Indien het antwoord op vraag 1
bevestigend is, zijn deze men
sen dan volgens de daarvoor
geldende regels en criteria
toegelaten tot de SW?
Om op een wachtlijst voor de
sociale werkvoorziening
geplaatst te kunnen worden moet
men werkloos zijn. In het geval
van voormalig werknemers van de
FDF kan dan ook worden aangeno
men dat betrokkenen niet boven
aan de wachtlijst stonden. Per
jaar mag voor 2 5% van de nieuwe
deelnemers van de wachtlijst
worden afgeweken. Is met de
plaatsing van FDF werknemers
deze grens van 25% overschreden
en is het juist dat het in
dienst nemen van betrokkenen
mensen die reeds lange tijd op
de wachtlijst staan benadeeld
zijn?
De betrokken personen zijn allen
via de normale procedure en vol
gens de geldende regels en crite
ria getoetst en toegelaten. Deze
toetsing heeft plaatsgevonden in
de door ons ingestelde Commissie
Sociale Werkvoorziening, waarin
ondermeer vertegenwoordigers van
werkgevers, werknemers oudervere
nigingen e.d. zitting hebben en
die unaniem positief hebben gead
viseerd tot toelating tot de per-
sonenkring
Op l januari 1994 heeft de
Staatssecretaris middels een cir
culaire een criterium ingevoerd
m.b.t. plaatsing van kandidaten
vanaf de wachtlijst. Op basis van
dit criterium kunnen SW-uitvoe-
ringsorganisaties een korting
krijgen op het toegekende budget
van f 10.000,- per overschrijding
indien zij meer dan 25% plaatsin
gen realiseren die afwijken van de
volgorde op de wachtlijst (de zgn.
FIFO-regeling)In het algemeen
wordt deze maatregel door de lei
ding van SW-bedrijven als zeer
moeilijk hanteerbaar ervaren.
Nagenoeg in het hele land wordt
deze 25% norm dan ook overschre
den. Dit geldt ook voor de DSW. In
1994 zijn 35 personen de DSW inge
stroomd, hiervan waren 16 personen
niet conform de volgorde op de
wachtlijst, een overschrijding van
8 plaatsingen. Hierbij dient ove
rigens wel bedacht te worden dat
het aantal plaatsen (FTE's) dat
door de minister aan de DSW was
toegekend en waarvoor subsidie was
ontvangen 4 3 5,9 bedroeg, terwijl
het werkelijke aantal FTE's dat op
31 december 1994 bij de DSW in
dienst was 44 3,9 bedroeg (incl. 8
voormalige FDF-medewerkers)Ook
over 1995 was nog sprake van ge
middeld bijna 5,3 bovenformatieve
arbeidsplaatsenDeze extra
plaatsen konden worden gefinan
cierd uit de afkoopsom van de FDF.
In het algemeen kan worden gesteld
dat de werkgelegenheid bij de DSW
sinds 1993 met circa 20 arbeids
plaatsen is toegenomen. Gelet op
het feit dat de overeenkomst met
FDF mede heeft geleid tot de moge-
4. De afspraken met FDF zouden
ondermeer gemaakt zijn omdat
een belangrijke opdrachtgever
van SW bedrijven in Friesland
is. Hebben opdrachten van FDF
in de afgelopen periode vol
doende werk opgeleverd om de
mensen die door FDF bij DSW-L
geplaatst zijn van werk te
voorzien.
5. Op welke wijze zijn de perso
nele en financiële gevolgen van
het plaatsen van voormalig FDF-
personeel verantwoord aan de
raad (bijvoorbeeld in MARAP en
jaarrekening)
lijkheid om extra arbeidsplaatsen
bij de DSW te scheppen, zowel qua
financiering als werk, kan niet de
conclusie worden getrokken dat
personen die reeds langer op de
wachtlijst staan onevenredig zijn
benadeeld. Maar wel dat voor ont
slagen FDF medewerkers, die tot de
personenkring van de WSW behoor
den, een sociaal gezien goede re
geling kon worden getroffen en de
commerciële positie van de DSW kon
worden versterkt
Het is inderdaad juist dat de FDF
een belangrijke opdrachtgever is
voor SW-organisatiesBij de DSW
zijn sinds 1994 de opdrachten van
de FDF meer dan verdubbeld. Onge
veer 70 a 8 0 medewerkers van de
DSW zijn op jaarbasis volledig
bezet voor het uitvoeren van FDF-
opdrachten. De vraag kan derhalve
bevestigend worden beantwoord.
De plaatsing van voormalige FDF-
medewerkers vond plaats eind de
cember 1994. In de jaarrekening
van 1994 heeft een reservering
plaatsgevonden t.b.v. een eventue
le budgetsanctie als gevolg van
het niet geheel voldoen aan de
FIFO-regelingDe vergoeding van
de Woudengroep (afkoopsom van de
FDF) ad 8 x f 42.000,- (f 32.000,-
afkoopbudget en f 10.000,- boete)
totaal f 336.000,- heeft in 1995
plaatsgevonden en is in de concept
jaarrekening 1995 verantwoord en
toegelicht. Ook in 1996 en 1997
wordt nog een vergoeding ontvan
gen.