Blad 27 Blad 28 Verslag van de raadsvergadering van 21 juni 2004 Verslag van de raadsvergadering van 21 juni 2004 Op een enkele uitzondering na worden er eigenlijk maar heel weinig concrete keuzes voorgesteld. Voorop staat dat vooral de werkelijke woningproductie om hoog moet en tegelijkertijd wordt voorgesteld de ambitie naar een realistischer lager aantal bij te stellen. Het gaat nu nog maar om bruto gemiddeld 520 woningen per jaar terwijl dat in de afgelopen jaren op zo'n 750 zat. Daar gaat dan weer de verwachte sloop van gemiddeld 120 wo ningen per jaar af, zodat we uitkomen op netto zo'n 400, woningen per jaar. Die lagere woningbouwproductie wordt vooral gericht op de midden- en hogere inkomensgroepen, dit om aan een veronder stelde vraag tegemoet te komen, maar vooral om de zo ge wenste doorstroming op gang te brengen. Die moet er toe leiden dat er in het bestaande sociale huurvoorraad meer ruimte komt voor de inkomensgroepen, waarvoor die woningen ooit gebouwd zijn. Op zich ondersteunen we deze beleidslijn wel, maar wij be twijfelen sterk of dit beleid wel voldoende 'opsmyt' Immers, ik hoor al zo'n 3 0 jaar dat de doorstroming op gang moet komen en dat de zogenaamde scheefwoners naar duurdere woningen moeten. Ook al zo'n 30 jaar heeft dit beleid veel te weinig resul taat gehad. Ik zie in deze nota eerlijk gezegd weinig aanknopingspunten waarom dit beleid nu plotseling wel zou slagen. Alles blijft op basis van vrijwilligheid, waar we het ove rigens mee eens zijn. Ook mijn fractie voelt niets voor dwangmaatregelen als woonbelasting of iets dergelijks. Binnen die realistische nieuwbouw planning stelt het colle ge voor slechts 10% voor de sociale huur te bestemmen en 5% voor goedkope koopwoningen, terwijl er in die sector dus naar verwachting 100 tot 140 woningen per jaar worden ge- sloopt In de commissievergadering leiden deze aantallen alleen maar tot verwarring, waar op dit punt pas door het onlangs nagezonden memo van wethouder Sluiter uitsluitsel gaf. Uit de tabel op pagina 3 van het memo over 'Nieuwbouw en sloop goedkope sector' blijkt nu dat we er per saldo in 2005-2007 180 tot 72 woningen op achteruit boeren. En dat terwijl op dit moment de grootste druk van de woningbehoef te zich juist in deze sector manifesteert. Nu weet ik ook wel dat over een paar jaar dat weer heel an ders kan zijn, maar dat doet niets af aan de urgentie op dit moment. Mijn fractie kan daar dan ook niet in meegaan, vandaar dat ik mede namens de PvdA-fractie het volgende amendement wil indienen Amendement "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 21 juni, behandelende het concept 1 Woonplan Leeuwarden, optimaal wonen voor ie dereen' gelezen de raadsbrief (kenmerk 46001dp) met de achter liggende stukken en het memo van het college d.d. 9 juni 2004 ter nadere toelichting op het woonplan: overwegende dat: - uit het memo blijkt dat ten gevolge van de geplande sloop in de periode 2005 - 2007 de voorraad van de sociale huurwoningen zal afnemen ondanks een beperk te toename van de productie in dit segment; - dat op dit moment de vraag naar woningen in het so ciale huursegment groot is en niet te verwachten is dat die vraag in de komende jaren afneemt; besluit dat in de periode 2005 - 2007 het aantal woningen in het sociale huursegment in absolute zin niet mag afne men. Dit houdt in dat noodzakelijke sloop in dit seg ment volledig gecompenseerd dient te worden,- en gaat over tot de orde van de dag." Dit amendement is onderteken door mijzelf namens de PAL/GL- fractie en door de heer Zijlstra namens de PvdA-fractie Bij aannemen van dit amendement kan het college nog twee kanten uit: - of zij beperkt dat voorgenomen sloop tot een absoluut mi nimum; - of er moet meer productie in de sociale huursector gere aliseerd worden, ter compensatie van de sloop. Als dit amendement zou leiden tot een grotere productie in de sociale huursector, dan doemt er wel een volgend pro bleem op, namelijk wie betaalt de onrendabele top op de so ciale nieuwbouwwoningen. Per woning bedraagt dat zo'n 40000,- Nu kan je natuurlijk proberen de bouwkosten te verlagen door het inleveren op kwaliteit en duurzaamheid, maar daar is mijn fractie het met de woningbouwcorporaties eens, dat we daarmee onszelf op den duur vies in de vingers snijden. Dat kan dus niet. De gemeente kan natuurlijk de grondkosten of kavelprijs naar beneden aanpassen, maar dat gaat ten koste van het grondexploitatie en uiteindelijk van de Algemene Reserve. Of je kan een deel van de ISV-2-gelden hiervoor gebruiken, maar dat gaat dan ten koste van andere belangrijke andere doeleinden in de stedelijke vernieuwing. Onderaan pagina 4 van de raadsbrief wijst het college deze Blad 29 Blad 30 Verslag van de raadsvergadering van 21 juni 2004 Verslag van de raadsvergadering van 21 juni 2004 mogelijkheden van de hand. Maar ja, hoe dan wel, wil je die sociale huur mogelijk maken. Gelukkig hebben de woningbouwcorporaties toegezegd voor een groot deel wel voor deze onrendabele toppen te kunnen in staan, alleen blijft er nog altijd een deel van de onrenda bele top over. Hoe dat te dekken als de gemeente daar geen middelen voor beschikbaar kan of wil stellen? De enige reële mogelijkheid die mijn fractie dan nog ziet is om de corporaties in zogenaamde prestatieovereenkomsten uitzicht te bieden elders in de nieuwe stadsuitleg woningen met een zekere verdiencapaciteit te laten ontwikkelen. Op zich kost dat geen gemeenschapsgeld, maar vereist wel politieke wil. Hoe staat het college tegenover deze zienswijze? In het voorwoord meldt het college dat dit woonplan niet meer 'woningmarktbeleidsplan' mag heten, omdat we in het collegeprogramma beloven meer plannen gericht op uitvoering te richten en minder op beleid. Mijn fractie juicht dit streven van harte toe. Maar helaas moeten wij na bestude ring en behandeling in de commissie constateren dat dit woonplan niet aan dat streven voldoet. Ik heb al eerder de verwarring over de absolute cijfers van de bruto dan wel netto woningbouwproductie aangehaald. Daaruit is op verzoek van de commissie het memo verschenen, dat inderdaad wel enige verheldering geeft, maar naar onze smaak nog lang niet genoeg. Wij zien bijvoorbeeld niet dat dit plan de raad voldoende handvaten biedt de uitvoering van de woningbouwplannen door het college te kunnen contro leren Wij hebben grote behoefte aan een woningbouwplanning die in absolute aantallen, met uiteraard de nodige bandbreedte, waar, wanneer, en door wie de woningproductie gerealiseerd zal worden. Om het college daartoe uit te nodigen dienen wij het volgende amendement in: Amendement "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 21 juni, behandelende het concept Woonplan Leeuwarden, optimaal wonen voor ie dereen' gelezen de raadsbrief (kenmerk 46001dp) met de achter liggende stukken en het memo van het college d.d. 9 juni 2004 ter nadere toelichting op het woonplan: overwegende dat: het woonplan een op uitvoering gericht volkshuis vestingsplan beoogd te zijn,- dat het nu gepresenteerde woonplan als uitvoerings plan voor het woningbouwprogramma tekort schiet, waar het gaan om welke streefgetallen voor woning bouw/sloop, wanneer, waar, in welk segment en door wie gerealiseerd dienen te worden en aldus niet goed als controle - instrument voor de raad kan die nen,- het woonplan geen inzicht geeft in het het woning bouwprogramma elders in de regio er uitziet; besluit 1. het college te vragen voor het eind van dit jaar, op basis van het (geamendeerde) woonplan, een - bij voorkeur regionaal- woningbouwprogramma ter vast stelling aan de raad voor te stellen, waarin voor de periode 2005 - 2010 is opgenomen: om welke aantallen woningen het gaat en binnen welke bandbreedte; in welk stads- of regiodeel;

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2004 | | pagina 8