Blad 2
Verslag van de raadsvergadering van 16 maart 2006
hebben meegemaakt. Een mooie mix van frisse krachten en ou
de rotten.
De gemiddelde leeftijd van de oude raad was afgelopen maan
dag bij het afscheid 49 jaar. De gemiddelde leeftijd van de
nieuwe Raad is om precies te zijn 45,8 jaar. Dat zou toch
een mooie verjonging van de raad betekenen. Echter, over
vier jaar bent u dus bijna 5 0 jaar, een jaar ouder dan de
vorige raad... En dat is nog niet alles, ik haalde het maan
dag al aan, u zult er niet vier maar wel tien jaar ouder
uitzien! Nou ja, sommigen kunnen altijd hun baard nog af
scheren...
Maar we hebben straks ook het jongste raadslid van Neder
land in ons midden in de persoon van Farshad Bashir. Van
daag is hij achttien jaar, twee maanden en twee dagen oud.
Zoals wel vaker gememoreerd, ik vind het heel goed dat jon
geren goed vertegenwoordigd zijn. Gelukkig zijn er meerde
re jonge mensen in de raad gekozen.
Het aantal vrouwen in de raad is gestegen van negen naar
elf. De actie van minister De Geus heeft dus enig succes
gehad. Volgens mijn oppervlakkige waarneming zijn we wel de
enige homo kwijt en is er geen nieuwe voor teruggekomen.
Maar gelukkig ben ik er nog!
Raadslid zijn is moeilijk, laat ik het maar ronduit zeggen.
Het is hard werken tegen een bescheiden vergoeding en je
hebt veel verantwoordelijkheden. Gemiddeld zijn raadsleden
bijna vijftien uur per week bezig met het raadswerk! Ik
hoop dat u zich dat goed realiseert, ook al omdat het on
danks het harde en vele werken nog wel eens zal tegenval
len.
Dat het niet altijd meevalt, blijkt ook wel uit het grote
verloop van de laatste jaren in de raad. Met het afscheid
van vijftien raadsleden maandag jl. zijn van de in 2002 op
dat moment 37 aangetreden raadsleden maar negen overgeble
ven. Er waren er immers al dertien vertrokken. Dit grote
verloop is geen goede zaak en ik hoop echt dat we er deze
raadsperiode minder tussentijds kwijtraken. De eerste sig
nalen zijn echter niet bemoedigend. Nog voor de installatie
van vandaag heeft het eerste, rechtstreeks gekozen, raads
lid zich al teruggetrokken. Simon van der Meer van de SP
gaf meteen na de verkiezingen aan te verhuizen naar een
plaats buiten de gemeente Leeuwarden. Dit vind ik teleur
stellend en doet bij mij de vraag rijzen of er door zijn
partij wel voldoende onderzoek is gedaan naar de geschikt
heid en beschikbaarheid van die kandidaat. Dat geldt overi
gens voor alle partijen. Met dit soort zaken schaad je je
partij en ook het aanzien van de gemeentelijke politiek.
Die gemeentelijke politiek heeft de afgelopen raadsperiode
met de invoering van het dualisme in 2 0 02 moeten zoeken
naar hoe je omgaat met dit nieuwe systeem. De ontvlechting
van de taken en bevoegdheden tussen Raad en wethouders was
niet het grootste probleem. Veel meer was dat het zoeken
naar een passende werkwijze die goed bij de gemeente past.
Blad 3
Verslag van de raadsvergadering van 16 maart 2006
De vorige raad heeft de eerste stappen gezet en u zult daar
de komende jaren mee verder gaan.
Afgelopen maandag gaf ik al aan dat ik een voorstander ben
van de invoering van het dualisme in de gemeentepolitiek en
daarmee van de grotere afstand tussen wethouders en frac
ties. Dat proces van bestuurlijke vernieuwing is nog niet
afgerond. De eerste aanzetten voor het komende jaar zijn
reeds gedaan: het werken met een lange-termijn-agenda, het
regelmatig houden van een politieke markt en de plannen om
'burgervisitatie' in te voeren. Ja, u gaat kritisch worden
beoordeeld door een groepje burgers, weer eens wat anders
dan één keer in de vier jaar. Maar u staat er niet alleen
voor. De komende tijd kunt u de vruchten plukken van de
energie die is gestoken in het komen tot een verbetering
van de inhoud, de vorm en de leesbaarheid van raadsvoor
stellen. Het is eveneens de bedoeling dat u veel vaker een
voorstel met mogelijke scenario's wordt voorgelegd in
plaats van een concreet voorstel waar je dan ja of nee te
gen moet zeggen. Dat betekent overigens niet dat het daar
mee makkelijker voor u wordt.
Bovendien wordt er visie van u gevraagd de komende periode.
De afgelopen jaren is de besluitvorming afgerond over veel
grote projecten en initiatieven die de ontwikkeling van
Leeuwarden de komende jaren bepalen. De Haak om Leeuwarden,
De Zuidlanden, Blitsaert, de binnenstadsverdichting, de
parkeergarage onder het Oldehoofsterkerkhofde Wet Werk en
Bijstand, de Kenniscampus, verbetering en nieuwe aanleg van
sportaccommodaties en zo kan ik nog wel even doorgaan. Het
college is de komende vier jaar dan ook druk om de uitvoe
ring van deze zaken goed te laten verlopen. Het accent voor
het college ligt in die zin op uitvoering en dat is goed
voor een stad en gemeente die de naam heeft alleen maar
plannen te maken en de uitvoering te verwaarlozen. U gaat
het college daar natuurlijk scherp op controleren en het
college zal als altijd blij zijn met uw kritische maar op
bouwende oordeel-
Echter, daar mag het niet bij blijven. Leeuwarden moet ver
der. Welk perspectief lonkt er in de verte? Met de pas ge
noemde zaken kunnen we vooruit tot 2015, misschien 2020.
Voor de periode daarna moeten nu plannen worden gemaakt
Het is nu 2006, hoe lang praten we al over de Haak om Leeu
warden? Dat is begin jaren negentig begonnen en als de Haak
in 2014 helemaal gereed is, mogen we niet mopperen. In Gro
ningen heeft men het vanaf 1960 over de zuidtangent en er
is nog steeds geen zicht op realisatie. Bij dit soort in
frastructurele projecten maar ook bij projecten van andere
aard is een tijdshorizon van dertig jaar niet ongewoon
voordat iets echt aangelegd of gerealiseerd is.
De stadsvisie "Varen onder eigen vlag" schetst weliswaar
een wenkend perspectief, maar ik doe een dringend beroep op
de partijen in de raad om dat wenkende perspectief handen
en voeten te geven.
Die stadsvisie kent de zogenaamde strategische concepten
Tijd voor Schoonheid, Kantorenstad, Cure en Care, en Ken-