Vraag 4.
Ziet het College concrete mogelijkhe
den om bovenstaande op korte termijn
te doen realiseren, zodat het experi
ment van start kan gaan in de hele
regio Leeuwarden-Harlingen, zo ja, aan
welke mogelijkheden wordt dan ge
dacht?
Leeuwarden, 16 maart 1993.
drijfsleven namelijk toetsen aan regels
die een maximum stellen aan onder
steuning van bedrijven. Indien de mo
gelijkheid voor het instellen van fiscale
zones, eventueel in de vorm van een
experiment, daadwerkelijk bewaarheid
wordt voor Noord-Nederland, dan zal
het College zich tot het uiterste in
spannen om deze mogelijkheid ook voor
Leeuwarden te benutten.
Om dit te bereiken zullen, zowel
formeel als ook informeel, aktiviteiten
worden ontplooid in de richting van de
diverse kanalen, die een rol spelen in
het besluitvormingsproces terzake (i.e.
de rijksoverheid en het provinciaal
bestuur).
Daarbij dient overigens wel opgemerkt
te worden dat wij van mening zijn dat
de mogelijkheden tot het instellen van
fiscale zones niet ten koste mogen
gaan van de bestaande stimuleringsre
gelingen voor het bedrijfsleven, zoals
de IPR, die zowel nieuwe als bestaande
bedrijven ter beschikking staan.
Ad 4.
Het standpunt van de rijksoverheid
biedt op dit moment nog geen concrete
mogelijkheden om fiscale zones in te
stellen en kan derhalve nog niet op
korte termijn gerealiseerd worden.
Voor het overige verwijzen wij u naar
de beantwoording van de voorgaande
vraag.
ioco
2
1
Aanhangsel nr. 4
Antwoord van Burgemeester en Wethouders op schriftelijke vragen
als bedoeld in artikel 47, eerste lid, van het Reglement van Orde
voor de vergaderingen van de Raad der gemeente Leeuwarden, namens
de PAL/Groen Links-fractie ingediend door het raadslid H. Brinks.
Inleiding
Op 15 maart 1993 heeft het college de raad op de hoogte gesteld
van de mee- en tegenvallers 1993. Het voor 1993 door het college
aanvaarde tekort bedraagt f 4,3 miljoen. Dit tekort wordt bekend
gemaakt anderhalve maand na de vaststelling van de begroting voor
1993.
In de notitie voor de Commissie Middelen staat te lezen: "Vanaf
oktober dienden zich iedere maand nieuwe tegenvallers aan.
Weliswaar waren er ook een aantal positieve ontwikkelingen, doch
deze vielen in het niet bij de negatieve."
Op 2 februari 1993 wordt er in het college een lijst van mee-
en tegenvallers behandeld met een dan becijferd tekort van
f 4 miljoen. Wij kunnen ons niet voorstellen dat bij een te
wensen overlatend financieel beheer deze cijfers binnen drie
dagen na de begrotingsbehandeling geproduceerd kunnen worden.
Tijdens de vergadering van de Commissie Middelen is door de
vertegenwoordiger van PAL/Groen Links het verschil tussen de in
januari bekende mee- en tegenvallers gesteld op f 2,6 miljoen
negatief. Wij kunnen ons niet aan de indruk onttrekken, dat
tijdens de behandeling van de begroting deze informatie bekend
was. Wanneer dit zo is, heeft de raad een besluit genomen over de
begroting, inclusief nieuw beleid, zonder op de hoogte te zijn
gebracht van alle op dat moment bekende feiten.
Daarom verzoekt PAL/Groen Links het college om antwoord te geven
op de volgende vragen.
1. Hoe kan het dat de raad Het is tot nu toe niet
niet ingelicht is over gebruikelijk om de mee- en
de tijdens de begro- tegenvallers, die ontstaan
tingsbehandeling bekende dan wel bekend worden in de
mee- en tegenvallers? periode tussen het drukken
van de concept-begroting en
het beleidsplan en de behan
deling daarvan in de plenaire
raadsvergadering, te betrek
ken bij de begrotingsbehande
ling.
In voorgaande jaren werd in
april/mei balans opgemaakt in
de vorm van een lijst van
mee- en tegenvallers en wer
den veelal in de tweede helft
van het jaar voorstellen