<5^ Blad 71 Blad 72 Verslag van de raadsvergadering van 20 en 22 september 2004 Verslag van de raadsvergadering van 20 en 22 september 2004 gaan we iets leuks voor doen, want dan hou ik u voor de gek. Zouden we niet wachten op de uitkomst van de Provinciale Staten? Dat moeten we gewoon niet doen. Ik denk dat de raad heel goed in staat is zelf een oordeel te vellen om onder de gewijzigde condities die 10 miljoen euro ter beschikking te stellen. Mocht de bespreking in de Staten, afgezien van wat ik zojuist heb gezegd over dat artikel over de uitkom sten van die raadpleging en eventueel ook de uitkomsten van de commissie Duivesteijn, leiden tot echt wijzigingen die er toe doen, en dan gaat het dus niet om redactionele wij zigingen, mocht de strekking daarvan echt anders zijn, ui teraard kom ik dan bij u terug, want dan hebben we ook een wezenlijk andere samenwerkingsovereenkomst. Maar dan is in ieder geval het signaal vanuit de regio duidelijk. Nou is Fryslan nog aan zet om een besluit te nemen en dan hebben alle partijen daarover een besluit genomen en dan maken we zo in december, wanneer ook die bespreking van de uitkom sten van de commissie Duivesteijn daar liggen, opnieuw onze mind op. De PvdA-fractie heeft een amendement ingediend, waarin ver wezen wordt naar die side-letter. Ik heb daar met het rijk ook nog contact over gehad deze week. Mij is andermaal be vestigd dat de inhoud van die side-letter recht overeind staat. Het gaat ook om een aantal belangrijke voorwaarden voor Leeuwarden, belangrijke eisen, die voor een deel, bij voorbeeld die frequentie van 4x per uur is een van die top- eisen, dat zit in de bijlagen, en die bijlagen maken nu al onderdeel uit van de samenwerkingsovereenkomst. Als een van de snelle varianten mogelijk is, dan betekent dat dus dat die frequentie van 4x per uur gerealiseerd moet worden, daar moeten kosten voor gemaakt worden en als het niet an derszins uit het project komt dan is ook het rijk aan zet. Dus voor een deel is het al gewaarborgd in die bijlage, maar het kan nooit kwaad, gelet ook op de uitspraak over dat station, om dat nog een keer te bevestigen ook via dat amendement. Gelet op mijn uitlatingen in de commissie zou het ook wel heel vreemd zijn als ik u nu dat amendement zou ontraden. De VVD-fractie blijft tegen. Voor een deel dezelfde argu menten als de LLP-fractie. Niemand heeft het lef om de stekker eruit te halen. Dat klinkt ook wel stoer, zo wij durven dat wel, maar zijn ook argumenten en die zijn van avond ook gewisseld en het college schaart zich daarachter, die het maken dat je het standpunt inneemt dat het niet verstandig is om te zeggen: wij haken af. Door een aantal mensen werd verwezen naar uitspraken van minister Peijs tegenover de commissie Duivesteijn. Die af spraken heb ik ook geprobeerd dat te achterhalen. Via, via, uitspraken van het rijk, maar ook bij de voorzitter van de stuurgroep, die afspraken zijn niet anders dan wanneer één van de snelle varianten niet doorgaat, dat we dan gaan kij ken naar de terugvaloptiesDat betekent dus ook dat het rijk daar geld voor beschikbaar stelt. Maar dat wisten we al. Dat is de inhoud van die afspraken, verder ligt daar niets. Wat dat betreft is er niets nieuws onder de zon en is het kader voor de afweging, die u moet maken, nog steeds hetzelfde Het zijn inderdaad afspraken, dat klopt, dat wanneer de snelle varianten niet aan de orde zijn, dan zijn die terug valopties aan de orde. Gaat ook gepaard met geld. Tot nu toe is er geen ander bericht over de inhoud van die uit spraak De WD-fractie zegt verder dat er een aantal vragen niet beantwoord zijn. Als het gaat om dat mogelijke faillisse ment. Stel dat alles doorgaat en er zijn een aantal markt partijen, het is een consortium, dat bereid is om geld, als het gaat om de MZB-variant veel geld, ter beschikking te stellen en om mee te doen aan de uitvoering van de MZB, wat gebeurt er dan als tijdens dat proces die partijen failliet gaan. Ik heb in de commissie aangegeven dat geen zinnig mens daar een antwoord op kan geven en dat het afhangt van hoever het dan met dat project is. Wat kun je doen in die voorfase, wanneer je uiteindelijk een akkoord zou sluiten met die marktpartijen dat alles wat aan voorzorgsmaatrege len getroffen kan worden, die moet je nemen, dat mag je ook van alle partijen vergen, maar als er verderop in dat pro ces iets misgaat, wat geen mens kan voorzien, dan moet je van mij niet vragen, dat mag hij wel doen, maar daar kan ik gewoon geen zinnig antwoord op geven. Iemand die dat wel kan, nou dan ben ik toch erg benieuwd wat dat antwoord zou zijn. Dan kunt u zeggen dan is dat voor mij een argument om er nooit aan te beginnen, maar dat is tegelijk dan ook het ultieme argument om aan geen enkel project met grotere ri sico's te beginnen. Meer kan ik er echt niet over zeggen. De motie van de PAL/GL-fractieDaar heb ik geen problemen mee. Het college neemt dat met plezier over. Als het gaat om die topeisen uit bijlage 5, ben ik op ingegaan, die ma ken deel uit van die samenwerkingsovereenkomst. Het Pro gramma van Eisen vergt ook nog een nieuw besluit, waarbij de raad ook weer aan zet is. Dan heeft u ook inzage in dat complete pakket van eisen en daar zullen die topeisen ook weer deel van uitmaken. Als dat niet zo is dan hebben we inderdaad een probleem. Ook het besluit dat de ZZL in de MZB-variant zal worden ge realiseerd, dat dat een voorwaarde is om de eerste termijn van de bijdrage vanuit het SIOF over te maken, ik kan me niet voorstellen dat dat een probleem op zal leveren, want we betalen alleen als we weten dat het een MZB variant is. Blad 73 Verslag van de raadsvergadering van 20 en 22 september 2004 Blad 74 Verslag van de raadsvergadering van 20 en 22 september 2004 Maar, prima om het hier nog een keer te verwoorden, dus wat het college betreft geen probleem. De FNP-motie. Een aantal overwegingen die in deze motie worden genoemd, ben ik al op ingegaan. De voorstelling van zaken vind ik niet geheel juist. Waar ik het wel mee eens ben, dat heb ik in de commissie ook gezegd, dat het met die informatiekrant goed mis is gegaan. Er worden nu allerlei pogingen ondernomen om de schade wat te herstellen. Ik ver zet me ertegen op het moment dat gezegd wordt - dat zegt u nu niet maar de suggesties zijn wel eens gedaan - dat is een mooie manier om informatie die je eigenlijk niet wilt geven niet bij de mensen te laten komen. Dan heb je te ma ken met een stel ongelofelijke onnozele bestuurders ,die vervolgens toch zouden kiezen om dat soort instrumenten in te zetten en het vervolgens volkomen uit de hand te laten lopen. Want dan moet je echt andere middelen aanwenden om de boel te belazeren. Hetzelfde geldt, en dat moet u maar even op mijn woord ge loven, als het gaat om de inzet van communicatiemiddelen en de vragen in die enquête, die worden door de leden van de stuurgroep streng beoordeeld op objectiviteit. Want als dat niet het geval is, we hebben te maken met zeer weldenkende mensen ook in de provincie Fryslan, en als je echt aan kunt tonen dat er zo toegewerkt is naar een gewenste uitkomst, dat kan zich alleen maar tegen je keren. Ik hoop dat u zich voor kunt stellen dat dat echt een heel domme zet zou zijn, ook verwerpelijk overigens, maar dat is gewoon niet aan de orde Dat maakt ook dat ik vind dat die 11.200 euro, die gevraagd wordt, we daar gewoon niet moeilijk over doen. Die krant is misgegaan. Dat wordt gepoogd te herstellen en die overwe gingen volgens mij ben ik daar voldoende op ingegaan. Ik zou het, als het alleen het argument is van die krant die is misgegaan, ook een beetje kinderachtig vinden, gelet op onze positie ook in dat geheel, om te zeggen nu maken wij die 11.200 niet over. Maar daar mag u anders over denken. Tweede termijn De heer Van der Wal (PAL/GL)Ik verbaas me erover dat van WD-, LLP- en FNP-kant wordt gezegd, als zou het ons aan lef ontbreken om de stekker eruit te trekken. Niets is min der waar. Zodra aan de voorwaarden, zoals die in die motie zijn vastgelegd, niet wordt voldaan, zullen wij de stekker eruit trekken. Overigens, daarbij hebben we dan niet de il lusie of de overschatting van je macht, dat daarmee een project helemaal van de baan zou zijn. Ik gun natuurlijk ieder zijn illusies van de macht van de gemeenteraad. Wij leven in een land waar we gelukkig vrijheid van illusie kennen, maar je hoeft ze niet allemaal te volgen. Ik heb dacht ik in eerste instantie duidelijk gemaakt waar om wij in dit stadium voor het voorstel van het college stemmen. De motie van de PvdA-fractie zullen we steunen. We zullen, om dezelfde argumenten als de wethouder genoemd heeft, tegen de motie van de FNP-fractie stemmen. Mevrouw De Vries (WD) Ik zou van de PAL/GL-fractie in elk geval nog wel wat helderheid willen hebben. Mocht hun motie het vanavond niet halen, stemmen ze dan tegen het voorstel? Mocht er straks een voorstel komen waarbij de 1 miljoen onvoorzien gebruikt gaat worden, gaat men dan daar ook te gen stemmen? De heer Van der Wal (PAL/GL)Ik heb in eerste instantie dacht ik al gezegd dat wat ons betreft die 1 miljoen te rug kan. Daar wordt ook door andere partijen gezegd, maxi maal 10 miljoen en dat is het besluit dat we nu hebben. Mocht er een ander voorstel komen later, met nadere argu menten, dan zullen we dat overwegen, maar onze insteek is duidelijk, dacht ik. Die motie wordt wel aangenomen Dat vind ik wel een uitdaging voor de rest van de raad. U wilt blijkbaar niet antwoord geven op de vraag als hij niet aangenomen wordt Ik begrijp ook wel dat wij als Leeuwarden de stekker niet uit het volledige MZB-project kunnen trekken, maar we kun nen wel onze verantwoordelijkheid nemen voor het deel van de Leeuwarder 10 miljoen. Ik denk dat het ook duidelijk is dat wij na deze beslissing nog maar op een heel beperkt aantal punten kunnen uitstappen en niet maar zomaar kunnen zeggen van: toch maar niet. Wat mij wel wat opvalt bij met name de voorstanders, dat eigenlijk niemand praat over het regionale tekort, niemand praat over de financiële risico's. Ik denk eigenlijk gaat het hier om. Er wordt een aantal voorzetten gedaan om het regionale tekort te dekken en daar wordt schijnbaar dan een beetje de schouders over opgehaald, van nou ja dat moet dan ook maar. Dan nog even ingaand op de wethouder. Zij zegt, daar kan geen zinnig mens iets op zeggen, als dat gebeurt. Ik denk dat ze toch even moet kijken naar wat an dere grote projecten. Iedereen heeft kunnen zien wat er ge beurde bij de tunnel onder het Kanaal door. Daar hebben ge woon de overheden bijgelapt. Ik denk dat als het hier aan de orde zal zijn dat wij ook moeten bijlappen. Daar hoef je echt niet een expert voor te zijn om in de toekomst te kij ken, volgens mij

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2004 | | pagina 19