- 2 - 3. de thans nog aanwezige poort met hek werk aan de Amelandsdwinger (eveneens naar ontwerp van architect P.J.H. Cuypers) voor een groot deel reeds ernstig beschadigd is? Is het college met mij van oordeel dat aan de "achterpastorie" een passende functie gegeven zal moeten worden? e. Dit is ons bekend. 5. De eigendom van de "achterpasto rie" berust niet bij de gemeente Leeuwarden. Het geven van een passende bestemming is derhalve primair een zaak van de eigenaar. Overigens verwijzen wij U naar ons antwoord onder vraag 3- Omdat het bedoelde gebouw, zoals dit nu staat te verpauperen (brand), ge vaar oplevert voor het monumentale kerkgebouw met toren - waaraan de ge meenschap enige miljoenen heeft besteed voor het behoud ervan - lijkt het dringend noodzakelijk hier op zeer korte termijn in te grijpen. Is het college hiertoe bereid? 6. De Raadsadviescommissie Ruimte lijke Ordening en Volkshuisvesting heeft op 3 maart 1987 in beginsel haar voorkeur uitgesproken voor een parkeergarage zonder bovenlaag met woningen. Voor de verdere planontwikkeling mogen wij U verwijzen naar het antwoord op vraag 3- Leeuwarden, 28 april 1987. V Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, Burgemeester. Secretaris. Aanhangsel nr. 6. Schriftelijke vragen als bedoeld in artikel 47 van het Reglement van Orde voor de Raad van de gemeente'Leeuwarden in verband met de procedure tot ontruiming van het pand Schoolstraat 5B, ingediend namens de P.A.L.- fractie door de raadsleden de heer W.G.J. Duyvendak en mevrouw A.K. Westra. Naar aanleiding van de door B. W. gevolgde procedure tot ontruiming van het pand Schoolstraat 5B willen wij U de volgende vragen voorleggen: Vraag: Antwoord: 1a. 1b. 1c. 1d. 2. Is het college met ons van mening, dat het anoniem kunnen dagvaarden van krakers ten on rechte is opgenomen in de Leeg- standwet (die mede door dit element wel als "anti-kraakwet" wordt aangeduid)? Is dat ook de reden waarom wethouder Timmermans (in het woonconsumentenoverleg van 24 februari 1987) ge zegd heeft, dat geen actief beleid zal worden gevoerd in deze betekenis van de Leeg standwet? Zo ja, waarom heeft U in dit geval wel gebruik gemaakt van deze mogelijkheid? Vreest U niet, dat het anoniem kunnen dagvaarden van krakers door een overheidsorgaan "stimule rend" of "drempelverlagend" kan werken voor particulieren om dit eveneens te gaan doen? Zo niet, bent U dan wel van mening, dat dit slechts in'het uiterste geval mag gebeuren? Wilt U op korte termijn de toepassing van de Leegstand- wet bespreken in de Raad? Het anoniem kunnen dagvaarden is op grond van artikel 18 van de Leeg- standwet opgenomen in artikel 5, eerste lid, onder 2, van het Wet boek van Burgerlijke Rechtsvorde ring en is derhalve te beschouwen als een normaal civielrechtelijk dagvaardingsmiddel. Deze wet is op de geëigende wijze via regering en parlement tot stand gekomen. Wij zien geen formele of inhoude lijke gronden om de mening van de vragenstellers te delen. Neen. De wethouder heeft in zijn namens het college gegeven antwoord de uitvoering van de publiekrechte lijke taken van de gemeente krach tens de Leegstandwet op het oog gehad. Immers in het woonconsumentenover leg (waarin ook de P.A.L.-fractie is vertegenwoordigd) d.d. 5 novem ber 1986 is voor wat betreft het anoniem dagvaarden, door de wethou der gesteld dat het college niet uitsluit dat de gemeente als eige naar van panden gebruik zal maken van deze mogelijkheid. Het is een ieder toegestaan om ge bruik te maken van de (in de wet vastgelegde) rechtsmiddelen. Dat gebeurt dagelijks vele malen. Een ieder zal dan ook van geval tot ge val, naar eigen inzicht moeten be oordelen of hij van bepaalde rechts middelen gebruik wil maken. De Leegstandwet legt de uitvoering ervan in handen van B. W. De Raad heeft ter zake dus geen bevoegdhe den. Bespreking van de wet kan slechts plaatsvinden in het kader van de verantwoordingsplicht van B. W.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Schriftelijke vragen) | 1987 | | pagina 6