2
2. In een gemeente als Leeuwarden
zal door de relatief grote
automobiliteit en de aanwezig
heid van veel bedrijven, waar
onder de vuilverbranding, de
luchtverontreiniging sneller
toenemen en een hogere waarde
bereiken dan elders in de pro
vincie. Toch is het enige meet
punt (van de RIVM) in Balk
gevestigd. Hoe waardeert het
college deze situatie, mede
gelet op het relatief grote
aantal bejaarden in onze ge
meente?
2. De belangrijkste bronnen van
stikstofoxyden in de provin
cie zijn het verkeer en de
elektriciteitscentrale van
het EPON in Noordbergum. In
Leeuwarden is, naast import
van buiten Leeuwarden, het
verkeer de belangrijkste bron
van stikstofoxyden. De emis
sies van de vuilverbranding
spelen in dit verband een
ondergeschikte rol.
Oorspronkelijk waren in de
provincie Friesland vijf meet
punten van het landelijk meet
net. Uit de gegevens van deze
meetpunten bleek dat een der
gelijk fijnmazig net niet
noodzakelijk was. Hierop is
besloten het aantal meetpun
ten te reduceren tot 2 (in
Friesland). Deze staan in Balk
en Cornjum. Met behulp van
gegevens van het landelijk
meetnet (waarbij ook enkele
meetpunten in representatieve
steden staan) is een goed
beeld te krijgen, ook van de
situatie in Leeuwarden.
3. Is het college van plan om op
korte termijn in overleg te
treden met de provincie en het
RIVM, ten einde ook in Leeu
warden een meetpunt voor smog-
vorming te krijgen?
(Te denken valt aan een tij
delijk meetpunt voor de zomer
maanden)
3. Met het opzetten van een meet
punt is een bedrag van 20 k
50.000 gulden (afhankelijk van
het meetpakket) gemoeid. Omdat
de informatie van dit extra
meetpunt slechts weinig meer
waarde zal hebben is het niet
nodig hierop aan te dringen.
De provincie is overigens ook
niet van plan het aantal meet
punten uit te breiden met een
meetpunt in Leeuwarden.
3
4. Wordt er op dit moment overleg
gevoerd met de provincie, poli
tie en de omliggende gemeenten
voor het treffen van maatrege
len, als de alarmfase voor
smogvorming in de komende zo
mermaanden wordt bereikt? Welke
maatregelen worden daarbij door
het college overwogen? Wordt
overwogen:
het autoverkeer in delen
van de gemeente te verbie
den;
de vuilverbranding geheel
of gedeeltelijk stil te leg
gen;
bedrijven te dwingen de
uitstoot van stikstofdioxyde
stil te leggen?
Hoe wordt de politie hierbij
betrokken en hoe wordt de be
volking hiervan tijdig op de
hoogte gesteld?
4. De provincie Friesland werkt
met een model draaiboek. Dit
draaiboek wordt in de loop van
dit jaar afgestemd op de Frie
se situatie. In het draaiboek
zijn de te nemen stappen vast
gelegd; daarbij behoort ook
overleg met de gemeente Leeu
warden als de voorgenomen
maatregelen betrekking hebben
op onze gemeente. Het nemen
van dit soort maatregelen is
een bevoegdheid van de Commis
saris van de Koningin in de
provincie. Dit neemt niet weg
dat de Burgemeester hierom
trent een verzoek kan indie
nen.
Maatregelen die kunnen worden
genomen zijn:
a. het geheel of gedeeltelijk
verbod een inrichting, deel
van een inrichting of toe
stel, behorende tot een
bij het uitvoeringsbesluit
van de wet aangewezen kate-
gorie, in werking te heb
ben;
b. een geheel of gedeeltelijk
verbod een brandstof, beho
rende tot een bij dit be
sluit aangewezen kategorie,
te gebruiken.
Aan de provincie zal overigens
worden gevraagd in overleg met
de buurgemeenten een overleg
te starten om een gezamenlijk
draaiboek te maken.
Wanneer bijzondere onstandig-
heden op korte termijn zijn te
verwachten of zich reeds voor
doen, doet de Commissaris der
Koningin hiervan mededeling
door middel van radio en tele
visie of op een andere door
Gedeputeerde Staten te bepalen
wijze. Zonodig laat hij deze
mededeling vergezeld gaan van
aanbevelingen voor door ver
oorzakers van luchtverontrei
niging of door de bevolking te
nemen maatregelen.
De te nemen maatregelen zijn
afhankelijk van de aard van de