2 - In de regeling die is opgenomen in de brochure "Het personeel van de basis school; de Formatie WBO" is aan deze bezwaren in belangrijke mate tegemoet gekomen. De regeling kan als volgt worden samengevat: "Het bekostigingsbeleid WBO bevat de bepaling (art. 6) dat in de leerlingenadministratie van de school de gegevens dienen te zijn opgenomen die noodzakelijk zijn voor de vaststelling van de formatie volgens het formatie besluit". De wijze waarop de school deze gegevens of de ontbrekende gegevens verkrijgt staat vrij. Aan het Ministerie hoeft het bevoegd gezag slechts het aan tal leerlingen per groep op te geven die in de formatie-regeling wordt onder scheiden. Via een checklist kan worden nagegaan of alle gegevens op school aan wezig zijn. Indien het bevoegd gezag niet over alle gegevens beschikt en de ouders weigeren deze te verstrekken, kan het bevoegd gezag een gemotiveerd verzoek indienen via de rijksinspectie, om aan de betreffende leerlingen niet het gewicht 1,0 maar een hoger gewicht toe te kennen. Over de toegankelijkheid van de leerlingenadministratie is in artikel 8 van het bekostigingsbesluit WBO bepaald dat iedere ouder recht heeft op inzage en correctie van dat deel van de leer- lingenadminstratie dat op zijn kind betrekking heeft. Het ter kennis brengen van gegevens aan anderen dan degenen die ingevolge de wet bevoegd zijn inlichtingen omtrent de school en het onderwijs te ontvangen, wordt gebonden aan instemming van de ouders. De rijksinspectie is belast met het toezicht op een juiste uitvoering van de regeling. Met de V.N.G. zijn wij van oordeel dat in de huidige regeling de privacy van de ouders voldoende wordt beschermd. - 3 - Gelet op het vorenstaande bestaat er naar onze mening thans geen aanleiding meer om bij het Ministerie tegen de wijze van gegevensverzameling bezwaar aan te tekenen. Leeuwarden, 25 juni 1985. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden mr. G.J. te Loo Burgemeester mr. W.J.G. Reumer Secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Schriftelijke vragen) | 1985 | | pagina 7