In de mei circulaire van 1998 wer
den wij er op geattendeerd dat het
meetmoment voor de uitvoeringskos
ten werd geactualiseerd (gemiddel
de van de ultimo cijfers 1995,
1996 en 1997). Het begrip uitvoe
ringskosten heeft tot misverstan
den geleid, omdat het gemeentelijk
berekeningsprogramma nog steeds
uitging van een ongedeeld tarief.
Het bevriezen van de aantallen
voor de maatstaf uitvoeringskosten
en niet voor de maatstaf 10% aan
deel kosten bijstand e.d. hebben
geleid tot de gemaakte fout
3. Is er bij het ambtelijk appa
raat sprake van interne con
trole als het gaat om de bere
kening van de hoogte van het
Gemeentefonds?
De vooronderstellingen en progno
ses, waarvan bij de berekening
wordt uitgegaan, worden uitgebreid
doorgesproken en waar nodig aan
Directieraad en burgemeester en
wethouders voorgelegd. De bereke
ning zelf werd tot dusver niet
nagerekend
4. Zo, ja waarom heeft deze con
trole dan niet gefunctioneerd?
Zoals bij de vorige vraag is ver
meld werd de berekening niet nage
rekend
Zo nee, acht het college het
wenselijk bij de vaststelling
van het Gemeentefonds uit te
gaan van de niet gecontroleer
de veronderstellingen van een
of enkele ambtenaren?
Welke maatregelen zijn/worden
binnen het ambtelijk apparaat
ondernomen om de kans op bere-
keningsfouten als deze in de
toekomst te minimaliseren?
Zoals bij vraag 3 is vermeld wor
den uitgangspunten en vooronder
stellingen expliciet besproken en
vastgesteld. Het betreft hier een
interpretatiefoutTot voor kort
werden er geen redenen gezien de
interpretaties en berekeningen van
de desbetreffende medewerker te
controleren. Betrokkene is één van
de weinige specialisten op dit
gebied in ons land en wordt als
zodanig vaak door andere gemeenten
geraadpleegd. Wij merken hierbij
op, dat de uiteindelijk werkelijk
te ontvangen uitkering niet berust
op onze berekening, maar op door
de accountant en het Rijk gecon
troleerde gegevens. Uiteraard vin
den wij dergelijke fouten in ra
mingen ongewenst
In het kader van de in 1998 door
gevoerde herstructurering van de
concernstaf wordt gewerkt aan in
houdelijke verbreding van alle
adviseurs naar 'generalisten met
een specialisme' en aan de ontwik-
2
keling van werkwijzen die collegi
ale consultatie tot een vanzelf
sprekendheid maken. Belangrijk
voordeel hiervan is dat de per
definitie qua omvang toch al klei
ne organisatie minder kwetsbaar
wordt. De onderlinge vervangbaar
heid van medewerkers wordt groter
en risicovolle werkzaamheden, zo
als bedoeld in het onderhavige
geval, kunnen door meerdere mede
werkers onafhankelijk van elkaar
worden uitgevoerd. Door het niet
tijdig kunnen vervullen van een
vacature konden deze (controle-)
werkzaamheden nog niet voor de
begroting 1999 worden uitgevoerd.
Thans wordt de berekening van de
algemene uitkering door twee mede
werkers onafhankelijk van elkaar
uitgevoerd
Leeuwarden, 9 maart 1999.
Burgemeester en wethouders van Leeuwarden,
burgemeester