<5^
Blad 71 Blad 72
Verslag van de raadsvergadering van 20 en 22 september 2004 Verslag van de raadsvergadering van 20 en 22 september 2004
gaan we iets leuks voor doen, want dan hou ik u voor de
gek.
Zouden we niet wachten op de uitkomst van de Provinciale
Staten? Dat moeten we gewoon niet doen. Ik denk dat de raad
heel goed in staat is zelf een oordeel te vellen om onder
de gewijzigde condities die 10 miljoen euro ter beschikking
te stellen. Mocht de bespreking in de Staten, afgezien van
wat ik zojuist heb gezegd over dat artikel over de uitkom
sten van die raadpleging en eventueel ook de uitkomsten van
de commissie Duivesteijn, leiden tot echt wijzigingen die
er toe doen, en dan gaat het dus niet om redactionele wij
zigingen, mocht de strekking daarvan echt anders zijn, ui
teraard kom ik dan bij u terug, want dan hebben we ook een
wezenlijk andere samenwerkingsovereenkomst. Maar dan is in
ieder geval het signaal vanuit de regio duidelijk. Nou is
Fryslan nog aan zet om een besluit te nemen en dan hebben
alle partijen daarover een besluit genomen en dan maken we
zo in december, wanneer ook die bespreking van de uitkom
sten van de commissie Duivesteijn daar liggen, opnieuw onze
mind op.
De PvdA-fractie heeft een amendement ingediend, waarin ver
wezen wordt naar die side-letter. Ik heb daar met het rijk
ook nog contact over gehad deze week. Mij is andermaal be
vestigd dat de inhoud van die side-letter recht overeind
staat. Het gaat ook om een aantal belangrijke voorwaarden
voor Leeuwarden, belangrijke eisen, die voor een deel, bij
voorbeeld die frequentie van 4x per uur is een van die top-
eisen, dat zit in de bijlagen, en die bijlagen maken nu al
onderdeel uit van de samenwerkingsovereenkomst. Als een van
de snelle varianten mogelijk is, dan betekent dat dus dat
die frequentie van 4x per uur gerealiseerd moet worden,
daar moeten kosten voor gemaakt worden en als het niet an
derszins uit het project komt dan is ook het rijk aan zet.
Dus voor een deel is het al gewaarborgd in die bijlage,
maar het kan nooit kwaad, gelet ook op de uitspraak over
dat station, om dat nog een keer te bevestigen ook via dat
amendement. Gelet op mijn uitlatingen in de commissie zou
het ook wel heel vreemd zijn als ik u nu dat amendement zou
ontraden.
De VVD-fractie blijft tegen. Voor een deel dezelfde argu
menten als de LLP-fractie. Niemand heeft het lef om de
stekker eruit te halen. Dat klinkt ook wel stoer, zo wij
durven dat wel, maar zijn ook argumenten en die zijn van
avond ook gewisseld en het college schaart zich daarachter,
die het maken dat je het standpunt inneemt dat het niet
verstandig is om te zeggen: wij haken af.
Door een aantal mensen werd verwezen naar uitspraken van
minister Peijs tegenover de commissie Duivesteijn. Die af
spraken heb ik ook geprobeerd dat te achterhalen. Via, via,
uitspraken van het rijk, maar ook bij de voorzitter van de
stuurgroep, die afspraken zijn niet anders dan wanneer één
van de snelle varianten niet doorgaat, dat we dan gaan kij
ken naar de terugvaloptiesDat betekent dus ook dat het
rijk daar geld voor beschikbaar stelt. Maar dat wisten we
al. Dat is de inhoud van die afspraken, verder ligt daar
niets. Wat dat betreft is er niets nieuws onder de zon en
is het kader voor de afweging, die u moet maken, nog steeds
hetzelfde
Het zijn inderdaad afspraken, dat klopt, dat wanneer de
snelle varianten niet aan de orde zijn, dan zijn die terug
valopties aan de orde. Gaat ook gepaard met geld. Tot nu
toe is er geen ander bericht over de inhoud van die uit
spraak
De WD-fractie zegt verder dat er een aantal vragen niet
beantwoord zijn. Als het gaat om dat mogelijke faillisse
ment. Stel dat alles doorgaat en er zijn een aantal markt
partijen, het is een consortium, dat bereid is om geld, als
het gaat om de MZB-variant veel geld, ter beschikking te
stellen en om mee te doen aan de uitvoering van de MZB, wat
gebeurt er dan als tijdens dat proces die partijen failliet
gaan. Ik heb in de commissie aangegeven dat geen zinnig
mens daar een antwoord op kan geven en dat het afhangt van
hoever het dan met dat project is. Wat kun je doen in die
voorfase, wanneer je uiteindelijk een akkoord zou sluiten
met die marktpartijen dat alles wat aan voorzorgsmaatrege
len getroffen kan worden, die moet je nemen, dat mag je ook
van alle partijen vergen, maar als er verderop in dat pro
ces iets misgaat, wat geen mens kan voorzien, dan moet je
van mij niet vragen, dat mag hij wel doen, maar daar kan ik
gewoon geen zinnig antwoord op geven. Iemand die dat wel
kan, nou dan ben ik toch erg benieuwd wat dat antwoord zou
zijn. Dan kunt u zeggen dan is dat voor mij een argument om
er nooit aan te beginnen, maar dat is tegelijk dan ook het
ultieme argument om aan geen enkel project met grotere ri
sico's te beginnen. Meer kan ik er echt niet over zeggen.
De motie van de PAL/GL-fractieDaar heb ik geen problemen
mee. Het college neemt dat met plezier over. Als het gaat
om die topeisen uit bijlage 5, ben ik op ingegaan, die ma
ken deel uit van die samenwerkingsovereenkomst. Het Pro
gramma van Eisen vergt ook nog een nieuw besluit, waarbij
de raad ook weer aan zet is. Dan heeft u ook inzage in dat
complete pakket van eisen en daar zullen die topeisen ook
weer deel van uitmaken. Als dat niet zo is dan hebben we
inderdaad een probleem.
Ook het besluit dat de ZZL in de MZB-variant zal worden ge
realiseerd, dat dat een voorwaarde is om de eerste termijn
van de bijdrage vanuit het SIOF over te maken, ik kan me
niet voorstellen dat dat een probleem op zal leveren, want
we betalen alleen als we weten dat het een MZB variant is.
Blad 73
Verslag van de raadsvergadering van 20 en 22 september 2004
Blad 74
Verslag van de raadsvergadering van 20 en 22 september 2004
Maar, prima om het hier nog een keer te verwoorden, dus wat
het college betreft geen probleem.
De FNP-motie. Een aantal overwegingen die in deze motie
worden genoemd, ben ik al op ingegaan. De voorstelling van
zaken vind ik niet geheel juist. Waar ik het wel mee eens
ben, dat heb ik in de commissie ook gezegd, dat het met die
informatiekrant goed mis is gegaan. Er worden nu allerlei
pogingen ondernomen om de schade wat te herstellen. Ik ver
zet me ertegen op het moment dat gezegd wordt - dat zegt u
nu niet maar de suggesties zijn wel eens gedaan - dat is
een mooie manier om informatie die je eigenlijk niet wilt
geven niet bij de mensen te laten komen. Dan heb je te ma
ken met een stel ongelofelijke onnozele bestuurders ,die
vervolgens toch zouden kiezen om dat soort instrumenten in
te zetten en het vervolgens volkomen uit de hand te laten
lopen. Want dan moet je echt andere middelen aanwenden om
de boel te belazeren.
Hetzelfde geldt, en dat moet u maar even op mijn woord ge
loven, als het gaat om de inzet van communicatiemiddelen en
de vragen in die enquête, die worden door de leden van de
stuurgroep streng beoordeeld op objectiviteit. Want als dat
niet het geval is, we hebben te maken met zeer weldenkende
mensen ook in de provincie Fryslan, en als je echt aan kunt
tonen dat er zo toegewerkt is naar een gewenste uitkomst,
dat kan zich alleen maar tegen je keren. Ik hoop dat u zich
voor kunt stellen dat dat echt een heel domme zet zou zijn,
ook verwerpelijk overigens, maar dat is gewoon niet aan de
orde
Dat maakt ook dat ik vind dat die 11.200 euro, die gevraagd
wordt, we daar gewoon niet moeilijk over doen. Die krant is
misgegaan. Dat wordt gepoogd te herstellen en die overwe
gingen volgens mij ben ik daar voldoende op ingegaan. Ik
zou het, als het alleen het argument is van die krant die
is misgegaan, ook een beetje kinderachtig vinden, gelet op
onze positie ook in dat geheel, om te zeggen nu maken wij
die 11.200 niet over. Maar daar mag u anders over denken.
Tweede termijn
De heer Van der Wal (PAL/GL)Ik verbaas me erover dat van
WD-, LLP- en FNP-kant wordt gezegd, als zou het ons aan
lef ontbreken om de stekker eruit te trekken. Niets is min
der waar. Zodra aan de voorwaarden, zoals die in die motie
zijn vastgelegd, niet wordt voldaan, zullen wij de stekker
eruit trekken. Overigens, daarbij hebben we dan niet de il
lusie of de overschatting van je macht, dat daarmee een
project helemaal van de baan zou zijn. Ik gun natuurlijk
ieder zijn illusies van de macht van de gemeenteraad. Wij
leven in een land waar we gelukkig vrijheid van illusie
kennen, maar je hoeft ze niet allemaal te volgen.
Ik heb dacht ik in eerste instantie duidelijk gemaakt waar
om wij in dit stadium voor het voorstel van het college
stemmen.
De motie van de PvdA-fractie zullen we steunen.
We zullen, om dezelfde argumenten als de wethouder genoemd
heeft, tegen de motie van de FNP-fractie stemmen.
Mevrouw De Vries (WD) Ik zou van de PAL/GL-fractie in elk
geval nog wel wat helderheid willen hebben. Mocht hun motie
het vanavond niet halen, stemmen ze dan tegen het voorstel?
Mocht er straks een voorstel komen waarbij de 1 miljoen
onvoorzien gebruikt gaat worden, gaat men dan daar ook te
gen stemmen?
De heer Van der Wal (PAL/GL)Ik heb in eerste instantie
dacht ik al gezegd dat wat ons betreft die 1 miljoen te
rug kan. Daar wordt ook door andere partijen gezegd, maxi
maal 10 miljoen en dat is het besluit dat we nu hebben.
Mocht er een ander voorstel komen later, met nadere argu
menten, dan zullen we dat overwegen, maar onze insteek is
duidelijk, dacht ik.
Die motie wordt wel aangenomen
Dat vind ik wel een uitdaging voor de rest van de raad. U
wilt blijkbaar niet antwoord geven op de vraag als hij niet
aangenomen wordt
Ik begrijp ook wel dat wij als Leeuwarden de stekker niet
uit het volledige MZB-project kunnen trekken, maar we kun
nen wel onze verantwoordelijkheid nemen voor het deel van
de Leeuwarder 10 miljoen. Ik denk dat het ook duidelijk
is dat wij na deze beslissing nog maar op een heel beperkt
aantal punten kunnen uitstappen en niet maar zomaar kunnen
zeggen van: toch maar niet.
Wat mij wel wat opvalt bij met name de voorstanders, dat
eigenlijk niemand praat over het regionale tekort, niemand
praat over de financiële risico's. Ik denk eigenlijk gaat
het hier om. Er wordt een aantal voorzetten gedaan om het
regionale tekort te dekken en daar wordt schijnbaar dan een
beetje de schouders over opgehaald, van nou ja dat moet dan
ook maar.
Dan nog even ingaand op de wethouder.
Zij zegt, daar kan geen zinnig mens iets op zeggen, als dat
gebeurt. Ik denk dat ze toch even moet kijken naar wat an
dere grote projecten. Iedereen heeft kunnen zien wat er ge
beurde bij de tunnel onder het Kanaal door. Daar hebben ge
woon de overheden bijgelapt. Ik denk dat als het hier aan
de orde zal zijn dat wij ook moeten bijlappen. Daar hoef je
echt niet een expert voor te zijn om in de toekomst te kij
ken, volgens mij