Blad 55
Verslag van de raadsvergadering van 20 en 22 september 2004
Blad 56
Verslag van de raadsvergadering van 20 en 22
september 2004
Woensdag 22 september, 19.30 uur
De Voorzitter: Opent de raadsvergadering van 22 september.
Punt 21
Samenwerkingsovereenkomst Zuiderzeelijn
Mevrouw Veenstra (SP)Over de zweeftrein is door de SP-
fractie al veel gezegd, en ook nu kan ik weer heel kort
zijn. De SP is nog steeds tegen de aanleg van de zweef-
trein. Wij zien veel meer heil in de Hanze-variant met zijn
vertakking naar Drachten. Deze variant houdt in, dat het
bestaande spoor wordt aangepast voor een snellere interci
ty.
Verder was de communicatie met de burgers over de zweef-
trein tot nu toe waardeloos. De informatiekrant is slecht
verspreid en bovendien stonden er ook nog fouten in, met
name waar het ging om de cijfers.
Ook de bijeenkomsten, waar maximaal 60 burgers aan mee
mochten doen, werden uitsluitend met een vooropgesteld doel
gehouden. Van een open discussie over alle opties was geen
sprake
De SP-fractie zal dan ook tegen de overeenkomst stemmen.
Daarom steunen wij ook de motie van de PAL/GL-fractie niet,
mocht die worden ingediend vanavond.
Overigens hebben de staten van Fryslan de overeenkomst ook
niet ondertekend. Misschien is het een idee dat Leeuwarden
daar in ieder geval ook meer wacht, al was het alleen om af
te wachten tot er meer duidelijkheid is.
Tot slot wil ik nog opmerken, dat het rijk voor dit project
bijna 3 miljard uittrekt. Na de presentatie van de mil
joenennota gisteren, lijkt het me dat zoveel geld wel op
een betere manier besteed kan worden.
De heer Zwart (PvdA)Het lijkt de afgelopen weken wel
alsof de media en haar publiek speciaal op de behandeling
van dit onderwerp (de samenwerkingsovereenkomst ZZl) in de
ze gemeenteraad van Leeuwarden hebben gewachtJe kunt de
krant niet open slaan of er staat wel een uitgebreid arti
kel in, waarin allerlei hoogleraren van diverse pluimage
met hun wetenswaardigheden over dit project worden gepre
senteerd. Er worden lezersonderzoeken gepresenteerd. De
commissie Duyvensteyn is live op radio en tv, legt de ene
na de andere onthulling inzake de immense overschrijdingen
van mega projecten als de HSL en de Betuwelijn op tafel.
Naast de verantwoordelijke bewindslieden, die op hun be
sluitvorming worden aangesproken, zijn het ook de kamerle
den die worden gewezen op de wijze waarop zij hun controle
rende taak inzake hebben uitgeoefend.
Het zal wel niet allemaal met deze behandeling van dit punt
in deze gemeenteraad te maken hebben, maar toch voorzitter,
al deze informatie doet een mens wel eens twijfelen.
Ook in mijn fractie bestaat die twijfel, twijfel over de
voorspelde economische rendementen, twijfel over de geprog
nosticeerde werkgelegenheidscijfers, twijfel over de kos
tenraming en de dekking die nog niet rond is, twijfel over
de geschatte bijdrage van het bedrijfsleven. Genoeg twijfel
dus
Gelukkig voor mijn fractie zijn er ook zaken waar wij ze
kerheid over koesteren. En één van die zaken is het belang
van goed openbaar vervoer, concurrerend en modern.
In ons door deze raad vastgestelde GWP (gemeentelijk ver-
keers - en vervoersplan) is aangegeven, dat de automobili
teit in het 2020 met 80% zal toenemen, als hier geen beleid
op geformuleerd en uitgevoerd wordtOok Leeuwarden kent nu
reeds een inkomende pendel van ca. 30.000 auto's dagelijks.
Filevorming en congestie zijn het gevolg. En ook de door
ons allemaal gewenste Haak zal dit alles niet oplossen.
(De hear Posthumus (FNP)As de hear Zwart it hat oer con
currerend openbaar vervoer via de mageneetzweef trein'hoe
sjocht hy dat dan presys?)
Ik heb het hier over de Zuiderzeespoorlijn.
(De hear Posthumus (FNP): Hoe sjogge jo dat dan presys?)
Ik heb het hier over de Zuiderzeespoorlijn. U mag me hier
best op een van de varianten aanspreken, maar ik geloof
niet dat nou het exacte onderwerp is, waar we het nu over
hebben
(De hear Posthumus (FNP)Wy nimme jün dochs ien heslut oer
10 miljoen euro en dan prate we dochs echt oer de magneet-
zweef trein
Of de HSL.
(De heer Posthumus (FNP)Yn prinsipe betelje we 10 miljoen
voor de magneetsweeftrein.
Akkoord. We hebben het over de samenwerkingsovereenkomst en
die gaat over bredere materie dan de bijdrage aan de mag
neet zweef trein.
Het is van groot belang dat naast de verbetering van de be
reikbaarheid per auto ook geïnvesteerd wordt in een snelle,
moderne en concurrerende openbaarvervoer verbinding, willen
wij Leeuwarden in de toekomst goed bereikbaar maken.
Daarvoor is nodig dat wij bereid zijn te investeren in een
goede openbaar vervoersvoorziening als de ZZL. De prijs die
daarvoor betaald moet worden is hoog. De voorzieningen, die
wij daarvoor bedingen, die zijn opgenomen in o.a. de laats
te bijlage bij deze samenwerkingsovereenkomst, namelijk 4
keer per uur een snelle verbinding, een forse aanpassing
van het baanvak dat dar bij hoort en de rijksbijdrage voor
het toekomstige station Werpsterhoek of Leeuwarden Zuid,
kosten een veelvoud van dit bedrag.
Blad 57
Blad 58
Verslag van de raadsvergadering van 20 en 22 september 2004 Verslag van de raadsvergadering van 20 en 22 september 2004
Voorzitter, wij willen Leeuwarden voorlopig in de dienstre
geling van de ZZL houden. Wil je mee bepalen, dan moet je
mee betalen.
Wij hebben tijdens de commissie behandeling vragen gesteld
over een aantal zaken.
de risicoverdeling;
de IJmeer variant;
het risico dat de concessiehouder failliet gaat in de
toekomst
het dekken van het tekort uit Kompasmiddelen, waar
wij op tegen zijn;
de zorg over de hoogte van de tarieven, waar we ook
uitgebreid over gesproken hebben.
Zoals gezegd, onze fractie kent op een aantal punten nog
twijfel, maar wij willen in dit stadium verder, op onze
voorwaarden die duidelijk geformuleerd zijn. Om die voor
waarden nader te versterken komen wij met het volgende
amendement
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
bijeen in de vergadering van 22 september 2004,
behandelende de samenwerkingsovereenkomst Zuiderzee -
lijn;
overwegende dat:
de aansluiting van Leeuwarden op de Zuiderzeelijn
plus de realisatie van een voorstadstation Werp
sterhoek voor de gemeente Leeuwarden van groot be
lang is;
dat via een side-letter is vastgelegd dat in de
aansluiting van Leeuwarden op de Zuiderzeelijn
wordt voorzien in de vorm van een vervoersverbin-
ding met een frequentie van vier keer per uur
tussen Heerenveen en Leeuwarden;
dat in dezelfde side-letter is vastgelegd dat wan
neer het station Werpsterhoek voldoet aan de gel
dende criteria uit de Nota Kleine Stations, Leeu
warden dan aanspraak kan maken op een rijksbijdra
ge.
dat naar verluidt de Samenwerkingsovereenkomst en
de side-letter onlosmakelijk verbonden zijn, maar
dat in de voorliggende overeenkomst op geen enkele
wijze een verband gelegd wordt met, of verwezen
wordt naar de side-letter;
dat de side-letter dateert van 24 juni 2002 (en dus
gekoppeld aan de toen voorliggende samenwerkings
overeenkomst) dat deze gericht is aan de voorzit
ter van de regionale Stuurgroep (en dus niet aan
het college van Ben W van Leeuwarden) en is onder
tekend door de plaatsvervangend directeur-generaal
Personenvervoer van het ministerie (en dus niet
door de minister van V en W)
dat wij signalen hebben dat de rijksinzet voor
kleine stations wellicht vermindert;
zijn wij van mening dat
er voldoende aanleiding is om de status van de side-
letter en de juridische hardheid daarvan, te koppelen
aan het besluit over de (gewijzigde) samenwerkings
overeenkomst;
besluit
tot de volgende aanpassing van ontwerp-besluit a, be
horend bij de raadsbrief Samenwerkingsovereenkomst
Rijk-Regio inzake Zuiderzeelijn, geagendeerd voor de
vergadering van de raad van 22 september 2004:
A. de wijzigingsvoorstellen voor de ontwerp- sa
menwerkingsovereenkomst Rijk-Regio in zake de Zui
derzeelijn met bijlagen, vast te stellen, onder de
aantekening dat in alle gevallen de bijdrage van
de gemeente Leeuwarden aan het project Zuiderzee
lijn (variant magneetzweefbaan) maximaal 10 mil
joen euro bedraagt (NCW 2002, prijspeil 2002) en
onder de voorwaarde dat de status en de juridische
hardheid van de side-letter, gedateerd 22 juni
2002, met de specifieke afspraken tussen Verkeer
en Waterstaat en de gemeente Leeuwarden, verzekerd
is
en gaat over tot de orde van de dag"
Dit amendement is ondertekend door mijzelf namens de PvdA-
fractie
De PvdA-fractie zal de voortgang van het ZZL-proces kri
tisch volgen. De uitkomst van de prijsvraag voorjaar 2006
zal nadere duidelijkheid omtrent de haalbaarheid van dit
project moeten bieden. De uitkomsten van de raadpleging van
de bevolking n.a.v. die prijsvraag zal voor de PvdA-fractie
zeer zwaar wegen bij de beoordeling van het volgende go/no
go (wy gean derfoar of wy gean der net foar) moment.
De grootst mogelijke meerderheid van mijn fractie zal voor
het college voorstel stemmen.
De heer Van der Wal (PAL/GL)De PAL/GL-fractie is geen
voorstander van de ZZL in de MZB-variant.
Wij twijfelen sterk aan nut en noodzaak van de ZZL in welke
variant dan ook. Met name milieuaspecten wegen daarbij