2 2. In een gemeente als Leeuwarden zal door de relatief grote automobiliteit en de aanwezig heid van veel bedrijven, waar onder de vuilverbranding, de luchtverontreiniging sneller toenemen en een hogere waarde bereiken dan elders in de pro vincie. Toch is het enige meet punt (van de RIVM) in Balk gevestigd. Hoe waardeert het college deze situatie, mede gelet op het relatief grote aantal bejaarden in onze ge meente? 2. De belangrijkste bronnen van stikstofoxyden in de provin cie zijn het verkeer en de elektriciteitscentrale van het EPON in Noordbergum. In Leeuwarden is, naast import van buiten Leeuwarden, het verkeer de belangrijkste bron van stikstofoxyden. De emis sies van de vuilverbranding spelen in dit verband een ondergeschikte rol. Oorspronkelijk waren in de provincie Friesland vijf meet punten van het landelijk meet net. Uit de gegevens van deze meetpunten bleek dat een der gelijk fijnmazig net niet noodzakelijk was. Hierop is besloten het aantal meetpun ten te reduceren tot 2 (in Friesland). Deze staan in Balk en Cornjum. Met behulp van gegevens van het landelijk meetnet (waarbij ook enkele meetpunten in representatieve steden staan) is een goed beeld te krijgen, ook van de situatie in Leeuwarden. 3. Is het college van plan om op korte termijn in overleg te treden met de provincie en het RIVM, ten einde ook in Leeu warden een meetpunt voor smog- vorming te krijgen? (Te denken valt aan een tij delijk meetpunt voor de zomer maanden) 3. Met het opzetten van een meet punt is een bedrag van 20 k 50.000 gulden (afhankelijk van het meetpakket) gemoeid. Omdat de informatie van dit extra meetpunt slechts weinig meer waarde zal hebben is het niet nodig hierop aan te dringen. De provincie is overigens ook niet van plan het aantal meet punten uit te breiden met een meetpunt in Leeuwarden. 3 4. Wordt er op dit moment overleg gevoerd met de provincie, poli tie en de omliggende gemeenten voor het treffen van maatrege len, als de alarmfase voor smogvorming in de komende zo mermaanden wordt bereikt? Welke maatregelen worden daarbij door het college overwogen? Wordt overwogen: het autoverkeer in delen van de gemeente te verbie den; de vuilverbranding geheel of gedeeltelijk stil te leg gen; bedrijven te dwingen de uitstoot van stikstofdioxyde stil te leggen? Hoe wordt de politie hierbij betrokken en hoe wordt de be volking hiervan tijdig op de hoogte gesteld? 4. De provincie Friesland werkt met een model draaiboek. Dit draaiboek wordt in de loop van dit jaar afgestemd op de Frie se situatie. In het draaiboek zijn de te nemen stappen vast gelegd; daarbij behoort ook overleg met de gemeente Leeu warden als de voorgenomen maatregelen betrekking hebben op onze gemeente. Het nemen van dit soort maatregelen is een bevoegdheid van de Commis saris van de Koningin in de provincie. Dit neemt niet weg dat de Burgemeester hierom trent een verzoek kan indie nen. Maatregelen die kunnen worden genomen zijn: a. het geheel of gedeeltelijk verbod een inrichting, deel van een inrichting of toe stel, behorende tot een bij het uitvoeringsbesluit van de wet aangewezen kate- gorie, in werking te heb ben; b. een geheel of gedeeltelijk verbod een brandstof, beho rende tot een bij dit be sluit aangewezen kategorie, te gebruiken. Aan de provincie zal overigens worden gevraagd in overleg met de buurgemeenten een overleg te starten om een gezamenlijk draaiboek te maken. Wanneer bijzondere onstandig- heden op korte termijn zijn te verwachten of zich reeds voor doen, doet de Commissaris der Koningin hiervan mededeling door middel van radio en tele visie of op een andere door Gedeputeerde Staten te bepalen wijze. Zonodig laat hij deze mededeling vergezeld gaan van aanbevelingen voor door ver oorzakers van luchtverontrei niging of door de bevolking te nemen maatregelen. De te nemen maatregelen zijn afhankelijk van de aard van de

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Schriftelijke vragen) | 1989 | | pagina 19