Aanhangsel nr. 21
Antwoord van burgemeester en wethouders op schriftelijke vragen als bedoeld
in artikel 37, eerste lid, van het Reglement van Orde voor de vergaderingen
van de raad der gemeente Leeuwarden, ontvangen op 22 september 1998 van de
heer Krol, fractievoorzitter van de CDA gemeenteraadsfractie, naar aanle i-
ding van het bekend worden dat de totale verdubbeling van de weg Drachten-
Leeuwarden vertraging oploopt.
Inleiding
Halverwege 1998 werd bekend dat de provincie Fryslan niet eerder kan rek e-
nen op een totale verdubbeling van de weg Drachten-Leeuwarden dan per 2003.
Dit betekent een vertraging van tenminste 3 jaar.
Antwoorden
Het volgende doet zich voor. De
cember 1999 zijn de overeenkomsten
RW31/Staande Mastroute, Brug Fone-
jacht en Aquaduct De Greuns onder
tekend. Het Rijk is hiermee zijn
verplichting nagekomen ten aanzien
van de verdubbeling van RW31. De
uitvoering is door procedures en
nieuwe elementen, zoals de aanleg
van een aquaduct, vertraagd. Aan
vankelijk zou de verdubbeling in
1997 gerealiseerd zijn. De huidige
planning is als volgt:
Het aquaduct De Greuns is 1
maart 2003 gereed voor het weg
verkeer;
De brug Fonejacht is 1 juni
2005 gereed voor het wegver
keer
Op 31 mei 2000 heeft er een verga
dering plaatsgevonden van de
stuurgroep RW31. De h.i.d van
Rijkswaterstaat Noord-Nederland
(RWS NN) de heer Hoogland heeft
aangegeven dat er tijdens de ver
dere detaillering van het ontwerp
financiële tegenvallers naar boven
zijn gekomen. RWS NN heeft daarom
veel tijd besteed aan het oplossen
van deze tegenvallers. Er is ook
gekeken naar innovatieve aanbeste
ding.
Vragen
1. Is het college van burgemees
ter en wethouders met de CDA
fractie van mening dat hier in
dit geval, sprake is van de
kant van het Rijk van woord-
dan wel contractbreuk?
1