Blad 18 Verslag van de raadsvergadering van 19 februari 2007 (Rapport Raad voor landelijk gebied, LC 8/5/06) Vanwege de landelijke en Europese actuele klimaat doelstellingen het planten van jongen bomen een extra investering is in het tegengaan van de C02 toename (juist jonge groeiende bomen nemen relatief veel C02 op) De herplantplicht, dat voor elke gekapte boom zoveel mogelijk een (of twee?) nieuwe boom dient te worden geplant, een significante bijdrage levert aan zowel de leefbaarheid als de klimaatdoelstellingen, De voorliggende APV de gemeente te weinig handvatten geeft om de herplantplicht te stimuleren, De voorliggende APV niet voorziet in geval er reeds gekapt wordt hangende de bezwaarprocedure, De voorliggende APV een verruiming van de criteria voor kapvergunningen (van 15 naar 2 0 cm diameter) voorstaat, maar dat daarmee samenhangend een meer verplichtende herplantplicht wenselijk is, Dat het Bomenfonds (conform besluit college BenW 21 nov 1995 en Bomenbeleidsplan Gemeente Leeuwarden (4 oktober 1999) nauwelijks bekend en niet operationeel is, Dat er geen actueel herplantbeleidsplan in de gemeen te Leeuwarden is, Besluit 1. Het college van B&W opdracht te geven om als onderdeel van het groenplan (conform collegeprogramma pt72) een herpla.ntbeleidspla.n te ontwikkelen om het herplanten na de kap van zowel niet-vergunningplichtige 20 cm di ameter) als wel vergunningplichtige (>2 0 cm diameter) bomen te stimuleren, en daarbij te betrekken het actu aliseren en operationaliseren van het Bomenfonds, 2. hierin uitdrukkelijk op te nemen de beleidsregel dat er sancties volgen bij illegale kap, c.q. wanneer er ge kapt wordt gedurende de termijn van de bezwarenprocedu re En gaat over tot de orde van de dag. Burgemeester Dales karakteriseert de APV als een stok ach ter de deur, het is de juridische basis om in te kunnen grijpen als dat echt nodig is. Als er niks wordt geregeld in de APV wat betreft de duiven zou je bij overlast er niets aan kunnen doen. Als een bedelaar geen overlast ver oorzaakt zal hij/zij niet worden aangehouden, maar wanneer dit wel het geval is moet je kunnen ingrijpen. Wanneer ie mand bij nacht met een nylon kous over straat gaat, moet je in kunnen grijpen. Wanneer er tal van winkelwagens bij flats worden gedeponeerd moet je kunnen ingrijpen, dat geldt ook bij geluidsoverlast van dieren en het wildplas- sen. Hij vindt de APV niet het middel om het sluitingstij den van terrassen te verruimen, dit komt aan de orde bij Blad 19 Verslag van de raadsvergadering van 19 februari 2007 het terrassenbeleid. Maar verruiming betekent voor de bewo ners enorme overlast De sluitingstijden van de 'droge' horeca. Als zij geen al cohol verkopen mogen zij bezoekers toelaten tussen 3 en 6 uur. Voor sommige etablissementen geldt het eeuwigdurend overgangsrecht, hier kan niks aan gedaan worden. Hier komen soms situaties voor die niet sporen met het algemeen gel dend beleid. Bestuurlijke ophouding is een hele zware bestuurlijke maat regel, eerst moeten andere middelen worden ingezet en als die niet tot het beoogde resultaat leiden mag je overgaan tot het inzetten van de bestuurlijke ophouding, die heeft ook nog een heleboel beperkende voorwaarden. Hij zegt toe over een jaar met een rapportage te' komen. De evaluatie van het cameratoezicht komt er aan. Daarna wordt er een besluit genomen of er al dan niet mee wordt doorgegaan. Dit is al geregeld in de APV. Wethouder Waanders, die wethouder Bleize vervangt, zal in gaan op de kapvergunning Wethouder Waanders geeft aan dat het amendement van de FNP om in de APV op te nemen dat er een meldingsplicht zou moe ten komen voor het kappen van bomen die onder de norm lig gen ondoenlijk is. Dan moet iedereen bij het kappen van een klein takje dit melden. Als dit wordt ingevoerd wordt het nog ingewikkelder dan het al was De motie ingediend door PAL/GL streeft niet naar een wijzi ging van een artikel uit de APV. Collega Bleize zal aan de slag met de intensivering van het groenbeleidsplan, dat past bij de uitwerking van het collegeprogramma, daarin wordt ook het herplantbeleid opgenomen. Er moet een sanctie komen op de illegale kap. Dit komt waarschijnlijk nog dit j aar aan de orde Tweede termijn De heer Prins (PvdA) zou toch graag zien dat de terrassen- nota geagendeerd wordt, zodat zij dan kunnen aangeven of wijziging van de APV op dat punt zou moeten komen, de eva luatie van het horecabeleid hoort daar ook bij De heer Kiestra (VVD) zal de motie over het herplantbeleid steunen, maar dit zegt niets over de verantwoordelijkheid richting burgers. De sancties bij illegale kap bestaan al. De hear Posthumus (FNP) seit dat yn in hiele soad gemeentes wol in meldingsplicht foar de kap fan lytsere beammen fer- plichte is. Hy wizigt de moasje yn: met een diameter van tussen 10 en 20 centimeter. De heer Hoogterp (PAL/GL) geeft aan dat een sanctie niet alleen geld hoeft te zijn, het kan ook zijn een herplant verplichting. Dat staat in de motie. De burgemeester geeft aan dat de terrassennota binnenkort niet wordt geagendeerd voor de raad, die is nog maar net

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2007 | | pagina 10