Gesuggereerd is in het recente verleden voor de z.g. "Tuinen groep" een laagdrempelige voor ziening te realiseren. Wat is hieromtrent de stand van zaken of wat is daarvan terecht geko men? Via overleg door vrijwilligers van het Aanloophuis met de "Tuinen- groep" (najaar '95) werd duidelijk dat het zich conformeren aan re gels binnen de opvangvoorzieningen het struikelblok vormde Door het Aanloophuis is een oplos sing voor opvang voor deze groep gezocht, echter er is daar geen gebruik van gemaakt. 3Is het college met de CDA frac tie van mening dat de door de politie geconstateerde structu rele overlast, met name in de zomermaanden, bij de Voorstreek/Tuinen, het Paleis van Justitie en de Prinsentuin moet worden aangepakt? 4Is het College met de CDA- fractie en de Politie van mening dat de APV moet worden aangevuld met een artikel dat alcoholgebruik in de binnenstad (openbare ruimte) verbiedt? Ja. De politie houdt dan ook extra toezicht op de genoemde plaatsen en pakt excessen aan. Er is daarnaast een werkgroep, bestaande uit vertegenwoordigers van betrokken organisaties en amb telijke vertegenwoordigers, die zich in brede zin met deze proble matiek bezig houdt. Voorts zijn er in het kader van het Grote Steden Beleid projecten ingediend, die mede de hier bedoelde overlast kunnen tegengaan Wij hebben nauwelijks signalen ontvangen die er op zouden duiden dat er sprake is van excessieve vormen van overlast, al dan niet in combinatie met alcoholgebruik. Om die reden menen wij dan ook dat er onvoldoende aanleiding is voor speciale maatregelen. Overigens merken wij op dat de APV reeds een aantal bepalingen bevat op grond waarvan het mogelijk is op te treden tegen overlast veroorzakend gedrag op straat. Dit betreft de artikelen 2.4.7 tot en met 2.4.10. Artikel 2.4.8. regelt het zogenaamde "alcoholverbod"Op grond hiervan kunnen burgemeester en wethouders een gebied aanwijzen waarbinnen het onder meer verboden is alcoholhoudende drank te nuttigen. Terrassen zijn daarvan uitgezonderd 5. Kan tijdens de eerstvolgende vergadering van de Cie. Openba re Orde (aug./sept.) het voor gaande op de agenda worden ge plaatst met als doel te komen tot besluitvorming hieromtrent? Met de burgemeester en de leiding van de politie Midden-Friesland zijn wij van mening dat het aan wijzen van de binnenstad in de zin van het hiervoor genoemde artikel weinig toevoegt aan de al bestaan de mogelijkheden. Voor zo'n aan wijzing zien wij dan ook onvol doende reden Over de toepassing van de overige mogelijkheden heeft de burgemee ster inmiddels afspraken met de leiding van de politie gemaakt. Hoewel wij van mening zijn dat er geen aanleiding is voor besluit vorming, is de burgemeester bereid deze vragen en antwoorden op de agenda voor de vergadering van 16 september a.s. van de Commissie Openbare Orde te plaatsen. Leeuwarden, 27 augustus 1996. burgemeester secretaris

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Schriftelijke vragen) | 1996 | | pagina 25