Blad 31 Verslag van de raadsvergadering van 21 juni 2004 Blad 32 Verslag van de raadsvergadering van 21 juni 2004 in welk segment van de woningmarkt; in welk jaar; en door wie gerealiseerd zullen worden; 2. aan de raad te rapporteren met welke marktpartijen en/of woningbouwcorporaties er prestatieovereenkom sten zullen worden aangegaan om de geplande woning productie te realiseren; 3. dit woningbouwprogramma om de twee jaar af te zet ten tegen de gerealiseerde woningproductie en de geconstateerde afwijkingen gemotiveerd in een eva luatie nota aan de raad voor te leggen; en gaat over tot de orde van de dag." Dit amendement is ondertekend door de heer Van der Wal van de PAL/GL-fractie Ik weet dat veel van de benodigde gegevens, zoals welke wo ningbouwcomplexen al in voorbereiding zijn, bij de afdeling reeds voorradig zijn. Ik spreek in het amendement over de periode 2005-2010. Het woonplan dat wij vanavond bespreken slaat op de periode 2003-2007. Het is zolang onderweg ge weest dat er nu al 25% van de beleidsperiode verstreken is. Voorzover het'plan of de memo absolute cijfers voor de wo ningproductie geeft, gaan die over de beperkte periode 2005-2007 Ook al een teken dat dit plan voor wat betreft de uitvoe ring al redelijk achterhaald is. Ondertussen zijn de afspraken in regioverband ook al weer aangepast. Het zou zo kunnen zijn dat een belangrijk deel van de noodzakelijke bouw in de sociale sector in de omlig gende gemeenten gerealiseerd kan worden. Dat zou de druk in die sector voor Leeuwarden kunnen verlichten, maar helaas biedt dit woonplan daar geen zekerheid over. Vandaar onze voorkeur het door ons voorgestelde uitvoe ringsplan regiobreed te maken. Let wel een voorkeur, geen voorwaarde In deel 2 van het voorgestelde besluit wordt het college uitgenodigd de raad te rapporteren over de prestatieover eenkomsten met ontwikkelaars en corporaties. Hierin kunnen dan ook de eventuele compensaties voor het eerder genoemde deel van de onrendabele toppen worden geregeld. Deel 3 van het besluit stelt de raad in de gelegenheid eens in de twee jaar na te gaan in hoeverre de uitvoering van het beleid tot het gewenste resultaat heeft geleid en op welke gebieden bijsturing noodzakelijk is. Via het PEL heeft ons een voorstel bereikt over een 'Ont trekkingverordening' op basis van de Huisvestingswet en een model daartoe van de VNG. Mijn fractie staat sympathiek tegenover dit voorstel en wil het college dan ook vragen dit middel op zijn effectiviteit te onderzoeken en daar de raad snel over te informeren. Tot slot loop ik nog even de formele punten van het voorge stelde raadsbesluit na: De punten die ik niet noem, daar zijn we het dus mee eens. Punt 3 hebben wij een amendement op ingediend om de eventu ele sloop te compenseren. Punt 8, meer verbetering en minder sloop in de stedelijke vernieuwingsgebieden juichen wij van harte toe. Kleinscha lige projecten die wat ons betreft er toe zullen moeten leiden dat de eenzijdige bevolkingssamenstelling van sommi ge wijken wordt doorbroken. Dit geldt wat ons betreft ook voor de nieuwe uitleggebiedenMeer gemengde bevolkings- en inkomensgroepen in de stadsdelen. Wij zijn het van harte eens met de punten 9 en 10, vooral waar het gaat om de prioriteit bij de Vlietzone te leggen voor wat betreft de stedelijk vernieuwing. Daar heeft het vorige agendapunt in ieder geval al een financiële basis onder gelegd. De heer Feddema (WD) Ik kan het niet nalaten te zeggen dat de uitdaging van 5-6 jaar geleden in het Oranjehotel, de discussie die daaruit volgde, kennen wij de allemaal nog wel Waar ging het toen eigenlijk om? Voornamelijk om het even wicht te herstellen voor wat betreft de onderkant van de woningmarkt. Het is natuurlijk een heleboel meer, maar daar zal ik vanavond in die zin niet alles over herhalen, want het meeste staat in het Woonplan. Maar het is vooral van belang, als je de oude stukken nog eens doorleest, in het statisch archief heb ik dat opgezocht vanuit de zestiger jaren, hoe toenmalige raden ook dictaten over het wonen in goedkope segmenten hebben afgedwongen en waar we nu de wrange vruchten van proeven en plukken. Want wat hebben af gesproken met de Uitdaging? We zouden dat evenwicht probe ren te herstellen. De woningbouwcorporaties voorop. En die zijn nog steeds thuis. Voor dit onderwerp willen ze nog steeds uitvoeren wat we hebben afgesproken. De WD- fractie was het in ieder geval daar van harte mee eens en de meerderheid van de vorige raad ook. Het college trekt gelukkig voor een belangrijk deel ook die lijn door. Af spraken in OKL verband waren niet altijd realistisch en die worden nu iets naar beneden bijgesteld. We komen wat te laat op stoom. Te lang met plannenmakerij bezig geweest op de vierkante centimeter, waar we overigens vrij goed in zijn. Ongelukkige procedures. Teveel willen regelen en be- Blad 33 Blad 34 Verslag van de raadsvergadering van 21 juni 2004 Verslag van de raadsvergadering van 21 juni 2004 palen. Randvoorwaarden te wurggreepachtig geformuleerd. On handige communicatie, zowel intern als extern, verlammen de voortgang en dan zijn we eindelijk klaar om de klus aan te vangen en danzakt de economie in Even een paar cijfers. We hebben in de Gemeente Leeuwarden 9700 goedkope woningen op voorraad en voor de maat van Leeuwarden - en die hebben we ook met elkaar vastgesteld - hebben we er 7000 voor de doelgroep goedkope huurwoningen nodig. We hebben er dus 2700 extra. En wat opvallend is, het is nog niet zo lang geleden, dat we ongeveer 900 woningen van die 2700, hebben weggegeven, omdat we ze even niet kwijt konden, aan een hele grote groep mensen die hier in Nederland mochten blijven wonen, buitenlandse gezinnen die elders in Friesland, in de regio, doordat er geen goede afspraken waren, waar geen huisves ting was, dat heeft Leeuwarden geregeld. Daardoor verstopt de markt onderin. Wij hebben hier nu dus 900 meer kansarme buitenlandse gezinnen extra gehuisvest. Onze targets die gemaakt waren met de Rijksoverheid (die 100% moet zijn) hebben we 4 maal overschreden, en die 900 huizen missen we nu op de markt. En de omliggende en de meeste gemeenten in Friesland kijken ons aan en die denken hoezo, dadelijk in de regio regelen we dat wel. Eigenlijk zou je achteraf zeg gen 'Gekke Gerritje' Scan van Noordanus en Wetters. Om vreemde ogen te laten kijken naar de situatie in Leeu warden, zoals Noordanus en co dat hebben gedaan, daar was moed voor nodig. Dat dwingt ons allen tot nadenken over de rol van het college en de raad. Bijvoorbeeld t.a.v. de re gelgeving. Als de raad zelf uitwerkingsplannen gaat toetsen dan levert dat vaak veel te gedetailleerde betrokkenheid en daardoor vertraging op. De moties die daarnet zijn ingediend leiden weer tot dat soort gedetailleerde betrokkenheid, waardoor de vertraging waarschijnlijk zodanig verlamd, dat, ook al zou het worden aangenomen, de markt het gewoon niet kan uitvoeren. Het kan ook anders. We moeten duidelijk aangeven welke pro gramma's waar gerealiseerd moeten worden en binnen welke stedenbouwkundige randvoorwaarden gewerkt moet worden. Maar we moeten niet alle bouwplannen doen, we moeten geen uit werk ingsplanneq toetsen. We moeten aan een andere rolverde ling denken. Regelgeving blijft overigens een groot pro bleem. Er is een deregulering op Rijksniveau ingezet. Ech ter de vorige drie rondes deregulering hebben alleen maar meer regelgeving opgeleverd. We moeten veel flexibeler in spelen op bestemmingsplannen. Op grondkosten, verkoopprijzen en kavelgrootte is de con currentiepositie niet sterk. De streekplanpositie is een puur defensieve. We moeten onderhandelen met de provincie over regionale woningbouwprogrammering, die de kans groter maakt dat ook mensen met een kleiner inkomen buiten de stad gaan wonen en overigens ook een aantal sociale bindingsvra- gen in de dorpen rond Leeuwarden oplost. Een proactief standpunt is gewenst. Ook in Leeuwarden zijn goede en min der goede zaken te zien bijvoorbeeld in de sfeer van de ambtelijke werkwijze, eenduidige kwaliteitszorg. De motie die ingediend is die leidt weer tot dezelfde re gelgeving en tot dezelfde manier van aanpak, waarbij de markt het had moeten regelen. 9700 Woningen terwijl we 7000 nodig hebben. Als u vindt dat we inderdaad datgene aan de onderkant moe ten blijven faciliteren, dan denk ik dat we aan de andere kant een probleem zullen gaan krijgen. Daar moet het colle ge straks maar op reageren. We zijn niet van plan om die motie en dat amendement te steunen. Nog een kleine opmerking wat betreft, want de meeste punten zijn ook al door de PAL/GL-fractie genoemd, die heeft hij doorgenomen, daarmee kunnen wij gewoon akkoord gaan. Er is een puntje waar ik een opmerking bij wilde maken voor wat betreft het project 'wonen boven winkels' in de huidige vorm te beëindigen. Aan de andere kant zie ik ook dat voor al de binnenstad prioriteit krijgt van de wethouder. Kan hij daar nog een beetje een toelichting op geven. Mevrouw Veenstra (SP)Het is heel jammer dat mijn fractie genoot, de heer Kalsbeek, ziek is, want die had uiteraard dit onderwerp hartstochtelijker kunnen bepleiten dan ik dat kan. Maar toch wil ik namens hem even in het kort het standpunt van de SP-fractie duidelijk maken. De SP-fractie stemt niet in met het Woonplan Leeuwarden. Omdat er naar onze beleving veel te weinig ruimte is voor de bouw van goedkopere huur- en koopwoningen. Daarnaast is er wel aan dacht voor seniorenwoningen voor mensen met een brede beurs, terwijl er ook heel veel ouderen zijn die behoefte hebben aan een seniorenwoning, maar een dure woning niet kunnen betalen. Landelijk komen we minimaal 80.000 van dit soort woningen tekort. Bovendien hebben we in de raad al jaren gepleit voor de bouw van levensloopbestendige wonin gen. Hiervan vinden we in het Woonplan weinig tot niets te rug De heer Stoker (CU)In het collegeprogramma 2002 - 2006 kunnen wij onder het kopje 'Wonen' de volgende prioriteit lezen: 'Voldoende woningen in een gevarieerd aanbod, de wo ningbouwprogramma's worden voortvarend ter hand genomen'. Wethouder Sluiter ging dan ook als een soort Bob de Bouwer voortvarend aan de slag. Kunnen wij het maken? Nou en of. Maar wat hebben wij daar aan onze fiets hangen? Die voort varendheid werd stevig geremd door organisatorische facto-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2004 | | pagina 9