Blad 83 Blad 84 Verslag van de raadsvergadering van 20 en 22 september 2004 Verslag van de raadsvergadering van 20 en 22 september 2004 Dus nogmaals, wij staan erachter hoe wij dit manifest heb ben aangeboden en ook hoe we dat hebben gepresenteerd. Mevrouw Veenstra (SP)Mevrouw Dikken van de PvdA-fractie heeft me het gras ruimschoots voor de voeten weggemaaid waar het alcohol betreft. Ik weet niet of iedereen eigen lijk wel op de hoogte is van het feit dat alcohol een hard drug is. Ik heb vanuit de praktijk bezoeken gebracht aan cafés, ook aan coffeeshops en ik kan uit ervaring zeggen dat een bezoek aan een coffeeshop meestal een stuk relaxter verloopt dan aan de kroeg. Daarom wilde ik meneer Stoker ook eens uitnodigen om samen met mij een bezoekje aan een coffeeshop te brengen. Dat nodigt niet uit tot gebruik, ik bedoel ik neem in een café ook wel eens een glaasje rivel- la. Ik sta namens mijn partij ook nog helemaal achter het manifest Mevrouw Haitsma (CDA)Het is goed dat we het manifest van maar liefst zes partijen in deze gemeenteraad over "Open de achterdeur" alsnog bespreken. Zij het dat het stuk niet via de koninklijke weg tot ons is gekomen. Maar, neem het me niet kwalijk, mijnheer Stoker, via de achterdeur van een interpellatieverzoek van een andere politieke partij De procedure is ronduit vreemd. Mevrouw Dikken is er al op ingegaan, maar ik blijf het vreemd vinden. Er is natuurlijk niks op tegen om van tevoren een aantal partijen bij elkaar te roepen in wie je een geestverwant ontdekt om dingen voor te bereiden, maar het is normaal dat je dit soort dingen als het tot een product is gekomen in de raad bespreekt. Uit een bespreking in het presidium van de raad maakte ik op dat de partijen op voorhand geconcludeerd hadden dat ze over een meerderheid beschikten. Ze zagen dus geen noodzaak om het in de raad te behandelen. Twee partijen die nota be ne de term democratie of een variant daarop in hun partij - naam voeren hebben hier blijkbaar zonder blikken of blozen aan meegedaan. Ik heb me over deze gang van zaken hogelijk verbaasd, om het eufemistisch uit te drukken. In onze reac tie op het manifest gingen we uit van een gedegen bespre king in de raad. Toch is de situatie niet niks. Het manifest roept het col lege op om actief in Den Haag te lobbyen voor een experi ment met een "open achterdeur" van coffeeshops. Burgemees ter Dales heeft al toegezegd de Expeditie Den Haag te wil len ondernemen. Het doel is blijkbaar om Leeuwarden onder het motto "Experiment Leeuwarden" ook als prima bestemming voor sofdrugsgebruik te etaleren. Eén ding moet duidelijk zijn: burgemeester Dales spreekt dan niét namens de CDA ge meenteraadsfractie Als fractie delen wij niet de rooskleurige vooruitzichten die het manifest de Leeuwarder samenleving voorschotelt. Volgens de auteurs neemt het drugsgebruik niet toe, verko pen coffeeshops uitsluitend aan volwassenen, heeft soft- druggebruik niets te maken met de handel in harddrugs, zal de criminaliteit aanzienlijk dalen en kan de kwaliteit van de softdrugs beter gecontroleerd worden. Als je het mani fest moet geloven is het inderdaad zo dat voor alle proble men een simpele oplossing is. Dat het manifest gemakshalve buiten beschouwing laat dat het sofdrugsgebruik in de laatste jaren met 25% is geste gen, dat 17% van de jongeren onder de 16 jaar hun softdrugs in coffeeshops halen, dat gecontroleerde teelt geen reke ning houdt met de vraag naar buitenlandse softdrugs en dat klanten nadrukkelijk naar die varianten vragen, laten we dan ook maar even buiten beschouwing. Blijft over dat het liberale pleidooi met name schril afsteekt tegen de lande lijke en Europese politiek. Softdrugs legaliseren binnen de Europese Unie kan gewoonweg niet en het kabinet, met WD en D66, perkt de vrijheid voor coffeeshops om goede (gezond heids) redenen verder in. Burgemeester Dales wordt op pad gestuurd naar Den Haag, vechtend voor de rechten van eerzame burgers die bijklussen als "doe-het-zelf wietverbouwers" met een forse bijdrage dikwijls van onwetende elektriciteitsbedrijven. Aangemoe digd door de FNP-fractie, die in de commissie Bestuur en Middelen van 14 april dit jaar al aangaf de ontmanteling van illegale wietplantages in woonwijken onzin te vinden. Ondertussen hebben uitbaters van coffeeshops al gewezen op de inconsequentie van de stellingname van de partijen. Enerzijds moeten de coffeeshops in Leeuwarden nog steeds in aantal terug worden gebracht, wat overigens een goed stand punt is, en anderzijds, en dan citeer ik even het manifest, dat de partijen vinden "dat het huidige terugdringen van het verschijnsel coffeeshop niet moet worden voortgezet." De auteurs van het manifest zullen wel rekening hebben ge houden met een meer positieve reactie van de achterban. De achterdeur van coffeeshops wordt door gewone burgers niet als een prioriteit ervaren. De keren dat je een hard- drugsverslaafde op de stoep aantreft is boor veel burgers een veel groter probleem. Als CDA-fractie pleiten we ervoor om ons te richten op de echte problemen: op de aanpak van harddrugsoverlast én op gevaarlijke situaties in woonwijken die ontstaan door het illegaal aftappen van stroom voor clandestiene wietplantages. De alcohol is inderdaad ook een heel groot probleem, dat hebben we met elkaar zo laten geworden. Het is een heel slecht voorbeeld, waaruit we de conclusie zouden moeten trekken dat we dit zeker niet ook nog met de drugs moeten gaan doen. 1 Blad 85 Blad 86 verslag van de raadsvergadering van 20 en 22 september 2004 Verslag van de raadsvergadering van 20 en 22 september 2004 Wij zullen de motie van de CU-fractie steunen. Want wij vinden ook dat uit de sfeer van het manifest en uit de woorden die onze burgemeester daarover heeft geuit, dat is tenslotte de portefeuillehouder, niet de gedachte mag ont staan dat er niets meer aan gedaan wordt. Integendeel, het huidige beleid moet met kracht worden voortgezet. Mevrouw De Vries (WD) Mevrouw Dikken heeft inderdaad al de meeste zaken naar voren gebracht, die de partijen ertoe gebracht hebben om het voorstel te doen. Ik vind het op zich helemaal niet zo raar dat een aantal partijen gewoon iets aan het college vraagt. Dat hoeft helemaal niet persé via de raad wat mij betreft. Wij willen daar best over dis cussiëren, maar ik zou niet weten waarom wij niet gewoon een vraag aan het college mogen stellen om iets te gaan doen. Ze kunnen ook gewoon nee zeggen. Nog even over de spagaat. Een aantal partijen zegt inder daad dat we kunnen kiezen voor een nuloptie of ik gooi de achterdeur open, dat zijn inderdaad principiële keuzes. Ik vind het een beetje minder logisch als je zegt van wij wil len wel coffeeshops en we willen vervolgens niet de achter deur regelen. Ik heb dan nog meer begrip voor mensen die zeggen ik wil voor de nuloptie kiezen. Wij als WD-fractie doen dat in ieder geval niet, omdat ook wel gebleken is in andere landen, een voorbeeld daarvan is Amerika, dat daar het softdruggebruik ondanks een bikkelharde aanpak gewoon veel hoger is dan in Nederland. Meneer Stoker had het ook nog even over de veiligheidsgor del. Dat de overheid zich daar ook mee bemoeit. Wij vinden wel degelijk dat er ook een eigen verantwoordelijkheid is voor mensen. Dat geldt ook voor softdrugs, dat geldt ook voor veiligheidsgordels, maar dat geldt ook net zo goed voor alcohol en sigaretten. Ook daarvan kunnen we natuur lijk qua gezondheid heel wat nare consequenties zien. Als je dan inderdaad consequent bent als partij, dan moet je ook zeggen, laten we die aanvoer dan ook maar meteen af snijden. Dus ik ben wel benieuwd naar wat voorstel de CU en de CDA wat dat betreft in de Tweede Kamer komen. De heer Hoogterp (PAL/GL)Om niet in herhaling te vallen zal ik een beetje een andere invalshoek kiezen. Gezien het epistel van de heer Stoker ook. In de ethiek heb je eigen lijk twee richtingen. Je hebt klassiek aan de ene kant de principe ethiek en aan de andere kant de situatie ethiek, per geval kijken wat in die situatie het meest goede is. De principe ethiek gaat uit van bepaalde principes, doe het goede, geen schade doen of bijvoorbeeld de tien geboden, met als toevoeging voor u wellicht voor u 'gij zult geen softdrugs gebruiken'Aan de andere kant heb je de ge- valsethiek waarin je gewoon zegt, in de gegeven situatie in de moeite van het leven proberen we toch het beste van te maken. Onze eigen vaderlandse geschiedenis staat bol van altijd de discussie tussen die twee benaderingen. Ook in je eigen leven kun je dat soms voelen. Of om het zo maar te zeggen, de koopman tegen de dominee, het principiële tegen het meer pragmatische. Vanavond zitten we precies ook weer in die spagaat. Onze fractie staat heel erg achter het manifest vanwege de twee belangrijkste redenen. A: tegen de schijnheiligheid of de kronkel en aan de andere kant dat we dus een stukje contro le en beheersbaarheid willen hebben op die illegale aan voer Het tweede punt dat ik wil zeggen. In uw stuk spreekt u over jongeren. Dat deed me ook een beetje denken over gis teren toen we het over Halt hadden. U spreekt ook vaak over jongens, terwijl ik denk, meisjes zouden het ook kunnen ge bruiken en dat is ook de praktijk in onze stad. Ik ben het helemaal met u eens dat bijvoorbeeld lesuitval, zoals we gister ook een voorbeeld kregen, als dat met je eigen kind gebeurt, dat je dan als ouder daar je eigen verantwoorde lijkheid mee hebt, maar dat je ook als school en als appa raat daarmee om kunt gaan. Maar dan moet u wel in gedachten nemen dat er een streng toezicht is, dat er onder de 16 jaar niet verkocht wordt in Leeuwarden. Maar wat mij heel erg opviel, tot slot, in uw verhaal is de op een na laatste alinea: 'er zit een probleem bij het ge doogbeleid en bij het onderwijs. De politiek, het onderwijs en de samenleving mogen niet accepteren dat bij een wereld economie, waarbij concurrentie en kwaliteit steeds belang rijker worden, deze jongens aan zich zelf worden overgela ten' Ik schrok daarvan. Ik denk, als jonge mensen, als je met dat lot begaan bent, dan zou je kunnen zeggen, om ge zondheidsredenen, om het feit dat mensen kostbaar zijn, dat jongen mensen kostbaar zijn, daarom ben je tegen, maar ik snap niet dat u de wereldeconomie en de concurrentie daar tussen als argument gebruikt om dan tegen softdrugs te zijn. Ik stond wat dat betreft helemaal op het verkeerde been. Verder zijn we benieuwd ook hoe de burgemeester als verant woordelijke zal reageren op uw motie. De hear Posthumus (FNP): De measte minsken dy't yn in cof feeshop komme, dy komme der ien kear yn 'e wike of ien kear yn 'e moanne en dy hawwe dêr gewoan in noflike tiid en dy genietsje, sünder dat sy seis of oaren dêr fuortendaliks skea fan krije. Justerjün sei in plysjeman fan Achter de Hoven noch tsjin my softdrug brükers binne genieters. In plysjeman. En justerjün krige ik fan dyselde plysjeman op 'e nij de befêstiging dat softdrugs hjir yn Ljouwert net foar oerlêst of de echte kriminaliteit soargje. It probleem sit mear by de harddrugs brükers. Dy moatte alle kearen wer

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2004 | | pagina 22