moment niet opportuun in afwachting van de in voorbereiding zijnde nota van de dienst Welzijn en in het licht van de grondgedachte, dat bij de tot standkoming van een stedelijke woonconsumentenorganisatie, gehuisvest op een lokatie reeds per definitie een zekere bundeling plaatsvindt. Wel zou ook in dit proces verder gekeken kunnen worden naar verdere verwijsfuncties en het aanhaken van aktiviteiten bij andere instellingen. Ik maak daarbij nog de volgende kanttekeningen. Het HSB en het PEL vervullen beide een (beperkte) rol in het informatie- en advieswerk op het terrein van de volkshuisvesting. Bij het HSB vormt dit een wezenlijk onderdeel van het takenpakket van de beroepskracht. Nu in de voorgestelde beleidsoptie de helft van de tijd van deze kracht wegvalt komt noodgedwongen het accent sterker dan voorheen te liggen op de belangenbehartiging. Het HSB c.q. de centrale stedelijke huurdersorganisaties zal zich daarbij meer moeten richten op de collectieve belangenbehartiging op stedelijk niveau en de ondersteuning van huurdersgroepenGegeven deze ontwikkeling mag niet worden verwacht, dat er op korte termijn een verdere bundeling met andere stedelijke informatie- en adviesfuncties plaats kan vinden, omdat de be- langbehartiging vanuit de woonconsumentenorganisaties daar niet goed in past. d. Conclusie. Het geheel overziend kom ik tot de conclusie, dat via het hierboven geformuleerde denkmodel in een overgangsperiode van 1 jaar toegewerkt kan worden naar een centrale stedelijke woonconsumentenorganisatie met gebruik making van gelden uit de woonconsumentenpot sociale vernieuwing. Ik ben er daarbij van uitgegaan, dat ook de door het HSB voorgestane beleidslijn verdere uitwerking krijgt. Dat wil zeggen, dat de centrale stedelijke huurdersorganisatie voor een belangrijk deel wordt gefinancierd met bijdragen van huurders en verhuurders. Ik ga er ook vanuit, dat van woningcorporatie-zijde het belang wordt ingezien van een stedelijke huurders- c.q. woonconsumentenorganisatie. 3. Verdeling gemeenteli jke woonconsumentenbudget onderdeel van het verdeel- besluit Sociale vernieuwing 1992. Voor 1992 is een gemeentelijk woonconsumentenbudget beschikbaar van afgerond f 67.000,= Daaraan kan worden toegevoegd een vrijgevallen bedrag van f 1500,= uit het jaar 1990 wegens het opheffen van de initiatiefgroep Duplex SweelinckstraatHet overschot op rekeningsbasis uit de daaraan voorgaande jaren is bestemd voor de overgangsmaatregelen 1993, zoals hiervoor omschreven. Met inachtneming van de door mij voorgestane wijzigingen in de toedeling voor volgende jaren en de bij de inleiding genoemde ontwikkelingen, lijkt mij een pas op de plaats voor wat betreft de definitieve toekenning van strukturele subsidies voor het jaar 1992 reëel. Gebaseerd op de toedeling van het vorige jaar komt dan de volgende verdeling tot stand: HSB: f 26.000,= (gevraagd: f 31.000,=); PEL: f 13.000,= (gevraagd: f 23.374,=); VAC: f 7.800,= SSHLf 5.000,= tot: f 51.800,= 8 Er resteert voor toekenning incidentele aanvragen een bedrag van f 16700 (f 68.500,= minus f 51.800,=); De volgende aanvragen om incidenteel subsidie liggen voor: 1 Buro sociale raadslieden: f 4.000.= 2. PEL onderzoek sociale gevolgen niet- en moeilijk plaatsb .f 3.395,= 3. Werkgroep maisonnettes Heechterp: f 1.500,= 4. Aktiekomitee Bloemenbuurt f 1.105,= 5. PEL tijdelijk extra kantoorruimte spreekuur: f 2.400,- 6. PEL klachtenspreekuur: f 1.500.= 7. HSB jubileum 5 jaar bestaan: f 2.500,= 8. Huurdersvereniging Pensioenfondsen Camminghaburen f 1.500,= totaal beslag op incidenteel budget voor 1992: f17.900,= De vraag overstijgt het budget met f 1200,= (f 17.900,= minus fl6.700,=). Alle aanvragen komen in principe in aanmerking voor toekenning. Er zal daarom zoals gebruikelijk is een onderlinge vergelijking en afweging van aanvragen plaats moeten vinden. Ik loop daarom de aanvragen langs en voorzie deze van een korte kanttekening. ad 1. Buro Sociale Raadslieden: projekt: startkosten computerprogramma subsidie-zoeker ad f 4000,=. Het betreft hier de ontwikkeling van een computerprogramma, dat door raiddel van een eenvoudig toetsenbord door klanten zelf bediend wordt. De exploita tie-kosten worden reeds gesubsidieerd in het kader van de sociale vernieu wing. De aanleiding voor dit verzoek via de woonconsumentenpot wordt gevormd door een belangrijk accent op de informatie van vnlkshuisvestingssubsidies te leggen. Aangezien hier ook nog andere informatie- en adviesfuncties mee worden verricht zou een zekere korting op het gevraagde bedrag verdedigbaar zijn, maar uit informatie blijkt dat ook andere fondsen nog hieraan meebetalen Advies Ik adviseer daarom toch het gevraagde bedrag van f 4000,= te honoreren. ad 2. PEL: Onderzoek sociale gevolgen van het beleid van de woningcorporaties met betrekking tot niet- en moeilijk plaatsbare woningzoekenden ad f 3395,=. Voor het jaar 1991 werd reeds een incidenteel subsidie toegekend van f 2500,=. Destijds werd een korting toegepast wegens de beperkte beschikba re subsidiemiddelen. Het onderzoek blijkt hierdoor niet uitvoerbaar. Gelet op het belang van het onderzoek en de inmiddels uitgewerkte onderzoeksopzet acht ik het reeel thans het ontbrekende bedrag te honoreren. Advies: vervolgaanvraag voor genoemd onderzoek ad f 3395,= thans toekennen. ad 3. Startsubsidie werkgroep maisonnettes Heechterp: Dergelijke aanvragen worden als regel met een normbedrag van f 1500,= gehonoreerd. Ik zie geen aanleiding hiervan af te wijken. Advies: f 1500,= toekennen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Schriftelijke vragen) | 1992 | | pagina 39