In Artikel 28, tweede en derde
lid, van de Politiewet, wordt
aangegeven dat de gemeenteraden
in de Politieregio betrokken
dienen te worden bij stukken
over het ontwerp van de organi
satie, de formatie, de begro
ting, de jaarrekening en het
beleidsplan voor het regionale
politiekorps. Wij hebben inmid
dels begrepen dat het regionale
college tot op dit moment nog
geen regels heeft vastgesteld
over de wijze waarop de gemeen
teraden in de regio bij de
voorbereiding van de genoemde
stukken worden betrokken. Wel
is toegezegd dat een conceptbe
leidsplan begin december aan de
gemeenteraden zal worden toege
zonden, vervolgens kunnen de
verschillende gemeenteraden dan
op dit concept-beleidsplan rea
geren. Tot op heden is echter
nog geen concept-beleidsplan
bij ons verschenen. De WD-
fractie vraagt zich af of het
desbetreffende stuk niet in een
te laat stadium naar de ver
schillende gemeenteraden ge
stuurd wordt. Het beleidsplan
moet toch immers binnen een
niet al te lange termijn van
kracht gaan?
Het thans geldende politiebestel,
dat zijn wettelijke basis vindt in
de Politiewet van 1993 is van het
begin af aan gezien als een over
gangsmodel. Als belangrijk knel
punt in het huidige bestel wordt
het zogenaamde democratische gat
gezien: het bestuur en het beheer
van de regio valt onder het regio
naal college en de korpsbeheerder,
die hiervoor geen verantwoording
hoeft af te leggen aan een gekozen
orgaan
Binnen het project Bestuurlijke
Vernieuwing worden voorstellen
gedaan dat gat te dichten door een
overgang van een regiobestel naar
een provinciaal bestel. De Commis
saris der Koningin wordt dan
korpsbeheerder en provinciale Sta
ten het bestuursorgaan waaronder
de politie valt.
Thans is er de mogelijkheid om
binnen het huidige regionale be
stel de mogelijkheden van lokale
sturing optimaal te benutten.
Uitgangspunt daarbij moet zijn,
dat veiligheidszorg een van de
kerntaken van de lokale overheid
is. Om deze taak naar behoren te
kunnen uitoefenen zal die lokale
overheid daarvoor ook het instru
ment moeten hebben. Het gezag over
en het beheer van de politie is
zo'n instrument.
Binnen de huidige beleidscyclus is
het mogelijk beleidsuitgangspunten
van een Gemeenteraad via haar
voorzitter/Burgemeester in het
regionaal college vertaald te
krijgen in het regiobeleidsplan en
via dat beleidsplan aan de activi
teitenplannen van de districten.
Een lokaal veiligheidsbeleidsplan
kan daaraan ten grondslag liggen.
Deze wijze van werken moet nog
worden ontwikkeld.
Daarnaast worden in het kader van
werkgelegehheidsprojecten veel
alternatieve veiligheidszorgfunc
ties door de gemeenten uitgevoerd,
al dan niet in samenwerking met de
politie
In de Leeuwarder Courant van
zaterdag 10 december jl. was
een artikel opgenomen waarin
werd vermeld dat het kabinet
geen politietaken naar de pro
vincie wil overhevelen. Dat
betekent dat er, in ieder geval
niet op korte termijn, geen
mogelijkheid zal bestaan om het
korpsbeheerdersschap van de
Burgemeester van de centrumge
meente (bij de Regiopolitie
Friesland is dat de Burgemees
ter van Leeuwarden) over te
dragen aan de Commissaris van
de Koningin in de provincie
Friesland. De WD-fractie in de
Gemeenteraad van Leeuwarden be
treurt dit besluit van het ka
binet en deelt de mening van
ondermeer de WD-fractie in de
provinciale staten van
Friesland die vorige week bij
de algemene beschouwingen nog
heeft gepleit voor de overheve
lingen van het korpsbeheerders-
schap
Voor de WD-fractie in de Ge
meenteraad van Leeuwarden is
het van groot belang dat een
overheidstaak op de bestuurs
laag moet worden uitgevoerd
daar waar hij uit democratisch
oogpunt het beste uitgevoerd
kan worden. In dit geval be
hoort ons inziens de taak van
de korpsbeheerder niet thuis
bij de Burgemeester van Leeu
warden maar bij de Commissaris
van de Koningin in de provincie
Friesland
Artikel 36 biedt de mogelijkheid
om binnen het regionale bestel de
lokale aansturing van de politie
verder te ontwikkelen. Het regio
naal college kan in de beleids
plannen, begrotingen, formatie
etc. "graden van vrijheid" laten,
die lokaal of districtelijk kunnen
worden ingevuld. Voor wat betreft
beheer is inmiddels besloten dat
daar geen gebruik van zal worden
gemaakt (vraag 5)
Wanneer regionale taken als brand
weer, hulpverlening, rampenbe
strijding worden ondergebracht bij
de provincie, dan is er uit prag
matische overwegingen veel voor te
zeggen, dat de Commissaris der
Koningin belast wordt met het be
heer van het regiokorpsOok uit
een oogpunt van effectieve sturing
lijkt mij dit gewenst.
In het kader van de in het voor
uitzicht gestelde beleidsinitia
tieven inzake de bestuurlijke ver
nieuwing zal dit punt zeker aan de
orde komen.
Het handhaven van de invloed van
Burgemeesters en de gemeenteraden
op het beheer, zoals hiervoor ge
schetst, lijkt dringend gewenst om
de democratische controle/legima-
tie en de uitvoering van een lo
kaal integraal veiligheidsbeleid
als mogelijkheid te behouden.
De ontwikkelingen rond bestuurlij
ke vernieuwing worden door mij
positief stimulerend gevolgd.