co
Blad 75 Blad 76
Verslag van de raadsvergadering van 20 en 22 september 2004 Verslag van de raadsvergadering van 20 en 22 september 2004
Dan wat betreft de moties. Wij zullen tegen het voorstel
van het college stemmen, dus hebben eigenlijk ook geen be
hoefte om dan de moties te steunen.
De heer Zwart (PvdA)Ik heb ook in mijn eerste termijn al
aangegeven dat wat ons betreft het moment voorjaar 2006 een
heel cruciaal moment is. Ik vind ook dat vanavond weer over
en weer van veronderstellingen wordt uitgegaan. Veronder
stellingen dat de bijdragen van het bedrijfsleven niet goed
komt, dat de kosten uit de pan zullen rijzen, enz. In 2006
hebben wij offertes, ze noemen het heel mooi een prijs
vraag, maar het zijn natuurlijk gewoon offertes, en dan
weet je waar je aan toe bent. Wij hebben ook nog eens een
ontbindende voorwarde in de vorm van de volksraadpleging.
Dan kun je spijkers met koppen slaan. Dan zullen wij zeer
zeker niet twijfelen, wanneer daar aanleiding toe is, om
die stekker, die al meer genoemd is, er dan uit te trekken.
Wij zullen de motie van de PAL/GL-fractie steunen,
wij zullen uiteraard de motie van de FNP-fractie niet steu
nen.
De heer Jacobse (LLP)Even meer een stemverklaring. Iedere
motie die het moeilijker maakt voor die overeenkomst zullen
wij steunen, dus die van de PvdA- en PAL/GL-fractiedat is
geen probleem.
De motie van de FNP-fractie, daar hebben we wel wat moeite
mee. Ten eerste is die overbodige, want op het moment dat
je het besluit afwijst, dan is dat daarmee impliciet. Aan
de andere kant vinden wij wel, dat op het moment dat je
uitstapt, en wij vinden dat je uit moet stappen nu, je de
kosten die je gemaakt hebt natuurlijk wel voor je rekening
moet nemen en niet onbetrouwbaar moet zijn door te zeggen
van nou, we stappen nu uit en de kosten die in het verleden
zijn gemaakt betalen we ook niet. Zo zijn we niet getrouwd.
Dus mochten we een rekening krijgen, voor kosten die ge
maakt zijn in die campagne, dan vinden we dat we die als
gemeente wel moeten betalen.
Maar we zullen wel tegen het voorstel stemmen.
Mevrouw Crijns (D66)Er zijn twee dingen die ik nog kort
wil opmerken. Wat is er tegen om de eer aan jezelf te hou
den op het moment dat je weet dat een bepaald besluit toch
nooit door zal gaan en dat je die samenwerking met het rijk
toch niet krijgt. Dan heeft het juist niet meer te maken
met jezelf voor de gek houden, maar gewoon de eer aan je
zelf houden en je niet langer door de andere kant niet lan
ger meer voor de gek te laten houden.
We zijn tegen het voorstel en dus ook tegen de moties.
Wel zullen we de motie steunen van de FNP-fractie.
Mevrouw Haitsma (CDA): De motie van de FNP-fractie zullen
wij niet steunen. De campagne is gewoon nuttig en dat moe
ten we met elkaar dragen.
De motie van de PAL/GL-fractie zullen wij wel steunen omdat
deze gewoon in de geest is van de samenwerkingsovereen
komst. Ik wil even benadrukken dat als wij die 10 miljoen
netto enz. betalen, en als het allemaal lukt dan krijgen we
er heel veel voor terug. Veel meer dan die 10 miljoen.
De hear Posthumus (FNP)It is düdlik dat de saak muorre-
fêst sit yn de ried. Dat is spitich. Ik tocht dat it nei
twa jier mei in hiel soas nije ynformaasje dat it wat oars
wêze soen, dat der learing lutsen wurdt, mar dat is spiti-
gernöch net sa.
Us moasje is fansels ek wat bedoeld as sinjaal rjochting de
stjoergroep dat sokke saken eins net goed gien binne, dat
soks better moat
(De heer Jacobse (LLP)U kunt best een signaal afgeven,
maar u kunt toch niet de gemeente neerzetten als onbetrouw
bare partner, die achteraf rekeningen niet betaald. Als je
uitstaptprima, maar tot die tijd heb je deelgenomen, moet
je ook reëel zijn en je rekeningen betalen, want anders kun
je in geen enkel samenwerkingsverband meer je gezicht laten
zien. Dan zeggen ze 'wilt u vooraf betalen'Zo werkt dat
natuurlijk ook niet. Als u een signaal af wil geven, prima,
maar doe dat dan wel op een serieuze manier.)
It is fansels wol sa, foarsitter, wy betelje achteröfDe
kampanje hat west. Wy hawwe der fan te foarren gjin inkeld
beslüt oer naam, dat fyn ik ek in nuvere gong fan saken.
In stimferklearring noch even oer de oare moasjes.
Wy gean dus net akkoard mei de gearwurkingsoerienkomst, dus
ek net mei dy oare moasjes.
Mevrouw Waanders (weth.): De WD-fractie zegt, de momenten
waarop we nog uit kunnen stappen die zijn niet talrijk en
de redenen zijn ook niet talrijk. Het is volstrekt duide
lijk, of het kan iedereen volstrekt duidelijk zijn, en ik
heb ook het idee dat het iedereen volstrekt duidelijk is,
wat de ruimte is om eruit te stappen. Die is duidelijk en
die is ook groot. Als gewoon niet aan die eisen is voldaan,
dan houden we er mee op, tenminste dat zal dan ook het
voorstel van het college zijn aan u. Er komt nog een derde
moment waarbij alle partijen, raad en staten betrokken
zijn, en dat is 2006 bij de uitkomst van de prijsvraag. Dan
is ook de raadpleging geweest. De afspraak is met de pro
vincie gemaakt, dat er ook voor de halteplaats een uit
splitsing zal zijn naar de uitkomst. Dus dan kunt u ook
kijken hoe nu precies in Leeuwarden gedacht wordt over een
van die snelle varianten.
Blad 77
Verslag van de raadsvergadering van 20 en 22 september 2004
Blad 78
Verslag van de raadsvergadering van 20 en 22 september 2004
Financiële risico's, misschien toch even een vergelijking
met een project als de Betuwelijn. Ik heb vanochtend de
heer Zalm nog op de radio gehoord. Het moet de WD-fractie
toch misschien nog wel meer aanspreken, wanneer hij een
aantal uitspraken doet, niet het college, maar wel een van
de woordvoerders nu. Maar ik ga er ook vanuit dat het vol
strekt klopt wat hij op dat moment zegt, namelijk dat van
die overschrijding op die Betuwelijn maximaal 10 tot 15% te
wijten was aan verkeerde inschattingen die gemaakt zijn.
Dat is nog veel, dus je moet in dat voortraject alles wat
je zo goed mogelijk kunt ramen doen. Vervolgens die grote
overschrijdingen die zijn gekomen, omdat in de loop van het
proces allerlei leukigheden zijn toegevoegd, wat nu het
grote verschil is, bijvoorbeeld al zo'n project als de ZZL
t.o.v. dat Betuweprojeetis dat gezegd is dat de maximale
bijdrage van de overheden staat vast. Er moet dus voordat
van start wordt gegaan duidelijk zijn of marktpartijen be
reid zullen zijn bij te betalen en zo ja hoeveel en als we
dat niet rond krijgen beginnen we er ook niet aan. Het Pro
gramma van Eisen is bekend. Iedereen die daarna nog iets
toe wil voegen betaalt dat zelf of we houden ermee op.
Dat zijn een aantal voorwaarden die al volstrekt anders
zijn dan bij zo'n project als de Betuwelijn. Daarmee zeg ik
niet, alles komt in kannen en kruiken.
(De heer Jacobse (LLP)Dat is niet helemaal waar, want u
heeft eerst een planning gemaakttoen kwam u erachter dat
er ook nog planschades zijn. Dus hebt u gezegd, dat houden
we er gewoon maar in dan.)
Nee, want van het budget dat er nu is en dat wellicht nog
wat groter wordt door een bijdrage van andere partijen, de
noordvleugel partijen. Dan is dat het budget. Daaruit wordt
zo'n 25 tot 27% gereserveerd voor risico's, die nu al voor
een deel gecalculeerd zijn en voor een deel zal dat nog ge
beuren. Dus, als er een finaal besluit valt, stel er blijkt
aanleiding om door te gaan met dat proces, ook in 2006, dan
is, in vergelijking met grote projecten tot nu toe, er veel
meer duidelijk. Nogmaals, het is geen garantie dat zich
nooit iets voor zal doen, dat maakt dat je als partij moet
zeggen, hoe gaan wij nu verder. Bijvoorbeeld, het klassieke
voorbeeld van een faillissement, daar kan op dit moment
verder geen uitspraak over worden gedaan. Maar het één op
één stellen met andere grote projecten, dat lijkt mij niet
geheel terecht.
kwalijk is, dat het niet deugt, dan moet u dat aantonen. Op
deze manier maak ik er gewoon bezwaar tegen, nog even los
van de conclusie waartoe het zou moeten leiden. Dat vind ik
eigenlijk wat dat betreft nog ondergeschikt.
(De hear Posthumus (FNP)Dat hawwe wy yn wêzen ek yn de
skriftlike fragen al oanjün. Fierder haw ik ek heard fan
minsken dy't by dy meitinkbyienkomsten west hawwe, dat fan
tefoaren troch de measten al protestearre is tsjin it feit,
dat der mar oer twa farianten praten wurde mocht. Dat wie
dus eins in hiel düdlik sinjaal fan dy minsken fan we binne
hjir wol, mar we prate eins oer dingen wêr't we it net oer
hawwe wolle.)
Ik heb aangegeven waarom op die twee varianten in het kader
van de samenwerkingsovereenkomst, de prijsvraag en dus de
bijdrage van de partijen op dit moment het accent ligt op
die twee varianten en die terugvalopties
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over het amende
ment van de PvdA-fractie
Het amendement van de heer Zwart namens de PvdA-fractie
wordt aangenomen met 21 tegen 15 stemmen. Tegen stemden de
fracties van de WD, FNP, D66, SP en de heer Zijlstra van
de PvdA-fractie
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over de motie van
de PAL/GL-fractie
De motie van de heer Van der Wal namens de PAL/GL-fractie
wordt aangenomen met 21 tegen 15 stemmen. Tegen de motie
stemden de leden van de fracties van de SP, VVD, D66, FNP,
en de heer Zijlstra van de PvdA-fractie
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over de motie van
de FNP-fractie.
De motie van de heer Posthumus namens de FNP-fractie wordt
verworpen met 5 tegen 31 stemmen. Voor de motie hebben ge
stemd de fracties van FNP, D66 en SP.
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over het voorstel
van het college betreffende Samenwerkingsovereenkomst Rijk-
Regio ZZL.
Een laatste opmerking over de informatiecampagne. Wat ik
vervelend vind, dat u in de lucht laat hangen dat die cam
pagne deugt niet, de krant deugt niet, de verspreiding
daarvan. Daar doe ik helemaal niets aan af. Maar als u
vindt dat het niet objectief is, dat het niet deugt dan
vind ik dat u aan moet tonen in welk opzicht dat niet deugt
en dat doet u niet met te zeggen, het is niet objectief.
Want daar is met zorg naar gekeken en als u vindt dat het
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig
het voorstel van het college, met inachtneming van het aan
genomen amendement en de aangenomen motie, met de aanteke
ning dat de fracties van VVD, D66, FNP, LLP, SP en de heer
Zijlstra van de PvdA-fractie geacht willen worden te hebben
tegengestemd
Ui