A
die tot één betimmering zijn ver
werkt. De schermen zijn uitgevoerd
in de zogenoemde Coromandel-lak-
techniek en vertonen op een zwarte
grond in reliëf landschappen en
gebouwen met figuren binnen randen
met dieren, of gebruiksvoorwerpen
en bloemen. De schermen, waarvan
er twee nagenoeg gelijke composi
tie vertonen, zijn geplaatst op
een lage lambrizering, die op een
zwarte grond versierd is met een
opengewerkt gebeeldhouwd acanthus
rankenornament in verguld linde
hout, doorvlochten met takken van
rozenbottels, hulst en eikenloof.
De lambrizering heeft boven en
onder een geprofileerde lijst.
Boven de schermen is een vergulde
houten kroonlijst aangebracht, die
een palmettenrand vertoont.
Van twee der schermen ontbreken
stukken. Achter op één der scher
men staat het jaartal 1808, dat
betrekking heeft op een herplaat
sing. In 1880 is het kabinet ge
schonken door het Koninklijk Huis
aan het Rijksmuseum te Amsterdam
en nog in hetzelfde jaar overge
bracht. Het behoort tot de bijzon
derheden binnen het algemeen Ne
derlands kunstbezit.
2. Acht u het gewenst dat in
het kader van "Leeuwarden
Hofstad" en het Leeuwarder
beleid voor cultuur-toerisme
deze Chinese lakpanelen weer
op hun plaats van oorsprong
terug komen?
Neen, ten gevolge van de ingrij
pende verbouwingen van het voorma
lig Stadhouderlijk Hof sedert
1880, zou terugplaatsing van het
kabinet moeilijk in overeenstem
ming zijn te brengen met de hui
dige aard en karakter van het ge
bouw.
3. Of zou het genoemd kabinet
beter op zijn plaats zijn in
het Nationaal Museum van Ke
ramiek "Het Princessehofte
Leeuwarden, zodat het karak
ter van dit museum daardoor
versterkt wordt.
Het plaatsen van het lakkabinet
uit het Rijksmuseum in Museum Het
Princessehof zou uiteraard inte
ressant zijn voor dat museum, dat
daardoor een zeldzaam en interna
tionaal befaamd kunstwerk aan zijn
reeds beroemde verzamelingen zou
toevoegen. Het zou heel goed het
gebruik van blauw-wit chinees por
selein uit de 17e eeuw in vorste
lijke collecties kunnen onderstre
pen.
2