Indien het antwoord op vraag 1 bevestigend is, zijn deze men sen dan volgens de daarvoor geldende regels en criteria toegelaten tot de SW? Om op een wachtlijst voor de sociale werkvoorziening geplaatst te kunnen worden moet men werkloos zijn. In het geval van voormalig werknemers van de FDF kan dan ook worden aangeno men dat betrokkenen niet boven aan de wachtlijst stonden. Per jaar mag voor 2 5% van de nieuwe deelnemers van de wachtlijst worden afgeweken. Is met de plaatsing van FDF werknemers deze grens van 25% overschreden en is het juist dat het in dienst nemen van betrokkenen mensen die reeds lange tijd op de wachtlijst staan benadeeld zijn? De betrokken personen zijn allen via de normale procedure en vol gens de geldende regels en crite ria getoetst en toegelaten. Deze toetsing heeft plaatsgevonden in de door ons ingestelde Commissie Sociale Werkvoorziening, waarin ondermeer vertegenwoordigers van werkgevers, werknemers oudervere nigingen e.d. zitting hebben en die unaniem positief hebben gead viseerd tot toelating tot de per- sonenkring Op l januari 1994 heeft de Staatssecretaris middels een cir culaire een criterium ingevoerd m.b.t. plaatsing van kandidaten vanaf de wachtlijst. Op basis van dit criterium kunnen SW-uitvoe- ringsorganisaties een korting krijgen op het toegekende budget van f 10.000,- per overschrijding indien zij meer dan 25% plaatsin gen realiseren die afwijken van de volgorde op de wachtlijst (de zgn. FIFO-regeling)In het algemeen wordt deze maatregel door de lei ding van SW-bedrijven als zeer moeilijk hanteerbaar ervaren. Nagenoeg in het hele land wordt deze 25% norm dan ook overschre den. Dit geldt ook voor de DSW. In 1994 zijn 35 personen de DSW inge stroomd, hiervan waren 16 personen niet conform de volgorde op de wachtlijst, een overschrijding van 8 plaatsingen. Hierbij dient ove rigens wel bedacht te worden dat het aantal plaatsen (FTE's) dat door de minister aan de DSW was toegekend en waarvoor subsidie was ontvangen 4 3 5,9 bedroeg, terwijl het werkelijke aantal FTE's dat op 31 december 1994 bij de DSW in dienst was 44 3,9 bedroeg (incl. 8 voormalige FDF-medewerkers)Ook over 1995 was nog sprake van ge middeld bijna 5,3 bovenformatieve arbeidsplaatsenDeze extra plaatsen konden worden gefinan cierd uit de afkoopsom van de FDF. In het algemeen kan worden gesteld dat de werkgelegenheid bij de DSW sinds 1993 met circa 20 arbeids plaatsen is toegenomen. Gelet op het feit dat de overeenkomst met FDF mede heeft geleid tot de moge- 4. De afspraken met FDF zouden ondermeer gemaakt zijn omdat een belangrijke opdrachtgever van SW bedrijven in Friesland is. Hebben opdrachten van FDF in de afgelopen periode vol doende werk opgeleverd om de mensen die door FDF bij DSW-L geplaatst zijn van werk te voorzien. 5. Op welke wijze zijn de perso nele en financiële gevolgen van het plaatsen van voormalig FDF- personeel verantwoord aan de raad (bijvoorbeeld in MARAP en jaarrekening) lijkheid om extra arbeidsplaatsen bij de DSW te scheppen, zowel qua financiering als werk, kan niet de conclusie worden getrokken dat personen die reeds langer op de wachtlijst staan onevenredig zijn benadeeld. Maar wel dat voor ont slagen FDF medewerkers, die tot de personenkring van de WSW behoor den, een sociaal gezien goede re geling kon worden getroffen en de commerciële positie van de DSW kon worden versterkt Het is inderdaad juist dat de FDF een belangrijke opdrachtgever is voor SW-organisatiesBij de DSW zijn sinds 1994 de opdrachten van de FDF meer dan verdubbeld. Onge veer 70 a 8 0 medewerkers van de DSW zijn op jaarbasis volledig bezet voor het uitvoeren van FDF- opdrachten. De vraag kan derhalve bevestigend worden beantwoord. De plaatsing van voormalige FDF- medewerkers vond plaats eind de cember 1994. In de jaarrekening van 1994 heeft een reservering plaatsgevonden t.b.v. een eventue le budgetsanctie als gevolg van het niet geheel voldoen aan de FIFO-regelingDe vergoeding van de Woudengroep (afkoopsom van de FDF) ad 8 x f 42.000,- (f 32.000,- afkoopbudget en f 10.000,- boete) totaal f 336.000,- heeft in 1995 plaatsgevonden en is in de concept jaarrekening 1995 verantwoord en toegelicht. Ook in 1996 en 1997 wordt nog een vergoeding ontvan gen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Schriftelijke vragen) | 1996 | | pagina 19