De WD-fractie heeft de indruk dat de betrokkenheid van de verschillende Gemeenteraden van de gemeenten in de Politieregio relatief laag is. De WD-frac tie maakt zich daar, gezien de democratische inbedding, zorgen over. Kan de Burgemeesters deze indruk, zoals die leeft bij de WD-fractie bevestigen? de Burgemeesters van Weststel- lingerwerf en Littenseradiel hebben zitting in de begelei dingscommissie "Beheer op Maat"een onderzoek door de universiteit van Groningen naar de in- en externe sturing en de daarmede verbandhoudende orga nisatorische opbouw. Een aan de reorganisatie parallel lopend onderzoek naar de effectiviteit en efficiency van de gekozen organisatie-en managementstruc tuur. Het eindrapport wordt verwacht in oktober/november 1995 Op 1 april 1994 is de nieuwe poli- tie-organisatie van start gegaan. De in artikel 31 van de Politiewet genoemde stukken (organisatie, formatie, begroting, jaarrekening en het beleidsplan) zijn in een tijdsvolgordelijk schema van be handeling geplaatst en worden voor behandeling in het regionale col lege ter kennisneming aangeboden aan de Gemeenteraden. De raden kunnen aan hun Burgemeester hun zienswijze bekend maken, zodat die weerklank kan vinden in het regio nale college. Het beleidsplan volgt een beleids- cyclisch pad, waarbij van onderop bouwstenen worden aangedragen voor het lokaal beleidsplan, het minder gedetailleerde districtsbeleids plan en in geabstraheerde vorm als het regionaal beleidsplan; Er is derhalve een duidelijk stu ringsinstrumentarium voor raadsle den aanwezig. Ik constateer, dat er een groeiende belangstelling bij raadsleden is voor politie- vraagstukken Dit zal versterkt worden nu van politiezijde handreikingen aan gemeenten worden gedaan om meer inhoud te geven aan integraal vei ligheidsbeleid met meer nadruk op de pro-actieve fase van politie optreden 3Is er met betrekking tot de participatie in en buiten het regionale college van de Regio politie Friesland een verschil te constateren tussen Burge meesters van gemeenten waar voorheen Gemeentepolitie aanwe zig was en Burgemeesters van gemeenten waar voorheen Rijks politie aanwezig was? 4Alhoewel het beheer van het regionale politiekorps bij de korpsbeheerder berust (artikel 24 van de Politiewet)heeft de hoofdofficier van justitie in de nieuwe Politiewet een taak als "medebeheerder" gekregen. De korpsbeheerder stelt immers jaarlijks in overeenstemming met de hoofdofficier van justi tie het ontwerp van de organi satie, de formatie, de begro ting, de jaarrekening en het beleidsplan voor het regionale politiekorps op (artikel 28. eerste lid van de Politiewet) De taak van medebeheerder is voor het openbaar ministerie/ de hoofdofficier van justitie, na de komst van de nieuwe Poli tiewet, geheel nieuw. De WD- fractie zet vraagtekens bij de rol van het openbaar ministerie bij het medebeheer van de Regi opolitie, echter deze rol is rees in de Politiewet veran kerd. Kan de Burgemeester, die tevens korpsbeheerder is van de Regiopolitie Friesland, ons vertellen hoe de hoofdofficier van justitie omgaat met de taak van medebeheerder in het nieuwe Politiebestel? 5In hoeverre wordt of zal in de toekomst gebruik worden gemaakt van artikel 36 van de Politie wet waarin de mogelijkheid is gecreeerd om het beheer van een territotiaal onderdeel over te dragen aan een of meerdere Bur gemeesters? Afgaande op de levendige discussie in het dagelijks bestuur en in het regionale college zelf moet ik constateren, dat die verschillen zijn vervaagd. Hooguit is soms het referentiekader van Burgemeesters nog merkbaar als voormalig GP-Bur- gemeester danwel RP-Burgemeester De hoofdofficier van Justitie par ticipeert in alle overlegvormen als volwaardige partner. Zijn ge zagsverantwoordelijkheid voor het justitieel handelen van de politie maakt hem met Burgemeesters als evenknie een afnemer van personeel en materieel, zijnde beheerspro- ducten onder verantwoordelijkheid van de korpsbeheerder. Dit wederzijdse gebruik van capa citeit door Burgemeester en hoofd officier van justitie valt wel te onderscheiden maar niet te schei den als het gaat om verantwoord beheer en prioritietsstelling Om die reden prijs ik mij geluk kig, dat de hoofdofficier met overtuiging zijn taak als "medebe heerder" vervult, waardoor het be- heerscollege (korpsbeheerder, hoofdofficier van justitie en korpschef) als eenheid functio neert Op deze wijze wordt evenwicht ver kregen in zowel capacitietsverde- ling ten behoeve van de handhaving van de openbare orde (Burgemees- terstaken) als van de strafrechte lijke handhaving van de rechtsorde (taak hfd. officier) Door het regionale college is be sloten geen gebruik te maken van de mogelijkheid om beheer aan an dere Burgemeesters te delegeren. Er is besloten de beheersstroom te laten lopen via de korpschef, die onder hem ressorterende chefs met beheersbevoegdheden kan mandate ren

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Schriftelijke vragen) | 1995 | | pagina 2