, dat zullen we ook wel moeten, zoals de plannen die het college heeft gepresenteerd ook noodza kelijk maken. Corporaties betalen het lekker allemaal helemaal zelf is natuurlijk geen optie. Te grote uitbreiding aan de onderkant van de markt zou de doorstroming flink kunnen hinderen. Als er nu sociale huur woningen worden bijgebouwd - en die worden op dit moment bijgebouwd of zijn kort geleden bijgebouwd, ik denk aan de huizen in de Moezel in Zuiderburen en die waar ik a.s. don derdag meen ik de eerste paal voor ga slaan, de Hofwoningen van fase drie Zuiderburen - dan zijn dat voor een deel aan die straten sociale huurwoningen. Die geven natuurlijk een heel andere kwaliteit te zien dan de bestaande voorraad. Het is in een andere wijk, een totaal ander woonmilieu, met een andere vorm van comfort. Wat dat betreft heeft de tijd in het produceren van sociale huurwoningen ook beslist niet stil gestaan. Die zijn dus aanlokkelijk voor de doelgroep.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2004 | | pagina 13