Blad 67 Blad 68
Verslag van de raadsvergadering van 5 en 7 juli 2004 Verslag van de raadsvergadering van 5 en 7 juli 2004
de motie van de PvdA-fractie steunen, waarbij aan het col
lege zal worden gevraagd in september met een lijst van al
le instellingen naar buiten te komen, waarbij duidelijkheid
zal worden gegeven over de manier waarop instellingen ge
bruik kunnen blijven maken van gesubsidieerde arbeid.
Ook maakt onze fractie zich zorgen over de manier van wer
ken van de diverse reïntegratiebureausVandaag nog kwam
iemand bij me met een uitnodiging van bureau Hudson uit Em-
men. Is dat niet diezelfde club die in Groningen voor 2
miljoen euro 4 mensen aan het werk geholpen heeft?
Bij de vaststelling van het jaarverslag is een reservering
gevormd voor oninbare vorderingen. Uit de praktijk is mij
regelmatig gebleken dat door de Sociale Dienst bedragen
bruto worden teruggevorderd waar deze netto zijn ontvangen.
Inmiddels heb ik geluiden gehoord dat de dienst hier momen
teel zorgvuldiger mee om gaat en dat is een goede zaak.
Om deze zorgvuldigheid blijvend te bevorderen zullen wij
ook hier een PvdA-motie steunen, opdat de accountant bij
zijn controlewerkzaamheden speciale aandacht moet besteden
aan de hoogwaardige handhaving en met name het gehele tra
ject van terugvorderingen.
Tot slot wil ik meegaan in de adviezen van de Cliëntenraad
van Sociale Zaken bij Expeditie Werk, het Meerjarenbeleid-
kader Werk Inkomen 2005 - 2009. Tenslotte zijn zij tegen
wil en dank ervaringsdeskundigen op dit gebied.
Deze adviezen zijn door onze fractie omschreven in een
amendement dat ik nu graag wil voorlezen.
'De Gemeenteraad van Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 5 (of 7) juli 2004,
behandelende het Meerjarenbeleidkader Werk en Inkomen
2005 - 2009;
overwegende
dat bij de behandeling van dit onderwerp is aange
geven dat een voorstel met de klankbordgroep werk
gevers gesubsidieerde arbeid, gehouden op 14 mei
2004 op 6 juni daarna is besproken met de Cliënten
raad Van Sociale Zaken,-
dat deze Cliëntenraad een afzonderlijk advies heeft
opgesteld en dit heeft toegestuurd naar de leden
van de Gemeenteraad;
dat gezien de deskundigheid van de Cliëntenraad is
gewenst is dat de door hen gegeven adviezen worden
nageleefd;
besluit
het Meerjarenbeleidskader Werken en Inkomen voor 2005
tot en met 2009 vast te stellen, met dien verstande
dat deze als volgt wordt aangepast:
voor wat betreft het aantal beschikbare arbeids
plaatsen voor de doelgroep de tekst zodanig aan te
passen dat de gemeente haar verantwoordelijkheid
dient te nemen voor het realiseren van voldoende
reguliere arbeidsplaatsen voor de doelgroep, met
name voor diegenen die zich hebben ingespannen om
een reïntegratietraject te volgen,-
het onderdeel "Werk moet!" zodanig te wijzigen dat
de verplichting tot deelname aan een reïntegratie
traject beperkt dient te worden en dat bij de in
vulling van een dergelijk traject de eigen zeggen
schap van de cliënt maximaal benut wordt. Bij de
invulling van trajecten dient er sprake te zijn van
een dergelijke analyse van de situatie van de cli
ënt
aan het beschikbaar stellen van werkervaringsplaat
sen dienen strenge regelgeving en voorwaarden ge
bonden te worden om elk misbruik te vermijden,-
en gaat over tot de orde van de dag."
Het amendement is ondertekend door mijzelf namens de SP-
fractie
De heer Florijn (PvdA)Ik wil allereerst beginnen een com
pliment te geven aan het college en ook het ambtelijk appa
raat voor de voorliggende kaders WWB. Het is een heel genu
anceerd stuk geworden, waarin ook het sociale gezicht van
de gemeente Leeuwarden in ieder geval tot uiting komt. We
hebben een groot aantal discussies hierover gehad. Als je
ziet wat de ontwikkelingen tot nu in de hele Wet Werk en
Bijstand en in de Bijstand überhaupt zijn geweest, dan zie
je dat het veel meer van vangnet naar springplank is ont
wikkeld. Als je kijkt naar onze specifieke Wet Werk en Bij
stand, dan zie je dat het begrip 'weg is weg' hierin in ie
der geval niet voorkomt, dat er nog voldoende sociale mid
delen zijn om mensen ook op weg te helpen. Je ziet ook in
de hele ontwikkeling dat de rol van de overheid steeds dui
delijker is geworden, van vroeger alleen een stukje armen
zorg vanuit instituten en kerken, naar ook echt een verant
woordelijkheid die we als overheid hebben en ook een soli
dariteitsbeginsel, die we met elkaar hebben.
Werk staat voorop in de Wet Werk en Bijstand. Dat is goed
voor de emancipatie van mensen zolang ze het kunnen. Als
mensen niet kunnen, dan zijn er andere middelen, zoals een
rustplan of souplesse bij vrijwilligerswerk.
Je ziet ook dat er grote krapte op de arbeidsmarkt is. Net
werd er al even aan gerefereerd, dat er tot en met 2009
voor deze groep slechts 750 banen beschikbaar zijn. Ook uit
de kaders zie je toch een bepaalde starheid om te experi
menteren.
Wij willen het college dan ook verzoeken om daar vooral
veel experimenten in te doen en ook op tijd aan te geven
Blad 69 Blad 70
Verslag van de raadsvergadering van 5 en 7 juli 2004 Verslag van de raadsvergadering van 5 en 7 juli 2004
wanneer de kaders te krap zijn om nog goed te kunnen expe
rimenteren
De PvdA- en de FNP-fractie dienen daarvoor ook een motie
in. Dat doet de heer Posthumus van de FNP-fractie zo
meteen. Dat gaat over Prohef. Dat is een voorbeeld van zo'n
experiment. Ik wil namens de fractie ook zeggen dat het
hier gaat om een middel. Het doel is het creëren van meer
werkgelegenheid. Dat moet steeds voorop staan.
Daarnaast zie je dat de benuttingmogelijkheden van de men
sen die gebruik maken van de WWB niet altijd optimaal zijn.
In verschillende gemeenten, Groningen, Alphen aan de Rijn,
Rotterdam, Den Haag en Emmen hebben ze onderzoeken gedaan
om het terugdringen van niet-gebruik te bevorderen. Dat
houdt in dat de Sociale Dienst een veel actievere benade
ring heeft in plaats van af en toe een advertentie in de
krant of iets dergelijks, dat ze gaan kijken naar manieren
om meer naar de cliënt toe te gaan. Dat is ook een manier
van werken di§ wij als PvdA-fractie voorstaan. Dat kan via
buurtcentra of iets dergelijks of via verzorgingshuizen. Er
zijn ook verschillende andere manieren denkbaar, zoals de
formulieren brigade die ze in Rotterdam hebben. Wij willen
een motie indienen om dit ook te bevorderen.
"De Raad van de gemeente Leeuwarden,
bijeen op 5 juli 2004,
behandelende het Meerjarenbeleidskader Werk en Inkomen,-
overwegende dat:
het terugdringen van het niet-gebruik van sociale
voorzieningen via actieve cliëntbenadering een nuttig
instrument kan zijn in het gemeentelijke armoedebe
leid;
uit onderzoek van Cap Gemini, Ernst Young in op
dracht van het Ministerie van Sociale Zaken in de ge
meenten Groningen, Den Haag en Alphen aan de Rijn
blijkt dat:
de benaderde personen over het algemeen veel
waardering hebben voor de actieve benadering door de
gemeente. Een meerderheid van de ondervraagden geeft
de voorkeur aan een schriftelijke benadering boeven
huisbezoek of telefoon Echter, ouderen beoordelen
huisbezoeken positief,-
de belangrijkste reden voor het indienen van een
aanvraag is dat de persoon in kwestie niet in aan
merking denkt te komen voor de voorziening. Op de
tweede plaats komt dat het invullen van aanvraagfor
mulieren te moeilijk was;
de sociaal-wetenschappelijk afdeling van SZ van de
gemeente Rotterdam diverse succesvolle instrumenten
om het niet-gebruik terug te dringen heeft geëvalu
eerd;
verzoekt het college om:
voor de duur van 1 jaar te experimenteren met een ac
tief beleid gericht op het terugdringen van niet-
gebruik (door bijvoorbeeld bezoek aan verzorgingste
huizen, wijkcentra)
het experiment dient budgettair neutraal te verlopen;
te onderzoeken in hoeveree de methoden die Rotterdam,
Den Haag, Groningen en Alphen aan de Rijn gebruiken,
van toepassing zijn op de Leeuwarden situatie,-
en gaat over tot de orde van de dag"
Deze motie is ondertekend door mijzelf namens de PvdA-
fractie, de heer Nicolai namens de PAL/GL-fractiemevrouw
Veenstra namens de SP-fractie en de heer Elzinga namens de
D66-fractie
Daarnaast hebben we ook een soort overbenutting en dan heb
ik het vooral over fraude. Als je kijkt naar de WWB dan
wordt dat toch ook opgebracht door iedereen in deze maat
schappij en daarom moet je fraude absoluut tegengaan. De
gemeente Leeuwarden is een voorbeeldgemeente als het gaat
om hoogwaardig handhaven. In allerlei stukken zie ik terug
dat de gemeente daar ook toe gevraagd wordt. Om ook het be
lang vanuit de raad daarin te benadrukken, verzoeken wij
ook de raad om een uitspraak te doen dat de handhaving een
onderdeel wordt van accountantscontrole. Daarom dienen we
ook een motie in.
"De Raad van de gemeente Leeuwarden,
bijeen op 5 juli 2004,
behandelende het Meerjarenbeleidskader Werk en Inkomen;
overwegende
dat bij de vaststelling van het jaarverslag een re
servering gevormd is voor oninbare vorderingen i.v.m.
de invoering van de Wet Werk en Inkomen,-
dat in de discussie hierover door de wethouder finan
ciën is uitgesproken dat de intentie vbestat om alle
vorderingen te innen;
en verder overwegende
dat in het meerjaren kader geregeld wordt dat in
principe alle ten onrechte verstrekte uitkeringen
worden teruggevorderd, maar dat deze stelling gevolgd
wordt dor een verwijzing naar doelmatigheid en indi
viduele omstandigheden om "in bepaalde gevallen ge
heel of gedeeltelijk van terugvordering af te zien"
waarbij niet gesproken wordt over wie er bevoegd zal
zijn om hierover te besluiten,-
en verder overwegende dat:
de Raad als opdrachtgever van de accountant aan
dachtspunten voor de accountantscontrole kan aandra
gen,-
spreekt uit: