loco
Bestuurszaken Gemeente Jeeuwarden
Aan het College van Gedeputeerde Staten
van de Provincie Friesland
Postbus 20120
8900 HM LEEUWARDEN
i HOOFDINFRASTRUCTUUR WEGEN
l -w Kt HUH t k r
Oiis kenmerk l
\m» im* Staf Bestuursondersteuning
iXhiikuMhimiiuT 058 92 42 52
i Ui .mi 20 juli 1993
Geachte College,
Tdclix 0S8 IS -W
Telex 4f*S 3 2
PoMiwni. Met verbijstering hebben wij in de krant van 14 juli 1993 kennis genomen van het
Fn.dnuiB.inL nm i js' standpunt van uw college om bij het Kabinet te gaan pleiten voor de zoge
naamde zuidelijke oost-west verbinding in de provincie Friesland. Na uw recente
misser om niet met "het trekpaard van de Friese economie', zoals in uw college
programma Leeuwarden omschreven wordt, te praten over de ontwikkeling van
mega-parken, heeft u nu weer plannen ontwikkeld zonder daarover met de
meest betrokkenen te overleggen. Wij vinden dit een slechte zaak voor de
ontwikkeling van Friesland.
Minstens zo verontrustend vinden wij de politieke visie die getuige recente
uitspraken van een lid van uw college ten grondslag ligt aan uw keuze: alleen
kijkend naar uw zeer recente ervaringen met het oprichten van een vliegasterrein
tussen Hariingen en Franeker wordt bijna straffend afgezien van de verbeteringen
van de weginfrastructuur bij Midlum en in het tracé Marssum-Drachten. Buck
Consultants kiest juist voor deze weginfrastructuur en die keuze ondersteunen
wij volledig. Onze ondersteuning is gebaseerd op de lange termijn visie die
neergelegd is in het Knooppuntprofiel-Leeuwarden. Dit profiel is op ambtelijk als
bestuurlijk niveau mede ontwikkeld door de Provincie, de gemeenten Hariingen,
Franeker, Sneek, Drachten, Heerenveen en Dongeradeel, maa kon ook genade
vinden bij de leden van de zogenaamde "klankbordgroep bedrijfsleven'. In dit
profiel wordt getracht aan te geven hoe, met in achtneming van het Rijksbeleid
in deze, de knooppuntregio kan groeien naar een regio op eigen kracht. Daain
zitten naa onze mening niet alleen daf ontwikkelingsinstrumenten voor de
gemeente Leeuwaden maar voor de gehele regio, inclusief dwasverbanden
naa de andere naastgelegen Stedelijke Knooppunten. Door uw keuze schaadt
u naa onze mening niet alleen de centrale knooppuntgemeente, maar schaadt
u ook onder andere de ontwikkelingsmogelijkheden van de assen Leeuwaden-
Hariingen en Leeuwaden-Drachten, schaadt u de ontwikkelingskansen van het
Stadsgewest Leeuwaden, en verbreekt u de noodzakelijke relatie met de
noordelijke RandstacMeugef en het stedelijk Knoop-
Vraag 4.
Welke stappen onderneemt het colle
ge om de provincie alsnog tot in
keer te brengen?
Inmiddels hebben wij bij brief van
20 juli 1993 (bijgevoegd) aan het
College van GS onze verbijstering
en zorg uitgesproken.
Gezamenlijk met de Colleges van
B. W. van de gemeenten Franekera-
deel, Har 1ingen en Menaldumadeel
hebben wij op 21 juli 1993 aan GS
het Ontwikkelingsperspectief voor
de Westergo-zone aangeboden. In dit
perspectief wordt het belang van de
noordelijke oost-west-verbinding
benadrukt en wordt gepleit voor
verdubbeling van de verbinding
Zurich-Midlum en voor aanleg van
het wegvak Marssum-Werpsterhoek.
Het ontwikkelingsperspectief wordt
binnenkort aan u voorgelegd in het
kader van de gezamenlijke reactie
van de gemeenten op het ontwerp-
Streekplan 1994. Datzelfde geldt
voor de reactie van de gemeente
Leeuwarden hierop.
Ook langs die weg trachten wij de
provincie alsnog tot inkeer te
brengen.
Leeuwarden, 31 augustus 1993.
2
Bi|U^t n