3In de raadsbrief geeft u aan dat voor de staartbrug octrooi bescherming van toepassing is en derhalve niet Europees kan worden aanbesteed. 4In de brief van 24 februari stelt het CDA, dat meerdere ingenieursbureaus staartbruggen hebben ontworpen en uitgevoerd en dat dit dus geen exclusief recht kan zijn voor VDM. 5. De ONRI deelt onze mening. De bovenbouw van een staartbrug is wellicht duurder dan de bovenbouw van een "gewone" basculebrug, de onderbouw is wellicht goedkoper door het ontbre ken van een basculekelderVerwacht mag worden dat de totale kosten voor een "gewone" basculebrug qua orde van grootte op het zelfde niveau liggen dan die voor een staartbrug, althans in geval van de zelfde randvoorwaarden als brugbreedte, doorvaartwijdte doorvaarthoogteoverspanning, rem- mingwerken, dukdalven, oeververdedi gingen, wachtgelegenheid beroeps- en pleziervaart, afstandsbediening, e.a. wordt uitgegaan. De staartbrug wordt gebouwd van dezelf de duurzame materialen als waarvan elk ander type brug zou worden gebouwd. De bewering dat de staartbrug tot hoge re jaarlijkse onderhoudskosten leidt is onjuist. Bij een basculebrug beweegt zich het contragewicht in een kelder. Dit lijkt meer beschermd te zijn tegen weer en wind. In een kelder echter is de ventilatie slecht en is de relatieve vochtigheid daardoor meestal veel hoger dan de relatieve vochtigheid buiten. Een buitenopstelling van het contrage wicht, zoals bij een staartbrug, is uit oogpunt van onderhoud gunstiger dan een binnenopstelling in een kelder, zoals bij een basculebrug. Zie 1. Volgens de ons ter beschikking staande gegevens blijkt niet dat door andere ingenieursbureaus dan VDM staartbrug gen zijn ontworpen. In dit kader is deze vraag evenwel van ondergeschikt belang. Het gaat bij de Slauerhoffbrug immers om een specifiek op deze loca tie ontworpen brug, dus in deze zin om een uniek object. Is ons niet bekend. 2 6. Rijkswaterstaat zal niet mee- Wij kunnen ons niet voorstellen dat werken aan het verlenen van een Rijkswaterstaat, hangende de nog in octrooi op het staartbrugontwerp gang zijnde procedure, in dezen nu een van VDM. uitspraak zou doen. Leeuwarden, 30 juni 1998.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Schriftelijke vragen) | 1998 | | pagina 18