loco Bestuurszaken Gemeente Jeeuwarden Aan het College van Gedeputeerde Staten van de Provincie Friesland Postbus 20120 8900 HM LEEUWARDEN i HOOFDINFRASTRUCTUUR WEGEN l -w Kt HUH t k r Oiis kenmerk l \m» im* Staf Bestuursondersteuning iXhiikuMhimiiuT 058 92 42 52 i Ui .mi 20 juli 1993 Geachte College, Tdclix 0S8 IS -W Telex 4f*S 3 2 PoMiwni. Met verbijstering hebben wij in de krant van 14 juli 1993 kennis genomen van het Fn.dnuiB.inL nm i js' standpunt van uw college om bij het Kabinet te gaan pleiten voor de zoge naamde zuidelijke oost-west verbinding in de provincie Friesland. Na uw recente misser om niet met "het trekpaard van de Friese economie', zoals in uw college programma Leeuwarden omschreven wordt, te praten over de ontwikkeling van mega-parken, heeft u nu weer plannen ontwikkeld zonder daarover met de meest betrokkenen te overleggen. Wij vinden dit een slechte zaak voor de ontwikkeling van Friesland. Minstens zo verontrustend vinden wij de politieke visie die getuige recente uitspraken van een lid van uw college ten grondslag ligt aan uw keuze: alleen kijkend naar uw zeer recente ervaringen met het oprichten van een vliegasterrein tussen Hariingen en Franeker wordt bijna straffend afgezien van de verbeteringen van de weginfrastructuur bij Midlum en in het tracé Marssum-Drachten. Buck Consultants kiest juist voor deze weginfrastructuur en die keuze ondersteunen wij volledig. Onze ondersteuning is gebaseerd op de lange termijn visie die neergelegd is in het Knooppuntprofiel-Leeuwarden. Dit profiel is op ambtelijk als bestuurlijk niveau mede ontwikkeld door de Provincie, de gemeenten Hariingen, Franeker, Sneek, Drachten, Heerenveen en Dongeradeel, maa kon ook genade vinden bij de leden van de zogenaamde "klankbordgroep bedrijfsleven'. In dit profiel wordt getracht aan te geven hoe, met in achtneming van het Rijksbeleid in deze, de knooppuntregio kan groeien naar een regio op eigen kracht. Daain zitten naa onze mening niet alleen daf ontwikkelingsinstrumenten voor de gemeente Leeuwaden maar voor de gehele regio, inclusief dwasverbanden naa de andere naastgelegen Stedelijke Knooppunten. Door uw keuze schaadt u naa onze mening niet alleen de centrale knooppuntgemeente, maar schaadt u ook onder andere de ontwikkelingsmogelijkheden van de assen Leeuwaden- Hariingen en Leeuwaden-Drachten, schaadt u de ontwikkelingskansen van het Stadsgewest Leeuwaden, en verbreekt u de noodzakelijke relatie met de noordelijke RandstacMeugef en het stedelijk Knoop- Vraag 4. Welke stappen onderneemt het colle ge om de provincie alsnog tot in keer te brengen? Inmiddels hebben wij bij brief van 20 juli 1993 (bijgevoegd) aan het College van GS onze verbijstering en zorg uitgesproken. Gezamenlijk met de Colleges van B. W. van de gemeenten Franekera- deel, Har 1ingen en Menaldumadeel hebben wij op 21 juli 1993 aan GS het Ontwikkelingsperspectief voor de Westergo-zone aangeboden. In dit perspectief wordt het belang van de noordelijke oost-west-verbinding benadrukt en wordt gepleit voor verdubbeling van de verbinding Zurich-Midlum en voor aanleg van het wegvak Marssum-Werpsterhoek. Het ontwikkelingsperspectief wordt binnenkort aan u voorgelegd in het kader van de gezamenlijke reactie van de gemeenten op het ontwerp- Streekplan 1994. Datzelfde geldt voor de reactie van de gemeente Leeuwarden hierop. Ook langs die weg trachten wij de provincie alsnog tot inkeer te brengen. Leeuwarden, 31 augustus 1993. 2 Bi|U^t n

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Schriftelijke vragen) | 1993 | | pagina 15