In de beheersdriehoek is de inzet van methoden, de daarmee gepaard gaande risico's en de capaciteit onderwerp van gesprek. Een nadere structurering van de informatie- uitwisseling en afbakening van verantwoordelijkheden komen hierin aan de orde Kan de Burgemeester van Leeuwarden de WD-fractie ver zekeren dat in de politieregio Friesland de gezagsdragers "de baas" over de politie zijn? Voor wat betreft het gezag over de politie kan ik slechts spreken over het gezag over de politie in het district Midden Friesland. Waar het betreft optreden ter handhaving van de openbare orde en ter uitvoering van de hulpverle ningstaak staat de politie onder het gezag van de Burgemeester van de desbetreffende gemeente. Waar het gaat om strafrechtelijk optre den ter handhaving van de rechts orde staat de politie onder het gezag van de officier van Justi tie Het in artikel 14 van de Politie wet genoemde overleg vindt regel matig plaats. Er is geen enkele reden te twijfelen aan de gezags uitoefening in dit district. Als korpsbeheerder heb ik overi gens niet de indruk dat dit in andere districten anders zou lig gen. Wat betreft de aansturing van de politieleiding in termen van be heer (korpsbeheerder) en medebe heer (Hoofdofficier van Justitie) functioneert de politieleiding binnen de regionale kaders van het Regionaal College onder het be- heersgezag van genoemde autoritei ten Wil de Burgemeester van Leeuwarden de toezegging doen om bij de eerstvolgende bij eenkomst van het regionale college aan de orde te stellen dat invulling gegeven dient te worden aan artikel 28, derde lid, van de Politiewet? Vervolgvraag: bent u tevens bereid om binnen een aantal maanden gevraagde regels vast te stellen? Binnen de politieregio is gewerkt aan een begrotingscyclus waarin optimaal kan worden voldaan aan de in artikel 2 8 bedoelde invloed van gemeenteraden Deze cyclus wordt ingevoerd in het programma van de begroting voor 1997. Ondanks het feit dat daarmee inhoud wordt gegeven aan artikel 28 is uw constatering dat dan ook regels dienaangaande conform arti kel 28, derde lid, moeten worden opgesteld juist. Bevorderd zal worden dat die re gels worden opgesteld. 5. Deelt de Burgemeester van Leeuwarden de mening dat in dien over de toepassing van opsporingsmethoden een geschil bestaat tussen hoofdofficier en korpsbeheerder aansluiting moet worden gezocht bij het aan de commissarissen van de Koningin en de procureurs-ge neraal opgedragen toezicht en hen dan ook een uitspraak te vragen? 6Wat is de oorzaak voor het pas op 28 maart behandelen van be leidsstukken door het regiona le college? 7Wil de Burgemeester tegemoet komen aan het verzoek om in de leeskamer de agenda en bijbe horende stukken van vergade ringen van het regionale col lege ter inzage te leggen? Leeuwarden, 9 april 1996. De Politiewet noemt een geschil lenregeling indien niet tot over eenstemming kan worden gekomen over de stukken met betrekking tot formatie, organisatie, begroting, jaarrekening en beleidsplan. Het betreft beheerkwestiesdie zich lenen voor arbitrage Het door u bedoelde geschil be treft een gezaggeschilBij derge lijke geschillen is arbitrage niet aan de orde omdat de verantwoorde lijkheid van partijen doorslagge vend zal zijn. Uiteindelijk wordt een beslissing genomen door degene tot wiens directe verantwoorde lijkheid het nemen van de beslis sing hoort. De nadere afbakening van verant woordelijkheden als bedoeld aan het slot van de beantwoording van de vragen 1 en 2 beoogt deze met hode te bevorderen. De begroting 1996 en Formatie 1996 zijn inmiddels aangeboden en vast gesteld. Het beleidsplan 1996 zal binnenkort worden aangeboden. De invoering van het project surveil lanten, de evaluatie van "Beheer op maat" en het opstellen van mo gelijke nieuwe inrichtingsmodellen hebben veel (beleids-tijd ge vergd. De agenda en bijbehorende stukken zullen in de toekomst ter inzage worden gelegd in de leeskamer voor raadsleden de Burgemeester van Leeuwarden

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Schriftelijke vragen) | 1996 | | pagina 16