Blad 31
Verslag van de raadsvergadering van 21 juni 2004
Blad 32
Verslag van de raadsvergadering van 21 juni 2004
in welk segment van de woningmarkt;
in welk jaar;
en door wie gerealiseerd zullen worden;
2. aan de raad te rapporteren met welke marktpartijen
en/of woningbouwcorporaties er prestatieovereenkom
sten zullen worden aangegaan om de geplande woning
productie te realiseren;
3. dit woningbouwprogramma om de twee jaar af te zet
ten tegen de gerealiseerde woningproductie en de
geconstateerde afwijkingen gemotiveerd in een eva
luatie nota aan de raad voor te leggen;
en gaat over tot de orde van de dag."
Dit amendement is ondertekend door de heer Van der Wal van
de PAL/GL-fractie
Ik weet dat veel van de benodigde gegevens, zoals welke wo
ningbouwcomplexen al in voorbereiding zijn, bij de afdeling
reeds voorradig zijn. Ik spreek in het amendement over de
periode 2005-2010. Het woonplan dat wij vanavond bespreken
slaat op de periode 2003-2007. Het is zolang onderweg ge
weest dat er nu al 25% van de beleidsperiode verstreken is.
Voorzover het'plan of de memo absolute cijfers voor de wo
ningproductie geeft, gaan die over de beperkte periode
2005-2007
Ook al een teken dat dit plan voor wat betreft de uitvoe
ring al redelijk achterhaald is.
Ondertussen zijn de afspraken in regioverband ook al weer
aangepast. Het zou zo kunnen zijn dat een belangrijk deel
van de noodzakelijke bouw in de sociale sector in de omlig
gende gemeenten gerealiseerd kan worden. Dat zou de druk in
die sector voor Leeuwarden kunnen verlichten, maar helaas
biedt dit woonplan daar geen zekerheid over.
Vandaar onze voorkeur het door ons voorgestelde uitvoe
ringsplan regiobreed te maken. Let wel een voorkeur, geen
voorwaarde
In deel 2 van het voorgestelde besluit wordt het college
uitgenodigd de raad te rapporteren over de prestatieover
eenkomsten met ontwikkelaars en corporaties. Hierin kunnen
dan ook de eventuele compensaties voor het eerder genoemde
deel van de onrendabele toppen worden geregeld.
Deel 3 van het besluit stelt de raad in de gelegenheid eens
in de twee jaar na te gaan in hoeverre de uitvoering van
het beleid tot het gewenste resultaat heeft geleid en op
welke gebieden bijsturing noodzakelijk is.
Via het PEL heeft ons een voorstel bereikt over een 'Ont
trekkingverordening' op basis van de Huisvestingswet en een
model daartoe van de VNG.
Mijn fractie staat sympathiek tegenover dit voorstel en wil
het college dan ook vragen dit middel op zijn effectiviteit
te onderzoeken en daar de raad snel over te informeren.
Tot slot loop ik nog even de formele punten van het voorge
stelde raadsbesluit na: De punten die ik niet noem, daar
zijn we het dus mee eens.
Punt 3 hebben wij een amendement op ingediend om de eventu
ele sloop te compenseren.
Punt 8, meer verbetering en minder sloop in de stedelijke
vernieuwingsgebieden juichen wij van harte toe. Kleinscha
lige projecten die wat ons betreft er toe zullen moeten
leiden dat de eenzijdige bevolkingssamenstelling van sommi
ge wijken wordt doorbroken. Dit geldt wat ons betreft ook
voor de nieuwe uitleggebiedenMeer gemengde bevolkings- en
inkomensgroepen in de stadsdelen.
Wij zijn het van harte eens met de punten 9 en 10, vooral
waar het gaat om de prioriteit bij de Vlietzone te leggen
voor wat betreft de stedelijk vernieuwing. Daar heeft het
vorige agendapunt in ieder geval al een financiële basis
onder gelegd.
De heer Feddema (WD) Ik kan het niet nalaten te zeggen
dat de uitdaging van 5-6 jaar geleden in het Oranjehotel,
de discussie die daaruit volgde, kennen wij de allemaal nog
wel
Waar ging het toen eigenlijk om? Voornamelijk om het even
wicht te herstellen voor wat betreft de onderkant van de
woningmarkt. Het is natuurlijk een heleboel meer, maar daar
zal ik vanavond in die zin niet alles over herhalen, want
het meeste staat in het Woonplan. Maar het is vooral van
belang, als je de oude stukken nog eens doorleest, in het
statisch archief heb ik dat opgezocht vanuit de zestiger
jaren, hoe toenmalige raden ook dictaten over het wonen in
goedkope segmenten hebben afgedwongen en waar we nu de
wrange vruchten van proeven en plukken. Want wat hebben af
gesproken met de Uitdaging? We zouden dat evenwicht probe
ren te herstellen. De woningbouwcorporaties voorop.
En die zijn nog steeds thuis. Voor dit onderwerp willen ze
nog steeds uitvoeren wat we hebben afgesproken. De WD-
fractie was het in ieder geval daar van harte mee eens en
de meerderheid van de vorige raad ook. Het college trekt
gelukkig voor een belangrijk deel ook die lijn door. Af
spraken in OKL verband waren niet altijd realistisch en die
worden nu iets naar beneden bijgesteld. We komen wat te
laat op stoom. Te lang met plannenmakerij bezig geweest op
de vierkante centimeter, waar we overigens vrij goed in
zijn. Ongelukkige procedures. Teveel willen regelen en be-
Blad 33 Blad 34
Verslag van de raadsvergadering van 21 juni 2004 Verslag van de raadsvergadering van 21 juni 2004
palen. Randvoorwaarden te wurggreepachtig geformuleerd. On
handige communicatie, zowel intern als extern, verlammen de
voortgang en dan zijn we eindelijk klaar om de klus aan te
vangen en danzakt de economie in
Even een paar cijfers.
We hebben in de Gemeente Leeuwarden 9700 goedkope woningen
op voorraad en voor de maat van Leeuwarden - en die hebben
we ook met elkaar vastgesteld - hebben we er 7000 voor de
doelgroep goedkope huurwoningen nodig. We hebben er dus
2700 extra.
En wat opvallend is, het is nog niet zo lang geleden, dat
we ongeveer 900 woningen van die 2700, hebben weggegeven,
omdat we ze even niet kwijt konden, aan een hele grote
groep mensen die hier in Nederland mochten blijven wonen,
buitenlandse gezinnen die elders in Friesland, in de regio,
doordat er geen goede afspraken waren, waar geen huisves
ting was, dat heeft Leeuwarden geregeld. Daardoor verstopt
de markt onderin. Wij hebben hier nu dus 900 meer kansarme
buitenlandse gezinnen extra gehuisvest. Onze targets die
gemaakt waren met de Rijksoverheid (die 100% moet zijn)
hebben we 4 maal overschreden, en die 900 huizen missen we
nu op de markt. En de omliggende en de meeste gemeenten in
Friesland kijken ons aan en die denken hoezo, dadelijk in
de regio regelen we dat wel. Eigenlijk zou je achteraf zeg
gen 'Gekke Gerritje'
Scan van Noordanus en Wetters.
Om vreemde ogen te laten kijken naar de situatie in Leeu
warden, zoals Noordanus en co dat hebben gedaan, daar was
moed voor nodig. Dat dwingt ons allen tot nadenken over de
rol van het college en de raad. Bijvoorbeeld t.a.v. de re
gelgeving. Als de raad zelf uitwerkingsplannen gaat toetsen
dan levert dat vaak veel te gedetailleerde betrokkenheid en
daardoor vertraging op.
De moties die daarnet zijn ingediend leiden weer tot dat
soort gedetailleerde betrokkenheid, waardoor de vertraging
waarschijnlijk zodanig verlamd, dat, ook al zou het worden
aangenomen, de markt het gewoon niet kan uitvoeren.
Het kan ook anders. We moeten duidelijk aangeven welke pro
gramma's waar gerealiseerd moeten worden en binnen welke
stedenbouwkundige randvoorwaarden gewerkt moet worden. Maar
we moeten niet alle bouwplannen doen, we moeten geen uit
werk ingsplanneq toetsen. We moeten aan een andere rolverde
ling denken. Regelgeving blijft overigens een groot pro
bleem. Er is een deregulering op Rijksniveau ingezet. Ech
ter de vorige drie rondes deregulering hebben alleen maar
meer regelgeving opgeleverd. We moeten veel flexibeler in
spelen op bestemmingsplannen.
Op grondkosten, verkoopprijzen en kavelgrootte is de con
currentiepositie niet sterk. De streekplanpositie is een
puur defensieve. We moeten onderhandelen met de provincie
over regionale woningbouwprogrammering, die de kans groter
maakt dat ook mensen met een kleiner inkomen buiten de stad
gaan wonen en overigens ook een aantal sociale bindingsvra-
gen in de dorpen rond Leeuwarden oplost. Een proactief
standpunt is gewenst. Ook in Leeuwarden zijn goede en min
der goede zaken te zien bijvoorbeeld in de sfeer van de
ambtelijke werkwijze, eenduidige kwaliteitszorg.
De motie die ingediend is die leidt weer tot dezelfde re
gelgeving en tot dezelfde manier van aanpak, waarbij de
markt het had moeten regelen. 9700 Woningen terwijl we 7000
nodig hebben.
Als u vindt dat we inderdaad datgene aan de onderkant moe
ten blijven faciliteren, dan denk ik dat we aan de andere
kant een probleem zullen gaan krijgen. Daar moet het colle
ge straks maar op reageren. We zijn niet van plan om die
motie en dat amendement te steunen.
Nog een kleine opmerking wat betreft, want de meeste punten
zijn ook al door de PAL/GL-fractie genoemd, die heeft hij
doorgenomen, daarmee kunnen wij gewoon akkoord gaan. Er is
een puntje waar ik een opmerking bij wilde maken voor wat
betreft het project 'wonen boven winkels' in de huidige
vorm te beëindigen. Aan de andere kant zie ik ook dat voor
al de binnenstad prioriteit krijgt van de wethouder. Kan
hij daar nog een beetje een toelichting op geven.
Mevrouw Veenstra (SP)Het is heel jammer dat mijn fractie
genoot, de heer Kalsbeek, ziek is, want die had uiteraard
dit onderwerp hartstochtelijker kunnen bepleiten dan ik dat
kan. Maar toch wil ik namens hem even in het kort het
standpunt van de SP-fractie duidelijk maken. De SP-fractie
stemt niet in met het Woonplan Leeuwarden. Omdat er naar
onze beleving veel te weinig ruimte is voor de bouw van
goedkopere huur- en koopwoningen. Daarnaast is er wel aan
dacht voor seniorenwoningen voor mensen met een brede
beurs, terwijl er ook heel veel ouderen zijn die behoefte
hebben aan een seniorenwoning, maar een dure woning niet
kunnen betalen. Landelijk komen we minimaal 80.000 van dit
soort woningen tekort. Bovendien hebben we in de raad al
jaren gepleit voor de bouw van levensloopbestendige wonin
gen. Hiervan vinden we in het Woonplan weinig tot niets te
rug
De heer Stoker (CU)In het collegeprogramma 2002 - 2006
kunnen wij onder het kopje 'Wonen' de volgende prioriteit
lezen: 'Voldoende woningen in een gevarieerd aanbod, de wo
ningbouwprogramma's worden voortvarend ter hand genomen'.
Wethouder Sluiter ging dan ook als een soort Bob de Bouwer
voortvarend aan de slag. Kunnen wij het maken? Nou en of.
Maar wat hebben wij daar aan onze fiets hangen? Die voort
varendheid werd stevig geremd door organisatorische facto-