Blad 14 Verslag van de raadsvergadering van 21 en 23 mei 2007 Harlingen decentraal aan de rand van de provincie ligt, Er in de berekeningen van Omrin onvoldoende rekening wordt gehouden met de rendement- en de milieu effecten om van elke 100 kilo afval die er naar Oude- haske wordt vervoerd, vervolgens na scheiding 6 0 kilo daarvan weer helemaal naar Harlingen te moeten trans porteren, Omrin zelf stelt dat slepen met afval ongewenst is (NRC 15/5/07) Omrin alleen expliciet met de gemeente Skasterlan ge sproken heeft over een mogelijkheid van de REC in de directe nabijheid van van de bestaande recyclingin- stallaties bij Ecopark de Wierde in Oudehaske, en niet serieus gesproken en/of onderhandeld heeft met de gemeenten waar andere grote energieverbruikers staan zoals Heerenveen (A7)Leeuwarden en T-diel (Bergumermeer Centrale en Rendac) Het bestuurlijk draagvlak bij de provincie Fryslan (koersdocument nieuw college) en bij diverse Friese gemeentes (OostellingwerfMenamenadielT-diel, Fra- nekeradiel, Bolsward, Skasterlan) voor de locatie Harlingen de laatste maanden en weken sterk is afge nomen Een normale (spoed) ruimtelijke procedure (art. 19 RO) ook op andere locaties mogelijk is, zeker als daar politiek draagvlak voor is, Is van mening dat het College als aandeelhouder van Omrin: Het standpunt in neemt om de locatiekeuze van de nieuw te bouwen REC uit te stellen. Onderzoek laat doen naar alternatieve locaties voor de REC. Met name in de regio Heerenveen, de gemeente Leeuwarden en eventueel Tytsjerksteradiel Alvorens tot een definitieve locatiekeuze te komen de uitslag van dit onderzoek voor te leggen aan de Raad van Leeuwarden. En gaat over tot de orde van de dag. De heer Drewel (CDA) constateert dat er wel iets moet ge beuren op de Friese afvalmarktDe afvaltarieven van Omrin zijn hoog, op de oude voet doorgaan is geen optie. Zijn fractie voelt er niet voor om met HVC in Alkmaar in zee te gaan vanwege de milieucomponent. Ook aansluiting bij Rova Zwolle is niet aan de orde. Er zijn onvoldoende valide ar gumenten om Omrin de rug toe te keren. Met de REC gaan eco nomie en milieu hand in hand, voor beide is een plus dank zij de innovatie. Het tarief gaat gedurende 15 jaar met €30 naar beneden. De werkgelegenheid in de Westergozone zal worden gestimuleerd. Als er gemeenten uittreden gaat dit ten koste van het rendement. Het risico van overcapaci Blad 15 Verslag van de raadsvergadering van 21 en 23 mei 2 007 teit is niet te onderschatten. Nieuwe ontwikkelingen blij ven een risico. Hij is positief over de REC. Wethouder Krol constateert dat een meerderheid van de raad niet wil uittreden uit Omrin. De REC is onontbeerlijk, storten wordt verboden. Voor de korte termijn is er geen oplossing om het restafval, dat verbrand moet worden, el ders onder te brengen. Er is voldoende aanbod van afval als iedereen meedoet. In de aandeelhoudersvergadering zal blij ken wat het alternatief is van gemeenten die niet mee wil len doen en wat de gevolgen zijn van uittreding. De wethou der zal dan de raad hierover informeren. Met een REC in Harlingen is diftar mogelijk. Wethouder Bleize zal binnenkort met een notitie komen aangaande de plannen rondom diftar, maar dat staat los van een REC. Ondanks alle inspanningen is toch altijd nog meer afval ge komen. Het college gaat ervan uit dat er geen leegstand in de REC aan de orde is, ook niet in de toekomst. Ook de mi nister is enthousiast over de REC. In Harlingen ligt een goedgekeurd bestemmingsplan, een al ternatief zal vertraging met zich meebrengen. De zoutwin ning profiteert voorlopig, zolang het mag van de provincie en het rijk, van de REC, maar de REC is niet afhankelijk van Frisia. Als er zich andere bedrijven vestigen is er een alternatief De milieu-invloed op het transport is in vergelijking met een gasgestookte turbine, in relatie tot het vervoer over water van Oudehaske naar Harlingen verwaarloosbaar. De wethouder zegt toe dat de mail over de werkgelegenheid, aangevuld met informatie die nog komt, vertrouwelijk ter inzage zal worden gelegd. Dit gaat over een bouwstoffenpro- ducent, werkgelegenheid van 125 tot 200 mensen, een produ cent van pallets, werkgelegenheid 25 mensen, twee viskwe- kers (10)en een houtbewerker (10)Dit is totaal zo'n 200 fte, Omrin niet meegerekend. Bij vervoer over water gaat het om zo'n 50 fte en met Omrin erbij komt het op zo'n 300 fte's De kosten voor Leeuwarden zijn 109,- per ton inclusief transport, elke gemeente betaald hetzelfde, solidariteit. Uitstel is niet verantwoord. Nadere locatiestudie heeft geen zin, na studie blijken er twee locatie over te blij ven: Harlingen en Bergumermeercentraledaar is de boel niet op tijd klaar. De provincie is verantwoordelijk voor de MER. Eerst moet er een besluit komen en vervolgens gaat het MER-traject lopen. Het is een concessiesrelatie met uitsluiting van enige fi nanciële risico. De wethouder gaat ervan uit dat directeur van Omrin bij de aandeelhoudersvergadering een toezegging doet dat 109,- het maximum is.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2007 | | pagina 8