Vraag 4. Ziet het College concrete mogelijkhe den om bovenstaande op korte termijn te doen realiseren, zodat het experi ment van start kan gaan in de hele regio Leeuwarden-Harlingen, zo ja, aan welke mogelijkheden wordt dan ge dacht? Leeuwarden, 16 maart 1993. drijfsleven namelijk toetsen aan regels die een maximum stellen aan onder steuning van bedrijven. Indien de mo gelijkheid voor het instellen van fiscale zones, eventueel in de vorm van een experiment, daadwerkelijk bewaarheid wordt voor Noord-Nederland, dan zal het College zich tot het uiterste in spannen om deze mogelijkheid ook voor Leeuwarden te benutten. Om dit te bereiken zullen, zowel formeel als ook informeel, aktiviteiten worden ontplooid in de richting van de diverse kanalen, die een rol spelen in het besluitvormingsproces terzake (i.e. de rijksoverheid en het provinciaal bestuur). Daarbij dient overigens wel opgemerkt te worden dat wij van mening zijn dat de mogelijkheden tot het instellen van fiscale zones niet ten koste mogen gaan van de bestaande stimuleringsre gelingen voor het bedrijfsleven, zoals de IPR, die zowel nieuwe als bestaande bedrijven ter beschikking staan. Ad 4. Het standpunt van de rijksoverheid biedt op dit moment nog geen concrete mogelijkheden om fiscale zones in te stellen en kan derhalve nog niet op korte termijn gerealiseerd worden. Voor het overige verwijzen wij u naar de beantwoording van de voorgaande vraag. ioco 2 1 Aanhangsel nr. 4 Antwoord van Burgemeester en Wethouders op schriftelijke vragen als bedoeld in artikel 47, eerste lid, van het Reglement van Orde voor de vergaderingen van de Raad der gemeente Leeuwarden, namens de PAL/Groen Links-fractie ingediend door het raadslid H. Brinks. Inleiding Op 15 maart 1993 heeft het college de raad op de hoogte gesteld van de mee- en tegenvallers 1993. Het voor 1993 door het college aanvaarde tekort bedraagt f 4,3 miljoen. Dit tekort wordt bekend gemaakt anderhalve maand na de vaststelling van de begroting voor 1993. In de notitie voor de Commissie Middelen staat te lezen: "Vanaf oktober dienden zich iedere maand nieuwe tegenvallers aan. Weliswaar waren er ook een aantal positieve ontwikkelingen, doch deze vielen in het niet bij de negatieve." Op 2 februari 1993 wordt er in het college een lijst van mee- en tegenvallers behandeld met een dan becijferd tekort van f 4 miljoen. Wij kunnen ons niet voorstellen dat bij een te wensen overlatend financieel beheer deze cijfers binnen drie dagen na de begrotingsbehandeling geproduceerd kunnen worden. Tijdens de vergadering van de Commissie Middelen is door de vertegenwoordiger van PAL/Groen Links het verschil tussen de in januari bekende mee- en tegenvallers gesteld op f 2,6 miljoen negatief. Wij kunnen ons niet aan de indruk onttrekken, dat tijdens de behandeling van de begroting deze informatie bekend was. Wanneer dit zo is, heeft de raad een besluit genomen over de begroting, inclusief nieuw beleid, zonder op de hoogte te zijn gebracht van alle op dat moment bekende feiten. Daarom verzoekt PAL/Groen Links het college om antwoord te geven op de volgende vragen. 1. Hoe kan het dat de raad Het is tot nu toe niet niet ingelicht is over gebruikelijk om de mee- en de tijdens de begro- tegenvallers, die ontstaan tingsbehandeling bekende dan wel bekend worden in de mee- en tegenvallers? periode tussen het drukken van de concept-begroting en het beleidsplan en de behan deling daarvan in de plenaire raadsvergadering, te betrek ken bij de begrotingsbehande ling. In voorgaande jaren werd in april/mei balans opgemaakt in de vorm van een lijst van mee- en tegenvallers en wer den veelal in de tweede helft van het jaar voorstellen

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Schriftelijke vragen) | 1993 | | pagina 8