Blad 2 Verslag van de raadsvergadering van 16 maart 2006 hebben meegemaakt. Een mooie mix van frisse krachten en ou de rotten. De gemiddelde leeftijd van de oude raad was afgelopen maan dag bij het afscheid 49 jaar. De gemiddelde leeftijd van de nieuwe Raad is om precies te zijn 45,8 jaar. Dat zou toch een mooie verjonging van de raad betekenen. Echter, over vier jaar bent u dus bijna 5 0 jaar, een jaar ouder dan de vorige raad... En dat is nog niet alles, ik haalde het maan dag al aan, u zult er niet vier maar wel tien jaar ouder uitzien! Nou ja, sommigen kunnen altijd hun baard nog af scheren... Maar we hebben straks ook het jongste raadslid van Neder land in ons midden in de persoon van Farshad Bashir. Van daag is hij achttien jaar, twee maanden en twee dagen oud. Zoals wel vaker gememoreerd, ik vind het heel goed dat jon geren goed vertegenwoordigd zijn. Gelukkig zijn er meerde re jonge mensen in de raad gekozen. Het aantal vrouwen in de raad is gestegen van negen naar elf. De actie van minister De Geus heeft dus enig succes gehad. Volgens mijn oppervlakkige waarneming zijn we wel de enige homo kwijt en is er geen nieuwe voor teruggekomen. Maar gelukkig ben ik er nog! Raadslid zijn is moeilijk, laat ik het maar ronduit zeggen. Het is hard werken tegen een bescheiden vergoeding en je hebt veel verantwoordelijkheden. Gemiddeld zijn raadsleden bijna vijftien uur per week bezig met het raadswerk! Ik hoop dat u zich dat goed realiseert, ook al omdat het on danks het harde en vele werken nog wel eens zal tegenval len. Dat het niet altijd meevalt, blijkt ook wel uit het grote verloop van de laatste jaren in de raad. Met het afscheid van vijftien raadsleden maandag jl. zijn van de in 2002 op dat moment 37 aangetreden raadsleden maar negen overgeble ven. Er waren er immers al dertien vertrokken. Dit grote verloop is geen goede zaak en ik hoop echt dat we er deze raadsperiode minder tussentijds kwijtraken. De eerste sig nalen zijn echter niet bemoedigend. Nog voor de installatie van vandaag heeft het eerste, rechtstreeks gekozen, raads lid zich al teruggetrokken. Simon van der Meer van de SP gaf meteen na de verkiezingen aan te verhuizen naar een plaats buiten de gemeente Leeuwarden. Dit vind ik teleur stellend en doet bij mij de vraag rijzen of er door zijn partij wel voldoende onderzoek is gedaan naar de geschikt heid en beschikbaarheid van die kandidaat. Dat geldt overi gens voor alle partijen. Met dit soort zaken schaad je je partij en ook het aanzien van de gemeentelijke politiek. Die gemeentelijke politiek heeft de afgelopen raadsperiode met de invoering van het dualisme in 2 0 02 moeten zoeken naar hoe je omgaat met dit nieuwe systeem. De ontvlechting van de taken en bevoegdheden tussen Raad en wethouders was niet het grootste probleem. Veel meer was dat het zoeken naar een passende werkwijze die goed bij de gemeente past. Blad 3 Verslag van de raadsvergadering van 16 maart 2006 De vorige raad heeft de eerste stappen gezet en u zult daar de komende jaren mee verder gaan. Afgelopen maandag gaf ik al aan dat ik een voorstander ben van de invoering van het dualisme in de gemeentepolitiek en daarmee van de grotere afstand tussen wethouders en frac ties. Dat proces van bestuurlijke vernieuwing is nog niet afgerond. De eerste aanzetten voor het komende jaar zijn reeds gedaan: het werken met een lange-termijn-agenda, het regelmatig houden van een politieke markt en de plannen om 'burgervisitatie' in te voeren. Ja, u gaat kritisch worden beoordeeld door een groepje burgers, weer eens wat anders dan één keer in de vier jaar. Maar u staat er niet alleen voor. De komende tijd kunt u de vruchten plukken van de energie die is gestoken in het komen tot een verbetering van de inhoud, de vorm en de leesbaarheid van raadsvoor stellen. Het is eveneens de bedoeling dat u veel vaker een voorstel met mogelijke scenario's wordt voorgelegd in plaats van een concreet voorstel waar je dan ja of nee te gen moet zeggen. Dat betekent overigens niet dat het daar mee makkelijker voor u wordt. Bovendien wordt er visie van u gevraagd de komende periode. De afgelopen jaren is de besluitvorming afgerond over veel grote projecten en initiatieven die de ontwikkeling van Leeuwarden de komende jaren bepalen. De Haak om Leeuwarden, De Zuidlanden, Blitsaert, de binnenstadsverdichting, de parkeergarage onder het Oldehoofsterkerkhofde Wet Werk en Bijstand, de Kenniscampus, verbetering en nieuwe aanleg van sportaccommodaties en zo kan ik nog wel even doorgaan. Het college is de komende vier jaar dan ook druk om de uitvoe ring van deze zaken goed te laten verlopen. Het accent voor het college ligt in die zin op uitvoering en dat is goed voor een stad en gemeente die de naam heeft alleen maar plannen te maken en de uitvoering te verwaarlozen. U gaat het college daar natuurlijk scherp op controleren en het college zal als altijd blij zijn met uw kritische maar op bouwende oordeel- Echter, daar mag het niet bij blijven. Leeuwarden moet ver der. Welk perspectief lonkt er in de verte? Met de pas ge noemde zaken kunnen we vooruit tot 2015, misschien 2020. Voor de periode daarna moeten nu plannen worden gemaakt Het is nu 2006, hoe lang praten we al over de Haak om Leeu warden? Dat is begin jaren negentig begonnen en als de Haak in 2014 helemaal gereed is, mogen we niet mopperen. In Gro ningen heeft men het vanaf 1960 over de zuidtangent en er is nog steeds geen zicht op realisatie. Bij dit soort in frastructurele projecten maar ook bij projecten van andere aard is een tijdshorizon van dertig jaar niet ongewoon voordat iets echt aangelegd of gerealiseerd is. De stadsvisie "Varen onder eigen vlag" schetst weliswaar een wenkend perspectief, maar ik doe een dringend beroep op de partijen in de raad om dat wenkende perspectief handen en voeten te geven. Die stadsvisie kent de zogenaamde strategische concepten Tijd voor Schoonheid, Kantorenstad, Cure en Care, en Ken-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2006 | | pagina 2