naast aanmerkelijke investeringen
ook forse bedragen aan onderhoud.
Het zijn juist de onderhoudsdure
elementen die in de loop der jaren
wegens bezuinigingen zijn afge
schaft en wij overwegen dan ook
niet dergelijke elementen in het
park terug te brengen.
Leeuwarden, 19 mei 1992.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
Aanhangsel nr. 12
Antwoord van Burgemeester en Wethouders op schriftelijke vragen
als bedoeld in artikel 47, eerste lid van het Reglement van Orde
voor de vergaderingen van de Raad der gemeente Leeuwarden, in
gediend door de heer J. van Olffen namens de PvdA-fractie naar
aanleiding van het kabinetsbesluit voor de decentralisatie van de
AAW-voorzieningen naar de gemeenten.
Inleiding
De decentralisatievoorstellen van het Kabinet hebben betrekking
op de AAW-leefvoorzieningen en de Regeling Geldelijke Steun
Huisvesting Gehandicapten. Landelijk gaat het om een bedrag van
1 miljard gulden wat toegevoegd moet gaan worden aan het Gemeen
tefonds. De essentie van de voorstellen is om de uitvoering van
de zorgvoorzieningen voor gehandicapten grotendeels over te
dragen aan de gemeenten. Het betreft nieuwe taken waarvoor de
gemeente Leeuwarden de uitvoering zowel beleidsmatig als
organisatorisch op zich moet gaan nemen.
De AAW-voorzieningen zijn tot op heden uitsluitend toegankelijk
voor mensen jonger dan 65 jaar. In de toekomst zullen ook
65-plussers gebruik kunnen maken van het pakket leefvoorzienin-
gen. Uitgangspunt in het kabinetsvoorstel is budgettaire neutra
liteit. Als tegelijk de doelgroep waarvoor de zorgplicht van de
gemeente geldt, verdubbeld wordt, zal de consequentie zijn dat de
gemeente in de toekomst uitvoering moet gaan geven aan een
regeling waarbij het bestaande voorzieningenniveau gehalveerd
moet worden. De wijze waarop in de toekomst aan de halvering van
het voorzieningenniveau inhoud wordt gegegeven, zo blijkt uit het
kabinetsvoorstel, is onderwerp van gemeentelijk beleid.
1