Blad 27
Verslag van de raadsvergadering van 20 december 2004
Blad 28
Verslag van de raadsvergadering van 20 december 2004
onder. We zijn tot nu toe volkomen afhankelijk van de goede
wil van de grondeigenaar, nog niet eens zozeer van de pro
jectontwikkelaar, want die zit ook tussen twee vuren in.
Vandaar dat wij vinden dat we nu, nu blijkt dat die onder
handelingen lang niet zo soepel lopen als ons in het verle
den is voorgesteld - ik kan me voorstellen dat het college
die de onderhandelingen voert zegt dat ze er al zo ver in
zitten dat ze eigenlijk niet anders meer kunnen - de raad
een eigen verantwoordelijkheid heeft. Het is ons voorberei-
dingsbesluit en het is ons bestemmingsplan. Laten we ons
dat goed realiseren. Het is niet het bestemmingsplan van
B&W, wij gaan over dit soort zaken, vandaar dat ik de vol
gende motie in wil dienen.
Motie
"De raad der gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 20 december 2004,
behandelende agendapunt 20: Sint Bonifatiuspark, am
bities, uitgangspunten en randvoorwaarden";
gelezen de nota "Sint Bonifatiuspark, Ambities, uit
gangspunten en randvoorwaarden", gedateerd 16 augus
tus 2004 en de begeleidende raadsbrieven;
overwegende dat
het instrument van het bestemmingsplan het belang
rijkste middel op het gebied van de ruimtelijke
ordening is om gewenste ontwikkelingen mogelijk te
maken, ongewenste ontwikkelingen tegen te gaan en
rechtsbescherming te bieden aan belanghebbenden in
en om het betreffende plangebied;
alleen voor het noordelijk deel van het plangebied
het verouderd bestemmingsplan in hoofdzaak 't Ie-
lan geldt en voor het grootste zuidelijke deel
geen bestemmingsplan geldt en dat aldaar alleen de
bepalingen van de bouwverordening gelden;
dat na jaren onderhandelingen vanwege gemeente
enerzijds met de beoogd projectontwikkelaar en de
grondeigenaar anderzijds, nog steeds geen overeen
stemming over de planontwikkeling tot stand is ge
komen en dat het nog onzeker is dat die overeen
komst, op basis van de uitgangspunten en randvoor
waarden uit het vorengenoemd rapport er op afzien
bare termijn wel zal komen;
dat het gewenst zo niet noodzakelijk is, dat het
gemeentebestuur middels een bestemmingsplan greep
krijgt op de ruimtelijke ontwikkeling in dit be
langrijk plangebied;
besluit
I. te verklaren, dat een bestemmingsplan wordt
voorbereid voor het gebied Sint Bonifatiuspark,
globaal begrensd door de Mr. P.J. Troelstraweg,
de Dammelaan, de Jelsumerweg en de Valkstraat,
nader aangegeven met een zwarte stippellijn op
de bij dit besluit behorende tekening van dit
gebied met de datum 20-12-2004;
II. te bepalen, dat dit voorbereidingsbesluit in
werking treedt met ingang van de dag volgend op
die van de bekendmaking;
III. het college van burgemeester en wethouders op
dracht te geven het bestemmingsplan voor dit
plangebied voor te bereiden op basis van uit
gangspunten en randvoorwaarden, zoals verwoord
in de hierboven aangehaalde nota, en dit be
stemmingsplan tijdig aan de raad ter vaststel
ling aan te bieden;
en gaat over tot de orde van de dag
Deze motie is ondertekend door de heer Van der Wal namens
de PAL/GL-fractie, de heer Stoelinga namens de LLP-fractie,
de heer Kalsbeek namens de SP-fractie en de heer Posthumus
namens de FNP-fractie.
Met tijdig bedoel ik binnen twee jaar, want zo'n voorbe
reidingsbesluit heeft een rechtskracht van twee jaar, dat
wil zeggen één jaar en daarna de mogelijkheid van verlen
ging. Pas dan ontstaat de juridische minuut, als je het dan
nog een keer moet verlengen. Dus je hebt in de praktijk
twee jaar de tijd om een bestemmingsplan te maken. Of dat
nou een globaal of gedetailleerd bestemmingsplan is, laten
we aan het college over, dat beoordelen we dan wel, als er
maar rechtsbescherming komtIn een nader toegezonden
briefje zegt het college dat het inzetten van een steden
bouwkundig juridisch middel als het nemen van een voorbe
reidingsbesluit, gevolgd door het in procedure brengen van
een bestemmingsplan, thans geen enkel redelijk doel dient.
Nou breekt mij de klomp. Alsof rechtszekerheid bieden geen
enkel redelijk doel dient, dat is juist het doel van het
Ruimtelijke Ordening machtsmiddel, dat de gemeente c.q. de
gemeenteraad heeft. Dus ik begrijp daar niets van. Ik zal
er verder niet al te diep meer op ingaan.
Ik heb nog een punt. Dat is wel dankzij het tekeningetje
ter tafel gekomen en met name door een brief, die ons op de
commissievergadering bereikte, van de GGZ Friesland mede
namens de Verslavingszorg Noord Nederland (voorheen de Kuno
van Dijk Stichting)Donderdag hebben ons nog een drietal
aanvullende brieven, een nieuwe en twee uit het verleden,
bereikt, waar de GGZ en compagnons heel duidelijke en wat
onze fractie betreft uiterst overtuigende argumenten aange
ven, waarom zij graag de nieuwbouw voor een kliniek versla
vingszorg op het zelfde terrein willen hebben, tussen de
Oude Meer en De Drie Dukatons, aansluitend op de psychia
trische kliniek die de GGZ in hetzelfde gebied runt. Ik ga
al die argumenten niet bij langs, ook al zou je de argumen
ten niet eens gelezen hebben dan kun je zelf wel bedenken,
wat daar de grote voordelen van zijn. Het is gemeentegrond,
dus wij hebben dat zelf in de hand. Je kunt je ook afvragen
of het zo verstandig is om dertien woningen aan De Drie
Dukatons neer te zetten. Want, om het maar vriendelijk te
zeggen, het is wel een speciaal publiek wat je dan de hele
dag voor de deur hebt. Maar dat is een risico dat door de
Blad 29
Verslag van de raadsvergadering van 20 december 2004
Blad 30
Verslag van de raadsvergadering van 20 december 2004
projectontwikkelaar ooit eens gelopen wordt. Wij vinden dat
gebied voor de uitbreiding GGZ en Verslavingszorg uitermate
geschikt
Motie
"De raad der gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 20 december 2004,
behandelende agendapunt 20: Sint Bonifatiuspark, am
bities, uitgangspunten en randvoorwaarden";
gelezen de brieven van de Stichting GGZ Friesland,
mede namens Verslavingszorg Noord Nederland (voorheen
de Kuno van Dijk Stichting)gedateerd 20 augustus
2003, 14 juli 2004, 6 december 2004 en 15 december
2004, waarin de organisaties wijzen op het grote be
lang van de vestiging van een kliniek voor versla
vingszorg in het plangebied De Drie Dukatons aanslui
tend op het bestaande GGZ-centrum aldaar;
overwegende dat de argumenten, aangedragen in genoem
de brieven, overtuigend aangeven dat de vestiging van
een kliniek voor verslavingszorg naast het GGZ-
centrum belangrijke voordelen oplevert;
besluit
het gemeente grondgebied gelegen ten westen van de
Oude Meer en ten oosten van de toegangsweg naar
het GGZ-centrum aan de Drie Dukatons in eerste
instantie te bestemmen voor de realisering van een
kliniek voor verslavingszorg;
het college van burgemeester en wethouders op te
dragen op korte termijn deze grond aan de GGZ
Friesland/Verslavingszorg Noord Nederland aan te
bieden ter realisering van deze kliniek;
mocht er binnen een half jaar na het uitbrengen
van de grondaanbieding hierop niet zijn ingegaan,
dat dan dit grondgebied alsnog betrokken kan wor
den bij de planvorming elders in het plangebied
Sint Bonifatiuspark;
en gaat over tot de orde van de dag."
Deze motie is ondertekend door de heer Van der Wal namens
de PAL/GL-fractie, de heer Posthumus namens de FNP-fractie,
de heer Kalsbeek namens de SP-fractie en de heer Stoelinga
namens de LLP-fractie.
De heer Stoelinga (LLP)Het gaat niet om de stedenbouwkun
dige schets, het gaat om de hoofdlijnen en randvoorwaarden,
waarbinnen we een en ander in de toekomst zouden kunnen
realiseren. Juridisch zijn we geen partijUiteindelijk is
het aan Zorggroep Noorderbreedte, want die is juridische
eigenaar. Helaas moeten we constateren, dat die alleen maar
uit is op winstmaximalisatie. De enige gezondheidszorgaan
bieder in deze stad gaat voorbij aan zijn directe omgeving.
Destijds was zij een goede buurman aldus de bewoners van de
Troelstraweg, nu is ze een hele verre vriend. Ook voor de
organisaties, die hier nu gevestigd zijn, lijkt het een
zeer verre vriend.
We vragen ons af of we met die randvoorwaarden moeten in
stemmen. Wij vragen ons helemaal af waar we dan mee instem
men. Ooit was het uitgangspunt het behoud van een zo groot
mogelijk deel van het authentieke gebouw, de tuinen en het
groen. Daarvan zien we eigenlijk niks meer terug. De enige
conclusie die we zouden kunnen trekken, is dat er hoege
naamd op geen enkele wijze getracht is om met alternatieve
invullingen te komen. Niet met geld van de gemeente, maar
met maatschappelijke invullingen en die waren er, onder
andere een Kouwenhove apotheek, die wilde investeren. De
corporaties werden terzijde geschoven, omdat men interveni
eren niet gewenst achtte. De GGZ en de Kuno van Dijk Stich
ting werden niet gehoord en hun ideeën c.q. noodzakelijke
samenwerking werd terzijde geschoven. Er was geen enkel oog
voor de relatie met de ontwikkeling van de Kenniscampus.
Wij kunnen die er althans niet uithalen.
Winstmaximalisatie in geldelijke zin. Winstmaximalisatie in
maatschappelijke zin hadden wij graag hierbij betrokken
willen zien worden. Voor ons ligt dus een voorstel dat hoe
genaamd geen rekening houdt met allerlei ontwikkelingen,
die in het Drie Dukatons gebied, Jelsumerhof, de Valkstraat
en de Troelstraweg en natuurlijk voor de GGZ noodzakelijk
zijn. Een voorstel dat ook geen enkele garantie geeft voor
wat betreft behoud van welk deel dan ook van het Bonnehos.
En waarvan het nog maar de vraag is of de ZNB samen met
Slokker Vastgoed tot overeenstemming zullen komen. Dus wat
besluiten we nu eigenlijk? Het enige dat ik eruit kan ha
len, is dat ik akkoord ga met vage randvoorwaarden en ak
koord ga met de bouw van 320, maximaal 340 woningen, die
gebouwd mogen worden op dit gebied. Dat is voor ons onac
ceptabel
Wij hebben beide moties of amendementen van de PAL/GL-
fractie dan ook van harte meeondertekend.
Wij willen de wethouder nog bedanken voor het nakomen van
de toezegging om de Jelsumerhof in contact te brengen met
de ZNB, maar we betreuren het dat de gemeente vond dat zij
in maatschappelijke zin in dat gesprek geen rol hoefde te
spelen.
De heer Stoker (CU)Voorzover ik het gelezen heb is het
geen nu voor ons ligt toch echt niet het naar de zin maken
van de projectontwikkelaar, maar het gevolg van langdurig
overleg. Zorgvuldig overleg, voorzover ik heb kunnen na
gaan. Er zaten haken en ogen aan in verband met het bestem
mingsplan. Aan de andere kant is er de wens van deze raad
om in een stevig tempo voldoende woningen te bouwen.
Er zijn ook een aantal amendementen en moties ingediend.
Als ik kijk naar het amendement van de CDA-fractie, dan
gaat het eerste over de eventuele bebouwing bij de entree,
dat die moet aansluiten bij de omliggende bebouwing. Dat
lijkt mij een open deur. Daar hoef je geen amendement voor
in te dienen, want ik denk dat HQs en Hiem daar wel op let.