Aanhangsel nr. 1 Antwoord op schriftelijke vragen als bedoeld in artikel 47, eerste lid van het Reglement van orde voor de vergaderingen van de Raad der gemeente Leeuwarden, ingediend door de raadsleden G. Krol en A.P. Terpstra, namens de CDA-fractie, over de problematiek ter zake van verkeersremmers in busroutes Onlangs is in de Commissie Milieu en Stadsbeheer gesproken over verkeers- remmende maatregelen in de wijken Lekkumerend, Westeinde, Aldlên en Huizum- West Een onderdeel daarvan waren de gevolgen voor Fram en brandweer ten aanzien van doorstroming en bereikbaarheid. Opmerkingen van de Fram aangaande de zorg van vertraging in de stadsbusrou tes waren volgens de wethouder belast met voornoemde zaken "standaard" opmerkingen en zouden niet kunnen leiden tot of financiële schadeclaims q£_ vertragingen in de stadsbusroutes. Inmiddels hebben de chauffeurs van de Fram besloten tot actie over te gaan en op bepaalde stadsbusroutes alternatieven te gebruiken voor routes met verkeersremmers. (Aldlan, Heechterp/Schieringen en Lekkumerend) Hierdoor worden bepaalde delen van de stad niet meer bereikt door het openbaar vervoer wat met name negatieve consequenties heeft voor ouderen en gehandicapten Een ontwikkeling waar wij ontevreden over zijn. Vragen: 1. Is het college op de hoogte van de acties van de Fram- chauffeurs om bepaalde rou tes met verkeersremmers te mijden? 2. Is het college met ons van mening dat wanneer door ver keersremmers de stadsbusrou tes niet meer conform de planning kunnen worden bere den en/of daardoor meer fi nanciën moeten worden uitge trokken, het dan verstandig is de te plaatsen en/of ge plaatste verkeersremmers te heroverwegen? 3. Bent u met ons van mening dat het verstandig is zo spoedig mogelijk met de Fram Antwoorden: Gelet op de samenhang van de ge stelde vragen is de beantwoording in één geheel samengevat. De actie van de Fram-chauffeurs is ons bekend. De gemeenteraad heeft zich duidelijk als doel gesteld woongebieden verkeersluw te maken en daarbij tot het reduceren van de snelheid van het gemotoriseerde verkeer. Dit kan, waar de busroute door een woonwijk loopt, reis- snelheid en comfort van de bussen nadelig beïnvloeden. Aangezien de Fram dit als direct betrokkene het beste kan beoorde len, worden de plannen om reactie aan de Fram toegezonden. Onlangs is o.m. gebleken dat de plannen en de beoordeling door de Fram - hoofdkantoor Heerenveen - niet of nauwelijks bij de Fram - rayon

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Schriftelijke vragen) | 1992 | | pagina 1