3In de raadsbrief geeft u aan
dat voor de staartbrug octrooi
bescherming van toepassing is en
derhalve niet Europees kan
worden aanbesteed.
4In de brief van 24 februari
stelt het CDA, dat meerdere
ingenieursbureaus staartbruggen
hebben ontworpen en uitgevoerd
en dat dit dus geen exclusief
recht kan zijn voor VDM.
5. De ONRI deelt onze mening.
De bovenbouw van een staartbrug is
wellicht duurder dan de bovenbouw van
een "gewone" basculebrug, de onderbouw
is wellicht goedkoper door het ontbre
ken van een basculekelderVerwacht
mag worden dat de totale kosten voor
een "gewone" basculebrug qua orde van
grootte op het zelfde niveau liggen
dan die voor een staartbrug, althans
in geval van de zelfde randvoorwaarden
als brugbreedte, doorvaartwijdte
doorvaarthoogteoverspanning, rem-
mingwerken, dukdalven, oeververdedi
gingen, wachtgelegenheid beroeps- en
pleziervaart, afstandsbediening, e.a.
wordt uitgegaan.
De staartbrug wordt gebouwd van dezelf
de duurzame materialen als waarvan elk
ander type brug zou worden gebouwd.
De bewering dat de staartbrug tot hoge
re jaarlijkse onderhoudskosten leidt is
onjuist. Bij een basculebrug beweegt
zich het contragewicht in een kelder.
Dit lijkt meer beschermd te zijn tegen
weer en wind. In een kelder echter is
de ventilatie slecht en is de relatieve
vochtigheid daardoor meestal veel hoger
dan de relatieve vochtigheid buiten.
Een buitenopstelling van het contrage
wicht, zoals bij een staartbrug, is uit
oogpunt van onderhoud gunstiger dan een
binnenopstelling in een kelder, zoals
bij een basculebrug.
Zie 1.
Volgens de ons ter beschikking staande
gegevens blijkt niet dat door andere
ingenieursbureaus dan VDM staartbrug
gen zijn ontworpen. In dit kader is
deze vraag evenwel van ondergeschikt
belang. Het gaat bij de Slauerhoffbrug
immers om een specifiek op deze loca
tie ontworpen brug, dus in deze zin om
een uniek object.
Is ons niet bekend.
2
6. Rijkswaterstaat zal niet mee- Wij kunnen ons niet voorstellen dat
werken aan het verlenen van een Rijkswaterstaat, hangende de nog in
octrooi op het staartbrugontwerp gang zijnde procedure, in dezen nu een
van VDM. uitspraak zou doen.
Leeuwarden, 30 juni 1998.