Blad 79 Blad 80 Verslag van de raadsvergadering van 20 en 22 september 2004 Verslag van de raadsvergadering van 20 en 22 september 2004 De Voorzitter schorst om 20.45 uur de vergadering. De Voorzitter heropent om 21.05 uur de vergadering. Punt 22 Interpellatie de heer Stoker namens de CO-fractie betref fende Open achterdeur 'Gedogen tot we er bij neervallen' De heer Stoker (CU)De initiatiefnemers van 'De open ach terdeur' vinden dat politie en justitie hun tijd beter kun nen besteden aan in hun ogen belangrijker zaken, zoals ge weld en harddrugs, dan aan het oprollen van wietplantages die de aanvoer voor legale gedoogde coffeeshops vormen. Wij willen middels een motie, meeondertekend door de CDA- fractie, het college vragen het huidige repressieve beleid gewoon voort te zetten op dit punt. Immers het argument 'wij hebben nog ander kwaden en ieder moet het voor zich zelf weten' is in onze ogen niet steekhoudend. Het argument dat er andere dingen misschien wel erger zijn en dat we daarom verder alle kwalen maar moeten aanvaarden, vind ik zelfs onzinnig. Kijk ook maar eens naar het verbod van ge netisch gemanipuleerd voedsel of ander voedsel, dat we bij veel minder risico's voor de gezondheid al verbieden. Het venijnige bij drugsgebruik is bovendien dat men er niet meer zelf voor kiest. Op tal van manieren wordt de wet ge bruikt om mensen te beschermen voor wat ze zelf ogenschijn lijk kiezen. Dat geldt vooral als het goed is daar waar die eigen wil juist verzwakt wordt door de verleiding en ver volgens door de verslaving. Burgemeester, u treedt als korpsbeheerder op tegen mensen handel, ook al staat er aan het begin in een aantal geval len wellicht een eigen beslissing van betrokkenen. De poli tie verplicht ons ook om in de auto een veiligheidsgordel te gebruiken, ook al heeft de persoon, die het niet doet, alleen maar zich zelf ermee. Waarom wilt u dan toch niet de maatschappij beschermen tegen de gevaren van softdrugge- bruik? Door de legalisering zou de druk op het strafrechte lijk apparaat sterk verminderen, wordt doorgaans opgemerkt. Ik ben uiteraard voorstanders van de mogelijkheden om be lasting van de strafrechtketen te verminderen, maar we moe ten de zaken niet omdraaien. Het strafrecht is niet om op rustige wijze te worden bezeten, maar het is een maatschap pelijk instituut om de samenleving te ordenen. De belasting van de strafrechtketen kan daarom ook nimmer reden zijn om ons neer te leggen bij criminaliteit. Diefstal van fietsen verbiedt u ook nog steeds, ook al worden er veel gestolen. De argumenten van de indieners van de notitie om maar geen tijd meer te besteden aan het oprollen van wietplantages zijn in onze ogen ondeugdelijk. De effecten van legaliseren van cannabis zijn in termen van de belasting van het straf rechtelijk apparaat uiterst beperkt. Als we bijvoorbeeld kijken naar de impact van deze zaken op de totale sanctie capaciteit, dan zien we dat in 2002 softdrugzaken minder dan 1% van het totale aantal vrijheidsstraffen in beslag namen. Hier tegenover staan de harddrugzaken, die 15% van het aantal vrijheidsstraffen betroffen. Regulering van de achterdeur biedt geen oplossing. Als er nu illegaliteit is, dan wordt dat niet minder bij regulering, tenzij de hele vraag wordt geaccommodeerd. Een gesloten systeem van toege stane teelt en handel in Nederland vraagt enorme handha- vinginspanningen, veel meer dan de korpsbeheerder ter be schikking heeft. In een open economie als de Nederlandse zijn hier geen mogelijkheden voor indien de regulering niet wereldwijd is. Bovendien zal de economie verregaand afhan kelijk worden van drugsinkomsten en de criminele drugseco nomie, die geleidelijk de normale economie zal wegdrukken. Zie slechts de landen die in de greep zijn geraakt van drugskartels om zich willen bevrijden van die druk. Wie denkt dat legalisering in één land een oplossing is voor dat land, moet eens kijken naar de landen in Zuid- Amerika, of dichter bij huis, naar de effecten van het af sluiten van Schiphol op de economie en de criminaliteit van de Nederlandse Antillen. Wie denkt met legalisering de druk op het strafrechtelijk apparaat weg te nemen, moet eens kijken naar de druk op die apparaten, sterker op de rechts staat zelf in die landen. Het blijft hozen in een lekke boot bij het cannabisgebruik. Legalisering of regulering van de productie van cannabis lost dat niet op. Leeuwarden kan zich niet permitteren om op dit gebied op zijn lauweren rusten. Daarom wil ik de volgende motie indienen. Deze is mede ondertekend door de CDA-fractie "De gemeenteraad van Leeuwarden, in vergadering bijeen op 20 september 2004, behandelende 'De Open Achterdeur' overwegende dat er betreffende de achterdeurproblematiek, het le galiseren van het kweken en leveren van softdrugs aan coffeeshops er ook in de raad van Leeuwarden discus sie is over het legaliseren daarvan,- dat deze discussie ertoe zou kunnen leiden dat men voor wat betreft het kweken en leveren van softdrugs tot de gedoogsituatie komt of althans de indruk wordt gewekt dat er een gedoogsituatie is; verzoekt het college: ervoor te zorgen dat zolang de wet- en regelgeving op dit punt niet gewijzigd is, het huidige repressieve be leid t.a.v. wietkweek en leverantie van softdrugs onver minderd te blijven uitvoeren; en gaat over tot de orde van de dag." Blad 81 Blad 82 Verslag van de raadsvergadering van 20 en 22 september 2004 Verslag van de raadsvergadering van 20 en 22 september 2004 De heer Jacobse (LLP)Ik wil geen discussie voeren over de gevolgen en voor en tegens van softdrugs. Dat moeten we op een ander moment maar doen. Ik heb ook niet de indruk dat er vanavond echt een discussie zal plaatsvinden, want de meningen staan denk ik al vast. Dus het blijft min of meer beperkt tot stemverklaringen. Mensen die zeggen dat het onzinnig is om wel toe te staan dat wiet wordt verkocht, maar niet toe te staan dat het wordt aangeleverd, hebben volkomen gelijk. Ik ga dat ook niet bestrijden. Echter, zoals u weet, is het streven van mijn fractie erop gericht het gebruik van zgn. softdrugs te beperken. Uiteindelijk doel daarbij is de nuloptie, maar wij realiseren ons dat dat niet van vandaag op morgen kan en we hebben ons als dusdanig ook afrijd opgesteld. Gelet op die stellingname ligt het bij deze spagaat eerder voor de hand te kiezen voor het aanpakken en beperken van het gedoogbeleid dan voor het legaliseren van de productie. Hoewel de motie wat ons betreft niet echt helder is gefor muleerd, zijn wij het met het verzoek, het uiteindelijke besluit, eens en dat betekent dat we die motie zullen steu nen. Mevrouw Dikken (PvdA)Ik heb de behoefte om even een aan tal dingen aan te kaarten, omdat wij daarop aangesproken zijn, ook in het verhaal van de heer Stoker richting de in dieners van het manifest. Dat ging o.a. ook over de manier van presenteren. Ik pak een aantal zaken, waar ik even wat over wil zeggen. We hebben gekozen voor deze manier van presenteren, het manifest aan de burgemeester aan te bieden, omdat wij von den dat het een bekende problematiek was. Het was al be sproken in een aantal andere gemeentes en ook omdat we richting Tweede Kamer en regering, omdat die toch een aan tal zaken wil aanscherpen, met name de regering in eerste instantie, duidelijk te maken dat het wat ons betreft een foute weg is, die wordt ingeslagen en eerder de problema tiek verergert dan dat deze vermindert. Wij hebben gekozen om het manifest aan te bieden aan de burgemeester, omdat wij vonden dat het sneller was en dat was ook nodig omdat die discussie in de Tweede Kamer aan de orde was. Wij zijn aangesproken op achterkamertjes poli tiek. Ik denk, dat is weer het onderwerp, dat is altijd leuk op het moment dat de PvdA-fractie wat wil gaan doen, hebben we het gauw over de achterkamertjes. Ik vind nou juist dat wij in dit manifest en ook de manier waarop we het hebben aangepakt, toen wij hoorden in de commissie dat een aantal partijen dat mee wilden ondersteunen of althans mee over wilden nadenken, dat wij al die partijen hebben uitgenodigd om eventueel na te denken over hoe we dat dan zouden gaan doen. Een aantal van de partijen heeft daar ook positief op gereageerd. Dus wat ons betreft was dat een heel open discussie. (De heer Stoker (CU)Maar het was toch wel een discussie die voorbij ging aan deze raad en dat vind ik toch niet de mocratisch. Ik kom daar nog even op terug, maar u had het over achter kamertjes en dat is volgens mij absoluut niet aan de orde. Want wij hebben een mailtje gestuurd aan iedereen die mee wilde doen. Een aantal partijen heeft daarop gereageerd. (De heer Stoker (CU).- Maar de besluitvorming kan toch niet per mail plaatsvinden. Daarna hebben wij ervoor gekozen om het manifest aan de burgemeester aan te bieden, omdat we ook vinden dat de bur gemeester hierover gaat. Wij vonden het in eerst instantie niet nodig om de besluitvorming van de raad af te wachten. Maar als er partijen zijn die graag willen discussiëren over dit onderwerp, nogmaals ik sta hier om met u de dis cussie aan te gaan. Dus wat dat betreft, het is geen enkel probleem hoor, helemaal niet. Dan wat dat betreft de inhoud van dat manifest. Wij vinden het huidige beleid onevenwichtig, wel toestaan, zoals ook meneer Jacobse al zegt dat je in de coffeeshops kunt kopen, maar illegaal hoe je dat wilt aanleveren. Dat noemen wij erg onduidelijk en wat ons betreft zou je dat dus moeten veranderen en vandaar ook het manifest. Een aantal partijen zegt dat ze dit initiatief niet ondersteunen, omdat ze vin den dat er belangrijker zaken zijn. Er zijn heel veel be langrijke zaken en natuurlijk, het harddrugsgebruik is ook een groot probleem, ook in onze gemeente. Maar dit manifest houdt helemaal niet in dat je je niet meer bezig gaat hou den met het harddrugsbeleid, absoluut niet. Integendeel, wij vragen juist ook van partijen, die er nu niet voor zijn, de problemen die dat veroorzaakt, om te kijken of je het experiment vrije heroïneverstrekking kunt gaan onder steunen, omdat we dat ook nodig hebben om die problemen voor een deel ook in elk geval op te lossen. Als laatste nog dit. Wij vinden als PvdA-fractie dat het een erg hypocriete discussie is en blijft. Ik herinner me op een gegeven moment een vraaggesprek met een CDA-kamerlid voor de radio. De vraag van een journalist n.a.v. ook van aanscherping van het beleid Van Dongen, waar het kamerlid van het CDA achterstond, hoe zij dacht over het alcoholge bruik. Het kamerlid zei toen, ach ja, dat is een gewoonte hier in Nederland en om die gewoonte nu aan te pakken, dat gaat ons wel heel ver. En als wij in gesprekken met de po litie horen, waar nu het echte probleem is, dan is dat het probleem van het alcoholgebruik. Wat ons betreft is dat iets wat je veel meer zou moeten aanpakken en wat veel meer overlast geeft.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2004 | | pagina 21