u
Blad 63
Verslag van de raadsvergadering van 20 en 22 september 2004
Blad 64
Verslag van de raadsvergadering van 20 en 22 september 2004
Verder nog het volgende: heb ik in de commissie goed begre
pen van de wethouder dat er nog een zinsnede aan het arti
kel 6.2 over de volksraadpleging in de provincies wordt
toegevoegd, n.l. dat de partijen bij de overeenkomst op
grond van de uitslag kunnen afhaken?
Een vraag die daar mee verband houdt: ik neem aan dat dit
nog niet de definitieve versie van het contract is.
Er komen nog amendementen wellicht, verder Almere heeft
zich teruggetrokken, zoals we gisteren hebben gelezen. Hoe
is de verdere procedure op dit punt?
De vraag over de verwarrende netto contante waarden heeft u
in de commissie nog niet beantwoord volgens mijDe een re
kent 2002, de ander 2010. Gisteren in de krant werd over
2005 gesproken. Wordt een en ander nog aangepast, komt er
één geluid daarover?
Voorzitter, in juni 2002 hebben twee leden van onze fractie
tegen het voorstel voor een magneetzweefbaan gestemd.
Argumenten waren vooral de snelle wijze van besluitvorming,
de wijze waarop de overeenkomst gesloten moest worden, zo
als geen volksraadpleging, de status van de sideletter en
de betekenis van het plan voor Leeuwarden.
Wij zijn, en waren er met zijn allen als CDA- fractie van
overtuigd, dat een snellere verbinding met het openbaar
vervoer naar het zuiden, of beter gezegd, naar het noorden
absoluut noodzakelijk is. Het kabinet lijkt, zoals ik gis
teren in de krant las, daar nog steeds zo over te denken.
Ik constateer dat een aantal zaken is verbeterd o.a. de
volksraadpleging en de afspraken met Leeuwarden zijn hel
der, maar hoe ze worden vastgelegd is nog wel even de
vraag. We denken dat het goed is om het amendement van de
PvdA-fractie in deze te steunen.
Er blijven ook nog een aantal onzekerheden: of een MZB iets
toevoegt voor Leeuwarden zal pas blijken na de eventuele
aanleg
Ook is nog niet duidelijk, begreep ik, of we toch nog Kom-
pasgeld kwijt raken aan het geheel, gezien het tekort wat
er nog is.
Wat ook van dit alles zij: we zijn nu ruim twee jaar ver
der. De ontwikkelingen zijn verder gegaan. Die hebben ook
bij de twee van ons een rol gespeeld. Wij vinden dat het
signaal dat twee van ons twee jaar geleden hebben gegeven
op dit moment niet eens meer nodig is en waarschijnlijk ook
niet meer verstandig.
We willen het in ieder geval in deze fase van het proces
niet op ons geweten hebben dat we ons als Leeuwarden buiten
spel hebben gezet als er straks in de verdere procedure,
bijvoorbeeld bij het Programma van Eisen of bij de Prijs
vraag, ook de andere varianten van de Zuiderzeelijn dan de
MZB best wel eens meer kansrijk en pregnant in beeld zouden
kunnen komen.
Als het antwoord van het college over de side-letter posi
tief is en er verder geen andere kinken in de kabel worden
vermeld zullen we positief stemmen over de samenwerkings
overeenkomst, zoals die voor ons ligt.
De heer Jacobse (LLP): Welke expert je ook leest of hoort
op de radio en op welk gebied, het deugt niet. De techniek
niet, die is nog niet uitontwikkeld, en waar die operatio
neel is zijn er problemen. Er is geen aansluiting op inter
nationale trajecten. Financieel niet, het is een slag in de
lucht. Grote vraagtekens over de hardheid of je überhaupt
met de private sector afspraken kunt maken, die houdbaar
zijn over dit soort sommen geld in de tijd.
En economisch, zo langzamerhand is iedereen overtuigd van
het feit dat het economisch nut maar heel beperkt is, zeker
gelet op de grote kosten. Als het gaat om Leeuwarden is
vrijwel iedereen van mening dat het eerder negatief is dan
positief
Maar wij gaan rustig verder met het trekken aan een dood
paard. Je krijgt de indruk dat de bevolkingsraadpleging als
excuus-Truus moet gaan dienen, zodat partijen zonder ge
zichtsverlies ervan af kunnen. Experts geloven er niet in,
de Tweede Kamer gelooft er niet in, steeds meer burgemees
ters geloven er niet in, de minister gelooft er niet in,
alleen een aantal mensen in de politiek gelooft er nog in.
Want iedereen is als de dood om als eerste hardop te zeggen
dat het niks wordt. Dus vermoeien we elkaar op dit soort
avonden met extra eisen in nieuwe moties bij elke behande
ling, die vervolgens weer omgezet moeten worden in een
nieuwe overeenkomst, die hier weer komt, en dan krijgen we
weer nieuwe moties met nieuwe eisen. Zo blijven we elkaar
in een soort feuilleton, de pers en onszelf, vermaken.
Intussen geven we tonnen uit aan voorbereidingskosten en
aan communicatie. Kosten voor iets, dat er nooit komt en
waar ook voorstanders hopen dat die er nooit komt. De be
volking begrijpt er niets van en denkt 'dat kan alleen maar
in de politiek'
Mevrouw Crijns (D66)Eigenlijk zeggen we op dit moment
niets anders dan in de commissie, maar toch is het goed om
op dit punt onze mening nog een keer te herhalen.
Zoals u allen weet hebben wij altijd gepleit voor een trein
over de Afsluitdijk in combinatie met een Hanze+ verbin
ding. Niet zoals een lolbroek een keer zei een Hanze* over
de Afsluitdijk, maar de combinatie van een trein over de
afsluitdijk en een verbinding met de Hanzelijn. Dat leek
ons voor de hoofdstad Leeuwarden de beste en de meest logi
sche oplossing. Wij vinden dat al heel lang en vonden dat
Blad 65
Verslag van de raadsvergadering van 20 en 22 september 2004
Blad 66
Verslag van de raadsvergadering van 20 en 22 september 2004
ook al bij de aanleg van de Betuwelijn. Ook in de commissie
heb ik opgemerkt dat eigenlijk op dat moment niet die trein
door de Betuwe had moeten ingaan, ons inziens, maar naar
het noorden had moeten gaan. Maar dat is terugblikken, een
democratisch genomen proces geweest en daar kunnen we dus
niet meer op terugkomen.
Het ons nu wederom gebleken dat deze variant ook niet wordt
meegenomen door de onderzoekscommissie ZZL van de Kamer,
wij hebben daar vragen over gesteld via ons kamerlid, maar
het gaat er toch langzaam naar uitzien dat wij deze variant
nooit zullen bereiken. Sterker nog, hij wordt momenteel
niet eens onderzocht op zijn historie. Maar dat het ge
speeld heeft is zeker, want ik weet dat in mijn familie al
tijd al gezegd werd, toen ik een jaar of tien was: we krij
gen een trein over de Afsluitdijk. Dus toen wij naar het
noorden verhuisden kwamen die geluiden mij wel heel bekend
voor
We hebben toen nog in 2003 met deze gemeenteraad en een
aantal andere gemeentes via bureau Coulon een onderzoek la
ten doen naar de mogelijkheid van de trein over de Afsluit
dijk. Het bureau pleit wel voor een veel betere verbinding
naar Noord-Holland, maar sluit de mogelijkheid van de trein
gewoon uit en acht het niet meer realistisch, maar wijst er
wel op dat een verbinding via de weg vanaf Zurich verbeterd
moet worden. Daar hebben we de burgemeester ook over ge
hoord, maar dat ligt op dit moment niet voor. Voor ligt de
magneetzweefbaan
Aanvankelijk dachten wij dat deze samenwerkingsovereenkomst
de Hanze dichterbij zou brengen door de moties die waren
ingediend in de Tweede Kamer. Immers als gevolg van de mo
tie Hofstra worden de alternatieven IC en HZL+ nu parallel
aan de prijsvraag voor de HSL en MZB meegenomen. Daarmee is
echter niet gezegd, dat garandeerde de wethouder in de com
missie, dat deze varianten nu in deze onderliggende samen
werkingsovereenkomst dichterbij komen. Dat is dus niet zo.
Daarmee zijn wij weer bij ons oude standpunt uitgekomen,
dat wij tegen het besluit Samenwerkingsovereenkomst Rijk-
Regio inzake de ZZL zullen stemmen, omdat geen van de door
ons voorgestane varianten er in voor komt.
De hear Posthumus (FNP)Wat hjir foar leit, is noch hiel-
tyd in oerienkomst dy't ütgiet fan in HSL of MZB. En as we
dan prate oer de bydrage fan Ljouwert, dan giet it allin-
nich mar oer de sweef. De sweeftrein tusken Grins en Am
sterdam, wa leaut dêr noch yn? De hear Van der Wal fan de
PAL/GL-fraksje net mear, mar stelt dochs 10 miljoen euro
beskikber. Minister Peijs tinkt net dat it bedriuwslibben
meibetelje wol. Dochs moat dat bedriuwslibben minimaal 2,35
miljard op het kleed lizze. Europa wol net mei betelje en
leaut der dus ek net yn as ynternasjonaal projekt. Wa hat
der noch belang by in MZB? Yn Fryslan wol mar 1% fan de
Friezen in MZB, neffens de LC, de rest wol in oare fariant
of hat dr hielendal gjin ferlet fan, neffens dy enkête. Yn
Fryslan liket it hast mear op in hobby fan in op treintjes
fereale kommissaris en it lobby sirkwy fan in tal bestjoer-
ders dêr omhinne
De FNP-frksjee kiest foar de fariant fan de Hanzelijn in
ferbettering fan de besteande ynfrastruktuer, plus in
trochbraak nei Amsterdam fia Swolle en Lelystêd.
Ik slüt my oan by de wurden fan de WD-fraksje. Minister
Peijs hat foar de kommisje Duivesteijn sein dat wy kompen-
saasje krije kinne, as de MZB net troch giet. En dat liket
üs better as dit megalomane projekt.
Foar deselde kommisje Duivesteijn hat de hear De Jong sein
dat de Twadde Keamer seis skuldich is oan djoere projekten
dy't finansjeel mislearje. Soks soene wy fansels troch lüke
kinne nei de gemeenteried fan Ljouwert, as je de saken sa
as dy foarsteld wurde net kriysk genöch hifkje, as je de
ynformaasje sa as dy yn wêzen al jierrenlang fia de kran
ten, fia de media, fia ferskate saakkundigen ta je komt,
net serieus nimme.
As léste wol ik noch in moasje yntsjinje. It giet oer de
ynformaasj ekampanj e
"De ried fan de Gemeente Ljouwert,
byelkoar op woansdei 22 septimber 2004,
dy't de gearwurkingsoerienkomst Regio-Ryk oangeande de
Suderseeline besprekt,
oerweagjende dat:
dat de advertinsje dy't yn de Hüs-oan-Hüs kranten
ein juny ferskynd is net in neutraal en objektyf
byld jün hat fan alle farianten dy't der binne fan
de Suderseeline;
de ynformaasjekrante oer de Suderseeline yn in op-
laach fan 900.000 stiks in hiele minne besoarging
han hat (net, te let, te betiid)
der op de 'Meedenkbijéénkomsten' mar praat wurde
mocht oer 2 farianten (MZB en HSL) en de oare fari
anten (Intercity, Hanzelijn*) net meinommen waar
den;
dat no bliken docht dat, fanwegen it oannimmen fan
de moasje Dijksma yn de Twadde Keamer op 1 july
2004, dizze twa oare farianten, as terugvalopties
wol deeglik by it regear en de Twadde Keamer yn
byld binne as reële farianten;
enkêtes fan ferskate media yn Fryslan, Grinslan en
Drinte sjen litte dat in grut part fan de ünderfre-
ge persoanen in foarkar hat foar of in intercity of
de Hanzelijn
sa'n 65% fan de ynwenners fan Fryslan neffens in
enkête fan de Ljouwerter Krante nettsjinsteande de
kampanje noch hieltyd net of net goed op de hichte
is fan wat de Suderseeline is;
de stjoergroep derfan op 'e hichte is dat beslüt-
foarming yn Ljouwert pas nei de start fan de ynfor
maas j ekampanj e wêze sil en dêrmei in risiko nommen
hat wat de finansjes oangiet;