moment niet opportuun in afwachting van de in voorbereiding zijnde nota van
de dienst Welzijn en in het licht van de grondgedachte, dat bij de tot
standkoming van een stedelijke woonconsumentenorganisatie, gehuisvest op
een lokatie reeds per definitie een zekere bundeling plaatsvindt. Wel zou
ook in dit proces verder gekeken kunnen worden naar verdere verwijsfuncties
en het aanhaken van aktiviteiten bij andere instellingen. Ik maak daarbij
nog de volgende kanttekeningen. Het HSB en het PEL vervullen beide een
(beperkte) rol in het informatie- en advieswerk op het terrein van de
volkshuisvesting. Bij het HSB vormt dit een wezenlijk onderdeel van het
takenpakket van de beroepskracht. Nu in de voorgestelde beleidsoptie de
helft van de tijd van deze kracht wegvalt komt noodgedwongen het accent
sterker dan voorheen te liggen op de belangenbehartiging. Het HSB c.q. de
centrale stedelijke huurdersorganisaties zal zich daarbij meer moeten
richten op de collectieve belangenbehartiging op stedelijk niveau en de
ondersteuning van huurdersgroepenGegeven deze ontwikkeling mag niet
worden verwacht, dat er op korte termijn een verdere bundeling met andere
stedelijke informatie- en adviesfuncties plaats kan vinden, omdat de be-
langbehartiging vanuit de woonconsumentenorganisaties daar niet goed in
past.
d. Conclusie.
Het geheel overziend kom ik tot de conclusie, dat via het hierboven
geformuleerde denkmodel in een overgangsperiode van 1 jaar toegewerkt kan
worden naar een centrale stedelijke woonconsumentenorganisatie met gebruik
making van gelden uit de woonconsumentenpot sociale vernieuwing. Ik ben er
daarbij van uitgegaan, dat ook de door het HSB voorgestane beleidslijn
verdere uitwerking krijgt. Dat wil zeggen, dat de centrale stedelijke
huurdersorganisatie voor een belangrijk deel wordt gefinancierd met
bijdragen van huurders en verhuurders. Ik ga er ook vanuit, dat van
woningcorporatie-zijde het belang wordt ingezien van een stedelijke
huurders- c.q. woonconsumentenorganisatie.
3. Verdeling gemeenteli jke woonconsumentenbudget onderdeel van het verdeel-
besluit Sociale vernieuwing 1992.
Voor 1992 is een gemeentelijk woonconsumentenbudget beschikbaar van
afgerond f 67.000,= Daaraan kan worden toegevoegd een vrijgevallen bedrag
van f 1500,= uit het jaar 1990 wegens het opheffen van de initiatiefgroep
Duplex SweelinckstraatHet overschot op rekeningsbasis uit de daaraan
voorgaande jaren is bestemd voor de overgangsmaatregelen 1993, zoals
hiervoor omschreven.
Met inachtneming van de door mij voorgestane wijzigingen in de toedeling
voor volgende jaren en de bij de inleiding genoemde ontwikkelingen, lijkt
mij een pas op de plaats voor wat betreft de definitieve toekenning van
strukturele subsidies voor het jaar 1992 reëel. Gebaseerd op de toedeling
van het vorige jaar komt dan de volgende verdeling tot stand:
HSB: f 26.000,= (gevraagd: f 31.000,=);
PEL: f 13.000,= (gevraagd: f 23.374,=);
VAC: f 7.800,=
SSHLf 5.000,=
tot: f 51.800,=
8
Er
resteert voor toekenning incidentele aanvragen een bedrag
van f 16700
(f
68.500,= minus f 51.800,=);
De
volgende aanvragen om incidenteel subsidie liggen voor:
1
Buro sociale raadslieden:
f
4.000.=
2.
PEL onderzoek sociale gevolgen niet- en moeilijk plaatsb
.f
3.395,=
3.
Werkgroep maisonnettes Heechterp:
f
1.500,=
4.
Aktiekomitee Bloemenbuurt
f
1.105,=
5.
PEL tijdelijk extra kantoorruimte spreekuur:
f
2.400,-
6.
PEL klachtenspreekuur:
f
1.500.=
7.
HSB jubileum 5 jaar bestaan:
f
2.500,=
8.
Huurdersvereniging Pensioenfondsen Camminghaburen
f
1.500,=
totaal beslag op incidenteel budget voor 1992: f17.900,=
De vraag overstijgt het budget met f 1200,= (f 17.900,= minus fl6.700,=).
Alle aanvragen komen in principe in aanmerking voor toekenning. Er zal
daarom zoals gebruikelijk is een onderlinge vergelijking en afweging van
aanvragen plaats moeten vinden. Ik loop daarom de aanvragen langs en
voorzie deze van een korte kanttekening.
ad 1. Buro Sociale Raadslieden:
projekt: startkosten computerprogramma subsidie-zoeker ad f 4000,=.
Het betreft hier de ontwikkeling van een computerprogramma, dat door raiddel
van een eenvoudig toetsenbord door klanten zelf bediend wordt. De exploita
tie-kosten worden reeds gesubsidieerd in het kader van de sociale vernieu
wing. De aanleiding voor dit verzoek via de woonconsumentenpot wordt gevormd
door een belangrijk accent op de informatie van vnlkshuisvestingssubsidies
te leggen. Aangezien hier ook nog andere informatie- en adviesfuncties mee
worden verricht zou een zekere korting op het gevraagde bedrag verdedigbaar
zijn, maar uit informatie blijkt dat ook andere fondsen nog hieraan
meebetalen
Advies
Ik adviseer daarom toch het gevraagde bedrag van f 4000,= te honoreren.
ad 2. PEL:
Onderzoek sociale gevolgen van het beleid van de woningcorporaties met
betrekking tot niet- en moeilijk plaatsbare woningzoekenden ad f 3395,=.
Voor het jaar 1991 werd reeds een incidenteel subsidie toegekend van
f 2500,=. Destijds werd een korting toegepast wegens de beperkte beschikba
re subsidiemiddelen. Het onderzoek blijkt hierdoor niet uitvoerbaar. Gelet
op het belang van het onderzoek en de inmiddels uitgewerkte onderzoeksopzet
acht ik het reeel thans het ontbrekende bedrag te honoreren.
Advies: vervolgaanvraag voor genoemd onderzoek ad f 3395,= thans toekennen.
ad 3. Startsubsidie werkgroep maisonnettes Heechterp:
Dergelijke aanvragen worden als regel met een normbedrag van f 1500,=
gehonoreerd. Ik zie geen aanleiding hiervan af te wijken.
Advies: f 1500,= toekennen.