Blad 27 Verslag van de raadsvergadering van 20 en 22 september 2004 Blad 28 Verslag van de raadsvergadering van 20 en 22 september 2004 Deze structuurvisie bouwt geheel voort op het structuurplan dat sinds 1974 als jaartal draait en dat destijds in 1976 is vastgesteld. Als ik me nog herinner hoe lang we daarover gediscussieerd hebben, 2 jaar lang, uitgebreide discussies in de gemeenteraad... Tot uw geruststelling kan ik het nu een stuk korter houden. Alle op- en aanmerkingen die wij bij dat structuurplan had den, hebben we in de commissie al gewisseld. Er komt nog een nota uitgangspunten, waar allerlei zaken die we in die commissie hebben aangedragen concreter nog aan de orde ko men. In grote lijnen kunnen we het eens zijn met deze structuurschets, die nog steeds de hoofddoelstellingen van het structuurplan 1974 overeind houdt en daar zijn we blij mee Eén punt. In de commissie is namens de historische vereni ging Aid Leverd ingesproken. Ik weet dat er regelmatig op bestuursniveau, tussen wethouder en bestuur van Aid Leverd overleg is. Zij vroegen om ook op uitvoeringsniveau betrok ken te worden in de routing van de stukken, dus om ook meer op uitvoeringsniveau adviesrecht te krijgen. Ik heb dat in de commissie ondersteund. Ik wil dat hier nog een keer be nadrukken en het college, de wethouder, vragen om in het bestuurlijk overleg dat punt nog eens naar voren te bren gen, om ook op uitvoeringsniveau de vereniging, die heel belangrijk werk doet, alom gewaardeerd, dat te regelen. Wel een kanttekening, het mag natuurlijk niet onderaarden in allerlei hobbyisme, maar dat vertrouw ik de wethouder wel toe om dat nog verder te regelen. Verder kunnen wij instemmen met deze hoofdlijnen structuur schets Ik weet dat er twee moties van de FNP-fractie zijn aange kondigd. Nu weet je nooit of die gehandhaafd zijn. Ik heb bij de commissie al gezegd dat we met de horeca toch niet al te rigide om moeten gaan. Die moties die nog van de FNP- fractie moeten komen en die al zijn rondgestuurd gaan een beetje in die richting. Ik wil de reactie van de wethouder even afwachten op die twee moties en in tweede instantie mijn standpunt daarover bepalen. De heer Stoelinga (LLP)Ik sluit me ten eerste aan bij het pleidooi voor Aid Leverd, maar dat heb ik in de commissie ook al gedaan, van de heer Van der Wal. Info is inspraak, 13 april. 7 april uitnodiging. En het was gewoon een informatieavond. Ik wil nogmaals graag van de wethouder horen, zij heeft wel beterschap beloofd 'de com municatie was slecht', hoe zij dat probleem, dat er geen werkelijke inspraakmogelijkheid is geweest voor de bewoners van de binnenstad en de ondernemers, oplost. Ik vind dat dat onvoldoende is geweest. Verder heb ik de structuurvisie uiteraard gelezen. We wor den niet gevraagd alleen de structuurvisie binnenstad goed te keuren, maar ook de taakopdracht bestemmingsplan binnen stad. Integraal staat hierin dat wij dus een fiat geven voor een Fries Museum aan het Wilhelminaplein'In de plan nen om het kernwinkelgebied op te waarderen, vormt een nieuw Fries Museum op het Wilhelminaplein een essentieel onderdeel'Ik zou graag van de wethouder willen weten hoe zij mij kan verklaren, dat ik nu goedkeuring moet geven aan een taakopdracht, waarbij het Fries Museum op het Zaailand komt te staan, waarbij de gebouwen aan de Tweebaksmarkt verkocht worden of een ander bestemming gaan krijgen, zon der dat wij daarover überhaupt nog gesproken hebben, want dat komt de 28* pas aan de orde. De heer Ten Hoeve (PvdA)Wij hebben goed en constructief in de commissie gesproken over de structuurvisie en het toekomstige bestemmingsplan. Heel belangrijk was voor ons de nota van uitgangspunten, waar we zeker onze inbreng zul len hebben. Nu, en dat ben ik met de heer Van der Wal eens, doet het mij nog altijd goed dat, nu we na 30 jaar de zaken opnieuw op een rij zetten, de keuzes van 30 jaar geleden nog voor een groot deel overeind staan, en dat het heeft gemaakt dat een groot deel van de binnenstad toen gered is. Speciale aandacht wil ik nog één keer vragen, om in dat be stemmingsplan, voor zover dat kan, want ik weet dat dat lang niet allemaal in een bestemmingsplan kan, concrete maatregelen op bestemmingen aan te wijzen voor de gebieden die kwetsbaar zijn in de binnenstad. Dat zijn op dit moment zeker de Weaze, de Tuinen en het gebied rond de Sacrament- straat. Maar een gebied waar ik speciale aandacht voor wil vragen, opnieuw, is het gebied achter het postkantoor, het gebied van de Gedempte Keizersgracht, met het lelijkste ge bouw van Leeuwarden, het gebouw van de provincie op poten. Daar moet echt een nieuw stuk stad komen. Tenslotte nog een onderdeel, waar we in de commissie ook over hebben gesproken, de horeca. Daar is een notitie van. Tegelijk stond op de agenda een aanvraag om op het Schaver- nek een horecavestiging mogelijk te maken. We hebben toen gezegd, we hebben een beleidsnotitie van 2002. Zijn er nu concrete dingen om het beleid van toen te veranderen? Want incidenteel wil je wel eens wat veranderen. Daar is op ge antwoord van niet. Wij hebben daar mee ingestemd. Wij heb ben later ook niet ingestemd met de verandering van de be stemming op het Schavernek. Nu komen er vanavond 2 moties van de FNP-fractie, die zullen direct denk ik ingediend worden. Die moties vragen wel die verandering. Er komt nog iets bijIk zag net in een vlucht de stukken voor de com missiebehandeling voor de commissie Stadsontwikkeling van volgende week. Daar wordt voorgesteld om op het Gouver neursplein wel een woonbestemming te veranderen in een ho- Blad 29 Verslag van de raadsvergadering van 20 en 22 september 2004 Blad 30 Verslag van de raadsvergadering van 20 en 22 september 2004 recabestemming. Wij wilden in de commissie Stadsontwikke ling absoluut geen incidentenbeleidDat moeten we naar panden, die in het verleden ons eigendom waren en waar we een bepaalde relatie mee hadden, ook niet doen. Het beleid moet consequent zijn. Wij stemmen in met deze structuurvisiemaar wij zullen ze ker in de commissie Stadsontwikkeling n.a.v. dat agendapunt opnieuw over het horecabeleid beginnen. Eén opmerking nog. Wat, ik zeg niet Fries Museum, maar wat Nieuw Zaailand betreft. Ik ga ervan uit dat we die discus sie vanavond niet voeren, want daar zou ik graag nog heel wat over willen zeggen. Dat moet nu maar niet geloof ik. De hear wijmenga (CDA)Der is troch ferskillende sprekkers al wat sein oer it plan ut 1974. Dat is in hiel goed plan west. Ik tink dat it ek in hiele goede saak is dat dat plan, sa as dat destiids fêststeld is, yn de nije struk- tuerfisy üs stêd wer fierder ütwurke wurdt. De CDA-fraksje is fan betinken dat it in hiele goede saak is dat bestimmingsplannen no aktualisearre wurde. Krekt ek om it mooglik te meitsjen dat de üntwikkelingen dy't wy graach wolle yn de binnenstêd om dy mooglik te meitsjen en der net tsjin oan te rinnen dat straks troch de nije Wet Romtelike Oardening, omdat we net in bestimmingsplan hawwe, dy feroaringen net mooglik binne We kinne üs fine yn de ütgongspunten. Noch in lytse opmerking oer it horekabelied, oaren hawwe der ek al wat oer sein. Neffens üs is itjinge dat hjir üt- steld wurdt oangeande it ünderskied d. en e., eins mar in hiele beperkte feroaring is. Foar it oare bliuwt it horeka belied gewoan yn stan. Dat hëldt ek net yn dat oeral dat d. en e.-belied ferlitten wurdt. Lykas befoarbyld op de Nij- stêd, as ik it goed lézen haw, bliuwt dat ünderskied gewoan yn stan, omdat we dér krekt dy fariaasje yn stan hélde wol le. Fierder gean wy der ek fan ut dat it ynstimmen mei it ferlitten fan dy grins d. en eop de plakken dy't neamd binne yn de notysje, gjin trochkrusing is fan it coffee- shopbelied en dat dêrmei gewoan it maksimumstelselsa as dat no jildt - dat wie foar üs al te folie, mar goed dat is in riedsbeslüt west - net feroare wurdt mei dizze wiziging. De heer Feddema (WD) Bij dit type onderwerp zijn er al tijd veel deskundigen. Iedere bezoeker, bewoner en gebrui ker, winkelier van de binnenstad weet zijn stad van het juiste advies te dienen. Daarom bevreemdt het me een beetje, vooral ook wat betreft de PAL/GL-fractie, dat de opmerking gemaakt wordt, dat Aid Leverd daar het alleen recht zou hebben om daarbij, in de beginfase, een officiële spreekstoel te krijgen. Ik vind het vanzelfsprekend van be lang dat een vereniging als Aid Leverd een belangrijke stem in dat geheel heeft, maar al die andere actoren, die ook bekend zijn in deze stad, moeten en verdienen een gelijk waardige stem. Want uiteindelijk kunnen we heel veel met zijn allen bedenken, de een zal wat meer de Anton Pieckach- tige netheid en de ander wat meer de mix van een bloeiende binnenstad economie willen, maar we moeten wel met zijn al len in die stad leven. In die binnenstad moeten we ook het geld verdienen. Het moet in mijn beleving door zoveel moge lijk mensen, die belang hebben bij die binnenstad, gedragen worden. Het is ook al in de commissie gezegd dat de communicatie niet echt gelukkig was. In relatie met het eerder gezegde, dat ik de opmerking maakte over zo breed mogelijk de mensen erbij betrekken, zou ik de communicatie in het vervolg ei genlijk ook heel graag in die richting willen zien, dat er een communicatieplan wordt geschreven, waarin bij al die verschillende tussenstappen ook die groepen gebruikers, be woners, enzovoort, in voldoende mate mee kunnen spreken in die verschillende informatie- en inspreekmomenten Van de structuurschets nu naar een nota van uitgangspunten. Alles wat we weten en kennen van de stad. Daarnet is al heel trots gezegd dat het dertig ]aar geleden is dat er een structuurschets gemaakt is, waarvan het meeste nog overeind staat. Dat heb ik ook gemerkt. We hebben eigenlijk gezegd dat alles wat we kennen en weten, alle nota's die er be staan op dit moment tot aan de horecanota aan toe, is met veger en blik bij elkaar gehaald en dat betekent ook dat er in heel veel gevallen een conserverend voorstel ligt. Dat is goed op zich. De dingen die veranderen moeten, en de ho reca is één van die dingen en het loslaten van bepaalde ge bieden van de d. en ehoreca, die moeten natuurlijk niet zo dadelijk stiekem even via een motie gebeuren, zoals de FNP-fractie aankondigde. Dat moet ook met de horeca zelf besproken worden. Dus wij vinden het op dit moment nog te vroeg om dergelijke uitspraken te doen. Wat nu vooral aan de orde is, dat zijn de ruime kaders. Dat ging even fout in de commissie. We gingen daar teveel op detailniveau bespreken, want daar gingen we inderdaad al weer bekvechten over pleinen, pleintjes, hoekjes en lege plekken, maar ook over de markt en het parkeren. Ik deed er zelf ook aan mee. Ruime invulling van horeca enz. Ik ben wat dat betreft terecht teruggefloten, dat moeten we niet doen. Vandaar hier mijn pleidooi. Wij moeten onze mooie stad koesteren, maar zeker niet doodknuffelen. Er moet bo vengemiddeld veel ruimte geboden worden om de boterham te kunnen blijven verdienen. Alles wat we willen op het wel- zijnsgebied en wat heel vaak terecht is in deze stad, moe ten we eerst wel verdienen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2004 | | pagina 8