Blad 55 Verslag van de raadsvergadering van 20 en 22 september 2004 Blad 56 Verslag van de raadsvergadering van 20 en 22 september 2004 Woensdag 22 september, 19.30 uur De Voorzitter: Opent de raadsvergadering van 22 september. Punt 21 Samenwerkingsovereenkomst Zuiderzeelijn Mevrouw Veenstra (SP)Over de zweeftrein is door de SP- fractie al veel gezegd, en ook nu kan ik weer heel kort zijn. De SP is nog steeds tegen de aanleg van de zweef- trein. Wij zien veel meer heil in de Hanze-variant met zijn vertakking naar Drachten. Deze variant houdt in, dat het bestaande spoor wordt aangepast voor een snellere interci ty. Verder was de communicatie met de burgers over de zweef- trein tot nu toe waardeloos. De informatiekrant is slecht verspreid en bovendien stonden er ook nog fouten in, met name waar het ging om de cijfers. Ook de bijeenkomsten, waar maximaal 60 burgers aan mee mochten doen, werden uitsluitend met een vooropgesteld doel gehouden. Van een open discussie over alle opties was geen sprake De SP-fractie zal dan ook tegen de overeenkomst stemmen. Daarom steunen wij ook de motie van de PAL/GL-fractie niet, mocht die worden ingediend vanavond. Overigens hebben de staten van Fryslan de overeenkomst ook niet ondertekend. Misschien is het een idee dat Leeuwarden daar in ieder geval ook meer wacht, al was het alleen om af te wachten tot er meer duidelijkheid is. Tot slot wil ik nog opmerken, dat het rijk voor dit project bijna 3 miljard uittrekt. Na de presentatie van de mil joenennota gisteren, lijkt het me dat zoveel geld wel op een betere manier besteed kan worden. De heer Zwart (PvdA)Het lijkt de afgelopen weken wel alsof de media en haar publiek speciaal op de behandeling van dit onderwerp (de samenwerkingsovereenkomst ZZl) in de ze gemeenteraad van Leeuwarden hebben gewachtJe kunt de krant niet open slaan of er staat wel een uitgebreid arti kel in, waarin allerlei hoogleraren van diverse pluimage met hun wetenswaardigheden over dit project worden gepre senteerd. Er worden lezersonderzoeken gepresenteerd. De commissie Duyvensteyn is live op radio en tv, legt de ene na de andere onthulling inzake de immense overschrijdingen van mega projecten als de HSL en de Betuwelijn op tafel. Naast de verantwoordelijke bewindslieden, die op hun be sluitvorming worden aangesproken, zijn het ook de kamerle den die worden gewezen op de wijze waarop zij hun controle rende taak inzake hebben uitgeoefend. Het zal wel niet allemaal met deze behandeling van dit punt in deze gemeenteraad te maken hebben, maar toch voorzitter, al deze informatie doet een mens wel eens twijfelen. Ook in mijn fractie bestaat die twijfel, twijfel over de voorspelde economische rendementen, twijfel over de geprog nosticeerde werkgelegenheidscijfers, twijfel over de kos tenraming en de dekking die nog niet rond is, twijfel over de geschatte bijdrage van het bedrijfsleven. Genoeg twijfel dus Gelukkig voor mijn fractie zijn er ook zaken waar wij ze kerheid over koesteren. En één van die zaken is het belang van goed openbaar vervoer, concurrerend en modern. In ons door deze raad vastgestelde GWP (gemeentelijk ver- keers - en vervoersplan) is aangegeven, dat de automobili teit in het 2020 met 80% zal toenemen, als hier geen beleid op geformuleerd en uitgevoerd wordtOok Leeuwarden kent nu reeds een inkomende pendel van ca. 30.000 auto's dagelijks. Filevorming en congestie zijn het gevolg. En ook de door ons allemaal gewenste Haak zal dit alles niet oplossen. (De hear Posthumus (FNP)As de hear Zwart it hat oer con currerend openbaar vervoer via de mageneetzweef trein'hoe sjocht hy dat dan presys?) Ik heb het hier over de Zuiderzeespoorlijn. (De hear Posthumus (FNP): Hoe sjogge jo dat dan presys?) Ik heb het hier over de Zuiderzeespoorlijn. U mag me hier best op een van de varianten aanspreken, maar ik geloof niet dat nou het exacte onderwerp is, waar we het nu over hebben (De hear Posthumus (FNP)Wy nimme jün dochs ien heslut oer 10 miljoen euro en dan prate we dochs echt oer de magneet- zweef trein Of de HSL. (De heer Posthumus (FNP)Yn prinsipe betelje we 10 miljoen voor de magneetsweeftrein. Akkoord. We hebben het over de samenwerkingsovereenkomst en die gaat over bredere materie dan de bijdrage aan de mag neet zweef trein. Het is van groot belang dat naast de verbetering van de be reikbaarheid per auto ook geïnvesteerd wordt in een snelle, moderne en concurrerende openbaarvervoer verbinding, willen wij Leeuwarden in de toekomst goed bereikbaar maken. Daarvoor is nodig dat wij bereid zijn te investeren in een goede openbaar vervoersvoorziening als de ZZL. De prijs die daarvoor betaald moet worden is hoog. De voorzieningen, die wij daarvoor bedingen, die zijn opgenomen in o.a. de laats te bijlage bij deze samenwerkingsovereenkomst, namelijk 4 keer per uur een snelle verbinding, een forse aanpassing van het baanvak dat dar bij hoort en de rijksbijdrage voor het toekomstige station Werpsterhoek of Leeuwarden Zuid, kosten een veelvoud van dit bedrag. Blad 57 Blad 58 Verslag van de raadsvergadering van 20 en 22 september 2004 Verslag van de raadsvergadering van 20 en 22 september 2004 Voorzitter, wij willen Leeuwarden voorlopig in de dienstre geling van de ZZL houden. Wil je mee bepalen, dan moet je mee betalen. Wij hebben tijdens de commissie behandeling vragen gesteld over een aantal zaken. de risicoverdeling; de IJmeer variant; het risico dat de concessiehouder failliet gaat in de toekomst het dekken van het tekort uit Kompasmiddelen, waar wij op tegen zijn; de zorg over de hoogte van de tarieven, waar we ook uitgebreid over gesproken hebben. Zoals gezegd, onze fractie kent op een aantal punten nog twijfel, maar wij willen in dit stadium verder, op onze voorwaarden die duidelijk geformuleerd zijn. Om die voor waarden nader te versterken komen wij met het volgende amendement "De raad van de gemeente Leeuwarden, bijeen in de vergadering van 22 september 2004, behandelende de samenwerkingsovereenkomst Zuiderzee - lijn; overwegende dat: de aansluiting van Leeuwarden op de Zuiderzeelijn plus de realisatie van een voorstadstation Werp sterhoek voor de gemeente Leeuwarden van groot be lang is; dat via een side-letter is vastgelegd dat in de aansluiting van Leeuwarden op de Zuiderzeelijn wordt voorzien in de vorm van een vervoersverbin- ding met een frequentie van vier keer per uur tussen Heerenveen en Leeuwarden; dat in dezelfde side-letter is vastgelegd dat wan neer het station Werpsterhoek voldoet aan de gel dende criteria uit de Nota Kleine Stations, Leeu warden dan aanspraak kan maken op een rijksbijdra ge. dat naar verluidt de Samenwerkingsovereenkomst en de side-letter onlosmakelijk verbonden zijn, maar dat in de voorliggende overeenkomst op geen enkele wijze een verband gelegd wordt met, of verwezen wordt naar de side-letter; dat de side-letter dateert van 24 juni 2002 (en dus gekoppeld aan de toen voorliggende samenwerkings overeenkomst) dat deze gericht is aan de voorzit ter van de regionale Stuurgroep (en dus niet aan het college van Ben W van Leeuwarden) en is onder tekend door de plaatsvervangend directeur-generaal Personenvervoer van het ministerie (en dus niet door de minister van V en W) dat wij signalen hebben dat de rijksinzet voor kleine stations wellicht vermindert; zijn wij van mening dat er voldoende aanleiding is om de status van de side- letter en de juridische hardheid daarvan, te koppelen aan het besluit over de (gewijzigde) samenwerkings overeenkomst; besluit tot de volgende aanpassing van ontwerp-besluit a, be horend bij de raadsbrief Samenwerkingsovereenkomst Rijk-Regio inzake Zuiderzeelijn, geagendeerd voor de vergadering van de raad van 22 september 2004: A. de wijzigingsvoorstellen voor de ontwerp- sa menwerkingsovereenkomst Rijk-Regio in zake de Zui derzeelijn met bijlagen, vast te stellen, onder de aantekening dat in alle gevallen de bijdrage van de gemeente Leeuwarden aan het project Zuiderzee lijn (variant magneetzweefbaan) maximaal 10 mil joen euro bedraagt (NCW 2002, prijspeil 2002) en onder de voorwaarde dat de status en de juridische hardheid van de side-letter, gedateerd 22 juni 2002, met de specifieke afspraken tussen Verkeer en Waterstaat en de gemeente Leeuwarden, verzekerd is en gaat over tot de orde van de dag" Dit amendement is ondertekend door mijzelf namens de PvdA- fractie De PvdA-fractie zal de voortgang van het ZZL-proces kri tisch volgen. De uitkomst van de prijsvraag voorjaar 2006 zal nadere duidelijkheid omtrent de haalbaarheid van dit project moeten bieden. De uitkomsten van de raadpleging van de bevolking n.a.v. die prijsvraag zal voor de PvdA-fractie zeer zwaar wegen bij de beoordeling van het volgende go/no go (wy gean derfoar of wy gean der net foar) moment. De grootst mogelijke meerderheid van mijn fractie zal voor het college voorstel stemmen. De heer Van der Wal (PAL/GL)De PAL/GL-fractie is geen voorstander van de ZZL in de MZB-variant. Wij twijfelen sterk aan nut en noodzaak van de ZZL in welke variant dan ook. Met name milieuaspecten wegen daarbij

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2004 | | pagina 15