Blad 67 Blad 68 verslag van de raadsvergadering van 20 en 22 september 2004 Verslag van de raadsvergadering van 20 en 22 september 2004 net langer helder is hokker doel de ynformaasjekam- panje no krekt tsjinnet, de rieplachting troch de Fryske Steaten is ommers oant op syn gaust ein 2005 fersetten; is fan betinken dat: der sjoen de oerwegings gjin ienmalige bydrage fan 11.200 foar de ynformaasjekampanje fan de Sudersee- line beskikber steld wurde moat; en giet oer ta de oarder fan de dei." De moasje is ündertekene troch mysels. Ik kin noch oanfolje dat de sifers oer de wurkgelegenheids- effekten yn de ynformaasjekrante ek net klopje, dat is fan- newike ek noch ütkaam. Fjirder de ferslaggen fan de 'meedenk bijeenkomsten', dy't dus no op grün fan dy twa opsjes opsteld wurde, foarmje de basis fan de fierdere telefoanyske enkête die noch komt. En de basis is dus al net goed. Mar it sil wol tsjinje as rap- portaazje rjochting de oerheden, rjochting üs en dat jout dus in foutive ynformaasjestream. De heer Stoker (CU)De CU-Leeuwarden heeft elke keer weer duidelijk gemaakt voorstander te zijn van de MZB-variant. Dat is nog steeds zo. Ik hoop ook echt dat die er komt. Wanneer je meer dan 40 jaar op de Zuiderzeelijn moet wach ten, dan moet je het ook direct goed doen, dus bij voorkeur geen verouderde technieken gebruiken, om op die manier uit eindelijk een achterstand om te zetten in een voorsprong. Het amendement van de PvdA-fractie heeft onze instemming, je kunt nooit voorzichtig genoeg zijn. De moties van de PAL/GL- en de FNP-fractie hebben niet onze instemming Mevrouw Waanders (weth.): Het onderwerp van vanavond is ei genlijk niet meer of de raad 10 miljoen ter beschikking stelt, dat besluit ligt vanavond ook niet voor, want dat besluit is twee jaar geleden genomen, zij het met een hele nipte meerderheid. Het is natuurlijk voor de hand liggend dat over nut en noodzaak van het sluiten die samenwerkings overeenkomst en dus het beschikbaar stellen van die 10 miljoen toch vanavond weer en de orde komt en ook in de commissie aan de orde was, want het is twee jaar later. Er is veel gediscussieerd over nut en noodzaak. Opnieuw zijn er voor- en tegenstanders aan het woord geweest. Dat is voor de hand liggend, maar de besluiten zoals die voorlig gen, dat zijn die 4 deelbesluiten, die zijn ook in de raadsbrief genoemd. Dan is het met name de vraag, gaat u akkoord met die wijzigingen in de samenwerkingsovereen komst, daar is in de commissie vrij uitgebreid over gespro ken. En over het voorlopig aanhouden van de 1 miljoen, die destijds voor onvoorzien was bedoeld, daar kom ik zo meteen op terug. De MZB wordt ook hier vanavond vaak genoemd. De HSL, ook één van de snelle varianten, waar die prijsvraag voor be doeld is en die dus ook de context vormt voor die samenwer kingsovereenkomst, komt vanavond wat minder aan bod. Er is nogal wat sceptici t.a.v. de haalbaarheid van de MZB, soms ook over de wenselijkheid daarvan. Ik vind zelf dat je niet bij voorbaat zou moeten zeggen dat je zo'n lijn niet zou moeten hebben. Ik zou niet weten waarom wij daar in het noorden niet mee gebaat zouden zijn. Ook bij zo'n moderne techniek. Maar dat er reden is tot twijfel, daar kan ik mij wel iets bij voorstellen en dat weet iedereen wel van mij en dat weet iedereen van het hele college dat dat zo is. Maar een andere variant is ook nog de HSL. Het zou dus kun nen, want het gaat ook om een aanzienlijk minder groot be drag dat daar voor nodig is voor de realisatie. Waarom zou den we nu op dit moment uitsluiten, dat er uit de prijs vraag blijkt in 2006 dat de HSL wel mogelijk is, waarbij dan hetzelfde Programma van Eisen geldt waar Leeuwarden ook in meegaat, maar waar Leeuwarden geen geld voor ter be schikking stelt. Ik zou dat nog eens onder de aandacht wil len brengen. Verder over nut en noodzaak zou ik niet teveel uit willen wijden. Er zijn partijen die alleen op basis van strategi sche overwegingen kiezen om voorlopig hiermee door te gaan en ook die 10 miljoen ter beschikking te stellen, maar er zijn ook partijen die, ook als het gaat om de inhoud van het project en dat wat wellicht in het noorden gerealiseerd wordt, ook zeggen van dat is een goede reden om voorlopig erbij te blijven. Wat mij betreft gelden ook beide type ar gumenten De voorkeur die andere partijen hebben voor andere varian ten waarop de prijsvraag en dus de samenwerkingsovereen komst geen betrekking heeft, die laat ik even voor wat ze zijn, want dat is eigenlijk vanavond ook niet zo aan de or de Het zijn en blijven inderdaad terugvaloptiesdat is ook één van de overwegingen van de motie van de FNP-fractie, waar ik zo meteen nog even op zal reageren. Maar die vallen dus verder buiten die prijsvraag. Dus als u verwijst naar die informatiecampagne en die meedenk bijeenkomsten, heeft het accent daar inderdaad gelegen op die twee varianten, want daar wordt nu over gesproken, daar worden partijen ge vraagd om ja of nee tegen te zeggen. Dat geldt ook voor het volgende met Programma van Eisen, waar met name die mee denkbijeenkomsten voor bedoeld waren en ook die enquête die wordt afgenomen. Het gaat er dus om een beeld te krijgen van als het om de snelle varianten gaat, van wat vindt u dan dat in ieder geval door die partijen ingebracht moet Blad 69 Blad 70 Verslag van de raadsvergadering van 20 en 22 september 2004 Verslag van de raadsvergadering van 20 en 22 september 2004 worden als harde eisen. Dan hebben we het niet over de te rugvalopties, want die zijn aan de orde als de prijsvraag van de baan is en daarmee ook de inhoud van de samenwer kingsovereenkomst. Daar zit wat ons betreft een logica in. (De hear Posthumus (FNP)Der stiet ek by ien fan dy oerwe gings dat troch dy moasje fan Dijksma fan de PvdA, ek dy twa 'terugvalopties' as serieuze opsjes meinommen wurde moasten. En de hiele kampanje hat dêr niks mei dien.) Een prijsvraag wordt niet uitgeschreven op die twee varian ten. Er is geen marktpartij die op een dergelijke variant ingaat. Die twee varianten zijn pas aan de orde op het mo ment dat die samenwerkingsovereenkomst, dat die prijsvraag, tot niets leidt. Dan komt dus een van die twee snelle vari anten er niet. Op dat moment is dat hele proces van de baan. Dan zijn die twee ander terugvalopties aan de orde en in dat verband is het inderdaad goed, wat dat betreft vind ik die motie ook prima, dat nu al ook gekeken wordt hoe die twee terugvalopties er dan uit zouden moeten zien. Hoe gaat dat proces in zijn werk, want daar zijn de marktpartijen niet meer aan de orde. Dus u moet die twee dingen wel scheiden. Die terugvalopties zijn we reële opties, maar ze heten niet voor niets terugvalopties, want ze zijn pas aan de orde op het moment dat de prijsvraag echt van de baan is Daar gaat nu de hele discussie over, over de inzet van geld ten behoeve van een van die snelle varianten en dan is het een logische vraag, als daar geld tegenover wordt gesteld, wat vindt de bevolking van Friesland dan dat daar tegenover zou moeten staan. Ik vind de manier waarop u dat nu presen teert geen recht doen aan het proces, zoals we dat met el kaar hebben afgesproken. De LLP-fractie zegt dat de techniek niet deugt. Daar ver schillen op zijn minst de meningen over, dat geldt ook voor de opbrengst, ook de economische opbrengsten. Ik heb u vo rige keer al gezegd, ik geloof dat er meters papier inmid dels zijn verschenen over de economische opbrengsten of de vermeende economische opbrengsten van die lijn. Het lijkt mij daar niets aan toevoegen als wij daar vanavond nog eens over in debat gaan. Ik ben het overigens wel met u eens, meneer Jacobse, dat dit soort besluiten denk ik ook alleen in de politiek genomen kunnen maar ook moeten worden. De raadpleging, een aantal partijen heeft daar nog naar ge vraagd, die in 2006 zal plaatsvinden. De raadpleegronde zo als Fryslan, maar naar verwachting denk ik ook de andere twee provincies zal plegen. Of dat nu hetzelfde type raad pleging is, weet ik niet, maar Friesland heeft dat al van meet af aan aangekondigd. Die verplaatst nu naar 2006 en de uitkomsten daarvan worden dan meegenomen bij dat derde doen/of niet doen besluit. Er komt een tekst in die samenwerkingsovereenkomst, ik ben het nummer van het artikel even kwijt, maar u weet waarop ik doel, daar is de provincie nog in overleg met de voor zitter van de stuurgroep en ook met de landsadvocaat, maar gegarandeerd is dat het een tekst is, en in de toelichting stond het al, die het mogelijk maakt dat partijen op basis van de uitkomst van die raadpleging uittreden. Dus dat is dan ook gewaarborgd. In het verlengde daarvan de enquête van de LC, die de LC zelf als soort van nulmeting heeft gepresenteerd. Je zou in 2006, als die raadpleging in Fryslan plaats gaat vinden, de uitkomst af kunnen zetten tegen wat nu aan de orde is. Dat er weinig voorstanders zijn op dit moment van die MZB, dat deel ik u, maar vervolgens zegt u een groot gedeelte heeft eigenlijk wel een voorkeur voor een van die terugvalopties. Dat ben ik ook met u eens, maar u vergeet steeds te melden dat een heel groot percentage, ook zo'n 40%, op dit moment nog geen mening heeft. Dan lijkt mij het terecht om te zeg gen, het is een nulsituatie, er moet nog veel informatie verspreid worden. We hebben nog een aantal jaren te gaan. We hebben nog een besluitvorming over dat hele programma van eisen. Laten we op een ander moment nog eens kijken hoe de vlag er dan bij hangt. De 1 miljoen onvoorzien, die twee jaar geleden is vastge steld door de raad en die ook door andere betalende partij en in het noorden is gereserveerd, maar dan van een andere omvang. Ik reageer even op de heer Van der De heer Van der Wal (PAL/GL). De PAL/GL-fractie zegt dat dat geld eigenlijk wel terug kan, zij moeten wel met een heel mooi voorstel komen willen wij nog die e 1 miljoen ter beschikking stel len. Ik heb in de commissie al aangegeven dat ook het col lege in de stuurgroep ZZL heeft aangegeven geen voorstander te zijn van de aanwending van Kompasmiddelen. Vervolgens werd mij te verstaan gegeven dat dat nou net een aangele genheid is van de provincie, maar het signaal is in ieder geval afgegeven. De provincie Fryslên heeft ook aangegeven niets te zien in het beschikbaar stellen van de Kompasmiddelen. De directie van SNN heeft voorlopig ook geen groen licht gegeven. Maar waar we wel mee te maken hebben is nog een tekort op die regionale bijdrage en dat weet u ook. Dat is ongeveer 30 miljoen euro. Als iedereen zegt dat Kompas nooit aan de or de kan zijn, dan moet dat gat op een andere manier gedicht worden. Vandaar dat ik ook in de commissie heb gezegd dat ik verwacht dat er op korte termijn een voorstel komt om dat gat te dichten, dat - de eerlijkheid gebiedt dat te zeggen - vooral door Friesland en de Friese partijen ook is ontstaan, dat wij nog een keer bij u terugkomen om dat geld t.b.v. de dekking van dat gat te vragen. Ik kan wel doen of er een apart voorstel komt, dat is ook zo, maar ik ga nu niet zeggen dat dat iets heel anders kan worden, en daar

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2004 | | pagina 18