loco
Vraag. 2.
Is een gemeenschappelijk optreden
van Leeuwarden en Hengelo te over
wegen, teneinde bij het Ministerie
van Defensie te bewerkstelligen dat
oefenvluchten in Nederland met
F 16's drastisch worden verminderd
of - liever nog - geheel worden
gestopt?
In de onder 1. bedoelde brief wordt
geconstateerd, dat een structureel
beleid ten aanzien van oefenvluchten
boven verstedelijkte gebieden ont
breekt. Vervolgens wordt er in de
brief op aangedrongen, dat de
bewindslieden van Defensie op korte
termijn een verbod afkondigen op
zogeheten circuitvluchten en gewone
vluchten boven de bebouwde kom en
boven andere plaatsen waar veel
mensen bijeen zijn. Bovendien zal
ook het aanvliegen en stijgen boven
de bebouwde kom zoveel mogelijk
moeten worden vermeden.
Wat de reactie op één en ander be
treft geldt hetzelfde als hierboven
aan het eind van antwoord 1. is ver
meld
Vraag 3.
Wil het College bij het Ministerie
de garantie proberen te krijgen dat
een eventuele vermindering van het
aantal F 16's op vliegveld Twente
niet zal betekenen dat het aantal
vliegtuigen in Leeuwarden zal toe
nemen?
Antwoord
Er is op dit moment geen enkele
aanleiding om te veronderstellen dat
het ongeluk in Hengelo en alle on
rust die dit heeft veroorzaakt zal
leiden tot herbelegging van de mili
taire vliegbases in ons land. Wij
zien dan ook geen reden stappen te
ondernemen zoals u bedoelt. Te min
der omdat nog maar kort geleden,
namelijk in december 1991, de meest
recente beleidsvisie van het Mini
sterie kenbaar is geworden waar het
gaat om de belegging van de ver
schillende vliegbases. Deze visie is
neergelegd in de Evaluatienota
Structuurschema Militaire Terreinen.
Leeuwarden, 18 maart 1992
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden
Burgemeester
In deze nota staat, dat op grond van
eisen van doelmatigheid gestreefd
moet worden naar concentratie van
jachtvliegtuigen op de vliegbases
Leeuwarden, Twente en Volkel. Op de
twee eerstgenoemden zal het aantal
vliegtuigen toenemen met respectie
velijk veertien en vier; terwijl op
Volkel het aantal vliegtuigen gelijk
blijft. Om na deze herbelegging te
kunnen voldoen aan de geluidszone
ring ingevolge het Structuurschema
Militaire Terreinen zal het aantal
starts en landingen moeten worden
beperkt. Hiervoor worden in de nota
enkele mogelijkheden aangegeven. De
Evaluatienota is overigens voor een
eerste vragenronde al behandeld in
de vaste commissie voor defensie.
Daarbij zijn ondermeer vragen ge
steld over de eventuele wijziging
van de geluidszones bij Leeuwarden
en Twente als gevolg van deze her
belegging. Enkele dagen geleden
heeft beantwoording van deze vragen
plaatsgevonden. Daarbij is aangege
ven, dat de geluidszonering zoals
die in het Structuurschema Militaire
Terreinen is vastgelegd, niet gewij
zigd zal worden.