Blad 18 Verslag van de raadsvergadering van 25 april 2005 worden geëxploiteerd en dat het zelfs jammer is dat we er niet op kunnen verdienen. Ik ben het met hem eens, maar te gelijkertijd ben ik ook een realist. Als ik elders in deze provincie kijk, dan is het een feit dat ook in Drachten, op een perfecte locatie aan de A7, een bedrijventerrein wordt aangelegd met Kompassubsidie en dan noem ik nog niet eens het geld dat in het IBF in Heerenveen is gestoken. Leeuwar den moet mee. Wij moeten bedrijventerreinen ontwikkelen en ik ben heel blij dat ik een meerderheid bij u proef om hier op korte termijn met 15 ha aan de gang te gaan. De tweede fase is 11 ha, zodat we op redelijk korte termijn weer een 26 ha kunnen uitgeven. Vorige week is er een hoor zitting geweest voor de volgende fase van het Businesspark naast het gebouw Crystallic. Daar was de heer Stoelinga ook. Er was één inspreker. Ook daar hoop ik op korte ter mijn een 11 ha aan de voorraad uit te geven bedrijventer reinen toe te kunnen voegen. We doen dat omdat we te maken hebben met concrete vraag uit de markt. Een vraag die wij niet goed kunnen beantwoorden en dat is het ergste wat de gemeente kan overkomen. Er zijn bedrijven met investerings voornemens, die graag willen verplaatsen, uitbreiden en grond willen kopen en wij moeten die bedrijven op een goede manier bedienen. Dat proberen we te doen door middel van deze voorstellen, ondanks het feit dat bijvoorbeeld een procedure rond de Haak heel veel ontwikkelingen gedurende langere tijd op slot zet. De creativiteit die in het voor stel verscholen zit, u noemde dat terecht in de commissie, meneer Jacobse, is daarvan de oorzaak. De hoogspanningskabels. Voor dit gedeelte van het plan wor den ze niet ondergronds gebracht. Voor het plangebied Zuid- landen is dat nog geen uitgemaakte zaak. Tot dusver hebben wij voornamelijk gesproken over het eventueel ondergronds brengen van hoogspanningsmasten in woongebieden. Op indu strieterreinen hebben we er altijd minder zwaar aan getild. Dat is ook de reden dat we met dit voorstel durfden te ko men De motie van de heer Tiekstra (PvdA)Hij zet het een beetje zwaar aan, een tekort van een miljoen. Ook is de commissie heeft hij dat gezegd. De volgende dag is hij ge- informeerd, samen met nog een ander raadslid, waarbij is aangegeven dat het een kredietvoorstel betreft. In een kre- dietvoorstel worden de kosten op een goede manier in kaart gebracht en daarnaast zijn in het voorstel indicatief een aantal opbrengsten weergegeven, die niet één op één met el kaar corresponderen. Aan de kostenkant in het kredietvoor stel zijn wel de kostenstijgingen meegenomen, maar de op brengstenstijgingen zijn niet weergegeven. Dat was het ver schil van ongeveer 800.000,-. In de totale grondexploita tie was die post van 800.000,- wel verwerkt. U bent daar de volgende dag over geïnformeerd. Het is dus niet zo dat er een telfout van een miljoen zit in het raadsvoorstel. Wel hebt u de aandacht gevraagd voor iets anders. De eerste fase sluit met een tekort van ongeveer 230.000,- en de tweede fase laat een overschot zien van eenzelfde bedrag. De totale grondexploitatie komt uit op nul. Als ik de motie van de heer Tiekstra goed heb begrepen dan zegt hij dat de eerste fase op zichzelf sluitend moet zijn. Blad 19 Verslag van de raadsvergadering van 25 april 2005 Dat vind ik op zich een valide uitgangspunt, want als de tweede fase niet doorgaat, bijvoorbeeld omdat de Haak niet doorgaat of iets anders, dan zou je daar met een tekort ko men te zitten en je mag geen tekorten doorschuiven naar de toekomst. Als de Haak niet doorgaat is overigens de onze kerheid van het gebied weg en dan kun je wel wat doen, maar dat is weer een ander verhaal. Op zich ben ik het met het principe eens, dat de als je de grondexploitatie in fasen knipt, de fasen kloppend moeten zijn. Waarom is hier geko zen voor een bepaalde verrekening bij een kloppende totale exploitatie? Omdat je anders met verschillende grondprijzen krijgt te maken in de verschillende fasen. Als ik uw motie uitvoer dan komt de grondprijs in de eerste fase niet op 47,50 maar op ongeveer 4 9,00 en gaat de grondprijs in de tweede fase omlaag naar ongeveer 46,-. De vraag is of de raad dat wil. Op het moment dat de raad kiest voor kos tendekkendheid in de eerste fase, voert het college de mo tie uit. Het college wacht de stemming af. Tweede termijn De heer Tiekstra (PvdA): Zo'n voorstel met in de eerste fa se een tekort van 236.000,-, waarom haal je dat geld niet uit de reserve van de grondzaken? Dan schuif je niet het bedrag door naar de toekomst, naar de raad die er in 2010 zit. (De heer De Vries (D66)Waar wilt u dan de extra opbreng sten van de tweede fase parkeren?) Die extra opbrengsten gaan dan weer terug naar de reserve. (De heer De Vries (D66) Dat is dan een vrij zinloze exer citie. Nee, want als fase twee niet doorgaat, zadel je niet een volgende raad op met een tekort. (De heer Van der Wal (PAL/GL)Het hangt heel sterk af van waar de Haak precies komt te lopen. Mocht de Haak er niet komen, dan kunnen we fase twee nog groter maken dan die nu is. Dan hebben we nog meer opbrengstenwant dan hebben we geen last meer van de Haak. Wat ik overigens niet hoop hoor. Ik denk dat het park aangelegd wordt, ook met het oog op de Haak (De heer Jacobse (LLP)Is het niet zo dat u automatisch uw zin krijgt? Op het moment dat er een tekort is op de eerste fase en fase twee gaat niet door, wordt het automatisch verrekend met het grondbedrijf, want zo werkt het in de praktij k Maar dan is er wel een tekort geweest in exploitatiefase één. Daar zadel je toch de volgende raad mee op. (De heer Jacobse (LLP)U stelt nu in tweede termijn voor om het tekort te dekken uit het grondbedrijf. Dat gebeurt automatisch. Op het moment dat het tekort ontstaat, wordt het gedekt door het grondbedrijf. Ja natuurlijk, maar dan zal het toch wel weer naar de raad toe moeten.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2005 | | pagina 10