co Blad 75 Blad 76 Verslag van de raadsvergadering van 20 en 22 september 2004 Verslag van de raadsvergadering van 20 en 22 september 2004 Dan wat betreft de moties. Wij zullen tegen het voorstel van het college stemmen, dus hebben eigenlijk ook geen be hoefte om dan de moties te steunen. De heer Zwart (PvdA)Ik heb ook in mijn eerste termijn al aangegeven dat wat ons betreft het moment voorjaar 2006 een heel cruciaal moment is. Ik vind ook dat vanavond weer over en weer van veronderstellingen wordt uitgegaan. Veronder stellingen dat de bijdragen van het bedrijfsleven niet goed komt, dat de kosten uit de pan zullen rijzen, enz. In 2006 hebben wij offertes, ze noemen het heel mooi een prijs vraag, maar het zijn natuurlijk gewoon offertes, en dan weet je waar je aan toe bent. Wij hebben ook nog eens een ontbindende voorwarde in de vorm van de volksraadpleging. Dan kun je spijkers met koppen slaan. Dan zullen wij zeer zeker niet twijfelen, wanneer daar aanleiding toe is, om die stekker, die al meer genoemd is, er dan uit te trekken. Wij zullen de motie van de PAL/GL-fractie steunen, wij zullen uiteraard de motie van de FNP-fractie niet steu nen. De heer Jacobse (LLP)Even meer een stemverklaring. Iedere motie die het moeilijker maakt voor die overeenkomst zullen wij steunen, dus die van de PvdA- en PAL/GL-fractiedat is geen probleem. De motie van de FNP-fractie, daar hebben we wel wat moeite mee. Ten eerste is die overbodige, want op het moment dat je het besluit afwijst, dan is dat daarmee impliciet. Aan de andere kant vinden wij wel, dat op het moment dat je uitstapt, en wij vinden dat je uit moet stappen nu, je de kosten die je gemaakt hebt natuurlijk wel voor je rekening moet nemen en niet onbetrouwbaar moet zijn door te zeggen van nou, we stappen nu uit en de kosten die in het verleden zijn gemaakt betalen we ook niet. Zo zijn we niet getrouwd. Dus mochten we een rekening krijgen, voor kosten die ge maakt zijn in die campagne, dan vinden we dat we die als gemeente wel moeten betalen. Maar we zullen wel tegen het voorstel stemmen. Mevrouw Crijns (D66)Er zijn twee dingen die ik nog kort wil opmerken. Wat is er tegen om de eer aan jezelf te hou den op het moment dat je weet dat een bepaald besluit toch nooit door zal gaan en dat je die samenwerking met het rijk toch niet krijgt. Dan heeft het juist niet meer te maken met jezelf voor de gek houden, maar gewoon de eer aan je zelf houden en je niet langer door de andere kant niet lan ger meer voor de gek te laten houden. We zijn tegen het voorstel en dus ook tegen de moties. Wel zullen we de motie steunen van de FNP-fractie. Mevrouw Haitsma (CDA): De motie van de FNP-fractie zullen wij niet steunen. De campagne is gewoon nuttig en dat moe ten we met elkaar dragen. De motie van de PAL/GL-fractie zullen wij wel steunen omdat deze gewoon in de geest is van de samenwerkingsovereen komst. Ik wil even benadrukken dat als wij die 10 miljoen netto enz. betalen, en als het allemaal lukt dan krijgen we er heel veel voor terug. Veel meer dan die 10 miljoen. De hear Posthumus (FNP)It is düdlik dat de saak muorre- fêst sit yn de ried. Dat is spitich. Ik tocht dat it nei twa jier mei in hiel soas nije ynformaasje dat it wat oars wêze soen, dat der learing lutsen wurdt, mar dat is spiti- gernöch net sa. Us moasje is fansels ek wat bedoeld as sinjaal rjochting de stjoergroep dat sokke saken eins net goed gien binne, dat soks better moat (De heer Jacobse (LLP)U kunt best een signaal afgeven, maar u kunt toch niet de gemeente neerzetten als onbetrouw bare partner, die achteraf rekeningen niet betaald. Als je uitstaptprima, maar tot die tijd heb je deelgenomen, moet je ook reëel zijn en je rekeningen betalen, want anders kun je in geen enkel samenwerkingsverband meer je gezicht laten zien. Dan zeggen ze 'wilt u vooraf betalen'Zo werkt dat natuurlijk ook niet. Als u een signaal af wil geven, prima, maar doe dat dan wel op een serieuze manier.) It is fansels wol sa, foarsitter, wy betelje achteröfDe kampanje hat west. Wy hawwe der fan te foarren gjin inkeld beslüt oer naam, dat fyn ik ek in nuvere gong fan saken. In stimferklearring noch even oer de oare moasjes. Wy gean dus net akkoard mei de gearwurkingsoerienkomst, dus ek net mei dy oare moasjes. Mevrouw Waanders (weth.): De WD-fractie zegt, de momenten waarop we nog uit kunnen stappen die zijn niet talrijk en de redenen zijn ook niet talrijk. Het is volstrekt duide lijk, of het kan iedereen volstrekt duidelijk zijn, en ik heb ook het idee dat het iedereen volstrekt duidelijk is, wat de ruimte is om eruit te stappen. Die is duidelijk en die is ook groot. Als gewoon niet aan die eisen is voldaan, dan houden we er mee op, tenminste dat zal dan ook het voorstel van het college zijn aan u. Er komt nog een derde moment waarbij alle partijen, raad en staten betrokken zijn, en dat is 2006 bij de uitkomst van de prijsvraag. Dan is ook de raadpleging geweest. De afspraak is met de pro vincie gemaakt, dat er ook voor de halteplaats een uit splitsing zal zijn naar de uitkomst. Dus dan kunt u ook kijken hoe nu precies in Leeuwarden gedacht wordt over een van die snelle varianten. Blad 77 Verslag van de raadsvergadering van 20 en 22 september 2004 Blad 78 Verslag van de raadsvergadering van 20 en 22 september 2004 Financiële risico's, misschien toch even een vergelijking met een project als de Betuwelijn. Ik heb vanochtend de heer Zalm nog op de radio gehoord. Het moet de WD-fractie toch misschien nog wel meer aanspreken, wanneer hij een aantal uitspraken doet, niet het college, maar wel een van de woordvoerders nu. Maar ik ga er ook vanuit dat het vol strekt klopt wat hij op dat moment zegt, namelijk dat van die overschrijding op die Betuwelijn maximaal 10 tot 15% te wijten was aan verkeerde inschattingen die gemaakt zijn. Dat is nog veel, dus je moet in dat voortraject alles wat je zo goed mogelijk kunt ramen doen. Vervolgens die grote overschrijdingen die zijn gekomen, omdat in de loop van het proces allerlei leukigheden zijn toegevoegd, wat nu het grote verschil is, bijvoorbeeld al zo'n project als de ZZL t.o.v. dat Betuweprojeetis dat gezegd is dat de maximale bijdrage van de overheden staat vast. Er moet dus voordat van start wordt gegaan duidelijk zijn of marktpartijen be reid zullen zijn bij te betalen en zo ja hoeveel en als we dat niet rond krijgen beginnen we er ook niet aan. Het Pro gramma van Eisen is bekend. Iedereen die daarna nog iets toe wil voegen betaalt dat zelf of we houden ermee op. Dat zijn een aantal voorwaarden die al volstrekt anders zijn dan bij zo'n project als de Betuwelijn. Daarmee zeg ik niet, alles komt in kannen en kruiken. (De heer Jacobse (LLP)Dat is niet helemaal waar, want u heeft eerst een planning gemaakttoen kwam u erachter dat er ook nog planschades zijn. Dus hebt u gezegd, dat houden we er gewoon maar in dan.) Nee, want van het budget dat er nu is en dat wellicht nog wat groter wordt door een bijdrage van andere partijen, de noordvleugel partijen. Dan is dat het budget. Daaruit wordt zo'n 25 tot 27% gereserveerd voor risico's, die nu al voor een deel gecalculeerd zijn en voor een deel zal dat nog ge beuren. Dus, als er een finaal besluit valt, stel er blijkt aanleiding om door te gaan met dat proces, ook in 2006, dan is, in vergelijking met grote projecten tot nu toe, er veel meer duidelijk. Nogmaals, het is geen garantie dat zich nooit iets voor zal doen, dat maakt dat je als partij moet zeggen, hoe gaan wij nu verder. Bijvoorbeeld, het klassieke voorbeeld van een faillissement, daar kan op dit moment verder geen uitspraak over worden gedaan. Maar het één op één stellen met andere grote projecten, dat lijkt mij niet geheel terecht. kwalijk is, dat het niet deugt, dan moet u dat aantonen. Op deze manier maak ik er gewoon bezwaar tegen, nog even los van de conclusie waartoe het zou moeten leiden. Dat vind ik eigenlijk wat dat betreft nog ondergeschikt. (De hear Posthumus (FNP)Dat hawwe wy yn wêzen ek yn de skriftlike fragen al oanjün. Fierder haw ik ek heard fan minsken dy't by dy meitinkbyienkomsten west hawwe, dat fan tefoaren troch de measten al protestearre is tsjin it feit, dat der mar oer twa farianten praten wurde mocht. Dat wie dus eins in hiel düdlik sinjaal fan dy minsken fan we binne hjir wol, mar we prate eins oer dingen wêr't we it net oer hawwe wolle.) Ik heb aangegeven waarom op die twee varianten in het kader van de samenwerkingsovereenkomst, de prijsvraag en dus de bijdrage van de partijen op dit moment het accent ligt op die twee varianten en die terugvalopties De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over het amende ment van de PvdA-fractie Het amendement van de heer Zwart namens de PvdA-fractie wordt aangenomen met 21 tegen 15 stemmen. Tegen stemden de fracties van de WD, FNP, D66, SP en de heer Zijlstra van de PvdA-fractie De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over de motie van de PAL/GL-fractie De motie van de heer Van der Wal namens de PAL/GL-fractie wordt aangenomen met 21 tegen 15 stemmen. Tegen de motie stemden de leden van de fracties van de SP, VVD, D66, FNP, en de heer Zijlstra van de PvdA-fractie De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over de motie van de FNP-fractie. De motie van de heer Posthumus namens de FNP-fractie wordt verworpen met 5 tegen 31 stemmen. Voor de motie hebben ge stemd de fracties van FNP, D66 en SP. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over het voorstel van het college betreffende Samenwerkingsovereenkomst Rijk- Regio ZZL. Een laatste opmerking over de informatiecampagne. Wat ik vervelend vind, dat u in de lucht laat hangen dat die cam pagne deugt niet, de krant deugt niet, de verspreiding daarvan. Daar doe ik helemaal niets aan af. Maar als u vindt dat het niet objectief is, dat het niet deugt dan vind ik dat u aan moet tonen in welk opzicht dat niet deugt en dat doet u niet met te zeggen, het is niet objectief. Want daar is met zorg naar gekeken en als u vindt dat het Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van het college, met inachtneming van het aan genomen amendement en de aangenomen motie, met de aanteke ning dat de fracties van VVD, D66, FNP, LLP, SP en de heer Zijlstra van de PvdA-fractie geacht willen worden te hebben tegengestemd Ui

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2004 | | pagina 20