Blad 19 Blad 20
Verslag van de raadsvergadering van 21 juni 2004 Verslag van de raadsvergadering van 21 juni 2004
als groene partij zeer verheugd, maar nu komt de aap toch
heel anders uit de mouw. Leeuwarden, zoals we weten, heeft
sterke punten en minder goede punten. Kijk in de Elzevier
bijvoorbeeld van afgelopen week, die zal ook in uw partij
gelezen worden. Het gekke is nu dat er een soort psycholo
gie is, als het klimaat verslechtert - zoals u schrijft,
het is nu een ander financieel perspectief - dan komt de
psychologie van bang worden en inleveren en om juist op de
dingen waar Leeuwarden goed in is te bezuinigen. Dat is een
heel rare psychologie. We hebben afgelopen weekend met
voetballen gezien hoe onze bondscoach daarmee heel veel
verknoeide en u doet in feite precies hetzelfde. De dingen
waar Leeuwarden goed in is en waar we juist wel mee scoren,
daarvan zegt u nu, door het economisch tij, laten we daar
maar op bezuinigen. Bovendien is het heel erg voorbarig om
nu al de financiële kaders van het klimaatplan aan te val
len. Bovendien zet u erbij, ik citeer letterlijk: 4 ombui
gingen moeten gezocht worden'Dat is een dwangmatige ma
nier van denken en schrijven, die volkomen uit de lucht ge
grepen is.
Wij stellen voor om ons als stad positief te profileren.
Laten we proberen als een van de weinige steden in Neder
land wel die Kyoto doelstellingen te halen. Laten we op een
schone en moderne manier ons zelf appreciëren en niet deze
zeer voorbarige motie aannemen. Dat is het standpunt van
onze partij
De heer Stoker (CU)Voor wat betreft het vaststellen van
het klimaatconvenant door deze raad had mevrouw De Vries
volgens mij gelijk. Het is inderdaad zo dat op 28 februari
2002 het klimaatverbond voor intensivering van het lokale
klimaatbeleid is gesloten tussen rijk en o.a. de VNG. Vol
gens dat convenant is het doel de Kyoto doelstellingen te
halen en concreet betekent dit volgens de VNG dat binnen
twee jaar 40% van de gemeenten en provincies een bijdrage
levert aan de binnenlandse klimaatdoelstellingen. Eén bij
drage dus. En 60% kan nu zelfs nog vrijuit gaan. Willen wij
tot die 4 0% behoren? Ja, waarom niet. Het is best een goede
zaak. Maar het kan dus ook best wel een onsje minder, ge
zien het feit dat 60% nog geacht wordt helemaal niets te
doen
De hear Posthumus (FNP)Ik haw yn de krante lezen dat
Ljouwert syn doelstelling op it mêd fan klimaatbelied net
iens hellet. Dus wat dat oanbelanget is der suver hast in
ekstra ynspanning nedich. Yn de kommisje hawwe we ek sein
dat it net allinne mar jild kostet, mar ek jild opsmyt. Dan
kin men dus tinke oan de sinnepanielen dy't bygelyks op de
gemeentlike gebouwen kommeDat sil minder enerzjykosten
foar de gemeente opleverje. Wy hawwe wol sein dat der sjoen
wurde moat nei de ynterne amtlike kosten, want wy binne üs
ek bewust fan de finansjes. Benammen foar kommunikaasje
wurdt flink wat opfierd. Ik fyn dat we dêr wol ris kritysk
nei sjen moatte, mar ik fyn ek dat it no net echt it goede
momint is om dêroer te besluten. We hawwe al 3 - 4 kear oer
de kaderbrief praat. Nei de simmerfakansje prate we der wer
oer. Dat fyn ik it goede momint.
De heer Van Olffen (PvdA)Ik kan me helemaal aansluiten
bij de opmerkingen van de heer Posthumus. Wij hebben geen
behoefte aan deze motie op dit moment.
De hear Wijmenga (CDA)Sa koart kin ik ek wêze. Ik tink
dat we de kaderdiskusje han hawwe. Dêr hawwe we dit Onder
werp by oankaart. Ik tink dat we dêr eigentlik de diskusje
fiere moatte en net hjir op dit momint.
Mevrouw Hafkamp (weth.): Ik ga eerst even in op de vragen
en opmerkingen die gemaakt zijn door mevrouw De Vries van
de WD-fractie. U zegt dat er een bedrag van ruim vier ton
beschikbaar gesteld wordt. Ik denk dat het goed is om u er
op te wijzen dat dit gewoon de reguliere uren zijn, die ge
woon al in de begroting zitten. Dat bedrag van die vier ton
zijn geen extra uren. Er wordt geen extra geld voor ge
vraagd. Waar wij tekortschieten in die sectoren is juist de
subsidie aanvraag voor VROM.
(Mevrouw De Vries (WD) Ik snap ook best wel dat dat in
terne uren zijn, maar in die tijd had men ook wat anders
kunnen doen en daar is een keuze te maken.)
Nee, want dit is gewoon regulier beleid, waar een extra
energieaccent op gegeven wordt en dat maakt dat we een sub
sidieaanvraag kunnen indienen bij VROM voor 247.000 euro.
Het lijkt me heel verstandig om dat wel te doen.
Waar extra middelen voor uitgegeven worden, die zitten ook
in de middelen voor het duurzaamheidplan, zoals dat ook al
door de raad is vastgesteld.
U zegt dat het klimaatplan vastgesteld is in december 2002
door het college. Dat klopt, want dat was ook een uitvoe
ring van wat er in het duurzaamheidplan stond. Het duur
zaamheidplan, het kader, is door de raad vastgesteld. Daar
in werd al aangekondigd dat er een klimaatplan zou komen.
Dat is uitvoering van het duurzaamheidplan. Als u zegt dat
u dat in de raad had moeten hebben, dan is dat aan u. Dat
kunt u niet het college verwijten. Dat is toch een beetje
flauw
De motie van de LLP-fractie. U zegt dat er fors bezuinigd
moet worden en doe dat hier dan ook. Ik denk dat het goed
is om u erop te wijzen dat wij inderdaad de kaderbrief dis
cussie gehad hebben. Zoals u heeft kunnen zien, zit in die
kaderbrief ook een voorstel om bij milieu 150.000 euro te
bezuinigen. Een concrete invulling daarvan krijgt u bij de
definitieve begroting, maar ik wil u nu wel vast melden dat
in dat bedrag een bezuinigingsvoorstel zit van 35.000 euro
Blad 21 Blad 22
Verslag van de raadsvergadering van 21 juni 2004 Verslag van de raadsvergadering van 21 juni 2004
op het duurzaamheidplan. Dan heb ik het niet over 20%, maar
over 26,5% bezuiniging op het duurzaamheidplan. De totale
bezuiniging op het totale bedrag van 132.000 euro dat be
schikbaar is, dus er blijft minder dan een ton over voor
het duurzaamheidplan.
De FNP-fractie vraagt of we dit niet kunnen uitstellen tot
aan de begrotingsbehandeling. Wat mij betreft niet. De sub
sidieaanvraag bij VROM moet voor 1 augustus binnen zijn.
Het is belangrijk om de subsidieaanvraag wel voor 1 augus
tus bij VROM in te dienen, zodat wij in aanmerking komen
voor die 247.000 euro.
De heer Bakker (LLP)Gezien de toezegging van de wethouder
trekken wij onze motie in.
Mevrouw Hafkamp (weth.)-. Een korte mededeling. Vanmiddag
ben ik benoemd tot voorzitter van het Klimaatverbond Neder
land. Ik heb daar ook gezegd dat we vanavond het klimaat
plan behandelen. Als ik dat niet red, dan weet ik niet wat
ik met mijn voorzitterschap moet doen. Maar ik hoef me geen
zorgen te maken. Dank u wel.
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig
het voorstel van het college.
Punt 10
Benoeming leden commissie interne klachtenregeling
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig
het voorstel van het college.
Punt 11
Aanvraag spoedprocedure met betrekking tot de problematiek
van de huisvesting van de Openbare basisschool "Wiardasko-
alle"Buorren 13 te Goutum
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig
het voorstel van het college.
Punt 12
De inzet van de rijksmiddelen van de Impuls Burgerpartici
patie in: 'Een integrale aanpak in de Vlietzone'
Mevrouw Koster (CDA)Het presidium heeft vast en zeker in
al zijn wijsheid besloten om dit punt op deze manier op de
agenda te zetten, maar het is mij niet helemaal duidelijk
geworden. Ik heb een aantal vragen over dit punt.
Vooral het bedrag dat aangegeven wordt voor de Burgerparti
cipatie viel ons erg op, 400.000 euro. Terwijl voor de
wijkpanels bijvoorbeeld, over heel Leeuwarden verdeeld,
maar 200.000 euro beschikbaar is. Wat ons opvalt is waarom
dit grote bedrag nu juist aan de Vlietzone gespendeerd moet
worden. Uit het stuk is het niet duidelijk geworden. De
stukken die in de leeskamer lagen lieten ook niet duidelijk
zien waarom dat nu juist de aangewezen zone moet zijn voor
dit bedrag. Ik zou graag van de wethouder willen weten
waarom het hele bedrag aan het Vliet besteed gaat worden.
Is het ook mogelijk om dit bedrag te verdelen over meerdere
wijken?
Waarom gaat er zoveel geld in verhouding in de overheadkos
ten zitten?
Dat zijn onze concrete vragen. Wij hebben het idee, dat in
alle haast, waarin dit bedrag besteed moet worden voor de
cember, besloten is om het even snel op onze agenda te zet
ten en het er door te werken om het niet al te aardig te
zeggen. Ik zou hier graag een toelichting op willen, mede
omdat het bedrag erg hoog is in vergelijking met wat we aan
de wijkpanels besteden.
De heer Van der Straten (PvdA)Ook wij willen graag kri
tisch volgen wat met het geld gaat gebeuren. Met betrekking
tot de inhoud, de twee genoemde projecten, sociale - en fy
sieke activiteiten, die zijn nog helemaal niet ingevuld.
Zeer grote delen van het bedrag gaan naar apparaatskosten.
Het is wel te hopen dat wanneer geld niet direct in de wij
ken of buurten terecht komt, maar in het programmagedeelte
wordt ingezet, dat ook andere wijken daarvan gaan meeprofi
teren op den duur. We willen wel steun geven voorlopig aan
dit initiatief van Burgerparticipatie. Ik denk dat juist in
de schilwijken dergelijke activiteiten zeer welkom zijn en
dat daar ook sociale en fysieke activiteiten kunnen bijdra
gen aan een betere buurt en een betere veiligheid in de
wijken.
De heer Feddema (WD) Het sluit een beetje aan bij wat me
vrouw Koster van de CDA-fractie heeft gevraagd. Dat is ook
een beetje onze insteek geweest. Met name ook omdat we ei
genlijk al bij de Uitdaging in 1998/99 grote prioriteit
hebben gegeven aan de Valerius. Ook daar zijn problemen.
Ook daar is een bijzondere participatie om zaken aan te
pakken met het zittende bestuur en dat is waarschijnlijk
nog niet voldoende ingedaald. Ook dat zou voor mijn fractie
een heel goede wijk zijn om daar er iets mee te gaan doen.