In Artikel 28, tweede en derde lid, van de Politiewet, wordt aangegeven dat de gemeenteraden in de Politieregio betrokken dienen te worden bij stukken over het ontwerp van de organi satie, de formatie, de begro ting, de jaarrekening en het beleidsplan voor het regionale politiekorps. Wij hebben inmid dels begrepen dat het regionale college tot op dit moment nog geen regels heeft vastgesteld over de wijze waarop de gemeen teraden in de regio bij de voorbereiding van de genoemde stukken worden betrokken. Wel is toegezegd dat een conceptbe leidsplan begin december aan de gemeenteraden zal worden toege zonden, vervolgens kunnen de verschillende gemeenteraden dan op dit concept-beleidsplan rea geren. Tot op heden is echter nog geen concept-beleidsplan bij ons verschenen. De WD- fractie vraagt zich af of het desbetreffende stuk niet in een te laat stadium naar de ver schillende gemeenteraden ge stuurd wordt. Het beleidsplan moet toch immers binnen een niet al te lange termijn van kracht gaan? Het thans geldende politiebestel, dat zijn wettelijke basis vindt in de Politiewet van 1993 is van het begin af aan gezien als een over gangsmodel. Als belangrijk knel punt in het huidige bestel wordt het zogenaamde democratische gat gezien: het bestuur en het beheer van de regio valt onder het regio naal college en de korpsbeheerder, die hiervoor geen verantwoording hoeft af te leggen aan een gekozen orgaan Binnen het project Bestuurlijke Vernieuwing worden voorstellen gedaan dat gat te dichten door een overgang van een regiobestel naar een provinciaal bestel. De Commis saris der Koningin wordt dan korpsbeheerder en provinciale Sta ten het bestuursorgaan waaronder de politie valt. Thans is er de mogelijkheid om binnen het huidige regionale be stel de mogelijkheden van lokale sturing optimaal te benutten. Uitgangspunt daarbij moet zijn, dat veiligheidszorg een van de kerntaken van de lokale overheid is. Om deze taak naar behoren te kunnen uitoefenen zal die lokale overheid daarvoor ook het instru ment moeten hebben. Het gezag over en het beheer van de politie is zo'n instrument. Binnen de huidige beleidscyclus is het mogelijk beleidsuitgangspunten van een Gemeenteraad via haar voorzitter/Burgemeester in het regionaal college vertaald te krijgen in het regiobeleidsplan en via dat beleidsplan aan de activi teitenplannen van de districten. Een lokaal veiligheidsbeleidsplan kan daaraan ten grondslag liggen. Deze wijze van werken moet nog worden ontwikkeld. Daarnaast worden in het kader van werkgelegehheidsprojecten veel alternatieve veiligheidszorgfunc ties door de gemeenten uitgevoerd, al dan niet in samenwerking met de politie In de Leeuwarder Courant van zaterdag 10 december jl. was een artikel opgenomen waarin werd vermeld dat het kabinet geen politietaken naar de pro vincie wil overhevelen. Dat betekent dat er, in ieder geval niet op korte termijn, geen mogelijkheid zal bestaan om het korpsbeheerdersschap van de Burgemeester van de centrumge meente (bij de Regiopolitie Friesland is dat de Burgemees ter van Leeuwarden) over te dragen aan de Commissaris van de Koningin in de provincie Friesland. De WD-fractie in de Gemeenteraad van Leeuwarden be treurt dit besluit van het ka binet en deelt de mening van ondermeer de WD-fractie in de provinciale staten van Friesland die vorige week bij de algemene beschouwingen nog heeft gepleit voor de overheve lingen van het korpsbeheerders- schap Voor de WD-fractie in de Ge meenteraad van Leeuwarden is het van groot belang dat een overheidstaak op de bestuurs laag moet worden uitgevoerd daar waar hij uit democratisch oogpunt het beste uitgevoerd kan worden. In dit geval be hoort ons inziens de taak van de korpsbeheerder niet thuis bij de Burgemeester van Leeu warden maar bij de Commissaris van de Koningin in de provincie Friesland Artikel 36 biedt de mogelijkheid om binnen het regionale bestel de lokale aansturing van de politie verder te ontwikkelen. Het regio naal college kan in de beleids plannen, begrotingen, formatie etc. "graden van vrijheid" laten, die lokaal of districtelijk kunnen worden ingevuld. Voor wat betreft beheer is inmiddels besloten dat daar geen gebruik van zal worden gemaakt (vraag 5) Wanneer regionale taken als brand weer, hulpverlening, rampenbe strijding worden ondergebracht bij de provincie, dan is er uit prag matische overwegingen veel voor te zeggen, dat de Commissaris der Koningin belast wordt met het be heer van het regiokorpsOok uit een oogpunt van effectieve sturing lijkt mij dit gewenst. In het kader van de in het voor uitzicht gestelde beleidsinitia tieven inzake de bestuurlijke ver nieuwing zal dit punt zeker aan de orde komen. Het handhaven van de invloed van Burgemeesters en de gemeenteraden op het beheer, zoals hiervoor ge schetst, lijkt dringend gewenst om de democratische controle/legima- tie en de uitvoering van een lo kaal integraal veiligheidsbeleid als mogelijkheid te behouden. De ontwikkelingen rond bestuurlij ke vernieuwing worden door mij positief stimulerend gevolgd.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Schriftelijke vragen) | 1995 | | pagina 3