In dit voorstel wordt uitgegaan van een integraal raamplan waarbinnen diverse experimenten kunnen plaatsvinden. Gedurende 2 jaar kunnen maatregelen in de praktijk (de binnenstad) worden getoetst op hun haalbaarheid en toepasbaarheid. Na deze 2 jaren wordt er geëvalueerd en worden de maat regelen waarvan is bewezen dat ze effect hebben als structureel beleid voorgedragen. Een groot deel van de voorstellen van aanpak van de VVD komt overeen met de aanpak zoals daarin wordt voorgesteld. Expliciet willen we hieronder ingaan op de voorge stelde aanpak. 1) Er wordt op voorhand niet aangegeven of en zo ja hoeveel de gemeente bijdraagt in de schoon maakkosten van derden. Voorgesteld is om te werken met een zogenaamd stimuleringsbudget, waaruit bijdragen kunnen worden betaald om de gewenste activiteiten van de grond te krijgen. Een mogelijke bijdrage zou kunnen bestaan uit een tegemoetkoming in de schoonmaakkosten. Op voorhand is echter niet aan te geven of dit ook daadwerkelijk noodzakelijk is om het schoonmaken en -houden structureel van de grond te krijgen. De praktijk dient dit uit te wijzen. De gemeente is in ieder geval bereid, indien nodig, te bemiddelen in het afsluiten van een contract. De verantwoordelijk heid voor het schoonmaken wordt echter nadrukkelijk bij de eigenaar neergelegd. 2) In samenspraak met de politie en de eigenaren wordt bekeken hoe tot een eenvoudige registratie van graffitiuitingen gekomen kan worden. Hierbij zal ook nagegaan worden op welke wijze de Stadswachten een rol kunnen spelen. Fotografisch bewijs materiaal maar ook een "gestandaardiseerd" proces-verbaal zal daar naar verwachting 2

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Schriftelijke vragen) | 2000 | | pagina 80