De PPS-constructie; met name
ten aanzien van risicoverde
ling, de financiële opbrengsten
en procedurele vormgeving;
De gewenste ruimtelijke orde
ning van Nederland in met name
Noordoost Nederland.
Vervoerswaarde en de uitwerking
van tracé en stations.
Vrijdag 10 maart jl. heeft het
kabinet het besluit over de komst
van een magneetzweeftrein naar
Noord-Nederland uitgesteld tot
eind dit jaar. Het kabinet is tot
de conclusie gekomen dat er nog te
weinig inzicht is in de (maat
schappelijke) kosten/baten, ver
voerswaarden en effecten van de
Zuiderzeelijn (conventionaal, HSL
en Magneetzweefbaan) en Hanzelijn
(opwaardering bestaand spoor)
om nu al een verantwoorde keuze te
kunnen maken. Er is door de Minis
ter van Verkeer Waterstaat een
interdepartementale projectgroep
ingesteld die de ontbrekende gege
vens in beeld brengt.
Aangezien er uit verschillende
hoeken nog andere alternatieven
genoemd werden, heeft de interde
partementale projectgroep een
quick scan uitgevoerd. Hierbij
zijn de varianten IJsselmeerlijn
en Afsluitdijklijn afgevallen.
Daarnaast heeft de projectgroep
een folder uitgebracht die laat
zien dat het traject Heerenveen-
Leeuwarden onderdeel is gaan uit
maken van de Zuiderzeelijn en de
variant Hanzelijn
In de bijgevoegde memo van 16 mei
2000 van wethouder Den Oudsten aan
de leden van de leden van de com
missie Stadsontwikkeling wordt
uitgebreider op het onderzoek van
de interdepartementale werkgroep
ingegaan
Ten aanzien van de aansluiting van
Leeuwarden en Heerenveen op de
Zuiderzeelijn wordt samen met de
gemeente Heerenveen een onderzoek
uitgevoerd naar de ontwikkelings
mogelijkheden van het station
3