Aanhangsel nr. 21 Antwoord van burgemeester en wethouders op schriftelijke vragen als bedoeld in artikel 37, eerste lid, van het Reglement van Orde voor de vergaderingen van de raad der gemeente Leeuwarden, ontvangen op 22 september 1998 van de heer Krol, fractievoorzitter van de CDA gemeenteraadsfractie, naar aanle i- ding van het bekend worden dat de totale verdubbeling van de weg Drachten- Leeuwarden vertraging oploopt. Inleiding Halverwege 1998 werd bekend dat de provincie Fryslan niet eerder kan rek e- nen op een totale verdubbeling van de weg Drachten-Leeuwarden dan per 2003. Dit betekent een vertraging van tenminste 3 jaar. Antwoorden Het volgende doet zich voor. De cember 1999 zijn de overeenkomsten RW31/Staande Mastroute, Brug Fone- jacht en Aquaduct De Greuns onder tekend. Het Rijk is hiermee zijn verplichting nagekomen ten aanzien van de verdubbeling van RW31. De uitvoering is door procedures en nieuwe elementen, zoals de aanleg van een aquaduct, vertraagd. Aan vankelijk zou de verdubbeling in 1997 gerealiseerd zijn. De huidige planning is als volgt: Het aquaduct De Greuns is 1 maart 2003 gereed voor het weg verkeer; De brug Fonejacht is 1 juni 2005 gereed voor het wegver keer Op 31 mei 2000 heeft er een verga dering plaatsgevonden van de stuurgroep RW31. De h.i.d van Rijkswaterstaat Noord-Nederland (RWS NN) de heer Hoogland heeft aangegeven dat er tijdens de ver dere detaillering van het ontwerp financiële tegenvallers naar boven zijn gekomen. RWS NN heeft daarom veel tijd besteed aan het oplossen van deze tegenvallers. Er is ook gekeken naar innovatieve aanbeste ding. Vragen 1. Is het college van burgemees ter en wethouders met de CDA fractie van mening dat hier in dit geval, sprake is van de kant van het Rijk van woord- dan wel contractbreuk? 1

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Schriftelijke vragen) | 2000 | | pagina 61