Blad 27 Verslag van de raadsvergadering van 20 december 2004 Blad 28 Verslag van de raadsvergadering van 20 december 2004 onder. We zijn tot nu toe volkomen afhankelijk van de goede wil van de grondeigenaar, nog niet eens zozeer van de pro jectontwikkelaar, want die zit ook tussen twee vuren in. Vandaar dat wij vinden dat we nu, nu blijkt dat die onder handelingen lang niet zo soepel lopen als ons in het verle den is voorgesteld - ik kan me voorstellen dat het college die de onderhandelingen voert zegt dat ze er al zo ver in zitten dat ze eigenlijk niet anders meer kunnen - de raad een eigen verantwoordelijkheid heeft. Het is ons voorberei- dingsbesluit en het is ons bestemmingsplan. Laten we ons dat goed realiseren. Het is niet het bestemmingsplan van B&W, wij gaan over dit soort zaken, vandaar dat ik de vol gende motie in wil dienen. Motie "De raad der gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 20 december 2004, behandelende agendapunt 20: Sint Bonifatiuspark, am bities, uitgangspunten en randvoorwaarden"; gelezen de nota "Sint Bonifatiuspark, Ambities, uit gangspunten en randvoorwaarden", gedateerd 16 augus tus 2004 en de begeleidende raadsbrieven; overwegende dat het instrument van het bestemmingsplan het belang rijkste middel op het gebied van de ruimtelijke ordening is om gewenste ontwikkelingen mogelijk te maken, ongewenste ontwikkelingen tegen te gaan en rechtsbescherming te bieden aan belanghebbenden in en om het betreffende plangebied; alleen voor het noordelijk deel van het plangebied het verouderd bestemmingsplan in hoofdzaak 't Ie- lan geldt en voor het grootste zuidelijke deel geen bestemmingsplan geldt en dat aldaar alleen de bepalingen van de bouwverordening gelden; dat na jaren onderhandelingen vanwege gemeente enerzijds met de beoogd projectontwikkelaar en de grondeigenaar anderzijds, nog steeds geen overeen stemming over de planontwikkeling tot stand is ge komen en dat het nog onzeker is dat die overeen komst, op basis van de uitgangspunten en randvoor waarden uit het vorengenoemd rapport er op afzien bare termijn wel zal komen; dat het gewenst zo niet noodzakelijk is, dat het gemeentebestuur middels een bestemmingsplan greep krijgt op de ruimtelijke ontwikkeling in dit be langrijk plangebied; besluit I. te verklaren, dat een bestemmingsplan wordt voorbereid voor het gebied Sint Bonifatiuspark, globaal begrensd door de Mr. P.J. Troelstraweg, de Dammelaan, de Jelsumerweg en de Valkstraat, nader aangegeven met een zwarte stippellijn op de bij dit besluit behorende tekening van dit gebied met de datum 20-12-2004; II. te bepalen, dat dit voorbereidingsbesluit in werking treedt met ingang van de dag volgend op die van de bekendmaking; III. het college van burgemeester en wethouders op dracht te geven het bestemmingsplan voor dit plangebied voor te bereiden op basis van uit gangspunten en randvoorwaarden, zoals verwoord in de hierboven aangehaalde nota, en dit be stemmingsplan tijdig aan de raad ter vaststel ling aan te bieden; en gaat over tot de orde van de dag Deze motie is ondertekend door de heer Van der Wal namens de PAL/GL-fractie, de heer Stoelinga namens de LLP-fractie, de heer Kalsbeek namens de SP-fractie en de heer Posthumus namens de FNP-fractie. Met tijdig bedoel ik binnen twee jaar, want zo'n voorbe reidingsbesluit heeft een rechtskracht van twee jaar, dat wil zeggen één jaar en daarna de mogelijkheid van verlen ging. Pas dan ontstaat de juridische minuut, als je het dan nog een keer moet verlengen. Dus je hebt in de praktijk twee jaar de tijd om een bestemmingsplan te maken. Of dat nou een globaal of gedetailleerd bestemmingsplan is, laten we aan het college over, dat beoordelen we dan wel, als er maar rechtsbescherming komtIn een nader toegezonden briefje zegt het college dat het inzetten van een steden bouwkundig juridisch middel als het nemen van een voorbe reidingsbesluit, gevolgd door het in procedure brengen van een bestemmingsplan, thans geen enkel redelijk doel dient. Nou breekt mij de klomp. Alsof rechtszekerheid bieden geen enkel redelijk doel dient, dat is juist het doel van het Ruimtelijke Ordening machtsmiddel, dat de gemeente c.q. de gemeenteraad heeft. Dus ik begrijp daar niets van. Ik zal er verder niet al te diep meer op ingaan. Ik heb nog een punt. Dat is wel dankzij het tekeningetje ter tafel gekomen en met name door een brief, die ons op de commissievergadering bereikte, van de GGZ Friesland mede namens de Verslavingszorg Noord Nederland (voorheen de Kuno van Dijk Stichting)Donderdag hebben ons nog een drietal aanvullende brieven, een nieuwe en twee uit het verleden, bereikt, waar de GGZ en compagnons heel duidelijke en wat onze fractie betreft uiterst overtuigende argumenten aange ven, waarom zij graag de nieuwbouw voor een kliniek versla vingszorg op het zelfde terrein willen hebben, tussen de Oude Meer en De Drie Dukatons, aansluitend op de psychia trische kliniek die de GGZ in hetzelfde gebied runt. Ik ga al die argumenten niet bij langs, ook al zou je de argumen ten niet eens gelezen hebben dan kun je zelf wel bedenken, wat daar de grote voordelen van zijn. Het is gemeentegrond, dus wij hebben dat zelf in de hand. Je kunt je ook afvragen of het zo verstandig is om dertien woningen aan De Drie Dukatons neer te zetten. Want, om het maar vriendelijk te zeggen, het is wel een speciaal publiek wat je dan de hele dag voor de deur hebt. Maar dat is een risico dat door de Blad 29 Verslag van de raadsvergadering van 20 december 2004 Blad 30 Verslag van de raadsvergadering van 20 december 2004 projectontwikkelaar ooit eens gelopen wordt. Wij vinden dat gebied voor de uitbreiding GGZ en Verslavingszorg uitermate geschikt Motie "De raad der gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 20 december 2004, behandelende agendapunt 20: Sint Bonifatiuspark, am bities, uitgangspunten en randvoorwaarden"; gelezen de brieven van de Stichting GGZ Friesland, mede namens Verslavingszorg Noord Nederland (voorheen de Kuno van Dijk Stichting)gedateerd 20 augustus 2003, 14 juli 2004, 6 december 2004 en 15 december 2004, waarin de organisaties wijzen op het grote be lang van de vestiging van een kliniek voor versla vingszorg in het plangebied De Drie Dukatons aanslui tend op het bestaande GGZ-centrum aldaar; overwegende dat de argumenten, aangedragen in genoem de brieven, overtuigend aangeven dat de vestiging van een kliniek voor verslavingszorg naast het GGZ- centrum belangrijke voordelen oplevert; besluit het gemeente grondgebied gelegen ten westen van de Oude Meer en ten oosten van de toegangsweg naar het GGZ-centrum aan de Drie Dukatons in eerste instantie te bestemmen voor de realisering van een kliniek voor verslavingszorg; het college van burgemeester en wethouders op te dragen op korte termijn deze grond aan de GGZ Friesland/Verslavingszorg Noord Nederland aan te bieden ter realisering van deze kliniek; mocht er binnen een half jaar na het uitbrengen van de grondaanbieding hierop niet zijn ingegaan, dat dan dit grondgebied alsnog betrokken kan wor den bij de planvorming elders in het plangebied Sint Bonifatiuspark; en gaat over tot de orde van de dag." Deze motie is ondertekend door de heer Van der Wal namens de PAL/GL-fractie, de heer Posthumus namens de FNP-fractie, de heer Kalsbeek namens de SP-fractie en de heer Stoelinga namens de LLP-fractie. De heer Stoelinga (LLP)Het gaat niet om de stedenbouwkun dige schets, het gaat om de hoofdlijnen en randvoorwaarden, waarbinnen we een en ander in de toekomst zouden kunnen realiseren. Juridisch zijn we geen partijUiteindelijk is het aan Zorggroep Noorderbreedte, want die is juridische eigenaar. Helaas moeten we constateren, dat die alleen maar uit is op winstmaximalisatie. De enige gezondheidszorgaan bieder in deze stad gaat voorbij aan zijn directe omgeving. Destijds was zij een goede buurman aldus de bewoners van de Troelstraweg, nu is ze een hele verre vriend. Ook voor de organisaties, die hier nu gevestigd zijn, lijkt het een zeer verre vriend. We vragen ons af of we met die randvoorwaarden moeten in stemmen. Wij vragen ons helemaal af waar we dan mee instem men. Ooit was het uitgangspunt het behoud van een zo groot mogelijk deel van het authentieke gebouw, de tuinen en het groen. Daarvan zien we eigenlijk niks meer terug. De enige conclusie die we zouden kunnen trekken, is dat er hoege naamd op geen enkele wijze getracht is om met alternatieve invullingen te komen. Niet met geld van de gemeente, maar met maatschappelijke invullingen en die waren er, onder andere een Kouwenhove apotheek, die wilde investeren. De corporaties werden terzijde geschoven, omdat men interveni eren niet gewenst achtte. De GGZ en de Kuno van Dijk Stich ting werden niet gehoord en hun ideeën c.q. noodzakelijke samenwerking werd terzijde geschoven. Er was geen enkel oog voor de relatie met de ontwikkeling van de Kenniscampus. Wij kunnen die er althans niet uithalen. Winstmaximalisatie in geldelijke zin. Winstmaximalisatie in maatschappelijke zin hadden wij graag hierbij betrokken willen zien worden. Voor ons ligt dus een voorstel dat hoe genaamd geen rekening houdt met allerlei ontwikkelingen, die in het Drie Dukatons gebied, Jelsumerhof, de Valkstraat en de Troelstraweg en natuurlijk voor de GGZ noodzakelijk zijn. Een voorstel dat ook geen enkele garantie geeft voor wat betreft behoud van welk deel dan ook van het Bonnehos. En waarvan het nog maar de vraag is of de ZNB samen met Slokker Vastgoed tot overeenstemming zullen komen. Dus wat besluiten we nu eigenlijk? Het enige dat ik eruit kan ha len, is dat ik akkoord ga met vage randvoorwaarden en ak koord ga met de bouw van 320, maximaal 340 woningen, die gebouwd mogen worden op dit gebied. Dat is voor ons onac ceptabel Wij hebben beide moties of amendementen van de PAL/GL- fractie dan ook van harte meeondertekend. Wij willen de wethouder nog bedanken voor het nakomen van de toezegging om de Jelsumerhof in contact te brengen met de ZNB, maar we betreuren het dat de gemeente vond dat zij in maatschappelijke zin in dat gesprek geen rol hoefde te spelen. De heer Stoker (CU)Voorzover ik het gelezen heb is het geen nu voor ons ligt toch echt niet het naar de zin maken van de projectontwikkelaar, maar het gevolg van langdurig overleg. Zorgvuldig overleg, voorzover ik heb kunnen na gaan. Er zaten haken en ogen aan in verband met het bestem mingsplan. Aan de andere kant is er de wens van deze raad om in een stevig tempo voldoende woningen te bouwen. Er zijn ook een aantal amendementen en moties ingediend. Als ik kijk naar het amendement van de CDA-fractie, dan gaat het eerste over de eventuele bebouwing bij de entree, dat die moet aansluiten bij de omliggende bebouwing. Dat lijkt mij een open deur. Daar hoef je geen amendement voor in te dienen, want ik denk dat HQs en Hiem daar wel op let.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2004 | | pagina 8