Aanhangsel nr. 7.
Antwoord van Burgemeester en Wethouders op schriftelijke vragen als bedoeld
in artikel 47, eerste lid van het Reglement van orde voor de vergaderingen
van de Raad der gemeente Leeuwarden, ingediend door mevrouw Y.A. Dijkstra-
Mol en de heer B. Bilker namens de CDA-fractie inzake een Chinees lakkabi-
net, afkomstig uit Leeuwarden, dat zich nu in het Rijksmuseum te Amsterdam
bevindt
Vragen:
Antwoorden:
1. Is het u bekend dat genoemd
lakkabinet, thans in het
Rijksmuseum in Amsterdam,
afkomstig is uit het Stad
houderlijk Hof te Leeuwarden
waar het in 1881 verwijderd
is, kort voor de toenmalige
restauratie
Jawel, dat is bekend.
In het interieur uit de Barokperi
ode speelt het Oosterse lakwerk
een bijzondere rol. Reeds in het
begin van de 17e eeuw werden door
de Hollanders uit China en Japan
verlakte voorwerpen aangevoerd.
Een bijzonder fraai voorbeeld van
een dergelijk 17e eeuws kastje van
Japans lakwerk uit het bezit van
Nanne Ottema, staat opgesteld in
de Prinses Maria Louise Kamer van
Museum het Princessehof
Aan dit meubelstuk heeft Prof. Dr.
H. van Os vorig jaar nog ruime
aandacht geschonken in één van
zijn bekende televisievoordrachten
"Museumschatten"
Echter, uit China betrok men ook
schermen, die men in sommige ge
vallen als betimmering van kleine
re vertrekken aanbracht. Zo bevon
den zich in het Huis Honselaars-
dijk en in Huis Ten Bosch met lak
werk beschoten vertrekken, en deze
behoren op hun gebied tot zeld
zaamheden in Europa.
Een bijzonder voorbeeld van deze
17e eeuwse lakwerkpanelen bevindt
zich in het Rijksmuseum te Amster
dam dat afkomstig is uit het pa
leis der Stadhouders te Leeuwar
den.
Daar de afmetingen blijkbaar niet
pasten bij de beschikbare ruimte,
heeft men enige panelen moeten
verzagen, een werkwijze die reeds
in de 17e eeuw de verontwaardiging
van een man als Constantijn Huy-
gens opwekte.
De uit Leeuwarden afkomstige delen
bestaan uit drie verschillende
Chinese schermen van lakwerk, ie
der bestaande uit twaalf bladen,