Blad 47 Verslag van de raadsvergadering van 20 december 2004 Blad 48 Verslag van de raadsvergadering van 20 december 2004 spart fia de keale hier dêr noch wol wat by komme. De öf- falstoffenheffing komt der noch oerhinne, de zalmsnip is öfskaft, tariven fan it wetterskip geane omheech en dan haw ik it noch net oer de stiging fan de syktekostepreemjes en tal fan oare saken. Ik wol der ek noch op wize dat troch de wenningboupolityk en de sloop fan huzen net allinne druk op de sosjale hier- sektor Gntstiet, mar ek op de goedkeape keapsektor. Dan noch eefkes de fraach oan de wethalder oft der no al of net ünderhannele is mei de besitters fan de grutte objekten en de wenningboukorporaasjesJe soene je foarstelle kinne dat der sprake wêze kin fan Gnrjochtfeardige situaasjes. Is dat dien en binne der kompromissen ütkommen? As leste. It kolleezje tinkt deroer nei om mei yngong fan 2006 wer rioelrjocht yn te fieren op basis fan de WOZ- wearde. Ljouwert soe dêrmei dochs ta in lytse minderheid hearre dy't dat sa docht. Wy fine dat gjin earlike metoade. De FNP-fraksje wol dêrom yn 2005 mei in inisjatyf üt de ried komme om dat op basis fan it ferbruk te dwaan. We freegje dêrom ek oare fraksjes om mei in reaksje dêrop te kommen. Dat hoecht no net fuortdaliks, we kinne it der yn de fraksje ek noch oer hawwe, ik stjoer ek noch wol in e-mail rön. Mar ik soe it dus graach hearre wolle, eventu eel yn twadde termyn. Mevrouw De Vries (WD)In de commissie Bestuur Middelen hebben wij al aangegeven dat we de Onroerend Zaak Belasting een onding vinden. In feite kunnen we geen kant op bij deze tarief vaststelling, we doen het eigenlijk nooit goed. Daarom zullen we als WD-fractie waarschijnlijk wel instem men met de definitieve tarieven voor de OZB 2005. Maar het zal niet echt van harte zijn. Voordat wij instemmen, is er nog één aspect waar de WD- fractie graag absolute duidelijkheid over wil hebben van het college van B&W. Het gaat om het beruchte tijdvakper centage. Wij hebben een signaal gekregen, waardoor er moge lijk enige twijfel is over de houdbaarheid van de bereke ning van het college van B&W. Het college van B&W heeft het gerepareerde tijdvakpercentage 1,53 voor 2002 genomen als start van de nieuwe berekening en komt nu uit op 1,86. Ter- wij1 er misschien wel gebruik gemaakt had moeten worden van het oorspronkelijke tijdvakpercentage voor 2000, het begin van het tijdvak. Dat was toen 1,17. Is vaststellen met te rugwerkende kracht voldoende geweest om ons daar nu op te baseren? De vaststelling van het tijdvakpercentage 1,53 voor 2002 is behoorlijk rommelig gegaan, met allerlei mo ties, besluiten, etc. Is dat juridisch volledig correct en waterdicht gegaan? Is de reparatie van het tijdvakpercenta ge formeel juridisch correct verwerkt in 2001, zodat we ons nu daarop kunnen baseren? Blad 49 Verslag van de raadsvergadering van 20 december 2004 dat, ik heb het al even genoemd, voor de woningen nog wel een bepaalde categorie mensen extra moet betalen, andere weer minder, maar dat datzelfde ook geldt voor de niet- woningen. Met name de horeca is sterk gestegen. Hebben ze daar last van? Bij de horeca is het meestal zo dat de cli entèle altijd het gelag betaalt, dus wij hebben geen reden om te zeggen dat de ene categorie onevenredig zwaar gepakt wordt ten opzichte van de andere. Het tijdvakpercentage. Mevrouw De Vries snijdt een interes sant onderwerp aan. Het is destijds gegaan van 117 naar 153. Ik weet ook nog hoe die berekening tot stand is geko men. Ik wacht daar ook graag het antwoord van de wethouder op af De milieustraat. In de commissie is daar ook over gespro ken. De heer Jacobse nu ook weer. Ik heb hier ook opge schreven dat er niemand in beroep zou moeten gaan. Dat is het enige wat je zou kunnen zeggen, ook al zegt het college dat er geen uitvoeringsproblemen zijn. Op het moment dat iemand ooit in beroep gaat, sta je juridisch zeker niet sterk. Natuurlijk kom je uit op afmetingen van een wagen, het aantal kubs, het gewicht, soort materiaal en noem maar op. Wij gaan er wel mee akkoord, maar aan het college om dat het komende jaar nog eens te bekijken. De heer Kruithof (PvdA)Ik heb een paar algemene opmerkin gen. Ik wil de mensen complimenteren die eraan gewerkt heb ben, omdat ik dacht dat het goed was, maar mevrouw De Vries heeft nu weer enige twijfel gezaaid. We wachten even af hoe het precies uitpakt. Ik wil even benadrukken dat mijn fractie zeer ongelukkig is met de manier waarop deze wet nu weer uitwerkt. De heer Drewel heeft daar weer voorbeelden van gegeven. Die zijn in de commissie ook aan de orde geweest. Er komt scheefgroei binnen beide categorieën. Dat betreuren wij zeer, maar bin nen de wet, en die maken wij hier niet, kan het niet an ders. Wij houden ons daarbij wel aan de afspraken om geen extra verhoging van tarieven door te voeren. De totale op brengst bij de OZB en afval blijft gelijk. Over de OZB wil ik nog zeggen dat wij net als andere par tijen daar zeker niet gelukkig mee zijn. Jaren geleden heb ben wij hier als raad al eens uitgesproken dat wij graag van deze wet af willen, maar dan wel op een andere manier, om plaatselijke belastingen te kunnen vaststellen. Wij voe len er nadrukkelijk niet voor om voor alle inkomsten van de gemeente afhankelijk te zijn van wat er in Den Haag wordt beslist. Wij willen graag een eigen ruimte met een eigen bevoegdheid voor de lokale overheid. Tenslotte nog een opmerking over de zalmsnip. Jaren geleden heeft een minister van Paars dit bedacht om iedereen een tegemoetkoming te geven. Toen is ook bedacht dat de gemeen tes dat mochten regelen. Nu wordt hij afgeschaft door een heel ander kabinet en krijg je de beeldvorming dat de ge Bij alle problemen bij de OZB-crisis is destijds volgens ons ooit gesproken over het feit dat de herstelactie van toen wel eens alleen tijdelijk mogelijk zou kunnen zijn. Wij hebben de vraag dit weekend ook uitgezet bij het colle ge van B&W. De WD-fractie neigt er naar de uitleg van het college van B&W als meest logische te accepteren. Maar nog maals wij willen in deze vergadering een 100% garantie van het college, dat er geen nieuwe problemen komen met de OZB als gevolg van het collegevoorstel. Het antwoord van het college op vragen van onze kant, dat er hoogstens sprake is van strijd met de letter van de wet, maar zeer zeker geen strijd met de geest van de wet, vinden wij te soft. Er moet absolute zekerheid zijn. Als er ook maar enige twijfel is bij het college van B&W willen wij zeer nadrukkelijk pleiten voor een juridische quick-scan op heel korte termijn, nog dit jaar. We willen niet weer ellende rondom de OZB. De heer Drewel (CDA)De politiek discussie is eigenlijk al gevoerd bij de begroting. Het zou eigenlijk nu alleen moe ten gaan over een technische afwikkeling. Ik begin nog even met een paar opmerkingen te maken over de OZB. Wat valt ons op? We mogen toch constateren dat er sprake is van een 0,8% stijging met de inflatie. Als we dit vergelijken met veel andere gemeenten dan springt Leeuwarden er gunstig uit wat de stijgingspercentages betreft. We moeten daar echter aan toevoegen dat we wel een pas op de plaats gemaakt hebben. We hebben nieuwe beleidsvoornemens getemporiseerd, investe ringen uitgesteld en zware bezuinigingen doorgevoerd. Ei genlijk zou je kunnen zeggen dat een ordentelijke financië le huishouding komt niet vanzelf. We moeten ook zeggen de rioolcomponent ook sterk stijgt, die komt er nog weer bo venop of ernaast, het is maar hoe je het brengt. De waardeontwikkeling. Het is zonneklaar dat nog steeds geldt dat eigen haard goud waard is. Binnen de categorieën woningen en niet-woningen vinden drastische verschuivingen plaats bij de waardeontwikkeling. Een stijging van 52% voor de woningen is natuurlijk niet niks. En nog steeds blijkt dat eigenaren beter af zijn dan huurders, want je woont in je eigen spaarpot. Overigens heb je daar alleen wat aan als je het kunt verkopen en een duurdere woning weer koopt. Velen zullen dat ook anders ervaren. De maandelijkse lasten nemen toe, zeker voor de bewoners van de goedkopere wonin gen, waarvan de waarden relatief het meeste zijn gestegen. Maar het is inherent aan de gekozen heffingsgrondslag, de economische waarde in het verkeer. Op zich kunnen we hier dus weinig aan doen. Misschien dat er nog een nieuwe belas ting komt, een alternatief, bijvoorbeeld opcenten op de inkomstenbelasting. In dat geval dragen de sterkste schou ders de zwaarste lasten. Maar ook daar zullen wel weer pro blemen bij zijn. Wij hebben nog wel even als fractie gekeken, of de verhou ding tussen de woningen en de niet-woningen nog een beetje redelijk in stand blijft. We zijn tot de conclusie gekomen Blad 50 Verslag van de raadsvergadering van 20 december 2004 meentelijke heffingen omhoog gaan. Wij vinden dat een ver velende voorstelling van zaken en roepen iedereen graag op om de zwarte piet daar neer te leggen waar hij hoort te liggen, namelijk bij dit kabinet in Den Haag. Mevrouw Crijns (D66)In de commissie Bestuur en middelen hebben we reeds ons standpunt uiteengezet over de OZB. In het kort komt het er op neer dat wij vinden dat de OZB een graaisysteem is, gelet op de ongelukkige wijze, zoals het nu uitpakt voor de niet-eigenaren. Wij zien lievere andere mogelijkheden. Zoals inspreker Bakker in de commissie op merkte: "Genoegen nemen met een lagere opbrengst of het rioolrecht, dat in Leeuwarden in de OZB is ingebouwd, daar weer uithalen en net als vroeger rioolrecht voor eigenaren opnieuw invoeren"Dit zou een verschuiving van de lasten druk in totaliteit betekenen voor niet-eigenaren van wonin gen en ook voor bedrijfspanden, waar zich die zelfde onge lijkmatige waardestijging lijkt voor te doen. Zoals mevrouw De Vries opmerkte, bewijst een en ander nog eens dat de OZB eigenlijk een onding is. Zij betreurt het dan ook dat winkeliers en caféhouders volgend jaar kampen met hogere OZB-lasten. De FNP-fractie ziet in de stijging van de lasten voor huur ders een extra bewijs dat er de afgelopen jaren in die sector te veel gesloopt is en te weinig gebouwd. Ik zal ook heel erg bereid zijn om in uw voorstel mee te denken. Daar riep u ons net toe op. Het totale Leeuwarder onroerend goed wordt nu getaxeerd op bijna 7,2 miljard euro tegen ruim 5 miljard in 2000. De stijging was bij de 44.000 woningen het grootst. Natuurlijk staat tegenover het heffen van deze vorm van belastingen en ook die van andere, dat wij in een verzorgingsstaat leven en dat de verhoudingen er anders uitzien dan bijvoorbeeld in Amerika. Toch moet je in de gaten houden dat dan wel zo eerlijk mogelijk geheven wordt, en dat is onzes inziens niet gebeurd. Wij zullen dan ook tegen dit voorstel stem men. De heer Stoker (CU)Wij hebben goed gekeken naar de bere keningen, die nu worden toegepast in verband met de waarde- verschuivingen, die hebben plaatsgevonden. Ik ben tot de conclusie gekomen, met het verhaal in de hand dat de heer Posthumus voor mij bij zich had, dat het college het alle maal goed heeft uitgewerkt en dat wij instemmen met de voorstellen. De heer Krol (weth.): De heer Jacobse begint met een aantal zaken met betrekking tot de behandeling van de begroting, op grond waarvan hij zegt tegen te zijn. Ik neem daar ken nis van. Als je kijkt naar de reinigingsrechten, grof afval, achter bak, klein/groot karretje, dan kan ik me daar iets bij voorstellen, hoewel wij daarover contact hebben gehad, u heb daar ook een mail over gehad, met betrekking tot Frys- lan Miljeu en dat zij zeggen, gelet op het feit dat zij

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2004 | | pagina 13