In de beheersdriehoek is de inzet
van methoden, de daarmee gepaard
gaande risico's en de capaciteit
onderwerp van gesprek. Een nadere
structurering van de informatie-
uitwisseling en afbakening van
verantwoordelijkheden komen hierin
aan de orde
Kan de Burgemeester van
Leeuwarden de WD-fractie ver
zekeren dat in de politieregio
Friesland de gezagsdragers "de
baas" over de politie zijn?
Voor wat betreft het gezag over de
politie kan ik slechts spreken
over het gezag over de politie in
het district Midden Friesland.
Waar het betreft optreden ter
handhaving van de openbare orde en
ter uitvoering van de hulpverle
ningstaak staat de politie onder
het gezag van de Burgemeester van
de desbetreffende gemeente. Waar
het gaat om strafrechtelijk optre
den ter handhaving van de rechts
orde staat de politie onder het
gezag van de officier van Justi
tie
Het in artikel 14 van de Politie
wet genoemde overleg vindt regel
matig plaats. Er is geen enkele
reden te twijfelen aan de gezags
uitoefening in dit district.
Als korpsbeheerder heb ik overi
gens niet de indruk dat dit in
andere districten anders zou lig
gen.
Wat betreft de aansturing van de
politieleiding in termen van be
heer (korpsbeheerder) en medebe
heer (Hoofdofficier van Justitie)
functioneert de politieleiding
binnen de regionale kaders van het
Regionaal College onder het be-
heersgezag van genoemde autoritei
ten
Wil de Burgemeester van
Leeuwarden de toezegging doen
om bij de eerstvolgende bij
eenkomst van het regionale
college aan de orde te stellen
dat invulling gegeven dient te
worden aan artikel 28, derde
lid, van de Politiewet?
Vervolgvraag: bent u tevens
bereid om binnen een aantal
maanden gevraagde regels vast
te stellen?
Binnen de politieregio is gewerkt
aan een begrotingscyclus waarin
optimaal kan worden voldaan aan de
in artikel 2 8 bedoelde invloed van
gemeenteraden
Deze cyclus wordt ingevoerd in het
programma van de begroting voor
1997. Ondanks het feit dat daarmee
inhoud wordt gegeven aan artikel
28 is uw constatering dat dan ook
regels dienaangaande conform arti
kel 28, derde lid, moeten worden
opgesteld juist.
Bevorderd zal worden dat die re
gels worden opgesteld.
5. Deelt de Burgemeester van
Leeuwarden de mening dat in
dien over de toepassing van
opsporingsmethoden een geschil
bestaat tussen hoofdofficier
en korpsbeheerder aansluiting
moet worden gezocht bij het
aan de commissarissen van de
Koningin en de procureurs-ge
neraal opgedragen toezicht en
hen dan ook een uitspraak te
vragen?
6Wat is de oorzaak voor het pas
op 28 maart behandelen van be
leidsstukken door het regiona
le college?
7Wil de Burgemeester tegemoet
komen aan het verzoek om in de
leeskamer de agenda en bijbe
horende stukken van vergade
ringen van het regionale col
lege ter inzage te leggen?
Leeuwarden, 9 april 1996.
De Politiewet noemt een geschil
lenregeling indien niet tot over
eenstemming kan worden gekomen
over de stukken met betrekking tot
formatie, organisatie, begroting,
jaarrekening en beleidsplan. Het
betreft beheerkwestiesdie zich
lenen voor arbitrage
Het door u bedoelde geschil be
treft een gezaggeschilBij derge
lijke geschillen is arbitrage niet
aan de orde omdat de verantwoorde
lijkheid van partijen doorslagge
vend zal zijn. Uiteindelijk wordt
een beslissing genomen door degene
tot wiens directe verantwoorde
lijkheid het nemen van de beslis
sing hoort.
De nadere afbakening van verant
woordelijkheden als bedoeld aan
het slot van de beantwoording van
de vragen 1 en 2 beoogt deze met
hode te bevorderen.
De begroting 1996 en Formatie 1996
zijn inmiddels aangeboden en vast
gesteld. Het beleidsplan 1996 zal
binnenkort worden aangeboden. De
invoering van het project surveil
lanten, de evaluatie van "Beheer
op maat" en het opstellen van mo
gelijke nieuwe inrichtingsmodellen
hebben veel (beleids-tijd ge
vergd.
De agenda en bijbehorende stukken
zullen in de toekomst ter inzage
worden gelegd in de leeskamer voor
raadsleden
de Burgemeester van Leeuwarden