Blad 19 Blad 20 Verslag van de raadsvergadering van 21 juni 2004 Verslag van de raadsvergadering van 21 juni 2004 als groene partij zeer verheugd, maar nu komt de aap toch heel anders uit de mouw. Leeuwarden, zoals we weten, heeft sterke punten en minder goede punten. Kijk in de Elzevier bijvoorbeeld van afgelopen week, die zal ook in uw partij gelezen worden. Het gekke is nu dat er een soort psycholo gie is, als het klimaat verslechtert - zoals u schrijft, het is nu een ander financieel perspectief - dan komt de psychologie van bang worden en inleveren en om juist op de dingen waar Leeuwarden goed in is te bezuinigen. Dat is een heel rare psychologie. We hebben afgelopen weekend met voetballen gezien hoe onze bondscoach daarmee heel veel verknoeide en u doet in feite precies hetzelfde. De dingen waar Leeuwarden goed in is en waar we juist wel mee scoren, daarvan zegt u nu, door het economisch tij, laten we daar maar op bezuinigen. Bovendien is het heel erg voorbarig om nu al de financiële kaders van het klimaatplan aan te val len. Bovendien zet u erbij, ik citeer letterlijk: 4 ombui gingen moeten gezocht worden'Dat is een dwangmatige ma nier van denken en schrijven, die volkomen uit de lucht ge grepen is. Wij stellen voor om ons als stad positief te profileren. Laten we proberen als een van de weinige steden in Neder land wel die Kyoto doelstellingen te halen. Laten we op een schone en moderne manier ons zelf appreciëren en niet deze zeer voorbarige motie aannemen. Dat is het standpunt van onze partij De heer Stoker (CU)Voor wat betreft het vaststellen van het klimaatconvenant door deze raad had mevrouw De Vries volgens mij gelijk. Het is inderdaad zo dat op 28 februari 2002 het klimaatverbond voor intensivering van het lokale klimaatbeleid is gesloten tussen rijk en o.a. de VNG. Vol gens dat convenant is het doel de Kyoto doelstellingen te halen en concreet betekent dit volgens de VNG dat binnen twee jaar 40% van de gemeenten en provincies een bijdrage levert aan de binnenlandse klimaatdoelstellingen. Eén bij drage dus. En 60% kan nu zelfs nog vrijuit gaan. Willen wij tot die 4 0% behoren? Ja, waarom niet. Het is best een goede zaak. Maar het kan dus ook best wel een onsje minder, ge zien het feit dat 60% nog geacht wordt helemaal niets te doen De hear Posthumus (FNP)Ik haw yn de krante lezen dat Ljouwert syn doelstelling op it mêd fan klimaatbelied net iens hellet. Dus wat dat oanbelanget is der suver hast in ekstra ynspanning nedich. Yn de kommisje hawwe we ek sein dat it net allinne mar jild kostet, mar ek jild opsmyt. Dan kin men dus tinke oan de sinnepanielen dy't bygelyks op de gemeentlike gebouwen kommeDat sil minder enerzjykosten foar de gemeente opleverje. Wy hawwe wol sein dat der sjoen wurde moat nei de ynterne amtlike kosten, want wy binne üs ek bewust fan de finansjes. Benammen foar kommunikaasje wurdt flink wat opfierd. Ik fyn dat we dêr wol ris kritysk nei sjen moatte, mar ik fyn ek dat it no net echt it goede momint is om dêroer te besluten. We hawwe al 3 - 4 kear oer de kaderbrief praat. Nei de simmerfakansje prate we der wer oer. Dat fyn ik it goede momint. De heer Van Olffen (PvdA)Ik kan me helemaal aansluiten bij de opmerkingen van de heer Posthumus. Wij hebben geen behoefte aan deze motie op dit moment. De hear Wijmenga (CDA)Sa koart kin ik ek wêze. Ik tink dat we de kaderdiskusje han hawwe. Dêr hawwe we dit Onder werp by oankaart. Ik tink dat we dêr eigentlik de diskusje fiere moatte en net hjir op dit momint. Mevrouw Hafkamp (weth.): Ik ga eerst even in op de vragen en opmerkingen die gemaakt zijn door mevrouw De Vries van de WD-fractie. U zegt dat er een bedrag van ruim vier ton beschikbaar gesteld wordt. Ik denk dat het goed is om u er op te wijzen dat dit gewoon de reguliere uren zijn, die ge woon al in de begroting zitten. Dat bedrag van die vier ton zijn geen extra uren. Er wordt geen extra geld voor ge vraagd. Waar wij tekortschieten in die sectoren is juist de subsidie aanvraag voor VROM. (Mevrouw De Vries (WD) Ik snap ook best wel dat dat in terne uren zijn, maar in die tijd had men ook wat anders kunnen doen en daar is een keuze te maken.) Nee, want dit is gewoon regulier beleid, waar een extra energieaccent op gegeven wordt en dat maakt dat we een sub sidieaanvraag kunnen indienen bij VROM voor 247.000 euro. Het lijkt me heel verstandig om dat wel te doen. Waar extra middelen voor uitgegeven worden, die zitten ook in de middelen voor het duurzaamheidplan, zoals dat ook al door de raad is vastgesteld. U zegt dat het klimaatplan vastgesteld is in december 2002 door het college. Dat klopt, want dat was ook een uitvoe ring van wat er in het duurzaamheidplan stond. Het duur zaamheidplan, het kader, is door de raad vastgesteld. Daar in werd al aangekondigd dat er een klimaatplan zou komen. Dat is uitvoering van het duurzaamheidplan. Als u zegt dat u dat in de raad had moeten hebben, dan is dat aan u. Dat kunt u niet het college verwijten. Dat is toch een beetje flauw De motie van de LLP-fractie. U zegt dat er fors bezuinigd moet worden en doe dat hier dan ook. Ik denk dat het goed is om u erop te wijzen dat wij inderdaad de kaderbrief dis cussie gehad hebben. Zoals u heeft kunnen zien, zit in die kaderbrief ook een voorstel om bij milieu 150.000 euro te bezuinigen. Een concrete invulling daarvan krijgt u bij de definitieve begroting, maar ik wil u nu wel vast melden dat in dat bedrag een bezuinigingsvoorstel zit van 35.000 euro Blad 21 Blad 22 Verslag van de raadsvergadering van 21 juni 2004 Verslag van de raadsvergadering van 21 juni 2004 op het duurzaamheidplan. Dan heb ik het niet over 20%, maar over 26,5% bezuiniging op het duurzaamheidplan. De totale bezuiniging op het totale bedrag van 132.000 euro dat be schikbaar is, dus er blijft minder dan een ton over voor het duurzaamheidplan. De FNP-fractie vraagt of we dit niet kunnen uitstellen tot aan de begrotingsbehandeling. Wat mij betreft niet. De sub sidieaanvraag bij VROM moet voor 1 augustus binnen zijn. Het is belangrijk om de subsidieaanvraag wel voor 1 augus tus bij VROM in te dienen, zodat wij in aanmerking komen voor die 247.000 euro. De heer Bakker (LLP)Gezien de toezegging van de wethouder trekken wij onze motie in. Mevrouw Hafkamp (weth.)-. Een korte mededeling. Vanmiddag ben ik benoemd tot voorzitter van het Klimaatverbond Neder land. Ik heb daar ook gezegd dat we vanavond het klimaat plan behandelen. Als ik dat niet red, dan weet ik niet wat ik met mijn voorzitterschap moet doen. Maar ik hoef me geen zorgen te maken. Dank u wel. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van het college. Punt 10 Benoeming leden commissie interne klachtenregeling Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van het college. Punt 11 Aanvraag spoedprocedure met betrekking tot de problematiek van de huisvesting van de Openbare basisschool "Wiardasko- alle"Buorren 13 te Goutum Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van het college. Punt 12 De inzet van de rijksmiddelen van de Impuls Burgerpartici patie in: 'Een integrale aanpak in de Vlietzone' Mevrouw Koster (CDA)Het presidium heeft vast en zeker in al zijn wijsheid besloten om dit punt op deze manier op de agenda te zetten, maar het is mij niet helemaal duidelijk geworden. Ik heb een aantal vragen over dit punt. Vooral het bedrag dat aangegeven wordt voor de Burgerparti cipatie viel ons erg op, 400.000 euro. Terwijl voor de wijkpanels bijvoorbeeld, over heel Leeuwarden verdeeld, maar 200.000 euro beschikbaar is. Wat ons opvalt is waarom dit grote bedrag nu juist aan de Vlietzone gespendeerd moet worden. Uit het stuk is het niet duidelijk geworden. De stukken die in de leeskamer lagen lieten ook niet duidelijk zien waarom dat nu juist de aangewezen zone moet zijn voor dit bedrag. Ik zou graag van de wethouder willen weten waarom het hele bedrag aan het Vliet besteed gaat worden. Is het ook mogelijk om dit bedrag te verdelen over meerdere wijken? Waarom gaat er zoveel geld in verhouding in de overheadkos ten zitten? Dat zijn onze concrete vragen. Wij hebben het idee, dat in alle haast, waarin dit bedrag besteed moet worden voor de cember, besloten is om het even snel op onze agenda te zet ten en het er door te werken om het niet al te aardig te zeggen. Ik zou hier graag een toelichting op willen, mede omdat het bedrag erg hoog is in vergelijking met wat we aan de wijkpanels besteden. De heer Van der Straten (PvdA)Ook wij willen graag kri tisch volgen wat met het geld gaat gebeuren. Met betrekking tot de inhoud, de twee genoemde projecten, sociale - en fy sieke activiteiten, die zijn nog helemaal niet ingevuld. Zeer grote delen van het bedrag gaan naar apparaatskosten. Het is wel te hopen dat wanneer geld niet direct in de wij ken of buurten terecht komt, maar in het programmagedeelte wordt ingezet, dat ook andere wijken daarvan gaan meeprofi teren op den duur. We willen wel steun geven voorlopig aan dit initiatief van Burgerparticipatie. Ik denk dat juist in de schilwijken dergelijke activiteiten zeer welkom zijn en dat daar ook sociale en fysieke activiteiten kunnen bijdra gen aan een betere buurt en een betere veiligheid in de wijken. De heer Feddema (WD) Het sluit een beetje aan bij wat me vrouw Koster van de CDA-fractie heeft gevraagd. Dat is ook een beetje onze insteek geweest. Met name ook omdat we ei genlijk al bij de Uitdaging in 1998/99 grote prioriteit hebben gegeven aan de Valerius. Ook daar zijn problemen. Ook daar is een bijzondere participatie om zaken aan te pakken met het zittende bestuur en dat is waarschijnlijk nog niet voldoende ingedaald. Ook dat zou voor mijn fractie een heel goede wijk zijn om daar er iets mee te gaan doen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2004 | | pagina 6