Blad 55 Verslag van de raadsvergadering van 21 juni 2004 Blad 56 Verslag van de raadsvergadering van 21 juni 2004 minste. Dat kan iedereen zich hier nog herinneren, denk ik. En nu dit. Dat stelt me nu toch weer ernstig teleur. (Mevrouw Dolstra (LLP)Ik wil u even uit de droom helpen, want dat ging'om de dure koopwoningen. Ik was zo blij, om dat dat u zich bedacht over de sloop, dat dat niet zoveel zou gebeurenWat ons betreftwat de ambities betreft voor de midden- en de duurdere huursector en koopwoningen, heb ik nooit gezegd dat ik dat niet onderschreef Nee, oké, dat laatste maakt het dan weer goed. Zorg voor mensen in het lage segment. Ik hoop dat ik net duidelijk gemaakt heb, dat ik die zorg wel degelijk heb, op goede gronden ook Natuurlijk willen wij studenten ook na hun studie huisves ten. Daar is ook binnen de voorraad, gezien de voorraad en de doelgroep, ruimte voor. Overigens is het niet zo dat studenten die een baan krijgen uitsluitend van het onderste segment afhankelijk zijn. Ik noem maar wat, studenten die in het onderwijs terecht komen hebben toch snel een inkomen wat hun tot iets meer in staat stelt. Dat betekent dat ik motie 3, als ik ze een beetje genummerd heb, van de LLP-fractie zal afraden. De motie van de LLP-fractie rond de onttrekkingverordening. Wij hebben geen verhouding op dit moment met de woningcor poraties, die zo'n verordening logisch zou maken. Wij maken afspraken. Wij maken op basis van het Woonplan straks af spraken met de corporaties. Die afspraken, daar houden wij ons aan en die afspraken daar houden de corporaties zich aan. Dat zijn op dit moment de verhoudingen. Wij hebben daar geen enkel klagen over. Zij denk ik ook niet over ons, dus ik vind dit een misplaatst iets. Bovendien is er een hele grote praktische belemmering hier ook alweer bijwant aannemen van deze motie, of althans het onderzoeken of een onttrekkingverordening nuttig zou zijn, zou betekenen bij invoeren van zo'n onttrekkingverordening, dat we voor elke functiewijziging van elk huis die verordening van stal zou den moeten halen. Als je het hebt over doorpakken en over ambtelijke inzet ook trouwens, dan moet je dit toch echt niet doen. Dat zou ik toch wel heel strek afraden. (Mevrouw Dolstra (LLP)Ik wil de wethouder toch adviseren om de opbrengsten van de vergunningverstrekking ook even mee te nemen in de beoordeling. Ja, maar het wordt er allemaal niet effectiever van. De heer Posthumus, bouwen voor de vraag. Gegoochel met cij fers. Nou, ik gun hem dat. Het is lastig. Sommige cijfers zijn lastig, zijn slecht te interpreteren. Het zijn ver schillende gegevens. Soms heb je twee, drie stappen nodig voor je op de juiste gegevens bent. Het is zo. U denkt dat met gemiddeld 400 woningen erbij het lang duurt voor we de 100.000 bereiken. Ja, die som kun je maken. Het is wel een ambitie waarmee we uiteindelijk toch de stad vooruit willen helpen. De dorpennota en uw motie over de dorpen. Het lijkt erop op dit moment, dat de provincie de gemeente, als het gaat om onze eigen dorpen, meer ruimte zal geven. Maar daar moeten wel afspraken op gemaakt worden. Die zijn in de dorpennota niet gemaakt. De woningbouw in de dorpen, dat bleek in de commissie ook al, staat naast dit woonplan. Maar wij willen wel kijken hoever wij wat dit betreft kunnen komen. Deze motie, als ik hem goed lees, en dat moet even snel tussen door, dringt er ook op aan, dat wij gaan onderzoeken in hoeverre hier mogelijkheden liggen. (De hear Posthumus (FNP)As oanfoiling noch eefkes fan de oantallenDe oantallen te bouwen wenten steane dus al foar de kommende fjouwer jier fêst yn de doarpenotaDus dêr draait it net om. It draait echt om in mooglike foarkarre- geling foar de lokale bewenners.) Ik denk dat we dat kunnen onderzoeken en kijken wat daar de mogelijkheden zijn. De heer Drewel geeft een inleiding over de werking van de doorstroming, die ik niet beter had kunnen geven. Ik kan verder inhoudelijk instemmen met de bijdrage die de heer Drewel heeft gegeven. Tot slot, de PvdA-fractiesecond opinion, aanbeveling goed bekijken. Dat zullen we doen, dat heb ik daarnet gezegd. Te zijner tijd horen wat de effecten zijn, daar moeten we op de een of andere manier een vorm voor vinden dat we daarop terugkomen, dat moet vooral uit de de resultaten en de ef fectiviteit van de uitvoering blijken. Het midden- en hoge segment, niet alleen in het hoge deel van het middensegment. Ik heb daarnet al aangeduid, ook met een aantal voorbeelden, dat we juist met name ook in het lage deel van het middensegment gaan zitten, om die verlei ding naar het lage segment zo groot mogelijk te maken. Uw motie heb ik al becommentarieerd. Tweede termijn De heer Van der Wal (PAL/GL)Eerst even kort over de door stroming. Mijn fractie is het in principe eens met het oog op de doorstroming om relatief veel meer nieuw te bouwen in de midden en hogere inkomens. Wij zijn er natuurlijk ook niet voor om voor de leegstand te bouwen. Maar op dit mo ment is er geen sprake van leegstand in het lage segment. Er is een grote behoefte, kregen wij uit de informatie van de woningbouwcorporaties, op dit moment. Dat kan over drie jaar inderdaad wel weer eens anders zijn. Maar kunt u ga randeren dat die 3000 woningen, die bewoond worden door mensen die een hogere klasse zouden kunnen betalen, in de komende drie jaar vrijkomen? Praktisch gezien kan dat al Blad 57 Blad 58 Verslag van de raadsvergadering van 21 juni 2004 Verslag van de raadsvergadering van 21 juni 2004 niet eens, want zoveel produceren we natuurlijk niet. Het blijft zo, dat een heel groot gedeelte van die groep van potentiële doorstromers gewoon om een andere reden in hun (te) goedkope woning blijven zitten.- sociale cohesie in de wijk; ze zetten hun geld in op boten of weet ik wat. Niemand van ons pleit voor dwangmiddelen, dus je moet het dan toch met aantrekkelijk bouwen doen. Daar zijn we het mee eens. Op dit moment worden we wel geconfronteerd met de druk op het lage segment. Het valt voor mijn fractie niet te verkopen dat we daar nu zo drastisch slopen. Waar zouden we de mensen die er uit moeten dan moeten huisvesten? Dat kunnen we in die drie jaar niet. Op het moment dat blijkt dat er wel leegstand komt, kunnen we desnoods alsnog de sloopplannen wel weer versnellen. In het kader van stede lijke vernieuwing enzovoort. Dan even op de WD-fractie. Ik vind het zo langzamerhand wel een oubollig verhaal worden, om weer op de zestiger ja ren terug te vallen, dat er scheef gebouwd is of te eenzij dig gebouwd is. Het was toen een tijd van woningnood. Ik was toen zelf starter op de woningmarkt en je moest drie jaar getrouwd zijn met twee kinderen of zoiets en dan kwam jé pas in aanmerking. Pas in 1971 is de woonruimteverdeling hier in Leeuwarden afgeschaft. Om nu nog, over die eenzij dige bouw te praten, eerlijk gezegd in de beginjaren '70 vonden wij ook dat er te lang eenzijdig gebouwd is, maar ja, daar kunnen we nu toch niet maar steeds maar over blij ven doorzeuren. Er is al lang besloten tot meer evenwicht in de markt en daarom steunen we ook dit woonplan. (De heer Feddema (WD) Wij zeuren niet, we willen er al leen op wijzen dat we dat evenwicht willen herstellen waar we allemaal belang bij hebben.) Jawel, maar, of u luistert niet goed of u wilt niet goed luisteren, dat bepleiten wij ook. Alleen op dit moment zit er druk op de onderkant en voor die drie jaar, waar het hierover gaat, komen die nieuwbouwwoningen en die doorstro ming van de wethouder echt niet zodanig op gang dat we een overschot krijgen in die sociale woningbouw. Dus dat beoogt motie 1. Het moet me toch nog even van het hart, ja, we weten dat de SP-fractie met interne problemen zit, maar te pas en te on pas wordt er de afgelopen twee jaar geroepen om meer socia le huurbouw. Op het moment dat het in de commissie aan de orde is, is de SP-fractie niet aanwezig. En hier krijgen we alleen maar een heel mager verhaal te horen van wij zijn tegen het Woonplan. De twee moties handhaven we. De heer Elzinga (D66)Even reagerend op de moties. Ik begrijp dat de PAL/GL-fractie beide moties handhaaft en in stemming brengt. De eerste vinden wij inhoudelijk zeer sympathiek, om geïn formeerd te worden. Dus die steunen we ook, al erkennen wij dat de woningmarkt een hele eigen dynamiek kent die zich lastig laat sturen. Wij kennen het probleem van wethouder Sluiter in de zin van, wij willen u wel informeren, maar we zijn ook een beetje afhankelijk van wat de corporaties en projectontwikkelaars daadwerkelijk realiseren. Maar enige informatie kan geen kwaad. De tweede motie betreft de sloop en ik begrijp nu dat de laatste zin inderdaad ook geschrapt wordt? De heer Sluiter heeft het wel aangegeven, maar... In beide gevallen zullen we hem steunen. De LLP-motie over een minimum aan sociale huurwoningen steunen we niet, omdat ik in de eerste termmijn al heb aan gegeven dat je ervoor moet oppassen voor doelgroepen te gaan bouwen, want op het moment dat je ze gerealiseerd hebt ligt de markt er weer anders bijDat vinden wij gewoon een heel tricky verhaal. Je moet naar een evenwichtige situatie streven De motie over de onttrekkingverordening vinden wij de moei te van het onderzoeken waard, ook al wordt deze ontraden door de heer Sluiter, maar dat merken we dan wel bij de uitkomst van het onderzoek. En de FNP-motie zullen we ook steunen, omdat die ons sympa thiek voorkomt. De heer Stoker (CU)Houden we hier een race wie het meeste aandacht heeft voor de huisvesting van minder draagkrachti- gen. Ik krijg de indruk dat de wethouder zowel als de WD- en de CDA-fractie blijkbaar niet zo'n zwaar accent op dat aspect uit het collegeprogram leggen, zoals een partij als PAL/GL en de PvdA nu juist weer wel doen. Nu hebben wij het collegeprogram niet onderschreven, maar het verbaast mij toch wel, dat het college en de collegepartijen gewoon uit dit program selectief winkelen. Ik vind dat niet erg sterk allemaal. Het college en een aantal fracties zet in mijn ogen alles in op het visioen van de doorstroming. En dat is nu juist mijns inziens weer niet realistisch. Want wie zegt dat het ons lukt om mensen te verleiden tot een duurdere woning. Zo is het ons ook niet gelukt om mensen uit de auto en in het openbaar vervoer te krijgen. Ik wil niemand op woorden vangen, maar toen wethouder Slui ter het had over compensatie en bouwen in de regio, zei hij 'als het met normale streefcijfers niet zou lukken', dus het was normaal geweest wanneer de oude streefcijfers wel gehaald waren.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2004 | | pagina 15