Is het college betrokken ge weest bij de tracé-studie die in de Leeuwarder Courant van 22-02-1999 in de openbaarheid is gekomen? Ziet het college kans en aan leiding om zodanige stappen te ondernemen dat het Leeuwarder college alsnog bij de tracé studie wordt betrokken? Nee, het college is op geen enkele manier betrokken geweest bij het onderzoek. Ja, het college heeft contact op genomen met het College van Gede puteerde Staten en vervolgens een brief gestuurd waarin aangedrongen wordt op een aanvullend onderzoek naar een volwaardige aansluiting op de Zuiderzeelijn (brief is bij gevoegd) De provincie heeft positief gerea geerd op deze brief. Het Bestuurlijk Overlegplatform Stadsgewest Leeuwarden heeft, mede namens de provincie Fryslan en de Gemeente Leeuwarden, opdracht ver leend aan Economisch Bureau Coulon van de Fryske Academy om de econo mische potentie van een aanslui ting van de Zuiderzeelijn op Leeu warden te onderzoeken. Dit heeft januari 2000 geresulteerd in het rapport "Gezocht: aansluiting .met spoed)onderzoek naar de economische potentie van een aan sluiting van de Zuiderzeelijn op Leeuwarden". In de bijgevoegde memo van wethouder Den Oudsten aan de leden van de leden van de com missie Stadsontwikkeling van 4 april 2000 zijn de conclusies van het onderzoek te lezen. December 1999 heeft de door de minister ingestelde commissie 01- man haar rapport uitgebracht. De conclusie van het rapport is: de ZZL als magneetzweefbaan, conform het voorstel van het consortium, is haalbaar, mits duidelijkheid bestaat over: De PPS-constructie; met name ten aanzien van risicoverde ling, de financiële opbrengsten en procedurele vormgeving; De gewenste ruimtelijke orde ning van Nederland in met name Noordoost Nederland. Vervoerswaarde en de uitwerking van tracé en stations Vrijdag 10 maart jl. heeft het 2

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Schriftelijke vragen) | 2000 | | pagina 53