December 1999 heeft de door de minister ingestelde commissie 01- man haar rapport uitgebracht. De conclusie van het rapport is: de ZZL als magneetzweefbaan, conform het voorstel van het consortium, is haalbaar, mits duidelijkheid bestaat over: De PPS-constructie; met name ten aanzien van risicoverde ling, de financiële opbrengsten en procedurele vormgeving. De gewenste ruimtelijke orde ning van Nederland in met name Noordoost Nederland. Vervoerswaarde en de uitwerking van tracé en stations. Vrijdag 10 maart jl. heeft het kabinet het besluit over de komst van een magneetzweeftrein naar Noord-Nederland uitgesteld tot eind dit jaar. Het kabinet is tot de conclusie gekomen dat er nog te weinig in zicht is in de (maatschappelijke) kosten/baten, vervoerswaarden en effecten van de Zuiderzeelijn (conventionaal, HSL en Magneet- zweefbaan) en Hanzelijn (opwaar dering bestaand spoor)om nu al een verantwoorde keuze te kunnen maken. Er is door de Minister van Verkeer Waterstaat een interde partementale projectgroep inge steld die de ontbrekende gegevens in beeld brengt. Aangezien er uit verschillende hoeken nog andere alternatieven genoemd werden, heeft de interde partementale projectgroep een quick scan uitgevoerd. Hierbij zijn de varianten IJsselmeerlijn en Afsluitdijklijn afgevallen. Daarnaast heeft de projectgroep een folder uitgebracht die laat zien dat het traject Heerenveen- Leeuwarden onderdeel is gaan uit maken van de Zuiderzeelijn en de variant Hanzelijn In de bijgevoegde memo van 16 mei 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Schriftelijke vragen) | 2000 | | pagina 58