Gezien de inhoud van deze plannen voor
zien wij een spanningsveld t.a.v. de
reeds aanwezige en mogelijk te ontwik
kelen woonfunctie en het terrassenplan.
In de loop van 1991 zal onderzoek
verricht worden naar de toekomstige
functie van de door de gemeente te
verlaten panden; ook zal een evaluatie
plaatsvinden van het gevoerde horecabe-
leid (horecanota, bestemmingsplannen,
sluitingstijden). Daarnaast ligt het in
het voornemen in 1991 te starten met
een plan ter verhoging van de attrac-
tiewaarde van de Binnenstad. Deze
onderzoeken zullen, tezamen met datgene
wat door de Stichting de Vijzel is
aangedragen en de voornemens uit de
nota toeristisch beleid, uitsluitsel
verschaffen over de toekomst van het
Gouveneursplein
Leeuwarden, 7 februari 1991
Burgemeester én Wethouders van Leeuwarden,
Aanhangsel nr. 2
Antwoorden op schriftelijke vragen als bedoeld in artikel 47, eer3te lid
van het Reglement van orde voor de vergaderingen van de Raad der ge
meente Leeuwarden, ingediend door de raadsleden J. van Olffen en E.
Janssen, namens de P.v.d.A.-fractie met betrekking tot de verkeerson
veiligheid in de wijk Aldlfin.
1. Heeft het college van B en W overleg
gevoerd met het wijkcomité in Aldl&n
over de verkeers(on)veiligheid in de
wijk en zo ja, wat was hiervan dan
het resultaat?
Namens het college heeft wethouder
Timmermans naar aanleiding van het
eerste dodelijke ongeval samen met een
verkeersdeskundige overleg gehad met de
wijkvertegenwoordiging en de ouderraden
van de lagere scholen.
De wijk had de voorkeur voor de aanpak
van de knelpunten in de Keizerskroon en
het Zenegroen daar deze straten als
enige gereageerd hadden op een algemene
oproep in de wijkkrant met betrekking
tot verkeersveiligheidsproblemen. De
wijk ziet wel in, dat de hoofdknelpun
ten op de Weideflora/Stinzenflora lig
gen, maar gaat er vanuit, dat voor
60.000,- daar vooral met betrekking
tot de snelheid niet iets fundamenteels
aan gedaan kan worden.
2. Is het college van B en W van mening
dat door deze ongelukken en de onrust
die ze in de wijk veroorzaken, een
heroverweging van de prioriteits
stelling van de nota Verkeersluwe
Gebieden op zijn plaats is?
Rationeel gezien, geven de hierbedoelde
ongelukken in deze wijk, mede ook gelet
op de toedracht hiervan, ons geen
aanleiding de prioriteitsstelling van
de nota Verkeersluwe Gebieden, te
heroverwegen.
3. Indien het college geen kans ziet de
beoogde maatregelen vervroegd uit te
voeren, willen wij u nadrukkelijk
vragen of u nog mogelijkheden ziet
om door middel van tijdelijke maat-
-regelen op korte termijn de verkeers
snelheid op de Stinzenflora te beper
ken?
In overleg met de wi jkorganisatie
zullen wij nu binnen het beschikbare
budget de mogelijkheden nagaan die er
zijn om te trachten het hoofdknelpunt
op de Weideflora/Stinzenf lora zo spoe
dig en zo goed mogelijk op te lossen.
Leeuwarden, 7 februari 1991
Burgemeester en| Wethouders van Leeuwarden,